Javorové trio

Rush - profil (2. část)

Pauza v činnosti kapely na konci 90. let měla i jeden, resp. dva tragické důvody, když Neilu Peartovi zemřela při autonehodě v létě 1997 nejprve dcera a o rok později na rakovinu i jeho žena Jaqueline.... Trochu se z toho tehdy vypsal v knížce Ghost Rider: Travels On The Healing Road. Mimochodem od r. 1987 je to už jeho pátý literární počin. Určitě jemu a následně i další existenci Rush pomohlo také to, že se po několika letech podruhé oženil.

V roce 2000 se Lee představil sólovým projektem My Favorite Headache. Nenudil se ani Lifeson - jednou specialitou je třeba znělka, kterou složil pro americký televizní sci-fi seriál Andromeda (u nás TV Nova v lednu 2003) a v jejíž původní verzi prý hrálo 20 000 (!) kytar. Pro hodně diváků to ale bylo těžké sousto a tak musela být později upravena. Prý to znělo jako „zfetovaní techno dudáci" (?!).

Sedmnácté studiové album, s názvem Vapor Trails, vychází v květnu 2002 a kapela se znovu ocitá na turné. Deska vznikala opět v torontských Reaction Studios, za dohledu producenta a zvukového inženýra Paula Northfielda. Peartovy texty jsou opět velmi duchovní a odrážejí problémy dnešního světa. Hudebně kapela pokračuje v „návratu ke kořenům", především dalším omezením kláves. Pánové si přesto se svými nástroji dostatečně vyhráli, třeba ve vrstvení kytarových i baskytarových linek. Za nejpovedenější novinky publicisté vesměs označují úvodní hardrockovou singlovku One Little Victory a skladbu Peaceable Kingdom.

Na jaře 2002 nacházíme kanadskou legendu opět na turné.

V říjnu 2003 vychází 170 minutové DVD Rush In Rio, obsahující 27 skladeb z celé historie kapely, natočených 23.11.2002 na stadionu Maracaná před 60 000 diváky. V žebříčku Billboardu se mezi DVD dostává na vrchol....

Po dlouhých letech se proslulých koncertů Rush dočkají i evropští fandové. V rámci celosvětového turné k 30. výročí vydání prvního alba se tak stane letos v září.

Na červnové minialbum Feedback se vešlo 8 rushovských verzí vykopávek od Cream, Who, Yardbirds, Eddiho Cochrana, Buffalo Springfield a Love.

Ač se to může někomu zdát, tihle tři chlapíci se zase neberou tak vážně. Geddy Lee to v jednom rozhovoru počátkem 90. let dokonce potvrzuje: „Ve skutečnosti jen díky našemu humoru existujeme ještě jako kapela..." a dodává: „Když jsem zpíval o podivných nových světech a vzdálených hvězdných systémech, sotva by mě napadlo, že skončím jako baseballový fanoušek. Co bych za to dal, být centrem u Toronto Blue Jays...". Sám Geddy (přezdívaný Dirk) ale hraje hlavně tenis, občas i s Lerxtem (Alexe Lifesona). Ten je pro změnu velký gurmán – má sbírku vín a v Torontu vlastní restauraci Orbit Room. Navíc maluje oleje a rád využívá i svůj pilotní průkaz. „Profesor" Peart, přezdívaný také Pratt, se pro odreagování raději projede na silném motocyklu.

Jak už to tak bývá, někteří fanoušci z ranného období jim vytýkají hudební posuny téměř s každým albem, zatímco mnozí mladší mají pocit, že nedokáží překročit vlastní obraz jež si vlečou z minulosti. Asi se to nezmění, ale snad to ani nevadí...

Diskografie:

  • Rush (1974, Moon - Mercury - Polygram)
  • Fly By Night (1975, Mercury - Polygram)
  • Caress Of Steel (1975, Mercury - Polygram)
  • 2112 (1976, Mercury - Polygram)
  • All The World’s A Stages (1976, Phonogram - Mercury - Polygram, koncertní dvojalbum)
  • A Farewell To Kings (1977, Phonogram - Mercury - Polygram)
  • Everything Your Listeners... (1977, komp.)
  • Archives (1978, Mercury, reedice alb 1, 2, 3, v Británii)
  • Hemispheres (1978, Phonogram - Mercury - Polygram)
  • Through Time (1978, Phonogram - Mercury, komp., nejprve v Holandsku, v r. 1981 též v USA)
  • Permanent Waves (1980, Phonogram - Mercury - Polygram)
  • Exit… Stage Left (1981, Phonogram - Mercury - Polygram, koncertní dvojalbum)
  • Moving Pictures (1981, Phonogram - Mercury - Polygram)
  • Signals (1982, Phonogram - Mercury - Polygram)
  • Grace Under Pressure (1984, Mercury - Polygram)
  • Power Windows (1985, Mercury - Polygram)
  • Hold Your Fire (1987, Mercury - Vertigo - Polygram)
  • Show Of Hands (1988, Phonogram - Mercury - Vertigo - Polygram, koncertní dvojalbum)
  • Presto (1989, Atlantic - WEA)
  • New Life (1990, komp.)
  • Chronicles (1990, Mercury - Polygram, trojalbum, 2CD)
  • Roll The Bones (1991, East West - Atlantic - WEA)
  • Life Under Pressure (1991, komp.)
  • Red Barchetta (1991, komp.)
  • Russian Roulette (1992, komp.)
  • Story Of Kings (1992, komp.)
  • Counterparts (1993, Atlantic - WEA)
  • Rush Hour (1994, komp.)
  • Fluke (1995, Atlantic – WEA, komp.)
  • Test Of Echo (1996, Atlantic - WEA)
  • Retrospective I, 1974 – 1980 (1997, Polygram, komp.)
  • Retrospective II, 1981 – 1987 (1997, Polygram, komp.)
  • Different Stages – Live (1998, WEA, 3CD, live z let 1978, 1994 a 1997)
  • Chronicles (2001, DVD, videoklipy)
  • Vapor Trails (2002, Atlantic – WEA)
  • Spirit Of Radio, Greatest Hits 1974 – 1987 (2003, komp.)
  • Rush In Rio (2003, Sanctuary, koncertní 3CD a DVD)
  • Feedback (2004, Atlantic – WEA, minialbum, coververze)

Nástroje (Alex)

Jeho úplně první kytarou byl akustický nástroj zn. Kent (za 11 dolarů) a byl to vánoční dárek od tatínka. Za rok pak dostal elektrický model Cenora (za 59 dolarů). Obě Made In Japan. Obě byly hrozné...

Kromě kytarových velikánů 2. pol. 60. let si Alex zamiloval i další hráče, kterými jsou např. Paco de Lucia, Allan Holdsworth, Eddie Van Halen, Andy Summers, Rory Gallagher

Začínal s obehraným Gibsonem ES-335, hlavně na koncertech pak model Les Paul, k němuž se pak ještě po letech vrátil. K tomu hromadu Marshallů. Později, hlavně kvůli čistšímu zvuku na koncertech, používal Fender Twin Reverb. Z dříve používaných efektů to byly hlavně pedály Cry Baby Wah a Morley Volume/Echo, Echoplex, phaser. V době alba A Farewell To Kings přibral dvoukrký Gibson EDS-1175. Později používá chorus efekt a mašinku Electro-Harmonix Electric Mistress flanger s celou řadou efektů.

Poté přišel na řadu bílý Gibson ES-355, vhodnější pro užití efektů. Brzy si také pořídil dvoukrkou variantu téhle kytary a k tomu kytarový syntetizér Roland GR-500. Na koncertech občas sáhne po černém Gibsonu ES-345. Od turné k albu Hemispheres začal využívat zesilovače Hiwatt. A taky sadu pedálů Taurus.

Na turné po albu Permanent Waves kombinuje aparaturu Mesa/Boogie, Marshall a Hiwatt. Do kytarového arzenálu přibral Fendery Stratocastery (v barvě bílé, černé a červené). Na turné k Moving Pictures hraje na nového Gibsona – model Howard Roberts Fusion.

Od poloviny 80. let si na podiu sáhne i po žlutém Fenderu Telecasteru (např. ve skladbě New World Man). Více než deset let už používá také kytary značky Paul Reed Smith.

Na turné k albu Counterparts se vrací k Gibsonu Les Paul a znovu se vrací k aparatuře Marshall, modely JCM 800 (na turné k albu Test For Echo pak používá novější modely řady 900). V posledních letech používá menší combo Marshall a z efektů třeba Roland VG-08.

Z akustických nástrojů jsou to v poslední době hlavně dvě značky: Gibson J-150 a Taylor CE-612. Je alergický na plasty a tak si trsátka vyřezává ze dřeva, kromě toho hraje většinu sól na jedné struně.

Nástroje (Geddy)

Dnes sice hraje na Fender Jazz Bass koupený v zastavárně (!), ale jinak to byl vždycky hračička zcela technikou okouzlený.

Začínal na Fender Precision Bass a starými zesilovači Sunn. Po přechodu k Mercury Record si pořídil Rickenbacker 4001 a zesilovač Ampeq SVT s bednami V4, s 15“ reproduktory.

V době alba A Farewell To Kings rozšířil arzenál klávesových nástrojů o klasický Mini-Moog a navíc začal používat neobvyklý basový syntetizér Taurus, ovládaný pedálem. S tímhle pak vystupoval následujících 9 let. Zároveň si pořídil i dvoukrký nástroj Rickenbacker 4008, který míval zapojený přes dva předzesilovače Ampeq, jež brzy vyměnil za dvojici BGW 750. Tuto sestavu pak používal až do roku 1991.

Arzenál klávesových nástrojů měnil častěji. Např. od alba Hemispheres to byl syntetizér Oberheim 8-voice. Mezitím používal i monofonní model OB-1 a polyfonní OB-X. Na turné k albu Signals vyměnil 8-voice za novější OB-Xa. K tomu si tehdy přibral Roland Jupiter-8 a sequencer Roland CompuRhythm.

Na následujících několika turné s sebou vozil jako hlavní klávesový nástroj syntetizér PPG Wave a vedle toho třeba Yamahu DX-7 a Roland D-50.

V té době si pořídil i novou baskytaru, bezhlavý Steinberger GL-2 (nejprve černý a pak i bílý model). Od alba Power Windows má ve výbavě i britský Wal bass, v černé barvě. Na koncerty ho začal ale brát až později.

Od turné Roll The Bones vyměnil zesilovač za nový Gallien-Kreuger a na turné k Test For Echo si pro změnu přibalil Trace-Elliot. V této době „návratu ke kořenům" znovu vytáhl ze skladu i starý Mini-Moog.

Na pódiu začal používat i samplery Akai. Významný byl také nástup programovatelných sekvencerů, které přispěly k typickému „rush - soundu" a mj. umožnily přepínání kláves a dalších nástrojů (později s tak začalo dít i pomocí pedálů).

Od turné k Counterparts (1994) se Geddy Lee vrací k tradičnímu Fenderu Jazz Bass...

Nástroje (Neil)

Na prvních turné vozíval poměrně rozsáhlou stříbrnou soupravu Slingerland (s několika činely , devěma kopáky, plus sada kravských zvonců a pár extra činelů).

Časem doplnil sestavu o řadu percussions a stříbrnou soupravu vyměnil za černou stejného výrobce. Ta zahrnovala tubular bells, zvonkohru, temple blocks.

V r. 1979 si pořídil novou soupravu TAMA Superstars doplněnou o řadu percussions, přičemž užíval i předchozího Slingerlandu.

V r. 1982 přesedlal na novější model TAMA Artstar, s tenčími korpusy a razantnějším zvukem. Brzy redukuje i přebujelou hradbu percussions.

Na turné k desce Grace Under Pressure hraje na elektronické bicí zn. Simmons.

Na konci 80. let mohli diváci Pearta vidět za stříbrně perleťovou soupravou Ludwig. Na turné k Roll The Bones si pořídil nové Ludwigy, v temně fialové barvě, přičemž rozmístění sestavy pozměnil a především používal pouze 1 kopák. Na turné k Counterparts změnil barvu na tmavě červenou.

Velkou změnu udělal na turné k albu Test For Echo (1997). Přešel ke značce DW a to snad i proto, že tahle červená, poněkud „retro" vypadající souprava mu připomínala jeho úplně první bicí.

Naproti všemožným změnám bubnů, pokud se týče činelů tak zůstal vždy věrný značce Zildjian.

Nyní používá i controller MalletKat, který mu umožňuje snadnější používání nástrojů jako je např. xylofon nebo marimba.

Z jeho instruktážních videokazet je nejznámější A Work In Progress, vydaná i na DVD.

Všechnu uvedenou techniku nicméně berte pouze jako stručný a neúplný přehled.

Stránky http://www.rush.com byly v roce 2003 vyhodnoceny jako nejlepší webová prezentace hudební skupiny, když dostaly SXCV Interactive Awards.

Pozn. redakce

Aktuální koncertní gear k současnému turné vypadá takto:

Alex

  • 1 Furman Power Conditioner PL-80
  • 2 Behringer Splitter / Mixer Ultralink MX662
  • 4 Audio Technica UHF Receiver AEW5200
  • 1 Audio Technica UHF Antenna Distro. AEWDA660D
  • 1 Behringer Virtualizer Pro DSP2024P
  • 1 Custom Audio Japan System Power Supply AC0912
  • 1 Furman Power Conditioner PL-Plus
  • 1 Dunlop Cry Baby DCR-1SR
  • 2 Custom Audio Japan Midi Vol. Controller GCVA-2
  • 1 T.C. Chorus / Flanger 1210
  • 1 Behringer Multigate Pro XR4400
  • 2 Digital Music Corp. Looper/Switcher GCX 
  • 3 Behringer Splitter / Mixer MX602
  • 4 T.C. Multi Effects Processor G-Force
  • 1 Excel Electronics 4 Way Guitar Splitter Custom Made
  • 3 Palmer Speaker Simulator PDI-03
  • 2 Palmer Speaker Simulator PDI-05
  • 2 Hughes & Kettner Rotosphere
  • 2 Hughes & Kettner Amplifier Zentera
  • 2 Hughes & Kettner Amplifier Triamp
  • 1 Hughes & Kettner Amplifier Zenamp
  • 4 PRS Electric Guitars
  • 3 Gibson Les Paul’s
  • 1 Fender Telecaster
  • 1 Gibson S.G.
  • 1 Gibson 355
  • 1 Gibson Double Neck 6/12 String
  • 1 Gibson Acoustic J-150
  • 1 Taylor Acoustic CE-612
  • 1 Beat Up Tired Rody

Geddy

  • 1 Fender Jazz Bass circa 1972
  • 4 Fender Jazz Basses circa 1996 (Custom Shop)
  • 2 Avalon U5 Tube Direct Boxes
  • 2 SansAmp R.B.I. Bass preamps by Tech 21
  • 2 Palmer PDI 05 Speaker Simulators

Niel

  • Drums: DrumWorkshop (DW)
  • Kick 22", Toms 8", 10", 12", 13", 15", 15", 16", 18", Snares DW 13" piccolo snare, 14" edge, 14" solid wood
  • HW: 24k gold plated DW hardware & pedals
  • Cymbals: Sabian "Paragon" cymbals, Hi Hats 13", 14", Splash 8", 2x10", Crash 2x16", 18", 20"
  • FX cymbals 19", 20" chinese, Ride 22"
  • Roland V-Drums (DW shells)
  • Roland V-Cymbals
  • Roland TD-10 Brains
  • Fat Kat trigger pedals
  • Emu 4000 Samplers
  • Dauz trigger pad 
  • Mallet Kat 
  • Remo Drumheads
  • Pro-Mark 747 drumsticks (Oak)
  • Drum Tech: Lorne Wheaton