Harddisk Recording

Díl 5. - Digidesign - šílenci z Palo Alta

Dnes si představíme legendu v oblasti HDR. Firmu, jejíž produkty jsou nejznámějšími a nejrozšířenějšími na světě. Firmu, která vyrobila za dobu své existence více systémů HD recording, než ostatní výrobci dohromady.

Řeč je o americkém Digidesignu. Jejich dnes již legendární stanice Pro Tools se staly absolutní špičkou v oblasti HDR systémů, pracujících ve spojení s počítačem (primárně Macintosh). Platí to jak v oblasti hudby, tak na poli filmové postprodukce, multimedií nebo broadcastingu.

V tomto díle seriálu se rámcově seznámíme s produktovou řadou firmy Digidesign a shrneme parametry jejich produktů. V dalších dílech bude následovat také přehled efektových modulů a podrobnější testy nejzajímavějších HDR systémů.

Malý výlet do historie

  • Začátek 80. let:

    Nemajíce dostatek peněz pro svou garážovou kapelu, začali dva přátelé (později zakladatelé firmy Digidesign) Peter Gotcher a Evan Brooks vymýšlet a programovat čipy se zvuky bicích nástrojů. Z jejich, tehdy amatérských, pokusů vyrostla během několika dalších let úspěšná společnost Digidesign.
     

  • 1989:

    Digidesign představuje první profesionální stereofonní HDR systém Sound Tools. K editaci zvuku byl zde používán legendární software Sound Designer.
     

  • 1990:

    Byl představen systém Pro Tools - tehdy čtyřstopý záznam / playback, čtyřkanálový audio interface. Systém je rozšiřitelný až na 16 stop. Ovládací software je neustále zdokonalován. Ve verzi Pro Tools 2.0 (1993) jsou dříve oddělené programy Pro Deck (záznamový SW) a Pro Edit (editační SW) sloučeny do jediného programového prostředí.
     

  • 1994:

    Koncem roku je doslova ze dne na den představen systém Pro Tools III - 16 stop rozšiřitelných až na 48 stop a TDM prostředí pro digitální efekty v reálném čase. Jednalo se o obrovský skok ve výkonnosti systémů Pro Tools.

    Vývojáři efektových modulů (např. izraelská firma ksWaves) nabízejí nové efektové „Plug-Ins“ pro Pro Tools.
     

  • 1995:

    Digidesign se stává divizí firmy AVID Technology.
     

  • 1996:

    Zásuvné karty systému Pro Tools III jsou upraveny pro nové série počítačů Macintosh s PCI sběrnicí (do té doby byly používany NuBus karty pro počítače série Macintosh II, Centris, Quadra a Power Macintosh 7100/8100).
     

  • 1997:

    Další obrovský skok ve vývoji Digidesignu představuje čtyřiadvaceti bitový dvaatřicetistopý Pro Tools|24 (obr. nahoře).
     

  • 1998:

    Pro Tools|24 podporuje s expanzním kitem až 64 stop záznamu/playbacku a až 72 kanálů pro vstup/výstup.

    Soundtracky, zvukové efekty a postprodukce velkofilmu Godzila a rovněž oskarového Titanicu jsou zpracovávány na systému Pro Tools|24.

    Je představen nový čtyřiadvacetibitový systém Pro Tools|24 MIX resp. MIX plus, který má 3 x resp. 7 x vyšší efektovou kapacitu než Pro Tools|24 a v základní verzi umožňuje záznam/playback až 64 stop.

    Digidesign začína dodávat modulární motorizovaný ovládací systém ProControl (obr. 1). Lze jím řídit téměř všechny funkce systémů Pro Tools.

    Je uvedena kvalitní a levná čtyřiadvacetibitová karta Project II, která pracuje se známými sequencery Cubase, OPCODE, Logic a dalšími. Je to ideální řešení pro produkční a domácí studia.
     

  • 1999:

    Více než 40 nominovaných nahrávek 41. ročníku Grammy Awards bylo produkováno na systémech Pro Tools.

    Systém Pro Tools|24 MIX je portován také na platformu Windows NT. Podle mne ne příliš šťastný krok. Na PC verzi neexistuje dostatek efektových modulů (Plug-Ins), systém zvládá pouze 32 stopy a díky přísným hardwarovým požadavkům (např. PC IBM Intellistation 6889, Adaptec 3940, 2 x Ultra Wide hard disk) vyjde pořízení systému dráž než na platformu Macintosh.

    Nová verze software Pro Tools 4.3.1 zajišťuje kompatibilitu s novými modrými počítači Power Macintosh G3.

    Digidesign dosud prodal více než 100.000 systémů, používaných k nahrávání, mixáži, dabingu, postprodukci, masteringu. Je to (alespoň podle mne) nejlepší, nejrozšířenější a nejspolehlivější HDR systém na světě.
     

Přehled systémů firmy Digidesign

Zevrubný popis systémů dodávaných Digidesignem začneme od nejsilnějšího (a samozřejmě nejdražšího) produktu:

Pro Tools|24 MIX (plus)

Je to vlajková loď Digidesignu. Podívejme se na vlastnosti systému (viz. tabulka 1). Systém běží na platformách Mac OS a Windows NT, přičemž další níže uvedené údaje platí pouze pro platformu Mac OS. Hardware tvoří u systému MIX plus 2 PCI karty (u systému MIX jedna karta), které se zasunou do počítače. K těmto kartám musíte připojit minimálně 1 osmikanálový audio interface - buď dvacetibitový 882|20 I/O nebo čtyřiadvacetibitový 888|24 I/O (obr. 2).

Ke každé z PCI karet lze připojit maximálně 2 převodníky (t.j. max 32 in/out u systému MIX plus a 16 in/out u systému MIX). Teoreticky lze mít až 72 vstupy/výstupy (tedy 9 kusů audio interface), přičemž pro připojení dalších pěti musíte přikoupit další PCI karty MIX I/O nebo MIX Farm (ta současně rozšíří také efektovou kapacitu systému).

Systém může pracovat s šestnácti nebo čtyřiadvacetibitovým záznamem (v tom případě je žádoucí zvolit čtyřiadvacetibitový převodník 888|24). Počet současně nahrávatelných či přehrávatelných stop je u systémů MIX i MIX plus 64. Pro současné nahrávání 64 různých stop byste pochopitelně museli mít 8 jednotek audio převodníků. Nicméně pro přehrávání 64 stop vystačíte s jedním převodníkem (každou z 64 stop lze nasměrovat do jednoho z osmi výstupních konektorů na převodníku).

O ovládání systému se stará software Pro Tools (současná verze je 4.3.2). Tento software je ostatně dodáván se všemi systémy Pro Tools a jeho některé funkce se liší podle toho, se kterým hardwarem systém provozujete.

Základem softwaru je editační okno, sloužící ke střihovým operacím (přesouvání, mazání, kopírování částí záznamu, jež jsou zobrazeny jako obdélníky s vlnovým průběhem). Mixážní okno má pak podobu konvenčního mixu se šavlemi stop (každá má 5 x insert a 5 x send), auxů, busů a master faderů (podrobnější informace a obrázky budou následovat v dalším díle seriálu).

V mixážním či editačním okně lze vytvořit až 128 stop (viz. virtuální stopy v tab. 1), přičemž hrát bude vždy maximálně 64 z nich.

Mezi další vymoženosti Pro Tools patří sofistikovaná automatizace. Pohyby všech ovládacích prvků (faderů hlasitosti, panoramy, tlačítek mute, sliderů na všech TDM efektech) lze zaznamenat. Při přehrávání se všechny prvky hýbou samy jako na motorizovaném mixážním pultu. Záznam automatizace lze provádět buď myší nebo pomocí MIDI controleru (např. JL Cooper CS-10, Mackie HUI nebo ProControl). Změny jakéhokoliv parametru mohou být v editačním okně znázorněny pomocí křivky, kterou lze dodatečně editovat pomocí přesouvání kotevních bodů.

Pro Tools podporuje mixážní skupiny (libovolné šavle v mixážním okně lze seskupit). Při pohybu jednoho faderu se pak hýbou i ostatní fadery v příslušné skupině, přičemž si zachovávají relativní poměry hlasitostí. Jeden fader může náležet i několika mixážním skupinám.

Efektové možnosti systémů Pro Tools si zaslouží bližší vysvětlení. Setkáte se zde se dvěma druhy efektů. První druh se nazývá Audio Suite Plug-In. Tyto efekty jsou přítomny ve všech systémech Pro Tools, ale nefungují v reálném čase. Z menu si vyberete příslušný efekt, nastavíte jeho parametry (pomocí funkce Preview si můžete krátký úsek efektované nahrávky poslechnout) a funkcí Process přepočítáte vybraný audioregion. Na harddisku tedy vznikne nový naefektovaný soubor.

Druhým, podstatně zajímavějším druhem efektu, jsou tzv. TDM Plug-Ins. Tyto efekty fungují v reálném čase a přiřazují se na inserty ve stopách nebo v auxech mixážního okna Pro Tools. TDM Plug-In je malý program, dodávaný na disketě nebo na CD. Po přiřazení na insert ve stopě se tento efektový algoritmus načte do DSP procesoru na PCI kartě a je v reálném čase aplikován na příslušný signál. Jakýkoliv druh efektu lze použít i několikrát na různých šavlích mixážního okna (pokaždé samozřejmě s jiným nastavením). Počet současně použitelných efektů je dán kapacitou (resp. počtem) efektových karet (MIX I/O, MIX Farm). Vytvoření každého nového efektu totiž zabírá část kapacity procesorů na kartách MIX I/O nebo MIX Farm.

Jediný podstatný rozdíl mezi systémy Pro Tools|24 MIX plus a Pro Tools|24 MIX je právě v počtu efektů.

Nejlépe poslouží příklad. MIX plus zvládne např. následující efektovou konfiguraci: 32 nahrané stopy, na každé z nich čtyřpásmový EQ a kompresor, na každé 5 aktivních aux sendů, dále 10 různých efektů typu delay/flanger a 2 vysoce kvalitní reverby. To vše najednou a v reálném čase při výpočetním rozlišení 24 bitů! A pokud vám to nestačí, přikupte další karty MIX Farm (maximálně až 7 karet).

Kapacita systému Pro Tools 24|MIX je ve srovnání se systémem MIX Plus zhruba poloviční, nicméně přikoupením „n“ karet MIX Farm se kapacita „n“-násobí. Zároveň můžete k novým kartám MIX Farm připojit další jednotky audio interface a rozšířit počet in/out kanálů.

Ve spodní části tabulky je příklad rozpočtu základního systému. V uvedených konfiguracích Pro Tools|24 MIX resp. MIX Plus získáte 64 stopy, 8 vstupů a výstupů. UW řadič a 2 disky jsou nutné pro zaručení 64 stop. U systému MIX je v sestavě použit levnější audio interface 882|20. Disketová mechanika SuperDisk je nutná pro autorizaci software pomocí klíčových disket. 19“ monitor představuje rozumný kompromis (rozlišení 1280 x 1024). Počítač G3/350 MHz s interním 6 GB diskem a celkem 320 MB RAM je více než dostačující. Všechny ceny jsou uvedeny bez DPH a jsou čistě orientační.

Dále budete potřebovat mikrofonní předzesilovač nebo analogový mixpult (pro nastavení citlivosti signálu pro převodníky Pro Tools). Pokud se vám zdá částka příliš vysoká, spočítejte si, kolik byste zaplatili za dva dvaatřicetistopé magnetofony, mixážní pult s automatizací Total Recall a obrovské množství externích efektových procesorů, které by zvládly kapacitu z výše uvedeného příkladu!

Pro Tools|24

Jedná se o starší čtyřiadvacetibitový systém tvořený dvěma PCI kartami: d24 card a DSP Farm (ta se stará o TDM efekty a není zdaleka tak výkonná jako nová MIX Farm). Připojit lze až 4 osmikanálové audio převodníky (ke každé kartě dva). Vlastnosti systému jsou shodné se systémy MIX (plus) s následujícími rozdíly:

Systém umí v základní verzi nahrávat a přehrávat 32 stopy. Efektová kapacita (t.j. počet současně použitelných real-time efektů) je zhruba třetinová ve srovnání s Pro Tools|24 MIX. Velkou výhodou systému je však možnost upgrade na systémy Pro Tools|24 MIX. Můžete tedy začít s levnějším systémem Pro Tools|24 a kdykoliv jej rozšířit na úroveň systémů MIX nebo MIX plus, a to přikoupením karty MIX Farm (lze přidat až 7 karet). Tím se rovněž zvýší počet stop záznamu/playbacku na 64 a k novým kartám budete moci připojit také další audio převodníky.

Ačkoliv jsou k provozu doporučovány UW disky s UW SCSI řadičem, lze na nových počítačích Power Macintosh G3 použít levnější disky Ultra ATA (zvládnou nahrávat i přehrávat až 32 stopy současně). Viz cenovou kalkulaci v tabulce 1. Tato varianta je vhodná pro uživatele, kteří chtějí za rozumné peníze pořídit profesionální systém a zároveň mít otevřenou cestu k jeho rozšíření až na úroveň naprosté špičky.

Pro Tools III 

Starší verze systému Pro Tools. Prodávají se repasované (refurbished) karty. Jsou to karty vrácené od zákazníků, kteří loni upgradovali z Pro Tools III na Pro Tools|24. Systém umí nahrávat a přehrávat 16 stop (používají se externí disky připojené k SCSI sběrnici na I/O kartě), je pouze šestnáctibitový a s dvacetibitovým převodníkem 882|20 vyjde na celkem výhodnou cenu 109.000 Kč. Efektová kapacita je stejná jako u Pro Tools|24 a lze ji zvýšit přidáním starších efektových karet DSP Farm. Karty MIX Farm jsou s tímto systémem bohužel nekompatibilní. Systém by bylo možné rozšířit až na 32 stopy pomocí expanzního kitu (další dvě karty), ale tato možnost mi nepřipadá efektivní a v tab. 1 není uvedena.

Pokud vám stačí 16 stop v 16 bitech a máte omezený rozpočet, kupte si Pro Tools III. V opačném případě doporučuji vaší pozornosti systém Pro Tools|24.

Project II 

Představuje ideální řešení pro domácí a menší studia. Nejedná se ve skutečnosti o kompletní HDR systém, ale pouze o čtyřiadvacetibitovou kartu (identická s kartou d24 u systému Pro Tools|24 - liší se pouze ve firmwaru). Tato karta sice nespolupracuje se softwarem Pro Tools, ale zato je kompatibilní s většinou oblíbených MIDI/digital audiosequencerů.

Ke kartě Project II lze připojit jeden nebo dva audio interface (8 nebo 16 in/out kanálů). Pokud Vám tedy nestačí levné zvukové karty, pořiďte si Project II a získáte stejnou zvukovou kvalitu, jakou mají systémy Pro Tools|24.

Jako software můžete použít Logic Audio, Cubase VST (nejlépe 4.0/24) nebo Opcode Vision. Komunikace převodníku (např. 882|20) s audio/MIDI sequencery je vyřešena pomocí technologie Direct I/O.

Vlastnosti týkající se softwarem ovlivňovaných parametrů jsou v tab. 1 vynechány. Počet stop, efektů a automatizační možnosti se zpravidla budou řídit výkonem počítače a rychlostí disku.

Karta samotná stojí necelých 29.000 Kč a za nejlevnější převodník (tedy 882|20) zaplatíte 45.000 Kč. Za zmín ku však stojí cenově výhodný balík s názvem Project II Studio Bundle, který vedle zmíněné karty a převodníku obsahuje navíc samplerovou kartu SampleCell II Plus (32 hlasů, 32 MB RAM), audio/MIDI sequencer Logic AV, CD-R vypalovačku SONY a profesionální software MasterList CD k P.Q. kódování a vypalování CD. To vše za neuvěřitelných 99.000 Kč (při samostatném nákupu těchto komponentů byste zaplatili cca 160.000 Kč!).

Získáte tedy kompletní produkční digitální studio s tím nejkvalitnějším hardwarem, MIDI sequencerem, samplerovou kartou a možností vypalování CD. Nemalou výhodou je možnost pozdějšího upgrade na Pro Tools|24 (doplatíte přibližně rozdíl ceny obou systémů).

Počítač Power Macintosh 350 MHz s interním 6 GB diskem a celkem 128 MB RAM má pro dané aplikace dostatečný výkon a zvládne přehrávat až cca 32 audio stop současně, to vše společně s přehráváním MIDI dat a paralelně běžícím SampleCellem.

Digidesign ToolBox

Pod tímto tajemným názvem se skrývá stará známá karta Audiomedia III, k níž je přibalen software Pro Tools, kolekce efektových modulů D-Fx a D-Fi a konečně stereofonní software Peak LE s DSP moduly SFX Machine Lite (slouží pro stereofonní editaci a mastering).

Karta Audiomedia III má čtyřiadvacetibitovou vnitřní architekturu a osmnáctibitové A/D a D/A převodníky (2x in/out - CINCH).

Ke kartě je dodáván software Pro Tools 4.3.2 - tedy stejný software, který používají systémy Pro Tools|24. Některé vlastnosti software Pro Tools jsou s kartou Audiomedia nedostupné (např. TDM efekty v reálném čase, efektové sendy nebo letmý střih). Většina funkcí softwaru však pracuje s kartou Audiomedia stejně jako na špičkových systémech rodiny Pro Tools|24. Mám na mysli skvělé střihové možnosti, editaci během playbacku, automatizaci s podporou mixážních skupin, import a přehrávání formátu QuickTime movie.

ToolBox neumí efekty v reálném čase, ale jen s pomocí tzv. Audio Suite. Efekty je tedy nutné přepočítat, což je na rychlých počítačích G3 hotové raz dva.

Za zmínku stojí široká škála dodávaných efektů - do skupiny D-Fx patří kvalitní hall D-Verb, dále Chorus, Flanger, Mlti-Tap Delay a Pin-Pong Delay. V kolekci D-Fi najdete Lo-Fi (přidává šum, zkreslení a snižuje rozlišení záznamu - tedy simulace analogového retro zvuku), Vari-Fi (simulace kolísání páskového magnetofonu), Recti-Fi (řízeně přidává do signálu vyšší harmonické nebo subharmonické frekvence) a Sci-Fi (kruhová a frekvenční modulace).

Jsou to tytéž efektové algoritmy, které se používají na systémech skupiny Pro Tools|24 v podobě TDM Plug-Inů (pracujících v reálném čase) a jejich kvalita je opravdu velmi vysoká.

Nemáte-li finance na Project II, stačí-li vám 8 stop a potřebujete-li skvělý komfort při práci a vynikající efekty (i když ne v reálném čase), zvolte si Digidesign ToolBox. Je to rovněž ideální prostředek pro vývojáře multimédií (např. ozvučování animací) nebo výrobce rozhlasových spotů.

Potřebujete-li ve větší míře pracovat také s MIDI zařízením, můžete přikoupit některý audio/MIDI sequencer, neboť většina z nich kartu Audiomedia III podporuje (např. Cubase VST).

Pro Tools PowerMix

Název, pod kterým je prodáván samotný software Pro Tools. Tento HDR „systém“ nepotřebuje žádný přídavný hardware, neboť ke svému fungování využívá pouze výpočetní kapacitu počítačů Power Macintosh. Místo zvukové karty nebo audio interface používá software Pro Tools ke vstupu a výstupu zvuku vestavěné konektory v počítačích Apple (zpravidla 3,5 mm jack).

Editační možnosti jsou stejné jako v případě Digidesign ToolBox. Efektové sady D-Fi a D-Fx však nejsou součástí dodávky (lze je přikoupit). Audio Suite obsahuje pouze základní efekty (EQ, dynamické efekty, normalizace, gain, reverse, pitch-shifter, časová komprese a expanze apod.).

Software umí současně přehrávat 16 stop. PowerMix lze rozšířit přidáním karty Audiomedia III (získáte kvalitnější převodníky a digitální vstupy/výstupy). Tím de facto získáte systém ToolBox, popsaný v předchozí kapitole.

Za zmínku stojí, že i majitelé Digidesign ToolBox mohou používat samotný software Pro Tools - přepnutím Playback engine se dá totiž vyřadit karta Audiomedia III a systém se bude chovat jako Pro Tools PowerMix s možností přehrávat až 16 stop (místo osmi), ale jen při použití interních převodníků počítače Macintosh (minijack).

Se systémem ToolBox si tedy v podstatě kupujete i Pro Tools PowerMix.

Uvážíme-li tuto skutečnost, je při pohledu na cenu v tabulce 1 jednoznačně výhodnější systém Digidesign ToolBox. Problém spočívá v tom, že počítač G3/350 MHz (v současnosti nejlevnější dostupný model) je na systém Pro Tools PowerMix zbytečným přepychem. Zcela by stačil bazarový Power Mac (s frekvencí 100 MHz a vyšší) za cca 25.000Kč a cena sestavy by se pak dostala pod 60.000 Kč.

Pokud tedy neseženete levného Maca, kupte si raději Pro Tools s kartou Audiomedia - tedy Digidesign Toolbox.

V dalším díle se podrobněji podíváme na systémy rodiny Pro Tools|24 a seznámíme se s efekty TDM Plug-Ins.