Electro-Voice zajišťuje ozvučení „Opery na ledu“

Kategorie: 
Výrobce: 
Distributor: 
Electro-Voice - opery na ledu

Dokonalý sportovní výkon a špičkové umění opery, prezentované v historickém prostředí, to je myšlenka „Opery na ledu“ v amfiteátru Arena di Verona. Představení v roce 2013 shlédlo dvanáct tisíc diváků, s nadšením ho navštívily i mnohé celebrity, mimo jiné například monacká princezna Caroline se svým synem Pierrem Casiraghim. Ti všichni zažili lední revue v podání několika z nejznámějších světových krasobruslařských hvězd (mezi nimi Carolina Kostner a Jevgenij Pljuščenko) a předních operních pěvců jako Vittorio Grigolo nebo Elisa Balbo.

Ozvučení této události dostala na starost společnosti Backstage PA se sídlem v Mariano Comense severně od Milána. Byl to vzrušující úkol, protože tento 2000 let starý amfiteátr (třetí největší aréna svého druhu na světě) nabízí ideální architektonické podmínky pro rovnoměrně rozptýlené frontální ozvučení. Požadován byl správný model pokrytí, vysoké úrovně akustického tlaku a diferencovaný kmitočtový rozsah, vedle toho však byly klíčovým kritériem ve výběru reproduktorů i malé rozměry. Italská televize Canale 5 totiž natáčela celé představení, které se pak vysílalo 25. prosince 2013. „Chtěli jsme, aby televizní diváci pokud možno viděli z reproduktorů co nejméně, takže nebylo možné, aby byly příliš velké,“ říká Pino di Costanzo, úřadující ředitel Backstage PA. Z tohoto důvodu si náš klient vyhradil, že ozvučovací systém musí být výkonný, ale přitom kompaktní.

Di Costanzo se svým týmem proto zvolil systémy značky Electro-Voice. Aby přišli na řešení, které by zajistilo rovnoměrné a přitom nenápadné pokrytí, zvukaři z Backstage PA prováděli v historickém amfiteátru důkladné simulace. Ukázalo se, že nejlepším řešením je rozdělit celou plochu na dvě samostatně pokryté zóny. Hlavní ozvučovací systém se skládal ze dvou zavěšených sestav šestnácti line-array jednotek Electro-Voice XLD. Další dvě sestavy, každá složená z dvanácti reproduktorů XLD, zajišťovaly sidefill a doplňovaly tak ozvučení hlediště.

Electro-Voice - opery na ledu

Down-fill pro samotné kluziště před jevištěm poskytovalo dalších osm reproduktorů Electro-Voice XLD a dostatečnou hlasitost nižších frekvencí zajišťovaly subwoofery Electro-Voice Xsub. Line-array jednotky byly napájeny osmnácti zesilovači Electro-Voice CP3000S (řízenými šesti ovladači Dx46) a čtyři zesilovače Electro-Voice CP4000S (řízené dvěma ovladači DC-One) dodávaly potřebný výkon pro subwoofery.

Po představení Pino di Costanzo vyjádřil velkou spokojenost se zařízením, které se svým týmem vybral. „Systém fungoval bezchybně a přesně tak, jak jsme si představovali,“ řekl. Na tohoto zvukařského specialistu ze severní Itálie udělaly dojem obzvlášť detailní možnosti nastavení. „Předvolby z výroby, které se standardně dodávají s ovladači a FIR filtry pro reproduktory XLD formou bezplatného downloadu pro IRIS-Net, nám výrazně usnadnily práci. Jsou to praktické a nesmírně užitečné nástroje.“ U tak prestižní události, jakou je právě „Opera na ledě“, mají všichni zúčastnění velmi vysoká očekávání. Z toho důvodu di Costanza obzvláště potěšily kladné ohlasy, které obdržel bez-prostředně po představení. „Fabio Mastrangelo, dirigent dvousetčlenného sboru a orchestru, pochváli naši práci,“ vzpomíná di Costanzo. Také Riccardo Barbaglios z televizní stanice Canale 5 vyjádřil uznání práci, kterou odvedl tým z Backstage PA. „Chtěl bych poděkovat týmu z Backstage za výběr tak nenápadných a přitom výkonných reproduktorů,“ řekl. „Díky tomu jsem mohl naprosto ideálně nasvítit scénu.“ Dokonce i na produkčního manažera arény Paola de Biasiho, který byl zpočátku skeptický ke skromným rozměrům aparatury, udělal výkon systému Electro-Voice dojem okamžitě už na první zkoušce. Podle di Costanza se od nynějška bude de Biasi při podobných akcích vždycky spoléhat na ozvučovací techniku značky Electro-Voice.

Electro-Voice - opery na ledu