Frankfurt Prolight+Sound 2014

Několik novinek z oblasti profesionálního audia
Prolight+Sound 2014

Ohlédnutí za novinkami frankfurtského veletrhu nesmí samozřejmě chybět alespoň sonda do toho nejdůležitějšího, co nabídl svět profesionálního audia, ať už živého, či studiového. Proto pojďme bez dlouhého povídání přímo k věci...

Soundcraft 

Kdo hledal ve Frankfurtu novinky ze světa těch opravdu dospělých mixážních konzolí pro živé koncerty, pak nemohl minout expozici společnosti Soundcraft, kde se představil zcela nový digitální mix Vi3000. Šestatřicet faderů, 24 mono/stereo sběrnic a čtyři velké dotykové obrazovky dávají tušit, že tento Soundcraft půjde ve své třídě jen těžko přehlédnout. Konzole pracuje s 96 kanály, kompatibilitou s protokolem Dante a využívá špičkový interní DSP processing Soundcraft SpiderCore. Zástupci firmy kladli důraz také na přehlednou vizualizaci všech parametrů a jednoduchý přístup k jejich nastavení, což je nepochybně ve zvukařském světě plném nepředvídatelných událostí velkou výhodou. Podobně jako u předchozích mixů série Vi, i tady se Soundcraft chlubil podsvícením faderů (FaderGlow), možností ukládání a vyvolávání scén, vestavěným reverbem od Lexiconu, kompresory DBX a kompatibilitou s firemní ViSi aplikací, která umožňuje – jak jinak – dálkové ovládání mixu pomocí iPadu. Vedle bohaté nadílky digitálních a analogových vstupů/výstupů, se u Vi3000 potkáte s dalšími typy rozhraní, počínaje MIDI a USB, přes Ethernet, DVI out, až po zmiňované Dante/MADI. Vi3000 si také můžete vylepšit firemním Realtime Rack s přístupem k desítkám plug-inů od společnosti UAD.

Midas

Pokud jde o premiérové uvedení velkých digitálních mixů, Soundcraftu v tomto ohledu více než zdárně sekundoval Midas, který do Frankfurtu přivezl svou novou vlajkovou loď – model PRO X, jehož výkonný DSP engine Neutron je schopen zpracovat až 800 audio kanálů. Samotná konzole se pyšní 168 vstupy a 103 výstupními kanály. Toto číslo má být ještě více úctyhodné vzhledem k fyzickým rozměrům mixu. Firemní technologie audio sítí AES50 pak umožňuje škálování až do celkové výše 288 síťových vstupů a 294 síťových výstupů. Midas PRO X je také bezproblémově kompatibilní se síťovými protokoly třetích stran, jako je například Audinate Dante či Cirrus Logic CobraNet. Za výkonem PRO X stojí již zmiňovaný Neutron Audio System s real-time processingem o výkonnosti přes 100 gigaFLOPS. Nevíme přesně, co si pod takovým výkonem představit, ale bude to nejspíš mnohem více, než kolik dokáže běžná stolní kalkulačka. Zástupci na stánku nám také představili bohatou efektovou a ekvalizační výbavu mixu a prozradili cenu systému, která by se měla pohybovat okolo 42 tisíc dolarů.

QSC

Společnost QSC si dosud své renomé tvořila především svými výkonovými zesilovači a reproboxy. Letos ovšem vykročila – a nutno dodat, že docela sympaticky – i do sféry digitálních mixážních pultů pro živé ozvučování.. S vyslovením názvu TouchMix ovšem zapomeňte na drahé digitální konzole a představte si raději kompaktní pultík, který podle našeho názoru bude zdařile konkurovat nejrůznějším rozhraním pro iPad. Namísto nutnosti pořizovat si tablet od Apple mají totiž oba představené modely TouchMix 8 (12 vstupních kanálů) a TouchMix 16 (20 vstupních kanálů) integrován vlastní dotykový display, skrze který lze ovládat vše potřebné. Při prvním osahání bychom sice asi našli drobné výhrady k responsivitě displaye, přesto se TouchMix jeví jako ideální „holírenský“ nástroj budoucnosti, který patrně při menších akcích docení jak ostřílení profíci, tak začátečníci, kteří ocení jednoduchý a logicky přímý koncept ovládání a také knihovnu s řadou presetů, předem vytvořených pro výrobcem předvídané situace ze zvukařova života. Mix nevyžaduje žádný další hardware ani software a potěšující je také možnost záznamu na externí USB disk. TouchMixy by se měly objevit na trhu v polovině roku a to za cca 899 a 1299 USD.

Dynacord

Své si v rámci přídělu nových produktů řekl také německý Dynacord. V této expozici nás asi nejvíce zaujal nový koaxiální aktivní monitor AXM 12A, který by si celkem bez skrupulí mohl od Ferdy mravence propůjčit slogan „práce všeho druhu“. AXM 12A je totiž kompaktní reprobox s integrovaným digitálním signálovým procesorem, s malými rozměry a váhou pod 15 kg, který si lze v pohodě představit nejen v roli pódiového odposlechu, ale také jako malou, přesto však celkem výkonnou ozvučovací aparaturu (vestavěný 520W zesilovač + hladina akustického tlaku na úrovni 128 dB). Kromě AXM 12A se Dynacord pochlubil také šikovně vybaveným instalačním mixem PM 502. Ten se se svými vestavěnými zesilovači určitě neztratí na místech, kde potřebujete jen připojit pár reproboxů, mikrofon a hrát. 

Slate Digital

Každý, kdo se již delší čas pohybuje v „nahrávacích“ a studiových patrech hudebního byznysu, se již patrně při své práci, či obyčejném toulání se po internetu, setkal se jménem Steven Slate. Tento úspěšný producent, zvukový inženýr a hudební skladatel začíná být v posledních letech stále více vidět, a nebál bych se napsat, že firmy nesoucí jeho jméno – ať už je to softwarové Slate Digital, či hardwarové Slate Pro Audio – si užívají velmi rychlého nárůstu popularity mezi studiovými zvukaři. Tak, jako během loňského Prolight+Sound zaujal revolučně působícím pultem Raven (s obří dotykovou obrazovkou), letos se na tomtéž místě Steven pochlubil novinkou Virtual Microphone System – digitálně-analogovým hybridním systémem, který emuluje barvu a charakter několika „klasických“ mikrofonů a mikrofonních předzesilovačů. Podle Stevenových slov k tomu Slate Digital potřebovali především zvukově co možná nejvíce neutrální mikrofon, preamp/převodník a samozřejmě fyzikální modeling, který provedli na základě analýzy měřitelných vlastností skutečných mikrofonů a preampů. Specifický charakter jednotlivých reálných mikrofonů odvodili studiem individuálních frekvenčních odezev, jedinečného rozmístění harmonických ve frekvenčním spektru a konkrétní charakteristiky saturace. Součástí systému jsou tedy dva „neutrální“ mikrofony – velkomembránový kondenzátor ML1 a malomembránová nástrojová tužka ML2, dále potom dvoukanálový mikrofonní preamp s A-D převodníkem a výsupy (AES, S/PDIF + analogový výstup) prohnanými přes VMS plug-iny, a především pak samotný VMS software, který lze použít jako plug-in. Bez přímého srovnání a uší navyklých na projev skutečných mikrofonů těžko hodnotit demo na stánku – to však dokázalo přinejmenším schopnost plug-inu pracovat s nulovou latencí v reálném čase a rozhodně použitelný zvuk jednotlivých presetů. Aby také ne, celý systém by měl stát kolem dvou tisíc amerických dolarů. 

RCF

Ačkoliv je návštěvník expozice italské společnosti RCF zvyklý procházet její prostoru především s hlavou v záklonu, i tak zřejmě nikomu neušlo otevření nové firemní divize, která by se měla zabývat výrobou kompaktních mixážních pultů L-PAD. Tuto řadu prozatím tvoří pulty s rozsahem šest až dvanáct kanálů, které jsou pak schodně „osazeny“ 3pásmovým ekvalizérem, vestavěnými dynamickými, kompresními a DSP efekty. Nikoho nepřekvapí, že tyto pulty výrobce prezenotval jako ideální doplněk k firemním boxům pro ozvučení menších koncertů či konferencí. Další přírůstky v této řadě RCF očekává v průběhu tohoto roku. 

Meyer Sound

Doslova lví podíl na novinkách v oblasti line array systému měla firma Meyer Sound, která zde uvedla nový systém pro instalace ve velkých auditoriích i ozvučení velkých koncertů a festivalů. Systém nese název Lyon a měl by být dostupný ve dvou různých variantách – jako LYON-M a LYON-W (vhodný pro širší horizontální pokrytí).

Sennheiser

Německý Sennheiser pojal svou letošní expozici otevřeněji než obvykle a své „interní“ pódium dával k dispozici kolemjdoucím muzikantům a Djům k předvedení jejich improvizovaného či předem vypilovaného muzikantského umění. Tím vlastně vytvořil velmi příhodné pozadí pro představení nového studiového mikrofonu Sennheiser MK8 – dlouho očekávaného sesterského modelu k nám již dobře známému mikrofonu MK4. Tato novinka se může pochlubit přepínatelnou směrovostí (všesměrová, široká karioida, kardioida, super kardioida a osmička), což ji činí velmi univerzálním nástrojem pro nahrávání. Na stánku Sennheiser samozřejmě nemohly chybět bezdrátové technologie, a to jak v mikrofonní podobě (včetně 1,8 GHz systémů a unikátního systému Digital 9000), tak v podobě reproduktorové, zastoupené loňskou novinkou – systémem LSP 500 Pro, kterým bylo také ozvučeno pódium v expozici německého výrobce. 

Triad-Orbit

Nejen mixážními pulty, „hrombednami“ a mikrofony je živ Prolight+Sound. Zvukařovu a potažmo i hudebníkovu práci mohou zásadně usnadnit i (řeklo by se) „prachobyčejné“ stojany. Svým zpracováním, nápaditostí, praktičností a modulárním konceptem nás ve Frankfurtu zaujaly tzv. chytré stojany od společnosti Triad-Orbit. Jejich produkty jsou od samotné trojnohé základny, přes nejrůznější adaptéry a 360° klouby, až po zakončení stojanů a mikrofonní držáky vybaveny promyšlenými a velice praktickými komponenty. Tak například základna stojanu kombinuje trojnožku s těžkým kovovým odlitkem zaručujícím velice slušnou stabilitu stojanu. Úhel stojanu, respektive jeho jednotlivých noh, lze nastavit pouze za pomocí přišlápnutí příslušné nohy a zatlačením na stojan. Zpět lze pak nožku vrátit do vodorovné polohy také naprosto jednoduše, sešlápnutím šlapky, která vyruší aretaci a přišlápnutím nohy k zemi. Na pohled je to jednodušší, než se může zdát z popisu a navíc takto k sobě můžete snadno doslova natěsnat několik stojanů blízko sebe. Stojany Triad mají také ergonomicky tvarované úchopy pro povolení/utažení pozice jednotlivých ramen. Skvělé také je, že když například omylem nedotáhnete vytažené rameno stojanu, na kterém je mikrofon, samobrzdící mechanismus ho zasune velice pomalu a membrána mikrofonu tak nedojde žádné újmy. Další fintou je kulový 360° kloub pro „kolmé“ rameno stojanu, díky kterému dostanete velmi rychle na stojanu připevněný mikrofon do jakékoliv polohy, aniž byste museli krkolomně hýbat celým stojanem. Zní to celé trochu jako z úst Horsta Fuchse, ale většina z přihlížejících byla těmito stojany opravdu nadšena, tedy až do té doby, než se začalo hovořit o jejich ceně. I tak ale vřele doporučujeme navštívit web tohoto výrobce: http://www.triad-orbit.com.

Nexo

Doslova nové děťátko s sebou z Francie přivezla společnost Nexo a představila zde nový line array systém GEO M6. Nexo se již v minulosti stalo pionýrem v oblasti malých line array systémů, čímž se mu podařilo s touto technologii proniknout do širšího spektra ozvučovacích aplikací. GEO M6 je zjevně zamýšleno jako systém, který bude využíván pro pevné instalace, a tomu také odpovídají vlastnosti, se kterými se ve Frankfurtu představil. Kromě akustických „ohledů“ se výrobce zaměřil totiž také na estetickou stránku své novinky, a to se týká nejen designu, ale také estetiky riggingu, velikosti systému a také možností barevného provedení, kdy se kromě standardní černé a bílé barvy Nexo rozhodlo nabídnout také custom provedení na přání zákazníka – to proto, aby vyhovělo potřebám jakéhokoliv architektonického řešení. Z akustického hlediska může být zajímavé, že systém lze instalovat v max. počtu dvanácti jednotek v jednom clusteru při pokrytí 40 až 50 metrů při stejném SPL. Standardní horizontální pokrytí systému je 80°, je ovšem možné je dodatečně rozšířit až na 120°. Boxy lze uspořádat od 0 do 20° bez interference.  

HK Audio

Společnost HK Audio navázala na odlehčený PA systém Lucas Nano 300 a představila nový model s názvem Nano 600. Kolegové z HK Audio tuto novinku usilovně návštěvníkům prezentovali jako vůbec první „crossover PA“, což podle jejich slov znamená, že jej lze použít jako mono systém subwoofer plus jeden satelit, tak v režimu stereo s jedním subwooferem a dvěma satelity. Nám přišla zajímavější spíše kompaktnost systému a zvukové vlastnosti speciálního středovýškového satelitu, který prý i přes své „miniaturní“ rozměry dokáže vyvinout akustický tlak v hladině až 130 dB a je srovnatelný například s výkonem 12“ reproduktoru. Fakt, že tento reprobox utáhne zvuk až pro 200 lidí, a to s čistým přednesem, má na svědomí speciální zvukovod, který kolegové z HK Audio nazývají MultiCell a nám připomněl například „dendrytický“ systém zvukovodů firmy Turbosound. Kompaktnost řešení systému kromě váhy kolem 16 kg dokládá i možnost připojit středovýškový satelit přímo k subwooferu bezkabelově, pouze pomocí dockovacího systému. V případě využití distanční tyče je pak samozřejmě nutné již kabelovat. Dodávaný subwoofer není, jak by se na první pohled mohlo zdát, čistě plastový, ale uvnitř prý najdeme blíže nespecifikovanou strukturu s dřevěnými pláty, které mají charakter zvuku přiblížit dřevěné masivní konstrukci s patřičnou odezvou a resonancí. Subwoofer také nese mikrofonní vstup s fantomovým napájením, cinche, mini stereo jack či linkový výstup. Orientační cena systému by se měla pohybovat okolo 1100 Euro.

SM Pro Audio

Zajímavým příslibem, přitom však ale také malou neznámou, se nám jevily novinky na stánku společnosti SM Pro Audio. Ta mnohé návštěvníky překvapila především tím, že představila novou řadu velmi dostupných digitálních mixů uMix. Přestože SM Pro Audio v minulosti již dříve představila několik produktů určených pro živé ozvučování, především DI Boxy či zařízení pro personální monitoring, daleko známější byla dosud především v oblasti studiového vybavení. Překvapivější je ovšem samotný koncept mixu uMix, který rezignuje na jakékoliv fyzické ovládání. To totiž v jeho případě probíhá přes webové rozhraní, konkrétně přes HTML 5 protokol, což znamená, že není vázáno na nějaké konkrétní zařízení a ovládací rozhraní lze využít jak na iPadu, tak na „androidích“ zařízeních, a také přes nedotyková rozhraní – na PC či MACu. Hardware mixu pak tvoří vlastně „pouze“ stagebox s integrovaným webovým serverem a wifi routerem. Všechny nyní dostupné modely využívají 56bitovou signálovou cestu s parametrickým EQ, úpravou dynamiky a digitálními efekty na každém kanálu. Lepší představu i praktickou zkoušku ovládacího rozhraní si můžete udělat na http://www.smproaudio.com/umixweb/. 

expozice Beyerdynamic
Dynacord AXM 12A
Dynacord PM 502
Dynacord PM 502
Electro-Voice
HK Audio Nano 600
HK  Audio Lucas Nano 600
HK  Audio Lucas Nano 600
Meyer Sound LYON
Meyer Sound LYON
Nexo Geo M6
Nexo Geo M6
QSC TouchMix
QSC TouchMix
QSC TouchMix
QSC TouchMix
Sennheiser MK 8
Sennheiser MK 8
expozice Sennheiser
expozice Sennheiser
Stojany Triad-Orbit
Stojany Triad-Orbit
Stojany Triad-Orbit
Stojany Triad-Orbit
RCF L-pad
Prolight+Sound 2014