Lucie - 10 let

Reportáž

V Hradci Králové se uskutečnil jeden z koncertů turné skupiny Lucie, která oslavovala 10. výročí založení. Toto turné bylo jedno z největších událostí domácí scény letošního roku. Na avízované velké světelné a zvukové show jsme tedy nemohli chybět, abychom vám alespoň trochu přiblížili technické zázemí celé akce. Na naše otázky nám velice vlídně odpovídal pan Petr Trnka, majitel firmy AV Centrum, která zajišťovala zvuk celého turné.

Jen tak pro zajímavost, jaké akce máte za sebou?

Teď nedávno? Největší jsme dělali v Praze, ve sportovní hale. Zvučíme v podstatě všechny světové hvězdy, které jezdí do Čech a nevezou si aparát. Například Stanley Clark, J.J. Ponthy, Al DiMeola, B.B. King, Masive Attack, Levellers a spoustu dalších kapel.

Byly nějaké technické problémy s přípravou turné Lucie?

Ne nebyly. Na první koncert ve Zlíně jsme se sešli o dva dny dopředu, kde se hrálo a zkoušelo. Tam se v podstatě vyřešily všechny věci, které fungují až dosud. Žádný zásadní problém nebyl.

Jsou nějaké odlišnosti oproti běžně používaného zapojení?

Ne, všechno je standardní, jen u kláves je to trochu složitější. Michal používá poměrně velkou baterii kláves a samplerů ovládané počítačem. Výsledkem je osm linek, které jdou do odposlechového pultu a dál dopředu. Navíc na pódiu hraje přes kombo MARSHALL, snímané mikrofonem, takže z pódia jde vlastně devět linek. Je to v podstatě asi nejsložitější z elektrického zapojení celého tohoto cirkusu.

Takže přejdeme k PA.

Hlavní pult pro kapelu je SOUNDCRAFT K3 (40/8/2), pro předkapelu je SOUNDCRAFT Spirit (32/8/2). Boxy jsou MARTIN AUDIO systém WAVEFRONT 8. Celý systém je čtyřpásmový. U basů je taková jedna zajímavost. Basová bedna je osazena jedním reverzním 15" a frontálním 18" reproduktorem. Díky tomu, že ten 15" je uložený reverzně, dojde k malému, ale téměř zanedbatelnému zpoždění zvuku. Proto je tam procesor, který zpožďuje frontální 18" reproduktor a čeká, než doběhne ten reverzní patnáctipalec. To zpoždění je sice přibližně jen dvě milisekundy, ale snižuje hudební výkon asi o 2dB. Takže basy jsou děleny nejen frekvenčně, ale i časově.

Čím je celý systém napájen?

Na basech jsou zesilovače CROWN MA5000, na střední pásma zesilovače CROWN MT2400 a na výškách CROWN MA1200.

Jaký je tedy výkon aparatury?

Hodnota výkonu aparatury je zavádějící. Někteří výrobci udávají vysoké výkony, ale důležitější je akustický tlak, účinnost aparatury a citlivost reproduktorů. Náš systém má opravdu poctivých sinus 52 kW.

Jaké signálové procesory jsou použity?

Zvukař má u sebe v racku equalizer KLARK TECHNIK DM 360 a APHEX Exciter B, efektové procesory LEXICON PCM 70, YAMAHA SPX 990, YAMAHA SPX 90, YAMAHA REV 7, tři gate DRAWMER 201 a tři compresory DBX 166. Od kapely máme ještě dva utraharmonizery EVENTIDE 3000. Na pódiu je odposlechový monitorový pult HILL Datum Serie, čtyřicet vstupů do dvanácti monitorových cest. Kapela jako je Lucie, takřka nepoužívá klasické odposlechy. Všichni muzikanti mají bezdrátové v uších, GARWOOD nebo SHURE.

Z akustických odposlechů jsou prakticky pouze za Davidem dva TURBOSOUND TM 315, které má pro ten pocit, aby za sebou slyšel basu a bicí, protože sluchátkové bezdráty neudělají takový akustický tlak. Ze strany jsou dva monitory-sidefilly TURBOSOUND TMS 4. Ostatní klasické monitory jsou pro předkapely.

Kdo bude dnes stát za mixem?

Kapela má svého zvukaře z Anglie. Greg žije v Praze a provází tuhle kapelu už několik let. Po technické stránce si vše řídí sám a odpovídá za konečný zvuk. Naše firma aparaturu pouze pronajala.

Všiml jsem si, že používáte většinou mikrofony SHURE řady SM. Proč nepoužíváte vyšší řadu BETA?

Nepoužívám, já ji nemám rád. Podle papíru je lepší i dražší, ale i v technických požadavcích, co nám přicházejí od cizích kapel, chce drtivá většina SM 58. Ta má proti Betě takový teplejší zvuk. Obecně je Beta nahoře nabroušenější. A jestli něčí hlas má více sykavek, tak je to s Betou ještě horší. Používáme prostě to co máme psáno v raidrech a to ještě eliminujeme vlastní zkušeností. Netvrdím, že není lepší, rovnější mikrofon, ale ta SM 58 je tak nějak zažitá a navíc je to takřka nezničitelný mikrofon. Když vám spadne jiný mikrofon na zem, je pravděpodobné, že nebude hrát.

Čím jsou ozvučené bicí?

Šlapák je ozvučen SHURE SM 52, na virblu je SM 57, na kotlích jsou malé mikrofony SHURE SM 98 s držákem na rantl, na hi-hat je kondenzátorový SM 94 a na činely jsou dva SM 81. Všechny mikrofony mimo těch co jsou na hi-hat a na činelech, jdou ještě do D-DRUM Machine. Mikrofony se používají někdy přirozeným zvukem dopředu a někdy pouze jako signál do D-DRUM, kde má David naprogramované nebo nasamplované zvuky, které pak jdou dopředu. Pro předkapelu máme kompletní řadu mikrofonů AUDIX. Rád bych poděkoval firmě Music Data za jejich zapůjčení. Důvodem, proč jsme je neosadili na Davida, je to, že jsme se chtěli vyhnout všem mikrofonním stojanům. David chce mít pokud možno co největší prostor..

Jakým způsobem je snímána basa?

Marta a ani jeho aparát nejsou vůbec problematičtí. Basový aparát se snímá linkou a mikrofonem SHURE SM 52, stejným jako je na šlapáku.

Co Robert Kodym?

Robert má na kytaru dvě sestavy beden MARSHALL zapojené do sterea. Vrchní bedny se snímají mikrofony SM 57 a na spodních jsou dva SENNHEISERY 421. Rozdílné použití mikrofonů má za následek jiný charakter tónu, takže se pak poměrěm hlasitostí mění potřebný zvuk v jednotlivých písničkách. Tam kde je potřeba hutnější zvuk, jsou vytaženy spodní mikrofony a naopak.

Je tady poměrně slušný světelný park, jsou to světla vaší firmy, nebo máte něco vypůjčené?

Ne, ne. Já jsem jenom majitelem zvukové firmy, světla patří firmě pana ing. Volka.

Jeho firma je českým zástupcem firmy VARYLIGHT. Obchodní politika firmy VARYLIGHT po celém světě je taková, že má v každé zemi svého zástupce který poskytuje pronájem a kompletní servis. Všecko se ovládá špičkovým digitálním pultem AVOLYTE. Všechny data pro světla se posílají po mikrofonním kabelu a jdou všechny do DMX (převodníky A/D), které si to vyhodnocují a dávají povely světlům. Jak pohyblivé VARYLIGHTY, tak i parky jsou ovládány stmívačemi a i ty jsou řízeny digitálně.

Odhadnete, v jaké ceně je tady aparatura a světla, slyšel jsem, že je to něco okolo dvaceti milionů?

To nebude daleko od pravdy! Vezměte, že jedna bedna MARTIN AUDIO stojí 125 000 Kč a je jich tady čtyřicet osm kusů. Takže to jsme jenom na bednách na nějakých osmi milionech. Hlavní pult je další milion, odposlechový pult další milion.

Celkově v tom PA, ne tedy v nástrojovce bude asi 12 milionů. A ty světla, řeknu upřímně, neznám ceny VARYLIGHT, myslím si, že souprava, co je tady, se blíží asi tak 3/4 ceně zvuku.

Finanční problémy kultury u nás a vůbec ekonomika státu, zvučíte dost akcí, aby se vůbec tak drahý aparát uživil?

Jinak by jsme ho nemohli kupovat a provozovat. Rozhodně to není jednoduché, ale musí se prostě zaplatit. Neživí nás pouze koncerty, ale i spousta jiných akcí.

Večer byl příjemný, jen zvuk se nám odpoledne při zkoušce líbil přece jen o něco málo víc.