Audio-Technica AT 4033a/AT 4040

Studiové kapacitní mikrofony
Distributor: 
Cena: 
14 390,00 Kč

V roce 1962 založil v tokijském Shinjuku-ku pan Hideo Matsushita společnost s názvem Audio-Technica Corporation. Audio-Technica tehdy zahájila výrobu gramofonových přenosek. Téměř o třicet let později, v roce 1991 společnost uvedla na trh velkomembránový kondenzátorový mikrofon AT 4033. Společnost Audio Engineering Society (AES), zvolila model AT 4033 jako nejlepší mikrofon roku 1991. Sluší se ještě podotknout, že prodejní cena mikrofonu AT 4033 byla tehdy nižší než 1000 USD. Měl jsem potřebu alespoň trochu objasnit odkud, že se mikrofony Audio-Technica vlastně berou. Dost historie. Hlavním důvodem proč to vše píšu je to, že jsem dostal k testu mikrofony AT 4033a a AT 4040. Pojďme se na ně tedy společně podívat.

„Krapet" popisu aneb jak to vlastně vypadá

Oba mikrofony mají na první pohled shodný vzhled a rozeznáme je od sebe až při detailnějším pohledu nebo po přečtení typového označení na zadní straně mikrofonů. To nám umožňuje společný popis designu obou mikrofonů.

V nevelké papírové krabici, která je velmi elegantně potištěna (mimochodem - jak doufám z mého popisu a přiložených fotografií zjistíte, že elegance doprovází mikrofony Audio-Technica v každém detailu), jsem našel dvě menší krabičky. V první a větší bylo ukryto černé koženkové pouzdro. Na jeho povrchu jsou vylisované nápisy „Audio-Technica" a „Made In Japan". Uvnitř na mě čekal skutečný designérský klenot.

Tělo mikrofonu je vyvedeno v opravdu elegantní, černé, matné barvě. V jeho středu je umístěno kovově stříbrné logo výrobce, které přibližně o 1,5 mm vystupuje z profilu těla mikrofonu a je jemně zabroušeno. Celé to na mne působí jako povedený šperk. Z druhé strany najdeme popisku udávající typové označení produktu a jsme zde znovu upozorněni, že se jedná o výrobek z japonské provenience. Blízko spodní hrany těla mikrofonu jsou umístěny dva bílé mikropřepínače. První z nich je opatřen popiskou LOW CUT a po jeho stranách je symboly znázorněno v jakém stavu se přepínač nachází. Druhý mikropřepínač je popsán jako PAD a umožňuje snížit citlivost mikrofonu o 10 dB. Ze spodní hrany těla souose vystupuje partie která v sobě ukrývá výstupní konektor XLR. Výstupní část a vlastní tělo mikrofonu jsou vyrobeny jako dvě samostatné součásti. Navzájem jsou spojeny šroubovými spoji. Mřížka, která chrání vlastní membránu, je rovněž vyvedena v černém matu a je dvojitá. Působí pevným dojmem, avšak do jaké míry tento dojem odpovídá skutečnosti jsem z pochopitelných důvodů nezkoušel. Celkově mikrofon vypadá velmi pěkně.

Ve druhé papírové krabičce se nacházel kovový shock mount AT 8449. Ten je opatřen rovněž černě matným povrchem. Výrobce jej vybavil polohovacím šroubem a velkým závitem (5/8" 27). Do velkého závitu, který je kovový, je našroubována plastová, černá redukce na malý zavit (3/8" 16). Pavouka tak lze namontovat na všechny běžné typy mikrofonních stojanů. Mikrofon se do držáku uchycuje pomocí dvou gumových pásků, což vyžaduje trochu cviku. Shock mount mikrofonům sluší a společně s nimi vytváří velmi pozitivní vizuální dojem. Výše popsané mikropřepínače jsou přístupné, i když je mikrofon umístěn v shock mountu.

AT 4033a

Nyní s podíváme podrobněji na model AT 4033a. Jde o kapacitní mikrofon s aktivním průměrem zlacené membrány přibližně 3/4", který je pernamentně polarizovaný. Což ve své podstatě znamená, že se jedná o koncepci elektretového mikrofonu. Pro svůj provoz potřebuje phantomové napájení (48 V DC). Mikrofon nabízí pouze kardioidní směrovou charakteristiku, výrobce udává frekvenční rozsah od 30 Hz – 20 kHz. Na přiložením grafu lze vyčíst, že frekvenční průběh je poměrně vyrovnaný. Drobný zdvih najdeme na 6 kHz a 10 kHz. Citlivost u AT 4033a je -32 dB +/- 2 dB (0 dB = 1 V/Pa na 1 kHz) a impedance 100 ohmů. Maximální akustický tlak, který je mikrofon schopen zpracovat, je udáván v hodnotě 145 dB SPL na 1 kHz při 1% zkreslení. Pokud použijeme přepínač útlumu (PAD, -10 dB) dosáhneme až na hodnotu 155 dB SPL. Šum vlastního mikrofonu je 17 dB SPL. Hi-pass filtr (LOW CUT) je výrobcem přednastaven na 80 Hz (12 dB na oktávu). Mikrofon AT 4033a váží 380 g a je vysoký 170 mm.

AT 4040

Model AT 4040 je rovněž kondenzátorový mikrofon s velkou 1" zlacenou membránou a je polarizovaný externě. Jde o typickou konstrukci kondenzátorového mikrofonu a je potřeba ho pořádně „nakrmit" phantomem (48 V). Jeho směrovou charakteristikou je opět kardioda. Frekvenční rozsah je o proti předchozímu modelu trochu větší a to od 20 Hz do 20 kHz. Na grafickém znázornění frekvenčního rozsahu je nápadný zdvih na 7 kHz a 11 kHz. Citlivost je -32 dB +/- 2 dB, impedance dosahuje 100 ohmů, maximální akustický tlak je 155 dB SPL na 1 kHz při 1% zkreslení. Je tomu tak za předpokladu, že použijeme přepínač útlumu (PAD), kterým je i tento model vybaven. Vlastní šum mikrofonu činí 12 dB SPL, což je o něco méně než u modelu AT 4033a. Dále AT 4040 oplývá rovněž hi-pass filtrem, který „řeže" od 80 Hz. AT 4040 váží 360 g a svými rozměry se shoduje s AT 4033a.

Jak to hraje?

Oba mikrofony jsem měl zapojeny přes lampový procesor TLA Ivory 5051, což je lampový mikrofonní předzesilovač s kompresorem, ekvalizérem, „gejtem" a výstupní sekcí v jednom (channel strip). Dále jsem signál vedl do zvukové karty Motu 828 MK II. Zkušební vzorky jsem nahrával rovnou do počítače v rozlišení 24 bitů/44,1 kHz do Cubase SL. Jako poslechovou soustavu jsem měl zapojen stereo pár monitorů Event TR-8. Nejprve jsem zkusil nahrát ukázku mužského mluveného slova s mikrofonem AT 4033a. Záběr byl bohatý na spodní frekvence a hlas zněl poměrně vyrovnaně. Také jsem zkusil zapojit hi-pass filtr. Po jeho zapojení zněla nahrávka ještě vyrovnaněji. Zvuk se mi velmi líbil. Stejnou zkoušku jsem podnikl i s druhým modelem - tedy s AT 4040. Zvuku tohoto modelu byl o něco bohatší na spodní i vrchní frekvenční pásma. Ani u tohoto modelu není problém zařadit hi-pass filtr. Myslím, že mohu s čistým svědomím říci, že pro vokální aplikace bych si spíše vybral model AT 4033a. Dovedu si tento model představit i v aplikaci rozhlasového vysílání.

Další pokus, který jsem podnikl, bylo nahrávání rezofonické kytary. Z obou mikrofonů jsem získal velmi příjemně znějící zvuk. Nepochybně se na tom projevil i použitý preamp (TLA Ivory 5051). Zvuk byl plný a vyrovnaný. Bohatý v basech a brilantní ve výškách, což se projevilo na ataku. Oba modely mají sice velmi podobný zvuk, přesto jsem si ale znova potvrdil svůj předchozí dojem. Mikrofon AT 4040 měl oproti AT 4033a větší zdvih na vyšších frekvencích. Jako by si sahal více do okrajů poslechového pásma.

Co dodat?

Dospěl jsem k závěru. Pokud bych si měl vybrat jen jeden z obou modelů, zvolil bych AT 4033a. Jeho zvuk se mi prostě líbil a zdál se mi o něco více universální. Kdybych vlastnil oba modely, AT 4040 bych asi nasazoval hlavně na snímání akustických nástrojů, zatímco AT 4033a bych spíše použil na snímání lidského hlasu. Nicméně toto prosím berte s odstupem jen jako velmi obecný názor. Právě experimentováním a hledáním správného mikrofonu pro konkrétní aplikaci lze docílit výborného výsledku.

V každém případě oba modely lze použít jako universální a hlavní mikrofon nejen v domácím studiu. Největším plus, které modely AT 4033a a AT 4040 nabízejí je bezpochyby jejich zvuk. Hned v závěsu pak padne do oka jejich vzhled, což ocení hlavně naše drahé polovičky až budeme plánovat domácí rozpočet. Ale abych jen nechválil. Trošku mi vadí způsob uchycení mikrofonů do shock mountů. Mám na mysli ony již zmiňované gumové pásky. Asi bych si netroufnul otočit mikrofon ve stojanu vzhůru nohama a to z obavy, že by mohl vypadnout. Dále se mi nelíbí, že dodávaná redukce mikrofonního závitu je z plastu. To jsou však jen drobné vady na "kráse", které nesnižují užitnou hodnotu obou mikrofonů. A už vůbec nemají vliv na zvukovou kvalitu. Oba modely určitě stojí za povšimnutí a za vyzkoušení. Myslím, že s mikrofony Audio-Technica můžeme všichni do budoucna počítat.