Ashton BA150

Kombo pro baskytaru
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
7 990,00 Kč

Basové kombo firmy Ashton s výkonem poctivých 150 wattů a jedním 15" reproduktorem má zacíleno na zájemce, kteří vyžadují solidní parametry v kompaktním balení a nepotřebují větší sestavu v kombinaci hlava plus box.

V nabídce u nás nepříliš známé australské značky nabizí řada basových zesilovačů BA (Bass Amps) hned čtveřici komb (BA30, 50, 75 a 150) a dvě hlavy ( BA 200H a BA400H) – tedy pokud nepočítáme lampový model BV300H. Australané, jak je dnes „dobrým" zvykem, navrhují své produkty v místě původu firmy a vyrábějí je v Asii. Kromě basových zesilovačů mají ve svém portfoliu též komba, zesilovače a boxy pro kytary a klávesy; a sahají i do oblasti zvukových systémů…

Na kombu Ashton BA150 upoutá (podobně jako na ostatních kombech a zesilovačích této značky) zejména střízlivý a jako celek působící příjemný design, který je mixem osvědčených prvků s lehkým přispěním moderního stylu. Snaha o jednotný firemní „look" se projevuje především na čelním panelu. Výrobce zvolil jednotný panel s totožným uspořádáním a vybavením pro všechny tři nejvýkonnější modely. Dvojice „malých" modelů je, jak je ostatně zvykem", o nějakou tu korekci ochuzena (mizí sedmipásmový grafický EQ). V každém případě se komba „naší" kategorie (BA75 a BA 150) liší oproti hlavě víceméně jen svým výkonem.

U Ashtonů upoutá již na první pohled světle modrý čelní panel z pískovaného hliníku. V kontrastu k němu do prostoru svítí tři šedá pole s ovládacími prvky a vkusnými popisy. Kombo má rozměry, jež jsou v této třídě baskytarových aparátů obvyklé (655 (v) x 500 (š) x 410 (h) mm). Díky tomu se také může pochlubit solidní „skladností" a „přepravitelností", kterou rozumím dopravu v kufru třeba i malého osobního auta. Příznivou velikost možná trochu kazí dvě maličkosti: až nečekaná váha cca 30 kg (!) a poněkud nepraktická boční plastová madla. Díky oběma není totiž jednomužné přenášení komba ani na kratší vzdálenost zrovna příjemnou záležitostí, protože madla ne úplně dobře padnou do ruky a neumožňují bezpečné a jisté uchopení. Na omluvu pachatele musím dodat, že podobně nepraktickými madly vybavují některá komba i jiný výrobci (například Fender svou řadu Bassman). Výrobci zde bohužel šetří na nepravém místě.

Pochvalu však zaslouží image. Díky „imitaci" černé koženky kombo působí rozhodně hodnotnějším dojmem, než by mohla předpokládat jeho cenová kategorie. Ovšem také zde platí něco za něco. Po odmontování plastového ucha se ukázalo, že „koženka" je tak tenoučká, že asi příliš dlouho bez prodření nevydrží. Přece jenom při věčném stěhování aparátů se šrámům v muzikantské praxi ani při největší péči nevyhneme. Ačkoliv kobercovinu na nástrojových bednách normálně moc nemiluji, v tomto případě by snad byla lepší variantou. Naštěstí je kombo vybaveno alespoň obligátními ochrannými kovovými rohy. Vibrace do podlahy zmírňují černé gumové nožky.

Bytelnost aparátu při čelním pohledu navozují poměrně široké boční stěny. Uspořádání je tradiční – přední stěnu vyplňuje kvalitní masivní černá mřížka (pečlivě upevněna proti chrastění a rezonancím), která bezpečně chrání reproduktor. V horní části najdeme zesilovač s jednoduchým a přehledným čelním panelem… Přehledně a logicky umístěné ovládací prvky najdeme ve třech sekcích: LEVEL, COMPRESSOR a EQ. Za povedené lze považovat barevné odlišení – šedé pozadí kontrastuje s technicistním bílým nebo černým popisem.

Kombo je vybaveno těmito ovládacími prvky (při čelním pohledu zleva doprava): Vedle dvojice vstupních jacků pro pasivní nebo aktivní baskytaru najdeme trochu nezvykle, ale vlastně logicky pohromadě, ovládání úrovně vstupního předzesilovače GAIN a zesílení koncového stupně MASTER. Uprostřed mezi ně výrobce umístil ovladač SHAPE. Ten má podstatný vliv na celkové zvukové nastavení a vlastnostmi se blíží obvyklé funkci Contour. Ovladač lze i vytáhnout směrem k uživateli, což je doprovázeno vyrovnáním ekvalizační křivky (zvuk je rázem syrově rovný) a nabuzením signálu. K této „akci" vybízí vše vypovídající popisek „Pull Flat Boost". Vpravo od sekce LEVEL trůní panel COMPRESSOR s nastavením stupně komprese a samostatným tlačítkem zapnutí/vypnutí s barevnou signalizací LED. Krajní pozice jsou indikovány popisky „SOFT" („nulová" pozice) a „HARD" (maximum). Krajní pozici by měl podle návodu odpovídat poměr komprese až 5 : 1. Prozradím, že zatímco možnosti ekvalizace jsou přeci jen poněkud omezené (ne snad ani tolik z důvodu vlastních korekčních obvodů, jako spíš díky použitému reproduktoru (viz dále)), funkce kompresoru je pro tuto třídu a cenovou hladinu milým překvapením.

Pro ekvalizaci, tedy úpravu frekvenčního pásma, výrobce zvolil tradiční řešení - sedmipásmový „grafický" ekvalizér s pásmy 50, 100, 250, 500, 1k, 2k a 5k a s potlačením nebo zdůrazněním o +/- 15 dB. Spínačem je možné sekci EQ vypnout. Tato funkce je opět signalizována rozsvícením LED. Vypnutí bych zrovna dvakrát nedoporučoval, přeci jenom - abyste dostali očekávaný zvuk, je třeba si s korekcemi trochu pohrát. V této souvislosti je zajímavé, že někteří výrobci se tradičního řešení korekcí baskytarových zesilovačů vícepásmovými grafickými EQ nevzdali a celkem úspěšně je dále vesele implantují do svých zesilovačů (například Peavey v řadě TOUR, možná jako inspiraci po převzetí firmy Trace-Elliot).

Vedle EQ sekce potěší výstup pro sluchátka PHONES, tedy alespoň pokud nechcete příliš prudit sousedy při domácím cvičení (samozřejmě se automaticky odpojí reproduktor komba). Panel vpravo uzavírá hlavní kolébkový vypínač s modrým podsvícením funkce ON.

Zadní panel obsahuje ventilátor chlazení koncového stupně. Ten se s lehkým hučením automaticky sepne po zapnutí hlavního vypínače. Dále tu máme nezbytný symetrický XLR „Canon" výstup (mix, PA, aj.) a výstup pro externí reproduktor 8 Ohm. Částí zadní krycí mřížky prosvítá solidně dimenzovaný vstupní toroidní transformátor, který je zárukou dostatečně stabilního napájení elektronické části. Zesilovač komba je zcela uzavřený a v „bedně" je upevněn pouze šesti vruty. Pravděpodobně by nebyl problém ho jednoduše vyjmout a používat samostatně, podobně jako u dříve testovaných komb Carvin nebo MESA/Boogie.

Není toho celkově mnoho, ale jako základ basového zvuku by kombo mělo uživateli stačit. Z obvyklého standardního vybavení komba bych asi uvítal navíc efektovou smyčku (tedy dvojici zdířek SEND a RETURN) a hodil by se i vstup s regulovatelnou citlivostí pro CD/MP3 přehrávač.

Kombo vyplňuje uzavřená ozvučnice objemu cca 70 litrů a s reproduktorem Celestion typu TRUVOX 1525. Jedná se o středobasový reproduktor s těmito základními parametry: zatížitelnost 250 W RMS, charakteristická citlivost 98 dB/1 W, 1 m (v pásmu cca 120 až 3000 Hz), frekvenční rozsah 40 až 3000 Hz, celkový činitel jakosti QTS = 0,45, Mmt = 53,6 g, ekvivalentní objem Vas = 247 dm3, rezonanční kmitočet Fs = 40 Hz. Reproduktor má plechový lisovaný koš s keramickým magnetem, cívku o průměru 2,5" (63,5 mm) a papírovou membránu vyztuženou Kevlarem. Celková váha činí 5,15 kg. Vyznačuje se vyrovnanou frekvenční charakteristikou, proto jej výrobce primárně doporučuje do dvoupásmových PA soustav… Díky vysoké citlivosti při nevelkých rozměrech a výkonu zesilovače „pouhých" 150 W kombo „hraje" překvapivě plně a hlasitě… Ovšem díky téměř „rovné" kmitočtové charakteristice a absenci „vysokofrekvenční horny" je přece jenom znát jistá ztráta průraznosti a barevnosti v oblasti vyšších kmitočtů (vnímáno subjektivně). Určitý mírný zdvih nebo „hrb" v oblasti cca 2,5 - 3 kHz, kterým jsou charakteristické reproduktory Celestion (s výjimkou řady TRUVOX…) by byl vhodný. Volba reproduktoru je poněkud paradoxní, protože ze současné i minulé produkce Celestion by se pro baskytaru dalo vybrat několik jiných a vhodnějších. Je to trochu škoda, zesilovač hraje nad očekávání slušně a jeho sonorní celotranzistorový projev je jinak velmi příjemný.

Poněkud mě překvapilo, že výrobce nepoužil tradiční řešení - „malé" ozvučnice - tj. bassreflex pro zvýšení účinnosti nejnižších kmitočtů. Po nasimulování reproduktoru pomocí T-S parametrů v programu pro výpočet vlastností pro uzavřenou i bassreflexovou „bednu" bylo jasno: rozdíly ve frekvenční charakteristice byly v oblasti pod 200 Hz zanedbatelné a pro uzavřenou bednu svědčila lepší impulsní odezva. Moje objektivní šetření bylo potvrzeno i z jiné strany. Při nastavení frekvencí na grafickém EQ 50, 100, 250, 500 - 3 dB a zbytek středů a výšek +3 až + 5 dB a poloze SHAPE na 12 hodin (se zvýrazněnými basy a výškami) byly po „lehkém domácím preludování" ostatními rodinnými příslušníky vznášeny četné připomínky zejména k výrazné reprodukci basů. Takže kombo basuje dobře…

Ve zkušebně jsem ale musel nastavit ještě dramatičtější průběh korekcí grafického EQ: 50 Hz, 100 Hz/ cca -10 dB(!), 250 Hz/cca – 7 dB, 500, 1000 Hz/cca + 5 dB, 2k, 5k / +7 dB! Jedná se o orientační hodnoty „odečtené" ze značek na EQ, pokud budeme věřit výrobci že maximu +/- 15 dB odpovídají 4 dílky... GAIN lze překvapivě využít téměř po celé délce dráhy potenciometru bez vlivu na kvalitu signálu, tj. do polohy 8 až 9.

Poněkud delikátnější je nastavení ovladače SHAPE. V počátku jeho dráhy (pokud tedy ovšem není „vyřazen" vytažením) dostaneme mírně potlačený a měkčí zvuk s chybějícími středovýškami. Je to takový ten (pro basisty) líbivý „Účkový" sound, který ovšem v konkurenci dalších instrumentů může ztratit na čitelnosti a konkrétnosti. Jeho využitelnost je dosti problematická. Své uplatnění by mohla najít snad jedině při „sólových/cvičebních" hrátkách či u nejlevnějších baskytar s plochým zvukem, respektive takových, které sami o sobě „hrají" převážně ve středech. Pokud otáčíme ovladačem Shape směrem doprava, křivka se (alespoň dle poslechového testu) plynule rovná a dále mění do obráceného „U" s vybuzeným středovým pásmem. Jinak řečeno:zvuk se stává podstatně zřetelnějším a konkrétnějším. V krajní pozicí (na „desítce")) se dostaneme až k plně kovovému charakteru, který ovšem postrádá zcela čisté podání. Pravděpodobně je na vině omezený rozsah reproduktoru končící na 3 kHz. Věřím ale, že s jiným reproduktorem by výsledek mohl být podstatně lepší. Nabízí se zde samozřejmě pole pro české „bastlíře", pokusit se vylepšit přenosové vlastnosti instalací „výškové horny" oddělené od basového reproduktoru vhodně navrženou elektronickou výhybkou. Jako nejlevnější varianta může posloužit obligátní piezotweetr v ceně desítek korun, v komfortní pak titanová horna. Otázkou je, zda při současné šíři nabídky to u aparátu v kategorii do 10 000 Kč stojí za to a samozřejmě - riziko ztráty záruky výrobce. Co se týká vytaženého ovladače Shape, zvuk nejenže se plně oprostí od ekvalizace, ale signál je také výrazně hlasitější, což může (při určitém nastavení Gain a Master) poměrně překvapit.

Pochválit je třeba solidní výkonovou rezervu! Zde bych na rozdíl od některé cenově srovnatelné konkurence opravdu věřil, že zesilovač avizovaných 150 W RMS dává. Ve zkušebně s kytarou a rasantním bubeníkem (při GAIN 9, SHAPE v poloze 5, COMPRESSORu na polovině a při nastavení grafického EQ (viz výše)) stačil MASTER v poloze 5, tj. přibližně na 50 % maxima. Při potřebě většího akustického tlaku a i s ohledem k omezenému rozsahu basového reproduktoru se přímo nabízí připojit přídavnou bednu například 2 x 10" nejlépe s vysokofrekvenční hornou. Bednu 2 x 10" jsem sice k dispozici neměl, ale s jinou 1 x 15" 300 W byl výsledek velmi uspokojivý.

Při „testu" byly používány výhradně čtyřstrunné baskytary typu Fender Precision se snímačem Seymour Duncan, Jazz Bass a kopie Music Man. Kombo zachovává charakter jednotlivých nástrojů, tranzistorový původ zesilovače se v žádném případě neprojevil nijak negativně nebo rušivě, naopak z hlediska zvukového projevu jej v dané cenové hladině můžeme řadit k nejpříjemnějším.

Na závěr dobrá zpráva pro ekology. Překvapivá váha komba mě inspirovala k malému průzkumu: z čeho je ta bedna vlastně udělána? Přátelé, Austrálie je země bohatá na všechno možné, jen ne na lesy. Takže vyloučil jsem předem baltickou překližku, čekal jsem desky MDF („medovku"), ale že kombo bude vyrobené z lisovaného vrstveného hnědého papíru (zřejmě recyklovaného…!), to mě vážně dostalo. Z hlediska akustických vlastností jde údajně o jeden z optimálních materiálů, jenom nesmí do zkušebny přijít povodeň…

Abychom to shrnuli…

Basové kombo BA150 mě zaujalo solidním řemeslným zpracováním, povedeným designem, velmi slušnými výkonem a příjemným sonorním (zvučným) zvukem tranzistorového zesilovače. Vybavení je na standardní úrovni obvyklé v této cenové kategorii, náročnější uživatel by mohl postrádat efektovou smyčku nebo vstup pro CD/MP3 přehrávač. Díky použitému reproduktoru jsou jisté rezervy v přenosu vyššího středního pásma a výšek, ale základní funkci kombo plní, tzn. že v běžných stylech přenese signál baskytar uspokojivě. Zastánci současných perkusivních stylů se asi poohlédnou jinde, běžnému uživateli může přinést mnoho radosti (a sousedům nemálo starostí…). Vzhledem k výše uvedenému bych optimální využití komba viděl ve zkušebnách (s řídkým stěhováním aparátu), v hudebních školách či jako druhý (nebo záložní) aparátek do muzikantské rodiny, pokud nechcete aby potomek ničil vaši drahocennou aparaturu proslulé značky… Na menších pódiích samozřejmě kombo poslouží jako plnohodnotný basový aparát.

Resumé? Ashton BA150, který potěší nejen ekology, je zajímavým zpestřením nabídky v kategorii „entry level" do 10 000 Kč.