Muzika 2001

Malá reportáž z veletrhu
Autor: 

Česká hudební veřejnost ještě nestihla vstřebat veškeré novoty, které jí byly prostřednictvím odborných tiskovin nabídnuty z letošního letního veletrhu v Nashvillu, a už zde byla opět druhá polovina září a s ní otvírající se brány tradiční výstavy MUZIKA. Pro letošek s přívlastkem 2001. Zde se laikům, amatérům i profesionálům, jako obvykle, naskytla možnost si některé z nich tak říkajíc osahat a zkusit na vlastní prsty, uši a další k tomu vhodné součásti lidských schránek.

Veletrh zahajoval ve čtvrtek 20. září, úderem desáté hodiny dopolední. Tento den byl vyhrazen pro odborníky a novináře. A protože se pod tyto termíny skryje téměř kdokoli, potkal jsem hned na začátku několik opravdových „odporníků" z řad mých kamarádů.

Hudební periodika, s vyjímkou spolupořádajícího Muzikusu, byla letos situována do pavilonu E, společně s akustickými nástroji, což možná někomu přišlo líto, že není ve středu dění, ale pokud měl možnost strávit nějaký čas na jednom z pavilonů B, C či D, kde byly expozice hudebních nástrojů, ozvučovací techniky a světelných systémů, musel pořadatelů blahořečit. Návrat k vlastnímu stánku byl vždy balzámem na uši, a to i přes pečlivé a pravidelné kontroly hladiny hluku ze strany organizátorů. Přišlo mi, že se distributoři při letošní přehlídce chovali vůči kolegům i veřejnosti vcelku korektně oproti minulým létům, což ovšem nemění nic na tom, že EHN určitou úroveň hlasitosti pro zkoušení vyžadují, a kakofonie, kterou v tomto počtu vydávají, je po jistém čase unavující. Nehledě na další pozitivum, kterým tento pavilon oplýval, a tím byla provizorní restaurace s pohlednou obsluhou.

A teď vzhůru k samotným nástrojům a technice. Protože se část novinek už na stránkách našeho časopisu objevila, či s většími podrobnostmi objeví, pojal jsem tento příspěvek více jako přehled toho, co mne osobně z nějakého důvodu zaujalo u jednotlivých prodejců či stánků.

Firma Audio Zeman představila zbrusu nový diverzitní mikroport ElektroVoice NRU-N1. Jeho deset frekvencí není natolik zajímavých jako funkce ClearScan, která automaticky projede dané pásmo a vybere kanál s nejčistším příjmem. Cena kompletu s handkou N/D 167 přijde řádově na velmi sympatických 16 tisícovek.

Pokud se muzikant zajímá o širší spektrum technologií hudebního světa, pak určitě stojí za povšimnutí firma Audiopolis. Ta pro kytaristy připravila ucelenou řadu levných efektových pedálu a příslušenství čínské firmy Electa Dinosaur (test v tomto čísle), cenově zajímavé velkomembránové mikrofony Superlux pro zvukaře a studiové záležitosti jako převodník MOTU 828 s firewire rozhraním a profesionální vypalovačku HHB CDR 850 (test v tomto čísle).

V programu CMI Melodia Hradec Králové vévodí samozřejmě Yamaha ve všech podobách. Mezi keyboardy jsou nyní tahouny modely PSR 1000 a PSR 2000 a také poslední model syntezátoru, tedy stroj Motif.

Boskovický Disk patří k průkopníkům a pilířům počítačového zpracování zvuku. Proto jsem si nenechal ujít možnost vyslechnout prezentaci virtuálních krabiček Stomp’FX první i druhé série. Protože jsem již měl možnost se s nimi dříve letmo seznámit, zajímala mě nová vylepšení a také správná konfigurace při jejich použití. Výsledek mě velmi mile překvapil a dodal mi pár zajímavých informací i postřehů. Příjemným je v novém softwarovém balíčku RT Player Pro, který vám umožní využít efekty jako klasické „šlapkoviště". Stačí jen vhodný MIDI pedál. Nezapomeňte však, že pokud připojujete kytaru přímo do zvukové karty, budete se potýkat s drobným problémem hladiny signálu. Z kytary rozhodně neleze linková úroveň, pro správnou funkci je třeba předřadit něco co vám signál správně zesílí. Třeba TLA Fatman. Za připomenutí jistě stojí také nové mikrofony Rode, velmi zajímavě snoubící kvalitu a pořizovací cenu.

Výrobci často uvádějí u svých basových aparatur závratné výkony. Ne tak George Dennis. Aparáty Basic Tube mají udávaný výkon 200 W, který snadno převálcuje podstatně „silnější" konkurenci, nemluvě o průzračném, masivním, plném zvuku a jeho obrovské variabilitě. V podstatě totéž se dá uvést na adresu aparátů kytarových.

Sortiment společnosti Harmony Music Pardubice ovládly pro veletrh výrobky firmy Phonic. Nabízena byla kompletní řada power mixerů, nové levné koncové zesilovače Max i jejich bytelnější sourozenci řady P-III. Přehlédnout se také nedaly mikrofony firmy JTS jak série JM-X, tak moderně vyhlížející řady NX.

Chrudimský MediaTech si naopak připravil něco pro finanční oligarchy se zájmem o studiovou techniku nebo profesionály hledající zajímavou, komplexně a současně flexibilně řešenou konzoli. Yamaha PM1D, která byla poprvé představena na jaře ve Frankfurtu je u nás nabízena v závislosti na konfiguraci od základní částky 100 000 Euro. Uvážíme-li kurz cca 34 korunek za jedno Euro, jde o velmi utěšenou sumičku.

Po jistém vákuu se na trhu, díky firmě Music Data z Velkého Meziříčí, opět objevují poctivé německé nástrojové aparáty Hughes & Kettner. Kdo má rád vyzrálejší design a hledá vlastní nekomforní zvuk, jistě by měl o nich zauvažovat. Velmi zajímavá je i nabídka PA systémů HK Audio, vyznačující se značnou variabilností, dobrým výkonem a především velmi příjemným zvukem. Přes léto jsem měl možnost na festivalu v Přerově slyšet syntézu konzole Crest Audio a koncového aparátu Nexo Alpha. Opravdu zvuková lahůdka.

Music Electronic Service prezentoval italské keyboardy a syntezátory GEM, které se těšili výrazné pozornosti návštěvníků, německou firmu Solton / AA Craft a cenově dostupné PA systémy a procesory LEM.

Po dlouhé době absence na trhu se blýská na lepší časy pro značku Korg. Vyškovský Music Park nám připravil pověstmi opředené karmínové Karmy. Ale nejenom ty, k dispozici byly profi nástroje PA 80, velmi zvukově zajímavý leadsynth MS 2000 či kytarový procesor AX1500G.

Music Trade připravila pro své zákazníky jako novinku sérii baskytarových aparátů Laney B, přičemž nejnovějším je „dvoumužné" kombo nesoucí číslo 3. Právě o B3 si můžete přečíst v tomto čísle. Rozšířen byl také sortiment doplňkových basových boxů pro hlavu B1 a změny zaznamenaly i boxy další zastupované firmy Hartke. K zajímavým i patří transportní měkká pouzdra britské firmy Richter.

Firma Petrof, tradičně zastupující mimo jiné značky Tama a Ibanez posílila řady sedmistrunných kytar, kde je i tak lídrem mezi výrobci. Typ RG 7420 projde testíkem v listopadovém čísle. Na poli elektrifikovaných akustik nasadila firma model AEG-10, který by se měl stát konkurenčním produktem pro APX-5 od Yamahy.

Záběr distributora Praha Music Centrum je značně široký, i proto byla jejich výstavní plocha rozdělena na několik sekcí. „Kytarovce" vévodil klasický Marshall, kterému však zdatně sekundoval, menší pouze rozměry nikoliv schopnostmi, Digitech Genesis 3. Vyzískat chvilku na odzkoušení, znamenalo vystát celkem delší frontu a to i přes to, že k dispozici byly hned dva procesory. Co je malé to je hezké platí i o elektronkovém mikrofonním předzesilovači Mini-Pre firmy DBX, který zaujal především odborníky. Naopak řádné rozměry nechyběly nové sérii PA boxů firmy Yorkville.

Pro zvídavého člověka – zvukaře byla zajímavou návštěva stánku Prodance, kde měl možnost nahlédnout „pod pokličku" konstrukce špičkových výkonových boxů EAW, u nichž se cena za jeden kus šplhá ke čtvrt milionu korun! Tato firma zřejmě v největší expozici na veletrhu prezentovala i firmu Mackie, kterou zastupuje v ČR od jara letošního roku.

Během výstavy jsem hovořil se značným počtem muzikantů a sondoval jsem jejich pohled na akci. Mnoho z nich, především kytaristů a basáků postrádalo výrobky takových firem jako Ampeg, Crate, Rivera, Hi-Watt, SWR či Jackson, naopak velká spokojenost panovala s doprovodným programem, který byl opravdu pestrý.