Prezentace produktů firmy Soundfiled v Praze

Výrobce: 

Koncem měsíce května se naší redakci dostalo od firmy Praha Music Center pozvání na prezentaci produktů nově zastupované anglické firmy Soundfield. A protože jsme již z dřívějška byli poučeni o zajímavém technologickém přínosu tohoto výrobce do oblasti mikrofonního snímání a zpracování prostorového zvuku, bez váhání jsme přijali. Produkty firmy Soundfield se kromě profesionálních audio aplikací výrazněji uplatňují zejména v oblasti broadcastingu a filmového průmyslu. Možná i proto skladba účastníků semináře sestávala zejména z tuzemských odborníků této branže, včetně zástupců našich (i slovenských) nejvýznamnějších televizních a rozhlasových stanic. O firmě Soundfiled, jejíž vznik je datován rokem 1993 (Yorkshire), přijel pohovořit vedoucí oddělení výzkumu a vývoje, pan Pieter Schillebeeckx. Mikrofonní systémy Soundfield představil jako technologii usilující o zachycení realistické atmosféry prostoru prostřednictvím záznamu z jednoho bodu (koincidenční technika). Jako první článek řetězce těchto systémů uvedl firemní model surround mikrofonu se čtyřmi kapslemi snímajícími 4 základní zvukové prostorové události – X (hloukba); Y (šířka nebo-li L/R info); Z (výška – nahoře/dole) a W (centrální bod, podle kterého se odvíjí tři předchozí informace). Souhrně jsou W, X, Y a Z označovány jako tzv. B-Formát a lze je přímo z mikrofonu „vést" a následně zaznamenat separátně do čtyř samostatných kanálů. Díky tomu, že kapsle tohoto mikrofonu snímají prostorový zvuk stále z jednoho centrálního bodu, mělo by také dojít k eliminaci nejrůzějších fázových anomálií a rovněž k pozdější případné bezproblémové konverzi surroundových nahrávek do stereo a dále do mono režimu. Jako další klíčová složka systémů Soundfield byly představeny digitální kontrolní jednotky, které umožňují velmi praktické a detailní nastavení parametrů snímání. Kontrolní jednotky pak v podstatě nabízejí „bezdotykovou" rotaci a inverzi pozice mikrofonu (a tím i možnost výzanmně ovlivňovat vnímání prostorové perspektivy v závislosti na poloze snímajícího mikrofonu), změnu směrových charakteristik či nastavení šířky a úhlu finálního stereo či surround výstupu. Nejen díky těmto možnostem pak nacházejí systémy Soundfield své uplatnění například na sportovních, respektive fotbalových stadionech, kdy jsou mikrofony (tedy jeden jediný) pevně instalovány v těžko dostupných polohách. Zajímavostí a z pozice praxe i úctyhodným atributem může být i to, že mikrofony chrání proti větru a vlhku nejen „zeppelínky" Rycote, ale mají rovněž integrováno „vytápěcí tělísko", které jejich 1" kapsle permanentně vysušuje. Jako klíčové produkty pro oblast živého televizního či rozhlasového vysílání (sportovní přenosy, přenosy z koncertů klasické hudby apod.) nám byly představeny zejména systémy DSF-2 a DSF-3. Pro mnenší aplikace vyžadující ambientní vícekanálový záznam potom nabídl zástupce Soundfieldu přenosný systém ST350. Krátkou prezentací si svůj obdiv získal i softwarový zásuvný modul SurroundZone. Na závěr příspěvku, který měl být jen krátkým komentářem k několika fotografiím, se podělme o malou naději, že pan Ludvík Bohadlo, který celý seminář velmi odborně překládál, najde ve svém nabitém programu čas, aby naše čtenáře s firmou a technologií Soundfield seznámil podrobněji a samozřejmě i více erudovaně. :o)