Frankfurtská ohlédnutí

Novinky z veletrhu 1. část (studio/Recording, stage, P.A.)
Autor: 

Dá se říci, že již tradičně byla většina firem, svázaných se čtyřmi pojmy z nadpisu, soustředěna do výstavní haly 8.0. To ale neznamená, že nebylo možné na některá zvučná jména narazit i v halách 4.1 a též 5.0 a 5.1, což je jen důsledkem opravdu širokého záběru některých firem. Zaznamenat bylo možno spousty drobných i větších inovací, a přestože nejspíše nelze hovořit o zlomových či zásadně inovativních produktech, narazil jsem na pár zařízení, která rozhodně stojí za zmínku. Ať už vzhledem k dobrému nápadu, zemi původu, či zdařilému designu. Snad jediným viditelnějším náznakem nového trendu v oblasti PA bylo jakési prolnutí LineArray systémů do oblasti velmi malých aplikací, kde zavěšení clusteru není vzhledem k prostoru možné a daleko vhodnější kombinací je subwoofer spojený nosnou tyčí s několika úhlově nastavitelnými full range boxy (viz text).

Kanadská firma Adamson dle očekávání zavěsila na svém stánku kompletní sestavu line-array systému SpekTrix. Tu tvoří tři boxy, SpekTrix, SpekTrix Wave a SpekTrix Sub. Za zmínku jistě stojí, že právě relativně čerstvé říjnové dítko, prostřední celopásmový box vybavený vlastními Adamson Kevlar neodymovými 8,5" reproduktory (mid-bass, mid-range) a 1,5" tlakovým driverem s rezonanční komorou, s vykrývacím úhlem 15 x 120°, získal pro rok 2005 ocenění technické excelence v časopisu Pro Audio Review. Další na www.adamsonproaudio.com

Osvědčená značka Allen&Heath přijela do Frankfurtu se zcela novou kolekcí konzolí řady GL. Modely 2400, 2800, 3800, a 4800 jsou určeny jak pro živé aplikace typu FOH, tak u vyšších modelů pro záznamovou práci a monitorový mix, včetně důrazu na IEM stereo monitoring. U jednotlivých modelů je samozřejmostí nabídka odlišných variant počtu vstupů, zvýšil se zisk mikrofonních předzesilovačů a vzrostla též schopnost přebuzení vstupů. Nezvykle rozsáhlá pro tuto kategorii je i míchací matice v master sekci pultů. Vzhledem k rozsáhlosti informací doporučuji adresu věnovanou přímo těmto pultům www.glseries.com

Část stánku společnosti Harman International, věnovaná značce AKG, poutala svou barevností asi nejvíce pozornost k nové „entry level" sérii mikrofonů s označením CCS (Crystal Clear Sound) – tak zahrnuje mikrofony jak pro mluvené slovo a zpěv, tak také sadu nástrojových speciálů, které v této kategorii značce doposud chyběly. Pro odborníky však je daleko zajímavější a pro značku jistě potěšitelné, že získala hned dvě ocenění M.I.P.A. 2005. V kategorii nejlepší live mikrofon porazil komplet WMS 4000 své konkurenty Sennheiser G2 a Shure SLX. Obdobně pak ve studiových mikrofonech zabodoval loňský přírůstek C 414 XL II a nechal za sebou takové celebrity jako Neumann a Schoeps. Informace k výše zmíněným produktů a oceněním na www.akg.com

Expozice společnosti Drawmer se nesla v dvojím duchu. Polovina byla věnována firemní iniciativě s označením Tourbuss plug-ins v rámci programu „Živá dynamika pro Digidesign Venue konzole" - poslednímu počinem je převod uznávaných mašinek DS201 Noise Gate a DL241 Compressor do virtuální podoby. Druhá půle pak měla zaostřeno špičkový lampový opto-kompresor S3. Ten je charakteristický jak nejnovějším designem podtrženým výraznými VU metry s proměnným nastavením rozsahu a též např. zobrazením transientů v módu Peak, tak především výběrem naprosto nejkvalitnějších součástek. Zajímavými údaji je jistě použití vstupních a výstupních transformátorů, do Class A třídy konfigurovaných deseti lamp (8 x ECC83 + 2 x 12BH7), a také vzhledem k použití opto-rezistoru (LDR – Light Dependent Resistor), který je teplotně citlivý, jeho uzavření do jakési „elektronické pece" nastavující a udržující optimální pracovní teplotu. Hledáte-li bližší informace pak navštivte stránky www.drawmer.com

Aktivní Edirol opět posílil v oblasti převodníků. Na veletrhu byly k vidění dva poslední modely obou v současnosti nejužívanějších protokolů USB a FW. První zástupce s označením UA-101 byl horkým želízkem právě pro tuto výstavu. Přitažlivý design, 10In/10Out, 2 x XLR mikrofonní preamp, protokol USB 2.0, 24bit/96 kHz a při užití pouze 6In/6Out ještě vyšší sampling rate 192 kHz, Hi-Z vstup pro nástroje, vestavěný limiter. To je stručný nástin základních vlastností tohoto převodníku. Podobnou výbavu s maximálně 6 vstupy a výstupy nabízí těsně před veletrhem uvedený FA-66. Vyšší sample rate je dostupný při simultánním použití 4 In/Out. Součástí je též analogový limiter. Více na www.edirol.com

Jedno z řešení line array pro malý band nabídla italská značka Extreme, která je součástí společnosti Sound Corporation, sdružující např. značku Peecker Sound a XTE. Zákazník má v tomto směru dokonce na výběr mezi pasivní a aktivní verzí systému složeného z boxu XTMLA (XTMLA/A – aktivní verze) a subbasového kabinetu XTMLS (XTMLS/A), patřících do série Mini Line Array. Nejskladnější verze aktivního setu se dvěma subbasy a dvěma „satelity" poskytne uživateli celkový výkon 2 600 W RMS, digitální zesilovače pro každé ze tří pásem satelitního boxu, programovatelný DSP procesor a horizontální pokrytí 2 x 120°. Pasivní verze je vybavena dvojitou sadou boxů a doplněna o dva zesilovače XT 2600 a XT 2000, vybavené DSP jednotkou, 5p. EQ, X-overem, limiterm a stejně jako aktivní verze možností ovládání přes PC. Stále ještě velmi transportně příznivá sestava s celkovým výkonem 4 600 W v zesilovačích. Informace na www.x-tremeaudio.com

Předpremiérou překvapili finští kouzelníci Genelec. S tímto jménem se téměř ve sto procentech případů pojí samé superlativy. Prostě v oblasti studiových monitorů jde o jeden ze světových standardů. Není to tak dlouho co testem proběhl poslední model 8030A která společně s ostatními modely 8000 lajny získala ve své oblasti ocenění M.I.P.A. 2005. Právě v těchto dnech skončila výstava AES která byla stanovena jako datum oficiálního uvedení zatím nejmenšího modelu této řady – 8020A. Leč právě na Messe jsme již tento kousek mohli slyšet. Monitor velikosti „běžného půlitru" je určen pro oblast broadcast aplikací, kvalitního ozvučení interiérů s minimálními nároky na prostor, monitoringu v post-produkci a pro audio/video workstations. Ve spojení se subwooferem 7050B pak vyloženě vybízí k použití v 5.1 surround mixu. Kompletní informace na www.genelec.com

Designem a také přes PC nastavitelnou DSP jednotkou, která může mít zapsáno a zpětně vyvoláno až pět uživatelských referenčních křivek, zaujaly monitory belgické firmy FAR Audio. Kromě klasického připojení je důraz kladen hlavně na digitální vstupní a výstupní (linkovací) formáty. K dispozici tak je vstup i výstup AES/EBU a SPDIF (konverze v obou směrech 24bit/96 kHz). Procesor, jehož pomocí lze odladit každý reproduktor na co nejpřirozenější zvukové podání, podporuje společné ovládání v síti, akceptujíce protokoly USB a RS485. V nabídce je špičková profesionální řada AV a o malý stupínek níže stojící OSB, jejíž poslední model OSB 10D byl také na stánku nejvíce k vidění. V této řadě (původně označované jako Tsunami – z pochopitelných důvodů změněno) také nalezneme jediný malý analogový monitor pro „domácí" použití s jednoduchým kódem OSB. Komplexnější informace na www.far-audio.com

Domácí HK Audio nabídli „nad Mohanem" tři novinky. První byl pasivní komplet Premium PR:O zaměřený na menší hudební uskupení. Do vínku dostal novou jednopalcovou kompresní hornu, ergonomičtější zapuštěná madla, obdobně uspořádané konektorové pole, které tak poskytuje daleko lepší obsluhu a ochranu proti náhodnému poškození. Systém je samozřejmě modulární s možností zavěšení v pevných instalacích či naklopení satelitních boxů na stojanech do osy publika.

Další dvě aktivní novinky jsme shlédli přímo na firemní prezentaci. Jde o vylepšené systémy Actor a E.L.I.A.S. Současné verze nesou označení DX, potažmo PX. A co je nového? Na první pohled změnil Actor jen nepatrně tvar a barvu. To podstatné se však skrývá jako obvykle v útrobách. Věrni filozofii „máte-li mizerné komponenty, nepomůže vám ani digitální kontroler" hraje každý z boxů DXka skvěle sám o sobě. Nový digitální procesor DDO (Digital Dynamic Optimisation) navazuje na zkušenosti předchozího procesoru DFC a výsledkem je masivní, přirozená a zřetelná reprodukce. V závislosti na konfiguraci systému je v kontroleru obsaženo 8 přednastavení. Rozdíl mezi původním Actorem a verzí DX je asi jako když na jedné straně kapelu překryjete dekou a na druhé ji odkrytou vystrčíte metr před bedny. Skutečně velmi poučné.

Změny u ELIASu PX jsou už na první pohled radikálnější. Zvýšený celkový výkon v basech, chybějící monitorové zesilovače, aktivní 400 W satelity s volbou full-range režimu a osazené většími 12" basy plus 1" hornou, možnost jejich náklonu – to vše s jediným cílem. Vyšší akustický tlak a zřetelnější prosazení např. vokálů i v ve větších prostorech. Upřesnění na www.hkaudio.com

Systém VerTec firmy JBL je široké odborné veřejnosti dobře znám a tak jistě nepřekvapila jeho nová aktivní verze VerTec DP. Ta vznikla ve spoluprácí se sesterskými firmami Crown a dbx, a je v současnosti zastoupena dvěma moduly střední velikosti - 3 kW třípásmovým full-range VT 4888DP a sub modelem VT 4882DP s příkonem 1,7 kW.

Dalším příkladem v úvodu zmíněného prolínání line-array systémů do skupiny tzv. portable soundu budiž horká novinka, systém VRX900. Tu tvoří malý pasivní 22 kilogramový dvoupásmový full-range box VRX932LA. Mezi specifikacemi najdete frekvenční rozsah 75 Hz - 20 kHz v pásmu 3 dB, přepínání do bi-amp módu, zatížitelnost 800 W RMS a pokrytí 100 x 15° platné pro jeden box či tři výkonové polohy HF driveru pro blízký, střední a vzdálený dosah. Postavit jej můžete do stacku, na stojan nebo nosnou tyč v případě doplnění o druhý model této série, subbass VRX 918S (34 – 220 Hz, 800 W RMS), či standardně zavěsit do klasického clusteru. Jako optimální konfigurace pro menší akce (bez zavěšování) v řádu několika stovek posluchačů je doporučována sestava 2 x VRX932LA + 2 x VRX918S, kterou jsme slyšeli i při živé produkci. Zvuk v pravdě masitý! Kvalitu jistě předjímá i to, že reprobox obsahuje mix komponentů z výše zmíněného VerTec systému. Pro zvídavé ještě adresa www.jblpro.com

Z mého osobního pohledu představuje tato značka vydařené spojení designu, užitných a zvukových vlastností. Monitory KRK Systems mají své jméno jak ve světě studií tak v oblasti audiofilské. Ve Frankfurtu byl stánek jednoznačně věnován posledním „koňům" této stáje, aktivním soustavám Rockit Powered a V-series 2. Shodnými znaky jsou signifikantní žlutý kompozitní woofer, vyšší účinnost zajišťující dělené zesilovače s elektronickou výhybkou pro obě části spektra či zaoblené hrany boxů omezující hranovou difrakci zvuku. Na profesionální prostředí zaměřená řada V 2 pak obsahuje např. vylepšenou konstrukci bassreflexního portu pro omezení zkreslení v důsledku turbulentního proudění, ochranné obvody reproduktorů, kvalitativně vyšší součástky či funkci automatického zapnutí a vypnutí.

Tchai-wanský výrobce JTS uvedl na trh nalší verzi bezdrátového systému který navazuje na svého předchůdce US-901D. Nová verze US-1000D s mikrofonem Mh-8990 poskytuje 1000 UHF kanálů, mezi kterými jsou pro jednoduchost přednastaveny 4 skupiny po 16, plná diversita dle výrobce zaručí bezproblémový přenost až do vzdálenosti 120 m a změny doznala i mikrofonní kapsle, u které se zapracovalo na „měkčím" zvuku. Mezi dalšími produkty stojí za zmínku, kromě drobností jako nová sluchátka či miniaturní lavalier a „tvářové" mikrofony, overheadový miniaturní speciál CX-509 a první „studiovka" v podobě jednopalcové kardioidy JS-1, s útlumovým článkem a filtrem spodních frekvencí. Více informací na www.jts.com.tw

Existují drobnosti, které by nejednomu českému zvukaři udělaly „radost" a ušetřily nemalé množství práce. Český trh je však na tyto zahraniční firmičky skoupý. Typickým příkladem je značka Optogate. Jedná se optické mikrofonní spínače koncipované do samostatné krabičky „plug&play". Nabídky zahrnuje 3 typy zařízení s mírně odlišným polem působnosti. Asi nejobvyklejší variantu použití vidíme na fotografii. Krabička připojená do XLR výstupu mikrofonu obsahuje infračervený senzor s nastavení vzdálenosti ve které se „brána" otevře. Tedy dokud se před mikrofonem v patřičné vzdálenosti neobjeví zpěvák či nástroj, chová se mikrofon jako vypnutý. Pro přihlouplé zpěváky co si neumí zapnout mikrofon a současně zvukaře, kteří nestojí o přeslechy z nevyužitých mikrofonů a nebaví je neustále „vyjíždět" či mutovat šavle, optimální řešení. Dodejme, že zařízení funguje na 48 V fantom a ten je propouštěn i dále do potencionálního kondenzátorového mikrofonu. Nabízí se i varianta vhodná pro umístění na konferenční stolek nebo na skryté přichycení ke stojanu mikrofonu. Jistou nadějí pro český trh by mohla být úzká spolupráce této firmy se značkou Sennheiser. Info na www.optogate.com

A malá hádanka…jestli pak víte, co to visí zeleného od stropu na přiloženém obrázku? Pokud vám budu tvrdit, že jde o 300-wattovou dvoupásmovou reproduktorovou soustavu, asi si poklepete na čelo, či budete nejspíš nevěřícně kroutit hlavou. Ale ozvučení interiérů má dnes spoustu nových podob, a toto je jedna z nich. Navíc mohu zcela zodpovědně prohlásit, že „ta tři UFO nad sebou" hrají „jako z praku"! Autorem jsou italští designéři a zvukaři firmy NewTec Audio Systems z Bolzana. Pokud hledáte nápaditou a kvalitní interiérovou reprodukci, rozhodně stojí návštěva stránek www.newtec-audio.com za to. Své o tom ví např. automobilka BMW, která jejich systémy vybavila své berlínské zastoupení na Kurfürstendamm.

U australských Rode jistě panuje hřejivé veselí. Dobrým důvodem k němu jsou ocenění TEC Award pro pódiový kondenzátor S1 a Editors Choice 2005 časopisu Electronic Musicians pro NT2000. K vidění byla jinak sestava standardních modelů, novinkou byly moduly fantomově napájených předzesilovačů pro dynamické mikrofony D-Power. Podrobné informace získáte na www.rode.com.au

Německý mikrofonní gigant Sennheiser zaměřil letošní expozici především na „devítistovkovou" sérii mikrofonů – jmenujme alespoň poslední příspěvek e914, ale pravděpodobně to více zajímavé pro značnou část méně majetných milovníků bezdrátového přenosu signálu se skrývalo v nenápadném růžku. Vedení firmy usoudilo, že existuje pouze jediná kategorie trhu, kterou značka nepokrývá. A tou je tzv. „low-cost element", tedy zařízení s velmi nízkou cenou. Přesto, logicky, i v této kategorii zákazníci touží po zvučném jménu a nikoliv pouze po čistě asijské produkci. Odpovědí je produkt freePORT, nabízený ve třech provedeních – zpěv, nástroje, prezentace. Co nabízí? Střízlivý, ale elegantní design, kovovou konstrukci přijímače s XLR a 1/4" výstupy, squelch, 4 přenosové kanály v UHF pásmu, RF, Diversity A/B a Peak indikaci. Jako vysílače samozřejmě body pack (60 – 18 000 Hz, citlivost Mic/Line) s nástrojovým kabelem či miniaturním mikrofonem s kulovou charakteristikou a obvyklou handku (80 Hz – 18 kHz, dynamická ledvina). Obojí s provozem na 9 V baterie. Další na www.sennheiser.com

Co znamená v obecném povědomí zkratka SM asi většina tuší. Proč tedy k propagaci svých produktů, jmenuje-li se moje firma SM Pro Audio, nevyužít dvě „řádné Dominy". A proč efekt ještě neumocnit tím, že jedna vypadá jako velmi přísný andílek a druhá jako v podstatě roztomilý čertík. Každopádně z „předností" této prezentace nemohla většina mužské veřejnosti spustit oči. Rozhodně jedna z letošních největších atrakcí! No, a koneckonců, když už jsem tady, tak také mrknu co tu vlastně mají… V našich končinách nepatří tato společnost právě k nejznámějším, ale u Protinožců představuje tato společnost z Melbourne jednoho z lídrů výroby a distribuce v tomto oboru. Portfolio je rozděleno do pěti skupin, které zahrnují analogová zařízení vyšší a nižší třídy (mikrofonní předzesilovače, sluchátkové zesilovače, DI boxy, osminásobný optokompresor a vícevstupé převodníky), následují lampové channel stripy, digitální konvertory a mikrofony. Pro zajímavost můžete navštívit na adrese www.smproaudio.com

O mikrofonech, zvláště těch studiových padlo doposud pouze skoupé slovo. Pro Frankfurt připravila i u nás již etablovaná značka Studio Projects dva zcela nové přírůstky, které na stánku Evropu zastřešujících PMI Audio Group neměly ani vlastní označení! Exponáty zřejmě dorazily na poslední chvíli. Dostalo se mi však informačního CD. Modely tedy nesou označení CS-1 a CS-3, v závislosti na počtu prostorových patternů (ledvina a ledvina/koule/osmička) a dále nabízejí širokou škálu (4 stupně) nastavení HP a LP filtrů a jakožto i útlumového článku pomocí v těle axiálně uložených koleček těsně pod kapslí mikrofonu. Více na http://studioprojects.com. Je-li řeč o PMI Audio Group, musíme zmínit přírůstky i u další značky pod jejími křídly. Toft Audio Design nyní nabízí „jednoúčkový channel strip" EC-1, mikrofonní/nástrojový předzesilovač kombinovaný s FET kompresorem a EQ a stereofonní FET kompresor DC-2 stejných rozměrů. Podrobnosti na http:// toftaudiodesigns.com

Když už jsme u studiových mikrofonů, jistě se jako perličku sluší zmínit značku Violet Design z estonského Tallinnu. Snad i z toho prostého důvodu, že ve svém sortimentu mají náhradní výměnné kapsle pro staré dobré Neumanny CVM563, kterých je v našich zeměpisných šířkách a délkách nespočet….tedy alespoň poměrně hodně. Sortiment jinak obsahuje širší spektrum, výhradně kondenzátorových mikrofonů pro studia i pódium, vše v opravdu „vintage" provedení. V nabídce najdete modely lampové (Flamingo), transformátorové (Junior) i bez výstupních transformátorů s diskrétní Class-A elektronikou. Model Globe je jedním ze zástupců poslední kategorie a kromě neotřelého designu (na obr. vlevo dole) je zajímavý i trojitým pružným uložením – vnitřní kapsle, pouzdro kapsle a samotný pavouk – což ve výsledku potlačuje možné externě pronikající ruchy a infrasonické interference téměř k nule. Jako téměř všechny modely se vyrábí ve standardním provedení a ve verzi vintage s „teplejším" zvukem. Pokochat se můžete na www.violet-design.com

S Kanadou mají muzikanti spojenu především značku kytar Godin. Ale i ve světě P.A. nalezneme zajímavý produkt. Postarala se o něj značka Xilica Audio Design a jde o procesor pro správu reproduktorů a zesilovačů – tedy obdoba např. obecně známých DriveRacků dbx. Xilica DLP-4080A, nabízí 4In/8Out, 24bitové převodníky na 96 kHz samplingu, 6 x parametrický EQ a pětisegmentovou LED indikaci na každém vstupu a výstupu, limitery, různé typy výhybek, čtyřřadý LCD displej s 26 znaky, 30 pozic pro uložení, ale též upgrade přes PC. Více na www.xilica.com

Uznávaní mágové ze Santa Cruz, Universal Audio, přivezli na Messe dvě podstatné novinky. V oblasti analogů re-inkarnovali Leveling Amplifier LA-3A z roku 1969, který navázal na Teletronix LA-2A a zahrnul část koncepce a designu Mr. Putnamem navrženého 1176LN Limiting Amplifieru. V nové verzi je zachováno vše z vlastností originálu – jednoduché ovládání, class A design, T4 elektro-optický útlumový článek, transformátory. Jediné co přibylo je na zadní straně přepínatelný „gain-mod" pro vyšší účelnost ve studiové práci.

Druhý přírůstek pak představuje digitální odnož UA, která přichází se zásuvným modulem Boss CE-1 Chorus Ensemble, tedy legendární chorusovou jednotkou z roku 1976. Plug-in nabízí klasický analogový chorus a originální pitchshifting vibrato.Ovládání je prosté, jeden potenciometr pro intenzitu chorusu, dva pro hloubku a rychlost vibrata. Přepínání mezi módy a spínání zvoleného efektu mají na starosti dva „stomp" přepínače. Obsažen je i přepínač vstupní citlivosti a potenciometr úrovně. Na stánku byly též k vidění dva poslední na AES 2004 v San Francisku avizované špičkové předzesilovače čtyřkanálového a osmikanálového provedení 4110 a 8110 a v recenzích světových médií vychvalovaný celolampový „recording channel" LA-610. Info opět na www.uaudio.com