Harddisk Recording

Díl 4. - Rozpočet na počítačový HDR systém

Na kolik vás přijde pořízení HDR systému s osobním počítačem? Co od takového systému můžete očekávat? Rozeberme tyto otázky podrobněji. Předesílám, že ceny všech produktů budou uváděny bez DPH (počítejme raději s pesimistickým kursem 35 Kč/USD) a díky převratnému vývoji techniky by měly být považovány za orientační. Je možné, že už příští měsíc budou ceny úplně jiné (doufejme, že ne vyšší).

Počítač a příslušenství

První položkou je samozřejmě počítač. Značkové PC Pentium II 400 MHz s 9 GB hard diskem, pamětí 128 MB RAM, 32 rychlostní CD-ROM mechanikou, grafickou kartou 8 MB přijde asi na 35.000 - 50.000 Kč. Připravte se ale na možné hardwarové nekompatibility, na přeinstalovávání Windows nebo na případnou ztrátu dat (viz. článek v minulém čísle, který se řadě z vás velmi líbil a řadu z vás velmi pohoršil).

Pokud se rozhodnete pro Apple Macintosh, připravte si následující peníze. Power Macintosh G3 300 MHz, 6 GB hard disk, paměť 64 MB RAM, 24 x CD-ROM mechanika, grafická karta 16 MB vás přijde na 68.000 Kč. I tento dnes „nejpomalejší” Macintosh je 2x rychlejší než výše uvedené PC. Hlavní rozdíl je ale ve stabilitě a v uživatelské přítulnosti. Pokud chcete opravdovou špičku, pak Power Macintosh G3 400 MHz, 9 GB Ultra2 SCSI hard disk s Ultra2 SCSI řadičem LVD (teoretický přenos 80 MB/sec.), pamětí 128 MB RAM, 24 x CD-ROM mechanikou, grafickou kartou 16 MB vás přijde na 125.000 Kč (obr. 1).

Dále budete potřebovat monitor. Nejmenší použitelný je 17“ (cca 8.000 - 18.000 Kč dle kvality). Jako rozumný kompromis se jeví 19“ (cca 15.000 - 25.000 Kč). Uživatelé Macintoshů mohou připojit ještě další monitory (stačí dokoupit grafickou PCI kartu za cca 4.000 Kč, k níž bude monitor připojen). Ideální jsou kombinace 17“ + 15“ nebo 19“ + 17“. Pro fajnšmekry jsou k dispozici ploché monitory s TFT obrazovkou, které se dají položit na stůl nebo postavit na stojánek (obr. 2). Hloubka LCD jednotek je několik cm, což ušetří mnoho místa. Vzhledem k ceně displejů (cca 35.000 - 55.000 Kč za 15“ TFT) je toto řešení vhodné spíše do profesionálních studií. Připomínám, že k Macintoshi nepotřebujete žádné speciální monitory - bude fungovat jakýkoliv monitor běžně používaný s PC.

Nezanedbatelnou položkou je operační paměť. Rozumné minimum pro seriózní práci je 128 MB (u Maca i u PC). Ideální je 256 MB, zvláště pokud chcete mít spuštěných více aplikací najednou (např. HDR software, MIDI sequencer, softwarový sampler či syntetizér apod.). Cena za 128 MB je cca 7.500 (SDRAM pro Macintosh) resp. 6.000 Kč (PC).

Další položkou ja záznamové médium - tedy harddisk. Harddisk bývá většinou součástí počítače. Přikláním se k řešení použít jeden z disků na systém a software a na nahrávání přikoupit druhý disk. Může se jednat o levnější disky Ultra ATA, které lze připojit jak k PC, tak k Macovi.

Orientační ceny: 6,5 GB - cca 6.000, 10 GB - cca 8.000 Kč.

Profesionálnějším řešením je použití SCSI sběrnice - buď Ultra Wide SCSI (16 bitová sběrnice, teor. přenos až 40 MB/sec.) nebo Ultra2 SCSI neboli LVD (Low Voltage Diferential - 16 bitová sběrnice, teor. přenos až 80 MB/sec.). V takovém případě potřebujete řadič ve formě PCI karty, kterou zasunete do počítače. Interní SCSI hard disk se s řadičem zpravidla propojí uvnitř počítače kabelem. Za Ultra Wide řadič zaplatíte bratru 8.000/12.000 Kč (PC/Mac verze), za Ultra2 LVD asi 12.000/16.000 Kč (PC/Mac). Hard disky ve verzích Ultra Wide i Ultra2 jsou stejně drahé a nezávislé na platformě PC/Mac. Cena je dána pouze kapacitou: 9GB - cca 16.000, 18 GB - cca 29.000 Kč.

Myslím, že nemá smysl kupovat disky menší než 9 GB (1 minuta 16 bitového sterea = 10 MB, 1 minuta 24 bitového sterea = 15 MB). Při současném záznamu na 32 stop v kvalitě 24 bitů představuje 1 minuta 240 MB, hodina pak zabere skoro 15 GB).

Co se týče rychlosti disku v souvislosti s počtem stop, datový tok při nahrávání 32 stop v kvalitě 24 bitů je cca 4 MB/sec, což s rezervou splňují jak disky Ultra ATA, tak Ultra Wide SCSI nebo Ultra 2. Úzkým hrdlem však zpravidla není harddisk, ale sběrnice počítače. Proto mnozí výrobci zaručují přehrávatelný počet stop pouze ve spojení s jimi testovanými typy řadičů a disků (např. Pro Tools 24 MIX spolehlivě a za všech okolností zaručí 64 stop pouze s řadičem Adaptec 2940/3940 nebo ATTO a nejméně dvěma UW SCSI disky - vybrané modely Seagate, Quantum, IBM a Micropolis).

Podle mých zkušeností lze na prázdný Ultra ATA disk v Macovi současně nahrávat či přehrávat až 32 stop. S postupným zaplňováním disku se zvyšuje fragmentace souborů a počet nahrávatelných / přehrávatelných stop klesá. Proto je třeba disky čas od času defragmentovat. Soubory, které byly „rozházené“ po povrchu disku a rozsekané na fragmenty budou po defragmentaci pěkně srovnané jeden za druhým, a tím se uvolní velká souvislá plocha pro bezproblémový záznam dalších souborů. Pokud budete mít problémy s Ultra ATA, nezbývá vám, než pořídit zmíněný SCSI disk s SCSI řadičem.

Jaký audio software a hardware zvolit?

Zájemce o computerizovaný HDR systém má na výběr z několika možností. První z nich je koupit komplexní systém, obsahující software i hardware pocházející od jediného výrobce. Příkladem jsou systémy rodiny Pro Tools 24. Druhou možností je systém „složit” z hardwarové části a softwarové části, pocházejících od různých výrobců. Výrobci zvukových karet a převodníků zpravidla dodávají drivery pro spolupráci s nejrozšířenějšími audio programy (např. Cubase VST), stejně tak výrobci software rozšiřují možnosti svých programů o podporu nového hardware. Nejdříve se zaměříme na ekonomičtější variantu HDR systémů - a to sice spojením audio/MIDI sequencerů s různým druhem hardwaru.

Digital audio/MIDI sequencery

Jedná se o programy, které původně vznikly coby MIDI sequencery a během svého vývoje byly rozšířeny o možnosti digitálního záznamu a zpracování zvuku. Jedná se např. o Steinberg Cubase VST, OPCODE Vision DSP nebo Emagic Logic Audio. Toto řešení je vhodné pro uživatele, kteří pracují s MIDI, ale potřebují také digitálně nahrávat zvuk. Hodí se proto do domácích a menších produkčních studií. Tyto programy obvykle podporují velké množství přídavného hardwaru, který se vyskytuje zpravidla ve formě zásuvných počítačových karet pro PC (sběrnice PCI nebo ISA) nebo pro Macintoshe (sběrnice PCI). A/D a D/A převodníky jsou buď integrovány na kartě (obr. 3 a 5), nebo se vyskytují ve formě samostatné jednotky (obr. 4 a 6), která je se zásuvnou kartou propojena pomocí kabelu. Kvalita zvuku je velkou měrou daná použitým audio hardwarem. Příkladem může být Cubase VST, která nabízí snad nejrozsáhlejší podpru pro více než 40 typů audio karet resp. převodníků - viz. tabulka 1. Kvalita zvuku se bude samozřejmě lišit při použití levného Sound Blasteru AWE 64 za 1.500 Kč nebo při použití Pro Tools 24 se 24 bitovým převodníkem 882/24, který samotný stojí cca 130.000 Kč. V případě, že vlastníte počítač Macintosh, teoreticky žádný přídavný hardware nepotřebujete a můžete využít vestavěné 16 bitové A/D a D/A převodníky (omezením bude pouze jejich nevalná kvalita a možnost současného záznamu maximálně dvou stop).

Při vynaložení určitého úsilí a při připojení kvalitních převodníků můžete s audio/MIDI sequencery dosáhnout téměř špičkové kvality, ale bude vám to trvat podstatně déle, než při použití profesionálních systémů typu Pro Tools.

Použití audio/MIDI sequencerů pro seriózní práci je omezeno zejména efektovými možnostmi (počtem současně použitelných efektů), jejichž počet je zpravidla dán rychlostí procesoru počítače. Počet současně nahrávatelných stop je dán zpravidla počtem vstupů příslušného audio hardware. Počet současně přehrávatelných stop je dán většinou výkonem počítače a rychlostí harddisku resp. jeho řadiče.

Zaměřme se nyní na Cubase, jakožto typického představitele digital audio/MIDI sequencerů.

Investice do Cubase vyjde na cca 11.000 (VST), 17.000 (VST Score) nebo 21.000 Kč (VST 24). Score má na rozdíl od VST perfektní notaci. VST 24 navíc ještě podporuje 24bitový záznam, samplovací frekvenci až 96 kHz a prostředí TDM plug-inů na platformě Macintosh. Aktuální verze Cubase je 4.0.1 pro Macintosh a 3.65 pro PC.

Podporu Cubase příslušným hardwarem pro platformu Mac nebo PC zjistíme podle existence ASIO driveru v tabulce 1 (ASIO je označení pro Audio Stream In/Out Interface, který zajišťuje komunikaci mezi Cubase VST a audio hardwarem). V případě, že příslušný hardware nemá ASIO podporu, je možné, že k němu existuje WAV driver (pro Windows) nebo Mac Sound Manager driver (pro Macintosh) - viz. sloupeček „Další drivery“. V takovém případě bude karta fungovat nejen v Cubase, ale i v ostatních programech vč. operačního systému (hry, výstražné zvuky apod.). Podpora Cubase však může být omezená, co do počtu VST kanálů.

Mnohé z uvedených karet jsou vybaveny také digitálními vstupy a výstupy (důležité pro digitální přehrání hotového masteru na DAT či pro stahování samplů z audio CD) a MIDI vstupy / výstupy, které vám ušetří peníze za nákup samostatného MIDI interface.

Závěr

Tento díl seriálu chápejte jako nástin možností, kterými lze jít v případě pořízení ekonomické varianty HDR systému. Více informací hledejte v našich testech nebo se obraťte na některého z prodejců. Každopádně nespoléhejte na reklamní slogany a systém si nechte předvést v praxi.

Přeji vám šťastnou ruku při výběru HDR systému. Nezapomeňte, že uvedené ceny jsou bez DPH a vynásobte je 1,22 (u hardwaru) resp. 1,05 (u softwaru). V případě, že vám ještě pár (desítek tisíc) korun zbyde, počkejte si na další díl, ve kterém se seznámíme se špičkou v oblasti digitálního zpracování zvuku. Představíme si firmu, která se stala průkopníkem v oblasti počítačových systémů harddisk recording.