Československá kytara

Díl V.
Autor: 

Začátek roku 1972 přinesl zajímavou novinku - elektrickou kytaru STAR X. Na svoji dobu nevídaný progresivní tvar těla, naprosto nový a vícekrát nepoužitý tvar snímačů, ve dvou verzích upravené staré vibráto, metalízový lak, (většinou) mnoho (6) ovládacích knoflíků. Tento typ kytary byl ale navíc vybaven zabudovaným boosterem napájeným 9 voltovou baterií. Byla to velice zajímavá kytara, kterou vzápětí následovala baskytara BASSO X. Zajímavě řešená baskytara s taktéž na baskytaru neobvyklým počtem (4) ovládacích knoflíků. Kytary STAR X a BASSO X byly poslední z populární řady STAR.

Jestli je pravdou, že tvůrci naší první masivní kytary GRAZIOSO z padesátých let (viz 1. díl) si za svůj vzor vzali Stratocaster, tak v roce 1973 se stal pro změnu Telecaster předlohou novinky, kterou byla el. kytara VIKOMT. Tělo a hlava byly téměř shodné, pouze jeden snímač u krku, kobylka a struník s vibrátem z kytar STAR. Baskytara VIKOMT BASS, vyráběná současně, měla jednoduchý závěs strun s přišroubovaným plechovým krytem. Vylepšená verze s názvem IRIS měla již dva snímače a opět osvědčené el. zapojení, tzn. zesílení, přepínání snímačů a tónovou korekci. Kytara IRIS měla samozřejmě i svoji sestru IRIS BASS. Oba modely se vyráběly se snímači AlNiCo, (ebenovým hmatníkem) a ferit (brazilový hmatník). Jelikož se samozřejmě jednalo o kytary masivní "placky", tak dosti nepochopitelně působil "f" výřez na jedné straně těla. (Tele. Thinline?)

V roce 1975 následoval typ ALTRO a ALTRO BASS. Naprosto stejné modely jako IRIS a IRIS BASS, ale konečně měly struníky, na kterých bylo možné pomocí šroubů seřídit délku oktáv a kytary vyladit. Chyběl "f" výřez. Kytary ALTRO byly osazovány pouze snímači AlNiCo. Je třeba podotknout, že modely IRIS a IRIS BASS byly velice populární a rozšířené. Mladí bigbíťáci měli tehdy svého Fendera a na IRIS se hraje dodnes.

Vraťme se ale zpět do Hradce Králové a Hořovic. Tam přelom roku 72/73 přinesl čtyři nové modely kytar. Respektive dvě kytary a dvě basy. V té době již běžela naplno "unifikace" ve výrobě, tzn., že na stejné tělo se namontoval kytarový i basový krk a tak současně vznikla kytara i baskytara. Samozřejmě s různými struníky, mechanikou apod.

Nejdříve tedy přišel na řadu model RUBÍN a RUBÍN BASS a hned nato pěkně česky napsáno KOLOR a KOLOR BASS. Jednalo se o úplně shodné nástroje, kde kytary RUBÍN a RUBÍN BASS měly mechaniku po obou stranách hlavy a KOLOR a KOLOR BASS naopak v jedné řadě.Na baskytary RUBÍN BASS byly montovány snímače AlNiCo i ferit a kytary KOLOR měly ebenový hmatník. Všechny čtyři modely měly nový, velice jednoduchý struník, kde každá struna měla samostatné uchycení. Tento struník byl používán pouze u těchto čtyř typů.

Koncem sedmdesátých let (1979) v Krnově vyrobyli další zdařilý typ. Byla to kytara SUPERSTAR. Velice těžká, masivní, ale velmi podařená kytara, které možná jako předloha posloužila americká Peavey T 60. Byla osazena úplně novými dvoucívkovými snímači. Současně se začala vyrábět i baskytara SUPERSTAR BASS, (opět Peavey T 40 ). Jestliže se o kytaře SUPERSTAR dalo říci, že byla kvalitní, o baskytaře to platilo dvojnásobně. Měla sice trochu robustní krk, ale díky použitému materiálu měl nástroj do té doby u nás nevídaně (nebo spíše neslýchaně) výborné zvukové vlastnosti. Ještě větším překvapením byla o rok později bezpražcová verze. Všechny kytary a basy SUPERSTAR se navíc vyráběly ve "stříbrném" a "zlatém" provedení, tzn. v odlišné povrchové úpravě kovových částí, jako byly mechaniky, struníky a pokovené snímače, které ve skutečnosti byly vyrobeny z plastu. Samostatnou kapitolou byly struníky. Velmi robustní a kvalitní. Kytary i basy se dodávaly s kufrem, který byl sice velmi těžký, ale s pečlivě tvarovaným "lůžkem" pro nástroj.

Na závěr bych se rád omluvil za chybičku, která, jak známo, se vloudí, a proto chybné označení fotografií z minulého dílu STAR IV a BASSO X si laskavě opravte na STAR IX a BASSO IX.