Ondra Martínek (zvukař skupiny ARAKAIN) o mikrofonech

Výrobce: 
Distributor: 
Ondra Martínek & DPA

Není u nás mnoho tak trpělivých zvukařů, kteří by vydrželi jezdit s jednou a toutéž kapelou víc než deset let, ovšem Ondřej Martínek, zvukař skupiny Arakain, je rozhodně jedním z nich (u kapely slouží třináctým rokem). Ať přemýšlím seč mohu, neznám jiného zvukaře, který by se na tvrdou muziku tak úzce specializoval, jako právě Ondra. A na jeho práci je to vidět... tedy slyšet. Kapela v něm má nejen mimořádného člověka, ale také (tedy hlavně) zvukaře, který se neustále snaží hledat nové možnosti, jak přiblížit zvuk této naší metalové legendy k dokonalosti. Na kapelním webu o něm píší, že od malička vyrůstal s hudbou, studoval elektroniku na vysoké škole a coby (tehdy již) zručný kytarista se zvučení začal věnovat o několik let později. Byl to právě Ondřej, který se jako jeden z prvních u nás odvážil použít do metalové muziky miniaturní kondenzátorové mikrofony na bicí...

Kondenzátorový mikrofon na bicích vídáme spíš u akustických kapel, než u heavymetalu. Jak Tě napadlo opustit tradiční koncept dynamického mikrofonu a zkusit kondenzátorovou klipsnu?
No, tenhle nápad jsem měl už dávno. Stále jsem řešil zvuk snare bubínku, neboli virblu, a stále jsem nebyl spokojený. Pořád tomu něco chybělo. Říkal jsem si, když mohou být kondíky na tomech, tak proč ne na virblu? Jen jsem stále nenacházel ten správný mikrofon. Až do chvíle, kdy se mi v rukou objevil DPA 4099. Dalo by se říct, že milostný vztah mezi námi byl skoro okamžitý.

Nemáš obavy, že Doxa mikrofon dříve či později trefí? Přecijen, na rozdíl od masivního kovového těla dynamiky vypadá tenhle malý kondík poměrně subtilně.

No právě, protože je tak malý, na bubnu zase tolik nepřekáží. Ale asi nejzásadnější vlastností asi je, že se dá umístit dál od bicí plochy bez ztráty kvality přednesu, a tím je podstatněji lépe chráněn. A navíc... spolupracuji s jednou světoznámou firmou, a ta by mi ho jistě ráda vyreklamovala! :-)

Mezi lidmi se traduje, že malomembránové mikrofony neumí zahrát hloubky. Nemáš obavy, že na kotlích budou znít zbytečně tence?
V roce 1958, kdy možná vznikl mikrofon podobného jména, to možná platilo, ale je rok 2015 a vše se neuvěřitelně vyvíjí a jde dopředu. A o miniaturizaci to platí obzvlášť. Já sice netuším, jak to v DPA dělají, ale podařilo se jim do malinké mambrány dostat obrovský zvuk. Špatně se popisuje tak subjektivní veličina, jako je barva zvuku, ale myslím si, že tyto mikrofony naprosto boří mýtus o tenkém zvuku v malomembránovém mikrofonu. A musím dokonce konstatovat větu, že se můžou jít zahrabat i některé velkomembránové dynamické mikrofony. Ten přednes je opravdu famózní. Dalo by se říct, že jsem našel to, co jsem hledal.

Používáš nějaké velké zásahy korekcemi?
Pořád je to mikrofon s některými nešvary, takže korekční úpravě se člověk nevyhne, ale je, na rozdíl od předchozích typů, minimální. Vlastně by se dalo říct, že když by byl člověk absolutní lenoch a nechtěl nic moc řešit, tak už i „na rovno“ to hraje moc hezky.

Kde a kdy si budeme moci poslechnout, jestli nekecáš?
No na kterémkoli koncertu kapely ARAKAIN! Rád se podělím o své zkušenosti a poznatky. A vzhledem k tomu, že pořizovací cena je oproti běžným typům vyšší, a já uvažuji o koupi dalších kousků, tak bych řekl, že nekecám. Fakt to má úroveň...

Ondra Martínek & DPA