Digitalizace Národního divadla v Brně - Rozhovor s šéfem oddělení zvuku Mahenova divadla

Distributor: 

V dnešní uspěchané době jsme zvyklí, že na mnoha divadelních scénách se střídají nejen různé umělecké žánry, ale komerčním doplňkem v dnešní tržní ekonomice často bývají i pronájmy sálů a předsálí pro nejrůznější reprezentační setkání, oslavy, rauty, atd. Stále se zvyšují nároky na flexibilitu provozu, a tak řada divadel hledá způsob jak ušetřit svým technikům čas a zvýšit rychlost a operativnost jejich práce. To jsou věci, se kterými mají lidé ve firmě Audiopro letité zkušenosti, kterých při návrhu a realizaci modernizace zvukových systémů v divadlech hojně využívají. Jednou z nejzajímavějších instalací jaké Audiopro před nedávnem realizovalo byla kompletní modernizace a rekonstrukce páteřního systému Mahenova divadla v Brně, která v rekordně krátkém čase proběhla v srpnu 2011.

Stávající původně analogový systém byl nahrazen moderní technikou firem Yamaha a Auvitran, které jsou založeny na technologii Ethersound ES100. Modernizovaný systém je možné překonfigurovat doslova stiskem tlačítka během několika vteřin, což byl jeden z hlavních požadavků, které technici Mahenova divadla po novém systému vyžadovali. Více podrobností ohledně provozních potřeb, a také o technických detailech řešení, nám prozradí zvukový mistr Petr Winkler, který oddělení zvuku Mahenova divadla šéfuje. V této souvislosti jsme mu položili pár otázek.

Jaký repertoár/produkce se v divadle hraje?

V Mahenově divadle je to na domovské scéně hlavně činohra, která se vyznačuje moderním přístupem k inscenacím a tím i nároky na technické vybavení. Nejde jen o čisté činoherní hry, ale o činohry laděné do hudebních inscenací. Vzhledem k tomu, že Mahenovo divadlo je krásná historická budova, tak i ostatní soubory NDB rády hostují na této scéně. Opera NDB má několik premiér do roka, a i baletní soubor má zde své významné představení, takže na jevišti se vystřídají žánry od oper přes balet, činohru až k muzikálům. V MD je hlavní scéna, na které jsou dva pulty M7CL, a Malá scéna MD, na které je prozatím O1V96V2.

Kdy byly instalované pulty M7CL a proč padlo rozhodnutí právě na Yamahu?

První pult Yamaha byl zakoupen před třemi roky a po zkušenostech (cca ročních) se zakoupil další. Před koupí digitálního pultu se rozhodovalo mezi několika výrobci, ale pro náš velmi náročný provoz byl nakonec vybrán M7CL48. Nebyl to jen tak náhodný výběr, ale naše požadavky obsluhovatelnosti a možností propojení s dalšími technologiemi splňoval jen tento výrobek. Pro náš provoz bylo velmi důležité aby mixážní pult mohl obsluhovat jeden zvukař, a aby u složitějších inscenací mohli nezávisle pracovat i dva zvukaři na jedné konzoli, což na vícevrstvých pultech nejde. Možnost řídit pomocí scén a ovládacích prvků odbavovací technologie a velmi rychlé a přehledné ovládání bylo rozhodující při volbě tohoto modelu. Nezanedbatelnou výhodou je také jeho rozměr. Ostatní firmy v této cenové kategorii ani zdaleka nesplňují tyto požadavky; jak počtem přímo přístupných ovládacích prvků, tak ani komfortem obsluhy.

Které faktory ovlivnily vaše rozhodnutí pro přechod na digitální distribuční systém?

Jedinečnou (a podle mého názoru největší) výhodou digitálního systému je rychlá opakovatelnost nastavení celého řetězce. Možná se bude zdát, že je to za tu cenu malá výhoda, ale to je jen z pohledu jednoduchého ozvučení malé „domácí produkce". Při velkých koncipovaných programech, mezi které spadají i divadelní představení, u nichž se technologie i několikráte za den přestavuje na další „OPAKOVANOU" produkci, která obsahuje různá nastavení celého zvukového systému, je jediná rozumná volba: přejít od analogu k digitálu. Když si představíte 48vstupý analogový pult s mnoha parametry a přídavnými krabičkami upravující zvuk, a máte jen málo času mezi dvěma představeními, kde máte osazen skoro celý pult, tak je zcela nemožné opakovat tyto představení se stejnou kvalitou a nastavením. U digitální technologie je požadavek opakovaného a stejného výsledku naprosto dokonale zajištěn.

Jak jste spokojeni se systémem, zvukem, ovládáním a technickou podporou?

Digitální systém už od svého počátku umožňuje velkou svobodu při návrhu zvukové podoby jednotlivých inscenací. Nezanedbatelná je integrace mnohých dříve externích jednotek do prostředí mixážní konzoly a tím osvobození zvukového mistra od neustálých kontrol poměrně rozsáhlých technologií soustředěných kolem něj. Technologie se výrazně zmenšily a integrací do jedné konzoly se natolik zpřehlednily, že již není pro jednoho zvukaře žádnou zátěží obsluhovat daleko více prvků tvořících výsledný zvukový obraz a tím jeho pohodu pro profesionální práci. Zcela úplně se odstranily nectnosti analogové technologie, jako šum a velmi známý brum. Zvuk je vyrovnaný, bez fázových posunů a velmi příjemný. Při zavádění nové technologie jsou vždy problémy s pochopením, jak to vlastně ti výrobci mysleli a navrhli. Zde bych vyzdvihl support Yamaha, který nám pomohl nejen vybrat tu správnou technologii, ale hlavně nám dopodrobna vysvětlil, jak vše funguje a jak se s tím vším zachází. Myslím že všichni máme bohaté zkušenosti s výrobci, kteří vám prodají svůj produkt a pak se k němu neznají. U Yamahy je to jiné, není to žádné chválení, ale s tak dokonalým supportem jsme se u ostatních firem nesetkali. Na požádání nám byla dodána dokumentace k technologiím upravená a setříděná tak abychom pochopili i ty nejsložitější zákoutí programování jednotlivých prvků a pohledů na celou techniku, což je neuvěřitelné.

Jak hodnotíte DME procesory, možnost přípravy vlastního uživatelského ovládání, možnost spouštění WAV souborů přes GPI?

Na tuto otázku se těžko odpovídá, protože kdo neviděl DME, ten si těžko představí, co je to plně programovatelný procesor. Jeho možnosti a škálovatelnost nedokáže „žádné" jiné zařízení. Možnost vytvořit si vlastní pohledy a ovládací prvky pro každou příležitost je naprosto fantastická. Přímo neuvěřitelné možnosti vlastní koncepce zpracování a distribuce zvuku, od routerů, mixážních pultíků přes DSP a speaker managementů, až po vlastní návrhy ovládání a řízení, přichystané presety pro známé výrobce reprodukčních soustav jsou vynikající. Protože jsme donedávna pracovali s procesory jiných věhlasných firem a máme možnost srovnání, jak obsluhy, tak i zvukového podání, tak zde srovnání ani není možné. DME je prostě nejlepší. Jednu opravdu luxusní vychytávku bych zde ale vyzdvihl, a to je Wave Player nebo taky odbavování spotů přímo z DME, které se dají spouštět jednak přes rozhraní GPI a jednak přes komfortní ethernetové ovládání. Že se dá DME ovládat z PC je u těchto výrobků samozřejmostí. V našem provozu divadla, kde se před každým představením pouští spoty a musela se tím zaměstnávat odbavovací technika je tato možnost, abych tak řekl, třešnička na dortu.

Jak byste zhodnotil pulty M7CL, aplikaci Studio Manager a StageMix pro iPad?

Hodnocení M7 je z našeho pohledu velmi dobré. V cenové kategorii těchto pultů nemá podle nás konkurenci. Pokud potřebuji jednovrstvý pult s přímým přístupem ke všem funkcím, tak pro srovnání jiný na trhu není. Jako mistři zvuku jsme pracovali s digitálními pulty od jiných firem i s pulty Yamaha PM atd. M7 je z hlediska obslužnosti, koncepce a kvality vynikající výrobek a z našeho pohledu nemá od konkurence náhradu. Jen kdyby ve volném prostoru v „central logic", byly aspoň 4 DCA, které jsou teď skryty ve vrstvě, a trochu toho z PM5D, tedy displej nad každým faderem. Jinak za ty peníze je to špičkový profesionální pult. Software Studio Manager je pro komunikaci s pulty Yamaha jediný, který se dodává a podle našich zkušeností a ve srovnání třeba s DME SW je takový chudý příbuzný. Umí sice většinu funkcí, které na pultě jsou, ale dostupnost není zrovna nejlepší. Velmi nás mrzí, že ovládání je velmi malé, nejde zvětšit a proto Touchscreen se nedá použít, dokonce i na malých laptopech je neobsluhovatelný. Rozdílnost zobrazení jednotlivých prvků na obrazovce pultu a v Software je velmi zavádějící a matoucí. Celkově je SM použitelný nástroj pro rozšíření možnosti ovládání pultů Yamaha. Software Stage Mix pro iPad je ovšem naprosto luxusní. Srovnávat tyto SW se nedají; Studio Manager je spíše pro offline i online editing, routing a programing, zato StageMix je čistě dálkové ovládání vybraných funkcí pultu pro nastavení parametrů na stage. K tomu je přizpůsobeno ovládání, velmi příjemné, barevné odlišení jednotlivých vrstev velmi zpřehledňuje ovládání a přizpůsobení všech ovládacích prvků pro touch je vynikající. Jen by si produkt zasloužil nějaký ten pěkný manuál, neb obsluha pokus a omyl není u této techniky žádoucí - a že těch vychytávek co tento SW umí je tam dost a dost, prostě vynikající. Jen malý povzdech nás PCkářů, že tento SW není i pro Windows, protože Tabletů pod W7 je na trhu také dosti a většina software na ovládání ostatních pomocných technologií je většinou na windows a s iPadem si nerozumí.

Nějaké další postřehy?

Celé divadlo máme postaveno na technologii Ethersound, Yamaha komponentech a Auvitran Ethersound doplňujících krabičkách. Pro tak rozsáhlou instalaci se stále potýkáme s nedostatkem kanálů (128). Rádi bychom, kdyby Yamaha podpořila protokol DANTE (512), tím by se nám velice ulevilo v propojování. No musíme si počkat...