Roger Sadowsky

Výrobce

Adam Clayton (U2), Nathan East (Clapton, Fourplay), Darryl Jones (The Rolling Stones), Pat Metheny, Marcus Miller, Jason Newsted (Metallica), John Patitucci, Prince, Lou Reed, Keith Richards, John Scofield, Mike Stern, Eddie Van Halen...

Všichni mají jedno společné. Jsou totiž zákazníky pána jménem Roger SADOWSKY, zakladatele, majitele, designéra, řemeslníka a vůbec duše firmy Sadowsky Guitars, Inc.

Společnost sídlí v New Yorku, městě, kde už téměř dvacet let vyrábí prvotřídní nástroje zpočátku pro místní, později pro světovou muzikantskou špičku.

Původním Sadowskyho záměrem bylo vytvořit vlastní, úplně nové modely. V době, kdy byl na studiové muzikanty vyvíjen tlak ze strany zvukařů, kteří nechtěli ztrácet čas zvučením neznámých modelů, se ukázala nejschůdnější cestou výroba klonů nástrojů Fender. Ty se dostaly do popředí zájmu hudebníků především perfektním řemeslným zpracováním, kvalitou použitých materiálů a v neposlední řadě skvělým servisem.

A nyní pár slov o vyráběných modelech...

Těla kytar i baskytar jsou vyráběna z vybraných druhů olše, bahenního jasanu a jsou doplňována javorovou horní deskou. Povrchová úprava je provedena velmi tenkou vrstvou laku.

Kytary mají tvar zmenšeného Stratocastera nebo Telecastera. Snímače jsou montovány v kombinacích 3x single, single-single-humbucker nebo humbucker-single-humbucker a jsou pro Sadowsky Guitars vyráběny Joe Bardenem. Všechny kytary jsou nově osazovány vypínatelným předzesilovačem, který hráčům umožňuje lepší kontrolu nad zvukem. Krk má 22 jumbo pražců. Hmatníky jsou z morada (bolívijský rosewood, který v sobě kombinuje vlastnosti rosewoodu a ebenu) nebo javoru. Tremolo systém je vlastní výroby a skládá se z jednoduché vintage kobylky, ladící mechaniky Sperzel Trimlok a samomazného teflonového sedlového pražce. Pro kytaristy s agresivnější hrou firma doporučuje montáž tremola Wilkinson.

Baskytary jsou tvarově o trochu zmenšený Fender Jazz Bass. Javorový krk má standardně 21 pražců a na hmatníky je použit buď javor nebo morado, případně některý z dalších kvalitních materiálů k tomuto účelu používaných. Snímače Sadowsky jsou vinuty tak, aby odstranily pro ně charakteristický brum, a bylo dosaženo konkrétního tónu, který se prosadí i v početnější kapele. Nástroje jsou standardně osazovány aktivním elektrickým obvodem, známým jako Sadowsky preamp. Ten lze sehnat i jako krabičku a získat část typického Sadowsky zvuku i s nástrojem jiné značky. Toto zařízení je používáno mnoha špičkovými hráči včetně Marcuse Millera nebo Darryla Jonese. Možnost velmi účinného použití i s kontrabasem si pochvaluje např. i Bob Cranshaw (dříve Carmen McRae, Sonny Rollins).

Tolik k technické stránce věci a můžeme přejít k původnímu rozhovoru s majitelem firmy, Rogerem Sadowskym osobně...

Jak jste se dostal k hudebním nástrojům, hrál jste na něco?

Začal jsem hrát na kytaru během letních prázdnin na univerzitě. Stalo se to pro mě přímo posedlostí. O pár let později, když jsem byl na půl cestě k doktorátu z psychobiologie, jsem ze školy odešel, abych se dal na stavění akustických kytar.

Mohl byste popsat vznik Vaší firmy? Kde jste získával zkušenosti před jejím založením?

Po dvou letech výroby akustických kytar jsem sehnal místo vedoucího v oddělení oprav ve velkém obchodě hudebních nástrojů blízko Philadelfie. Po pěti letech jsem měl dost dobré kontakty se spoustou studiových muzikantů z New Yorku na to, abych tam v roce 1979 založil vlastní dílnu.

Kdy jste začal se stavbou svých vlastních nástrojů? Jaký je hlavní rozdíl mezi nimi a nástroji, které vyrábíte dnes?

Vlastní nástroje jsem začal dělat v roce 1980. Základní rozdíl je, že mé novější nástroje jsou lepší a odolnější.

Jaký je poměr mezi vyrobenými kytarami a basami?

Děláme kolem dvaceti nástrojů měsíčně a z toho bývá tak dvanáct baskytar.

Které věci jsou nejdůležitější při výrobě basy nebo kytary?

Nejdůležitější je dřevo. Jak u elektrických kytar nebo bas z masivu, tak především a hlavně u akustických nástrojů je nejdůležitější dřevo. Čím lépe nástroje znějí akusticky, tím lepší je výsledný zesílený zvuk. Další věc je jednoduše předsevzetí vyrobit nástroj nejlépe, jak umíš, a nikdy si neříkat, že to už lépe nejde.

Mohl byste říci našim čtenářům něco o vlivu různých druhů dřeva používaných při výrobě těla, krku a hmatníku nástroje?

Na těla používáme hlavně olši a jasan. Zvuk olše je sladší a teplejší, u jasanu je pevnější a jasnější. Hmatníky děláme z javoru, který je jasnější, a rosewoodu, jehož zvuk je teplejší.

Je nějaký rozdíl ve stavbě čtyř nebo vícestrunné basy?

V podstatě žádný.

Jaké používáte pro své nástroje struny, mechaniku a elektroniku?

Naše struny jsou pro nás zakázkově navíjeny firmou LaBella. U mechanik a elektroniky prostě hledáme vždy to nejlepší, co je k sehnání. Používáme od Di Marzio, EMG a Seymour Duncan až po zakázkovou výrobu našich snímačů. Většina použitých mechanik je Hipshot nebo Gotoh.

Co bylo hlavním důvodem pro navržení vlastního modelu basového předzesilovače? Můžete ve zkratce popsat jeho vlastnosti?

Snažili jsme se nalézt co nejlepší zvuk pro naše baskytary. Alex Aguilar z Aguilar Amplification vyrobil můj preamp v roce 1990. Jeho zvuk bych popsal jako velmi lampový, teplý a přírodní.

Používáte předzesilovač u všech svých baskytar?

Ano.

Jakým způsobem si vybíráte své zaměstnance, kolegy nebo partnery?

Velmi, velmi pečlivě. Musejí toho umět opravdu mnoho, mít schopnost se stále učit a dobře zapadnout mezi ostatní v dílně.

Jak probíhá v Sadowsky Guitars dělba práce?

Snažíme se, aby každý dělal oboje - opravy i výrobu. Myslím, že být dobrým opravářem znamená být lepším výrobcem, protože to opravování přinutí člověka přemýšlet o věcech, které se můžou na nástroji po čase pokazit.

Chtěl byste, aby se ze Sadowsky Guitars stala jednou velká firma jako jsou Fender nebo Gibson?

Určitě ne!!! Vždy jsem dal přednost zůstat dost malou společností na to, abych mohl přímo prodávat většinu svých nástrojů. Dávám přednost kontaktu s muzikanty před kontaktem s nákupci pro hudební obchody. Chci zůstat řemeslníkem a ne se stát šéfem továrny.

A jaké jsou vaše oblíbené hudební styly a muzikanti?

Líbí se mi spousta věcí, ale nejvíc tíhnu k zpěvákům-autorům, jazzové, brazilské a keltské hudbě. Mám rád Loudena Wainwrigta, Nancy Griffith, John Gorka, Jewel, Duncan Sheika, Stana Getze, Jerryho Mulligana, Carlose Jobima, Gilberta, atd...

Děkuji Vám za rozhovor a přeji spoustu spokojených zákazníků.