Hudební veletrh

Hurá na výstavu! (malá reportáž)
Autor: 

Třetí dekáda září je, dá se říci již tradičně, věnována pražskému HUVELu. Tedy Hudebnímu Veletrhu. Pomalu se začíná stávat pravidlem, že kdo není na výstavní ploše, jakoby nebyl. Letošní 22. až 25. září znamenalo oficiální seznámení hudební veřejnosti s dosti podstatnými změnami mezi distributory, které se odehrály v průběhu léta, a také jedinou možnost, jak si osahat maximum muzikantského sortimentu, a nenajezdit přitom stovky kilometrů. Minimálně tato skutečnost by měla být dostatečně dobrým důvodem pro účast distributorů… a přesto někteří nedorazili. Škoda. Veřejnost již dávno tuto výhodu pochopila a myslím, že i vzhledem k pestrému doprovodnému programu se zúčastnila v solidním počtu.

Pokud člověk sleduje pravidelně dění na světovém hudebním trhu, těžko hledá opravdu nějakou novinku, kterou buď přehlédl, či je tak čerstvá, že se objeví právě s datem výstavy. Nebudeme si nic namlouvat, Čechy nejsou Německo a Praha není Frankfurt. Přesto, snad shodou okolností, mé oko potěšili jak vrcholní představitelé světových značek, tak několik produktů.

O tom, že se z boskovického Disku Multimedia stává jedna z nejvýznamnějších firem na našem trhu, není již delší dobu pochyb. A to že jsou významným partnerem předních světových výrobců dokazovaly hned dvě zahraniční návštěvy. Steinberg zde zastupoval Sven Timmermann, Sale Manager pro Střední a Východní Evropu. Pokud jsme se ptali co nového Steinberg připravuje, tvářil se Sven tajemně a odkázal nás na konec října, kdy se prý máme opravdu na co těšit. Samozřejmě ale nemohl opomenout čerstvé updaty „připravené" pro barcelonskou AES, konkrétněji Nuendo verzi 3.2 a Cubase SX3.1, optimalizaci těchto produktů pro nově se rozvíjející technologii vícejádrových procesorů, pro začátečníky určenou verzi Cubase SE a kompletní balík SW výbavy Studiocase II, který je nově rozšířen o SW Virtual Bassist SE 

Wayne Davies, mezinárodní produktový specialista firmy M-Audio, tolik kolem horké kaše nechodil a rovnou z kraje nás uzemnil pro mne nečekaným studiovým produktem, který však při hlubší úvaze zcela logicky navazuje na jejich předchozí aktivity. Jde o kombinovaný firewire HUI (tedy MIDI ovladač s motorizovanými fadery) skloubený s preampem Octane a kartou FW 1814. Hned při prvním pohledu mi bylo zařízení povědomé :-). Další novinkou byly miniaturní monitory SP3, které i přes své rozměry překvapí svou konstrukcí z MDF – tedy žádné rezonující plasty. A cílová skupina? Domácí muzikanti, práce s videem a „herní závisláci". Výhledově se pak Wayne zmínil o připravované pedálové verzi Black Boxu, která tím jasně míří k živému použití na pódiích. Inu, konkurenci nebude mít malou.

Přímo na stánku Disku Mutlimedia mne pak chlapci seznámili s šikovnou pomůckou pro studiovou práci, bezdrátovým USB ovladačem transportních funkcí libovolného DAW s názvem TranzPort. Výrobcem je Frontier. Vzhledem k sousedství našich stánků jsem si užil mnoho hezkých chvilek s „Virtuálním basistou" – nechme žerty stranou, tenhle soft od Steinbergu hraje fakt super.

Letošek přinesl změnu v distribuci dvou největších klávesových gigantů Yamaha a Roland. Obě značky si vzaly český trh pod vlastní křídla. Ale protože nejen klávesami jest taková Yamaha živa, byl asi největším tahákem na jejich stánku jeden z objevů kytarového světa roku 2004, německý „kejklíř" Markus Deml. A když hovořím o kejklíři, pak je to zcela výstižné, protože svou osobitou techniku předváděl s bravurou, výtečným feelingem a ještě dokázal diváky „utáhnout na vařenou nudli" kašírovanými fintami, které hrál samozřejmě nenápadně zcela jinak, než lačným očím prezentoval. S kolegou Roučkou nás však nezmátl, a při následném krátkém povídání, které bylo kupodivu vedeno v češtině (místy anglicky), nám předvedl něco ze své alchymie. Jak sám řekl: „když už opravdu nemůže, tak to dělám takhle". A zmáčkl několik spínačů na svém pedal boardu. Inu dobře nastavený efektový řetězec dokáže opravdu divy. Změna distributora neminula ani palubu takového korábu, jakým je Warwick. Průběh a atmosféru celého veletrhu bedlivě sledoval evropský Sale/Marketing Manager Jenz Keller a nejednou se pak zastavil na kus řeči a nějaký ten „životabudič". I tato bezprostřednost dává tušit, že spolupráce (která se již skvěle rozbíhá) s takto významným výrobcem, bude velmi úzká. Velký výběr nástrojů a aparatur v samotné expozici pak zlákal k návštěvě jak mého kolegu Bohoviče, tak již dlouhodobého firemního hráče Pavla Jakuba Rybu.

Vraťme se ale k novým značkám a produktům. To, že Trace Elliot znovu funguje pod křídly Peavey, není stále všeobecně známo, a proto mi přijde dobré tuto skutečnost zmínit. Kde ho tedy hledat v českých luzích a hájích je už snad jasné.

V souvislosti s digitálními mixážními konzolami se v současnosti mezi odborníky skloňují nejvíce dvě jména Inovason a Digico. Pulty druhé jmenované značky představila firma Pro Music společně se zvukovou agenturou T-Servis na jednom ze svých útulných a dobře zásobených stánků.

Nově příchozí na český trh je firma Audiomaster. V jejím sortimentu pak nalezneme značky osvědčené, ale taktéž donedávna spojované s jinými distributory. Tedy pro informaci AKG, JBL, Soundcraft – jen mimochodem, pulty GB série by jistě neměly uniknou pozornosti zvukařů i menších ozvučovacích společností.

Ke stánku PMC patří už několikátým rokem dvě osobnosti – neúnavný pan Jim Marshall a firemní hráč Digitechu Ralf Jung. Z maršálské stáje určitě v současnosti stojí za pozornost ručně pájené zesilovače reedice Hand Wired, protože již po prvních tónech zde pochopíte rozdíl mezi všemi simulacemi a chováním lampy – minimálně poučné! Ralfa jsme se zeptali, proč nepřivezl na Huvel nejnovější pedál Artist série, tedy ve spolupráci s legendou S.O.D. a Anthrax, Scottem Ianem, vytvořený, Black-13. Odpověď byla jednoduchá, jde o takovou novinku, že její první kusy do Evropy teprve dorazí, byť na domovských stránkách již je prezentována.

V souvislosti se změnou zastoupení AKG, se nabízí otázka, co tedy dělá chrudimský Mediatech? Léta se intenzivně věnoval studiové i live mikrofonní technice – ano, a pokračuje v tom nadále s americkou značkou Audio-technica, jejíž šíře sortimentu překvapila a ceny potěšily. Samozřejmě jedním z nějvětších taháků stánku byl nový kytarový G-System, jehož test jste si měli možnost již přečíst – že jde o koncepci vydařenou vypovídají i vyprodané zásoby a dlouhé dodací termíny po celém světě. T.C. to ale jistě napraví :-)

Nový přírůstek má i pole line array systémů. Pardubická firma Harmony Music začala úzce kooperovat s italskými X-treme Audio a na stánku představila jejich MiniLine Array XTMLA. Tento systém nabízí kromě zavěšení do clusterů i možnost vytváření stacků a menší systémů se spojovací tyčí. 27.října nás čeká v Pardubicích předváděcí den. Koho tato technika zajímá, neměl by chybět. Na obrázku vidíte kromě mini systému i stack řady Classic Line, která sází na osvědčěné principy a mohla by oslovit širokou zvukařskou klientelu.

Jak už jsem informoval po frankfurtském veletrhu, Sennheiser, v zastoupení firmou Panter, se snaží oslovit zcela novou část trhu, tedy uživatele s menším množstvím prostředků a také méně profesionálními nároky. A tak freePort ůtočí jak v oblasti mikrofonní techniky, tak v přenosu nástrojového signálu. V redakci již jeden trápíme, výsledky se jistě brzy dostaví.

Zakončíme na západě republiky. Stánek hudebních nástrojů Houdek byl až k prasknutí nacpaný aparáty Crate, Ampeg a kytarami Jackson. Novinky nijak výrazně nevybočovaly ze zajetých kolejí, snad až na zesilovač Power Block, který co do tvaru má s kytarovou aparaturou jen málo co společného. O to spíše zaujme a věřím, že se objeví v nejbližší době v podrobném testu. Koho bylo možné vidět na stánku často – v pauzách mezi semináři – byl Honza Militký, který zde představoval svou novou video školu, která vznikla za vydatné podpory aparatur a kytar těchto značek.