Frankfurtská ohlédnutí - novinky z veletrhu

Studio/Recording, Live P.A. – 1. část
Autor: 

A zase je tu obvyklý boj! Z kterého konce začít reportáž z tohoto obrovského výstaviště, napěchovaného zvuky – tedy tóny i ruchy, fotony, elektrony, nulami i jedničkami, a potažmo i nějakými těmi nukleovými kyselinami v jádrech buněk lidských (a při poslechu některých našich kolegů i kolegyň - dlužno uvést, že bez ohledu na věk - místy mi bylo až stydno, a má spadlá čelist zcela jasně dokumentovala momentální duševní stav doprovázející uvolněnou a bezprostřední performaci dítek sotva školou povinných) i nadlidských? Ano, letošní veletrh Musikmesse + ProLight&Sound, konaný ve dnech 31. 3. až 3.4. 2004, neztratil nic na své přitažlivosti. Ani pro vystavovatele, a snad i vzhledem ke krásnému počasí v jarním Frankfurtu, ani pro návštěvníky. Stejně jako bylo možné zaznamenat neúčast některých doposud běžně vystavujících firem (Emagic, Digidesign), bystré oko novinářské nepřehlédlo i nové subjekty známých i méně zvučných jmen (Carvin, TAD, Daisy Rock), které minimálně minulé dva veletrhy nepovažovaly za nutné oblažit svojí přítomností chtivé duše muzikantské.

Tedy zcela sobecky a bez skrupulí začnu svojí polívčičkou z oblasti studií a P.A. Ať si kolegové naváží jak chtějí – no možná jim ve svém rozletu něco málo místa nechám, nejsem škrt, a příště bude také místo.

Firma Audient předváděla ve veletržní hale 8 jak své špičkové analogové pulty, jmenovitě studiový ASP 8024 a live konzolu Aztec, tak veškeré efektové vybavení, ekvalizéry počínaje a surround procesorem ASP 510 a basovým korektorem ASP 520 konče. V těsném sousedství elegantní 8024 se skvěly hi-endové studiové monitory Exigy 515, které jsou v této třídě žhavým želízkem rodinky Audientovic. Nejmladším přírůstkem, který sotva opustil teplo rodného hnízda, a vzhledem k opravdové předpremiéře v rámci frankfurtského show mu macešsky ještě není věnována ani čárka na firemním webu, se stal high resolution zesilovač Sumo. Více informací o tomto produktu přinesou nejbližší Novinky.

Na stánku Allen&Heath sice zabíraly největší místo konzole sérií ML a GL, ale pozornost a výrazná propagace byla směrována na nové ultra kompaktní rackové mixážní „čaroděje" MixWizard WZ3. Nabízeny jsou tři různé konfigurace (16:2, 12:2, 14:4:2) a zdá se že výrobci pultů konečně pochopili, že i pro menší hudební tělesa je třeba více než mdlých dvou monitorových cest, a WZ tak nabízejí šest auxů konfigurovatelných pre/post ve dvojicích. K chuti přijde i dvojitý středový parametr na korekcích, nově navržené mikrofonní preampy, filtrovaný sub výstup řízený samostatným 100 mm faderem, individuální spínání fantomu na každém kanálu, možnost připojení záložního zdroje či zásuvka lampičky. Ty jsou mimochodem inovovány a osazeny LEDkou s možností stmívání, a logicky k této technologii i menším ztrátovým teplem a proudovou spotřebou. Náročnější uživatelé jistě nepohrdnou též možnostmi přenastavení vlastností auxů a insertů pomocí vnitřních jumperů.

Americký Alesis vrhnul své síly, tedy mimo jiné, na „asijskou" zábavu. Jak jinak si totiž vysvětlit uvedení hned dvou produktů podporujících karaoke. Prvním je PlayMate Vocalist, přehrávač CD s funkcí potlačení zpěvu, transpozicí, nastavení tempa, XLR mic vstupem, dvěma sluchátkovými výstupy, atd. Na rozdíl od loňského CD-GT1 trenéru pro kytaristy, je tentokrát deklarována kompatibilita CD/CD-R/CD-RW. Zdá se, že ale opět chybí podpora MP3. Takže zpěváčci, žádné výmluvy a cvičte! Druhou mašinkou je „zcela čistý" odstraňovač vokálů Vocal Zapper. Pro optimální výsledek má integrováno šestnácte programů, 28bitové zpracování a stereofonní převodníky s hloubkou 24 bitů při vzorkovací frekvenci 48 kHz. Nebuďme ale nespravedliví, k vidění byl i nový osvětlovací a napájecí 1U rackový modul PowerTrip8, analogový mixer s efx procesorem a digitálním výstupem MultiMix 16FXD či powermixery GigaMix série. O zbytku pro kytaristy se jistě zmíní kolegové.

Patříte mezi lampové puristy a obdivovatele dokonalého vzhledu. Vlastníte také tučné valutové konto. Pak si studio vybavte mašinkami od Avalon Design a nějakou přibalte i na turné. Vystavená série 2000 není sice úplnou novinkou, ale mne opravdu vzala za srdce. A nejen mne, což dokládá i zisk TEC Award, a jména jako Steely Dan, Norah Jones, Ziggy Marley, Alanis Morisset, Dweezil Zappa, Lou Reed, Journey, Styx, kteří je za poslední rok použili na svých nahrávkách a koncertních tůrách. „Avalon do každého obýváku!"

Přesuňme se do slunného Španělska. Vyhlášený výrobce výkonových aparátů D.A.S. Audio vystavoval boxy produktové line array řady Aero určené pro menší a střední aplikace. Konkrétněji aktivní boxy CA-28A, tedy fullrange, bi-amping (třída D + A/B) box osazený dvěma 8" neodymiovými reproduktory a novým tlakovým driverem M-10N s totožnou magnetickou strukturou, namontovaný na zvukovodu s adaptérem systému SERPIS, který vytváří maximální možnou měrou ploché, fázově jednolité čelo vlnoplochy výškového signálu. Jako doplněk pro rozšíření spektra do oblasti nízkých kmitočtů slouží opět aktivní subwooferový modul CA-215A se dvěma 15" měniči a zesilovačem třídy D. Pro požadavky mamutích akcí je horkou novinkou svalnatější sourozenec Aero-48. Co přibylo na síle, to ubylo na „aktivitě". Pasivní celopásmový box (45 Hz –18 kHz) obsahuje dva 15" basové reproduktory, čtveřici 8" „střeďáků" a dva tlakové zářiče s 3" kmitačkou. Opravdová muskulatůra, ke které je i patřičně nadimenzována Low jednotka Aero-218sub se dvěma „osmnáctkami" dosahujícími na spodním okraji na 25 Hz. Mimo dalších produktů, jakými jsou polypropylenové aktivní i pasivní boxy si zaslouží zmínku i stále se rozvíjející technologie zesilovačů třídy H, kterou zde D.A.S. reprezentoval modelem H 28.

Ze stáje dbx se těsně před veletrhem vyloupla novinka jejich Purple série. Jedná se o stereo kompresor/limiter 162SL, který kombinuje kromě dokonalého vzhledu daného pískovaným hliníkovým předním panelem a masivními kovovými ovladači, také kvalitní součástkovou základnu v jejímž čele stojí výstupní transformátory Jensen na každém z kanálů a samozřejmě osvědčené VCA kompresní obvody s náležitou algoritmickou výbavou. Ta nabízí super rychlý náběh a uvolnění, přepínatelný hard-knee/OverEasy průběh známý z legendy 165A, patentem chráněněnou AutoVelocity A/R automatiku i plný manuální režim. Zahrnut je i poslední limitační algoritmus PeakStopPlus.

Potřebujete-li posílit svůj monitorový výkon ve studiu, obzvláště v blízkém poli, nabízí se řešení v podobě aktuality firmy Dynaudio Acoustic. Nese název Air 25 a obsahuje dva 10" woofery, 5,5" středový měnič a 1,1" kalotu. Čtyři vestavěné zesilovače s více jak 1200 watty jistě uspokojí jak po stránce dostatečné masy energie ve velkých studiích, tak při důrazu na naprostou čistotu a linearitu přednesu. Na stánku byly k vidění též posily basových frekvencí – aktivní subwoofery BM 10/12S – Aktive. Samozřejmě v duchu této řady monitorů je obsluha snadná, využívá totiž firemní dálkový ovladač DSC1M Remote Control.

Značku Dynacord opravdu netřeba představovat. V oblasti PA zvuku má Cobra své pevné místo, konečně kdo navštívil stanovou scénu Agora, ví že není o čem diskutovat. Na stánku pak konzervativní uživatele powermixerů jistě potěšila od února nová verze oblíbeného a spolehlivého PowerMate. Přibylo fantomové napájení, auxy 3 a 4 jsou individuálně přepnutelné pre/post, výkonový stupeň přešel do třídy H a nabízí nyní 700 W do 4 ohmů na každém kanálu. V efektové sekci pak disponuje dvěma digitálními procesory, každý s 99 programy.

Firma Edirol stále více vystupuje jako zcela samostatná značka, a je velmi aktivním subjektem, pohybujícím se na oborových hranicích studio/klávesy/HW/SW. Proč se tedy o ní nezmínit právě teď a tady. Přestože loni zaujala svým USB 2.0 rozhraním v produktu UA-1000, nenechala pro letošní veletrh spát ani komunikační protokol FireWire, a tak jsme mohli opět vidět oko upoutající až vyzývavou červenou barvu nového převodníku FA-101. V plném duplexu umí 10 In/Out při 24/96, dva vstupy na XLR kombech obsahují kvalitní mikrofonní předzesilovače, které už byly mimochodem pochváleny v testu na našich stránkách, zbylé analogové 6 In/8 Out jsou na TRS jack, napájení zabezpečuje 4pinový FW, slučitelnost OSX a XP už je samozřejmostí, atd., atd. Test nás jistě nemine. Kartu statečně doplňoval „ultra-slim" keyboard PCR-1. Konečně zase změna v designu i technologii malých master klaviatur. Uvidíme jak se technologii S.L.I.M. (Short-stroke Low-profile Impact Mechanism) povede v praxi. Teď už jen doplnit sestavu o řádný notebook s firemním SW, plus ozvučení podařenými MA-20D v novém designu a máte na chlup stejnou pracovní stanici jako návštěvníci Frankfurtu.

Značku E-MU máme všichni většinou spojenu s klávesovými nástroji, zvukovými moduly a samplery. Proto do jisté míry překvapil posun do oblasti podobné předchozímu Edirolu. E-MU prezentoval digitální audio systémy 1820M, 1820 a 1212M. Tedy zařízení specificky určené pro hudebníky, studiové zvukaře a zvukové designéry. Jde v podstatě o externí modul E-MU Audio Dock vybavený dvěma mikrofonními a vysokoimpedančními preampy společnosti TFPro (ještě o ní bude řeč), šesti 1/4" symetrickými vstupy a osmi 1/4" symetrickými výstupy, vstupem pro gramofon a 4 x 1/8" stereo reproduktorovými výstupy s konfiguraci i na 7.1 surround, na který navazují přídavné dceřiné PCI karty s konektory ADAT I/O ve formátu 24/192 (ten je přepínatelný na S/PDIF otiku 24/96), S/PDIF koaxiálním I/O 24/96, WC synchronizací a mnoho dalšího. Zakoupit lze i samostatné karty (verze 1212M). Právě na kartách je umístěna DSP efektová a mixážní akcelerační jednotka E-MU PatchMIx DSP, samozřejmě včetně SW. Čímž volně přecházíme do původního hájemství firmy. Stačí zakoupit produkt s označením EmulatorX (eventuelně s přízviskem Studio) a vše výše popsané je doplněno o profesionální sampler s Z-plane morfingovými filtry, waweform editorem a prostě vším co k tomu patří, včetně 2 GB zvuků.

A ze studia zpátky k ohlušení davů.

HK Audio má, a dle mého zcela zaslouženě, pověst naprosto bezproblémových a bezporuchových PA systémů, v poloprofesionální branži, kde většinou vzhledem k rozpočtovým možnostem nemáte k dispozici druhý adekvátní aparát, věc prvořadého významu. A doufejme, že na stejných základech míní budovat svou pozici i nový kompaktní aktivní systém D.E.A.CON. Ten se pohybuje někde mezi rozměrovými a výkonovými parametry systému Actor a Projector. Deacon nabízí v základní sestavě – tedy konfiguraci satelitu (12" + 2") a dvou sub jednotek (18" – kilowattovým zesilovačem je osazen Sub1) na každé straně - celkový výkon 3,2 kW, dimenzovaný přibližně na kapacitu 700 osob. Technologicky pak přešel na digitální zesilovače, používá vícepásmové vyrovnávání frekvenčního průběhu a digitální kontroler optimálního provozu jednotlivých komponentů DDO. Snadné sestavení a možnost fixovaného sklonění 7,5 a 15 stupňů satelitu, pro lepší pokrytí poslechového prostoru, je již u aparátů HK Audio v této kategorii běžnou záležitostí.

Sytě zelenou barvu produktů Joemeek opravdu nemůžete přehlédnout. Navíc firma přišla s novým povrchovým zpracováním předních panelů, takže stará matná zeleň je zapomenuta a nový „fresh look" opravdu svítí. To by ovšem bylo málo, pokud by tato změna nedoprovázela nové produkty. Ty se ve Frankfurtu představily dva. Duální studio „channel strip" twinQ a 1/2 rack jednokanál threeQ. V případě twinQ je kromě Burr Brown vstupní části, zajišťující jemný čistý zvuk a všech standardních vstupů i výstupů v běžných formátech, už začleněna v základní výbavě, také digitální výstupní jednotka s formáty AES/EBU, optikou, S/PDIT a WC standardem. Připočítat můžeme také výběrové transformátory s volbou připojení na vstup či výstup mikrofonního zesilovače, nový Opto Head Joemeek kompresor s přidaným parametrem Gain Make up a např. rozšířenou ekvalizaci s laditelnými basy a středy, plus dvě přepnutelné centrální frekvence výšek, posazené na 6 a 12 kHz. Dostupnější threeQ pak samozřejmě nabízí skromnější výbavu, přesto zůstává zachován Burr Brown front end, Opto Head kompresor a třípásmová ekvalizace se semiparametrickým středem. Leč nemluvme jen o zpracování signálu. Ten je potřeba nejprve sejmout, a tak se firma vrhla i na toto, poslední dobou poměrně „bitevní" pole. Nabízí velkomembránový kardioidní model JM47 s 1" třemi mikrony zlacenou kapslí, FET impedančním konvertorem a výstupním transformátorem. Určen je primárně pro zpěv a spotově pak pro dechy, smyčce, perkuse a kytarové aparáty. Sekunduje mu malomebránový model JM27, opět v ledvinové charakteristice, udávaným nízkým vlastním šumem a určením pro sbory, piano, overheady, atd.

Na stánku firmy Mackie, jejíž pulty menší a střední velikosti se těší poměrně značné oblibě uživatelů, byla značná pozornost věnována nové řadě Onyx. Sama výbava je velmi zajímavá a zahrnuje v nejpřitažlivější (podle mých představ) verzi 1640 čtyřpásmovou semiparametrickou ekvalizaci Perkins s minimálními fázovými posuvy, na první pohled zajímavý a vzhledem k dalším souvislostem důležitý, ostrý hardware bypass EQ, 6 auxů, které jsou hromadně (tedy celý Aux1, celý Aux2, atd.) přepínatelné pre/post fader, 4diodovou indikaci úrovně každého kanálu či 4 podskupiny. Krok novým směrem přichází se zadním panelem, kde kromě veškerých potřebných přípojných bodů naleznete také slot na volitelnou FireWire I/O kartu. Pult v tuto chvíli může do vašeho PC či Macku streamovat 16 nezávislých audiokanálu ve rozlišení 24/96 + celkový mix.

Opět s o kousek větším stánkem se letos Messe zúčastnila firma M-Audio. Nových produktů přestavila hned několik. Jmenovat můžeme PCI kartu Revolution 5.1, monitory Studiophile DX4, osmikanálový předzesilovač a AD převodník Octane či zbrusu nový studiový kondenzátorový mikrofon Nova. Ten, přestože obsahuje 1,1" kapsli se zlacenou membránou, tranzistorovou elektroniku s vlastním ekvivalentním šumem 14 dB, maximální zpracovatelný SPL okolo 128 dB, je řazen do kategorie „entry level", tedy zařízení pro začátečníky, čemuž bude odpovídat i prodejní cena.

Americké line array systémy McCauley patří ke špičce ve svém oboru a systém Monarc MLA 6 absolvoval nejedno mamutí turné. Stále více požadavků je však kladeno na stejně kvalitní zvuk při středních a menších akcích a taktéž na přijatelnější pořizovací náklady. Vstříc těmto požadavkům vychází nejenom zmenšený systém MONARC MLA3, ale nově též aktuálně uvedená řada M.LINE obsahující tři moduly. Dva celopásmové M 90 a M120 se liší pouze v horizontálním vyzařovacím úhlu 90 a 120 stupňů (vertikální vyzařovací úhel je samozřejmě dán konfigurací clusteru) a v pásmu +/-3 dB nabízejí rozsah od 60 Hz do 18 kHz a akustický tlak 132 dB. Spodní okraj slyšitelných frekvencí pak obstarává duální 15" nízkofrekvenční jednotka MS1 s rozsahem 35 – 250 Hz a kalkulovaným špičkovým SPL 133 dB. Potěšitelné je, že i tato firma bude mít zastoupení nejen v Čechách, ale i na Slovensku.

Opravdová pohoda vyzařovala ze stánku prezentujícího firmu MindPrint. Další firma, u které výrobky lahodí nejen sluchu, ale i oku. Předzesilovače DTC a En-Voice mají ve světě řadu spokojených uživatelů, a obsahují i na svou dobu několik technologických zajímavostí. Jmenujme minimálně paralelní řazení dílčích ekvalizačních filtrů. Několik měsíců zpátky byl uveden na trh linko-nástrojo-mikrofonní předzesilovač En-Voice MkII a jako nová podpůrná součást USB rozhraní pro laptopy DI-MOD USB. EQ je tentokrát koncipováno jako semiparametrické na výškách a basech a plně parametrické ve středových frekvencích. Lampový kompresor má nastaveno osm presetů časových konstant a volit lze plynule stupeň lampové saturace. Mobilní desktopové použití podtrhuje možnost odmontování rackových úchytů a přišroubování plastového stolního stojánku.