Beyerdynamic

Návštěva u výrobce

Neuplynulo ani osmačtyřicet hodin od našeho návratu z Frankfurtského veletrhu a my jsme s znovu vyrazili pošmourným nedělním odpolednem směrem Německo. Čekala nás návštěva firmy Beyerdynamic, výrobce mikrofonů, sluchátek a konferenčních systémů. V několika dalších odstavcích vám přinášíme malou reportaž z prostředí, ve kterém vznikají neodmyslitelné součásti moderních audiořetězců.

Zhruba po sedmi hodinách jízdy jsme s panem Žatečkou, coby zástupcem Audiosales, tedy českého dovozce Beyerdynamic a kolegou z redakce časopisu Stereo & Video, dorazili do malebného městečka Heilbronn. Zde jsme se ubytovali v krásném “hotelu na ostrově” a celí nedočkaví jsme ulehli v očekávání událostí následujícího dne. Ráno nás v branách závodu přivítal pan Oliver Senghaas, který firmu zastupuje při jednáních se zahraničními partnery. Společně se dvěma dalšími kolegy nás zhruba čtyři hodiny provázeli jednotlivými provozy. Překvapilo mě, že většina produktů se vyrábí ručně a dokonce i spoužitím “starých” dobrých analogových měřících zařízení.

Na druhou stranu má Beyerdynamic moderně vybavené laboratoře a zkušební pracoviště. Všude je dbáno na maximální preciznost, čemuž nasvědčují i četné kontroly v průběhu technologického procesu. Nejvíce mě ovšem překvapila “mrtvá komora”. Asi proto, že jsem se doposud v žádné nenacházel. Málokdo si asi dovede představit “absolutní” ticho, které je provázeno jakýmsi pocitem bolesti a mírnou ztrátou orientace.

Něž se ale přeneseme do provozů, přibližme si tohoto německého výrobce i v běhu historických událostí.

Ke kořenům firmy

Je všeobecně známo, že tato německá firma je jedním ze stavebních kamenů i současných pilířů na poli audiotechniky. Počátky společnosti se datují do roku 1924, kdy byl zakladatel firmy, Eugen Beyer, který se měl dle přání rodičů věnovat akademické kariéře, natolik fascinován možnostmi rozvíjejícího se fenoménu elektroakustiky, nahrávání a komunikační techniky, že začal v Berlíně konstruovat a vyrábět reproduktory pro ozvučení kin.

Zlomovým momentem pro vývoj značky byl rok 1937, kdy na světový trh uvedl první dynamická sluchátka s typovým označením DT 48. Ta představovala realizaci myšlenky podání akustického signálu v uzavřeném prostředí, odizolovaném od vnějších rušivých efektů místnosti a okolí. Tato idea se zachovala až do současných dnů, výrazné změny zaznamenaly pouze použité materiály. Dalším krokem vpřed byl studiový mikrofon M 19, který se stal na dlouhá léta standardem v německých rozhlasových stanicích.

Šedesátá léta se u Beyerů nesou jak ve znamení prvního bezdrátového mikrofonu „Transistophone", tak především obrovského úspěchu modelu M 88. Ten byl nejenom jedním z nejvyhledávanějších mikrofonů mezi umělci těchto let, ale stal se i vítězem ve výběrovém řízení pro ozvučení první oficiální návštěvy britské královny Alžběty v Austrálii.

Ještě jeden výrazný okamžik zaznamenala firma v roce 1966. První turné Beatles po Německu a s ním exkluzivně spojený mikrofon typu E 1000. Po roce 1970 jsou asi nejvýznamnějšími produkty, které se zapsaly do historie kvadrofon ní sluchátka DT 204 a první elektrostatická ET 1000. Další vývoj pak představují špičková dynamická sluchátka DT 880, o něco málo později následovaná typy DT 770 a DT 990. Tato dvojice výrobků se vyznačovala frekvenčním průběhem vhodným nejenom pro audiofily ale i pro monitorování nástrojů. Společně se studiovým kondenzátorovým mikrofonem MC 740, který byl vybaven přepínatelnou směrovou charakteristikou, vytvořili nejlepší kombinaci produktů v tomto oboru. V roce 1987, kdy Beyerdynamic slaví padesáté „narozeniny" sluchátek DT 48, uvádějí v souvislosti s muzikálem „Cats" v Amsterdamu 18kanálovou bezdrátovou sadu a rok poté se prosazují headsetem DT 108/DT 109 na Olympijských hrách v Soulu. Rok devadesátý je ve znamení nástupu inovovaného stereofonního kondenzátorového mikrofonu s typovým označením MC 742, polovina devadesátých let znamená masívní rozvoj bezdrátové UHF technologie v podobě systému U600 s PLL syntézou. Digitální technologie se objevuje v roce 1996 s příchodem prvního digitálního mikrofonu MCD 100 a prvotní základ pro miniaturní clip-on mikrofony je spojen se studiovým typem MCE 7. O rok později se na trhu objevují VHF bezdrátové systémy S 200 a S 300 a model U 600 je použit ve 32kanálové verzi pro muzikál „Kráska a Zvíře". Výrazné uvolnění pohybu na pódiu znamená pro hudebníky i moderátory zavedení „In-ear-Monitoringu" v podobě modelu SMS 600, které přišlo s rokem 1998 společně s digitálním konferenčním systémem MCS a MCW. Historii koncernu může v podstatě uzavřít v roce 1999, který přinesl rozšíření kondenzátorových mikrofonů o sérii MCE 90 a návaznost modelů MCD 801/803/805 na první digitální mikrofon MCD 100. Tyto nové typy byly použity pro ozvučení, do Berlína přemístěného, Bundestagu.

Současnost

Současná výrobní řada Beyerdynamic v sobě skrývá široké spektrum dynamických sluchátek od modelů pro spotřební Hi-Fi aplikace, reprezentované například modelem DT 231, přes bezdrátová UHF sluchátka RSS 433.2, až po referenční typ DT 770 Pro či DT 990 Pro. Na “bojišti” mikrofonním je nabídka ještě širší. V poslední době zaznamenaly největší ohlas mikrofony série Opus, které pokrývají celé spektrum snímání zvuku.

V oblasti zpracování zpěvu a hlasu jim vévodí dynamický model Opus 69 a jeho kondenzátorový příbuzný Opus 81. Na poli věrného zachycení zvuku basového bubnu spolupracují typy Opus 65 a Opus 51. Druhý model je také s úspěchem používán pro snímání piana i velkých koncertních křídel. Jednou z opravdu žhavých novinek (byl s velkým zájmem představen na Frankfurtském veletrhu) v nazvučení bicích a perkusí je kondenzátorový mikrofon Opus 87 se speciálním pružinovým klipsem (viz obrázek) pro upevnění, vestavěným předzesilovačem se širokým frekvenčním rozsahem od 30 Hz do 20 kHz. Byerdynamic však nezapomínají ani na příznivce retro stylu. Proto je v jejich výrobním programu stále začleněn legendární model M88 v inovovaná verzi pod označením M88 TG. Ve studiových aplikacích jsou tažnými koni německé stáje, již dříve zmíněný, kapacitní MCE 90 společně s modely MCE 93/94 a dynamická M99.

Nesmíme zapomenout na komerčně velmi úspěšné konferenční systémy řady MCS a MCW (bezdrátová verze), jejichž oblibu a cenovou přístupnost potvrzují četné instalace v mnoha konferenčních sálech celého světa.

Tolik něco málo z historie a současnosti firmy Beyerdynamic. Po poměrně náročné prohlídce jsme byli pozváni na výborný oběd a poté nastal čas vrátit se do rodné země.