Audix i5

Oregonské hříbě
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
3 390,00 Kč

Vyslovení tohoto jména zřejmě nebude pro našince žádné novum. S těmito mikrofony americké firmy se čím dál tím více setkáváme jak na našich podíích, tak v našich studiích. Audix má široký záběr - od pódiových mikrofonů přes nástrojové až po studiové, jednopalcové, opatřené zlatem napařovanými kapslemi. Protože ten poslední, nejdražší vlastním a každodenně použivám při studiové práci, mrknu na nový přírůstek - mikrofon i5.

Co dostaneme?

Dynamický mikrofon je zabalen ve standardní papírové krabici, ne nepodobné těm od Shure, Sennheiseru a dalších. Už na první pohled je jasné, že pravděpodobně půjde o mikrofon určený k běžnému dennímu používání. Uvnitř krabice je v látkovém pouzdře se zipem a bílým nápisem Audix uschován náš testovánek. Jako příslušenství dodává firma běžnou mikrofonní objímku se závitovou redukcí. Těchto tzv. korunek není ve výbavě zvukařů nikdy dost. Náš mikrofon ani nic jiného nepotřebuje. Na dně krabice nalezne uživatel ještě záruční kartu a jakýsi manuál a popis technických specifikací v jednom. Je třeba dodat, že je velmi pěkně zpracovaný, včetně veškerých údajů, demonstračních fotek a křivek charakteristiky. Jak jsem již napsal v úvodu, vlastním Audix CX111 a dal jsem za něj okolo dvaceti tisíc, ale takhle názorně zpracovaný manuál neměl.

Určení

i5 je charakterizován především jako nástrojový mikrofon, pro snímání bicích nástrojů, perkusí, saxofonu (i dalších dechových nástrojů), kytarových boxů a komb hlavně na živých vystoupeních. Výrobce dále pak uvádí možnost užití též ve studiu - nástroje, zpěv a mluvené slovo. U manipulace je v přiloženém manuálu vyzdvihována především čistá zvuková reprodukce, vysoké SPL - tedy odolnost proti přebuzení, míra snímání akustického tlaku a solidní mechanické provedení. Pojďme se kouknout, zda-li výrobce nevytváří „klamavou reklamu".

Na koně!

Po vyjmutí z látkového pouzdra mě překvapila subtilnost mikrofonu. Celkově není větší než patnáct centimetrů. S trochou šikovnosti se mi téměř vešel do ruky. Při potěžkání je však hned jasné, že se nejedná o žádnou plastovou hračku určenou pro karaoke, ale o poctivý mikrofon, který musí občas vydržet i macešské zacházení.

Mikrofon je černé matné barvy s bílým nápisem firmy a typového označení. Grill je jednoduchý, na čelní snímací ploše černý, z boku pak opatřený stříbrnou kovovou síťkou. Designově netradiční mi připadly dvě řady oválných otvorů z boku hlavice. Uvnitř, po jejím odšroubování, je krytka vyložena nejprve oválným molitanem, pak ještě molitanovým kloboučkem. Vše je velmi precizně vyrobeno a jako ochrana proti nárazu větru či fonačním rázům pravděpodobně dostačující. Při mluveném slově bych doporučoval použít ještě popfilter - to proti labiálním hláskám.

Na vložce samotné je ještě ochrana z velmi jemné, průhledné látky. Protože se jedná především o nástrojový mikrofon, má kardioidní charakteristiku. To kvůli odstranění přeslechů ze stran (napadlo mě, že by bylo možné alternativně dovnitř díky konstrukci hlavice vsunout např. srolovaný tvrdý papír, či plast a odolnost proti přeslechu ještě trochu zvýšit-snad?). Kardioda sama zaručuje větší směrovost mikrofonu. Dle výrobce mikrofon pracuje v rozsahu 50 Hz – 16 kHz, což je zcela postačující u dynamického mikrofonu. Výstupní impedance je 150 Ohmů, maximální akustický tlak 140 dB. Konektory u XLR výstupu jsou pozlacené (dobřééé). Už při prvním pohledu na frekvenční diagram se mi zdála zvýrazněná oblast okolo 150 Hz a zdvih mezi 2 a 3 kHz. Pásmo kolem 500 Hz bylo lehce v útlumu. Podle tohoto grafu by měl mikrofon snímat dost do basů - uvidíme.

K porovnání jsem použil nižší řadu Shure BG 2.0 a Shure BETA 56. Právě BETOU často snímám vrchní blánu malého bubnu či kytarové boxy. Rozhodl jsem se nasnímat nejprve keramickou darbuku. Zvuk Audixu byl po všech stránkách dobře prokreslený a dynamicky čitelný. Oproti Betě, která produkovala rovný, jakoby referenční zvuk, hraje Audix více do basů. Středy však v tomto případě nebylo třeba přidávat. Kytarové boxy mě však zklamaly při snímání zepředu. Zvuk zde byl až moc basový a musel jsem sáhnout do korekcí a mírně ubírat pásmo okolo 200 Hz a přidávat ony inkriminované středy. Vím, kytara je věcí názoru a co jiný člověk, to jiný názor. Já si však myslím, že basovat má basa a velký buben, nikoliv kytary, jejichž hlavní pásmo je právě v oblasti středů. Dost často se mi do ruky dostávají špatně namixované nahrávky s přebasovanými kytarami. Toto bývá hlavně tím, že zvukový mistr nechá nepříliš studiově zkušené hudebníky v rámci alibismu postavit zvuk je samotné. Oni pak ale často netuší, co se bude s nahrávkou dít dál, a s velkou pravděpodobností ani nevědí, co si představit pod pojmem „mastering".

Náš i5 těsně u bedny produkoval basovější zvuk. Po jeho oddálení se proximita zlepšovala. Myslím si, že dobrý by byl jako druhý mikrofon na snímání otevřeného boxu zezadu. Tam by se jeho hlubší charakteristika mohla projevit naplno a být tak maximálně funkční. Jinou situací však bude snímání kytarového boxu či komba na pódiu. Basovější zabarvení bude vyhovovat hlavně hráčům metalového ražení, i když tlustý tón mají v oblibě i jazzmani hrající na lubové nástroje . Zde určitě nebude temnější charakteristika vadit-spíše naopak. Když už je řeč o kytarách nemohl jsem nevyzkoušet snímání akustické kytary. Nejprve jsem použil pouze samotný Audix. Jsa si vědom jeho hlubšího charakteru, točil jsem kytaru z větší dálky a maličko přidával středy, které jsou dle mého názoru v celkovém spektru lehce potlačeny. Výsledkem byl plný sametový zvuk, který si s porovnávanými Shury nikterak nezadal. Jako další alternativu jsem použil Betu 56 namířenou na rezonanční otvor a Audix i5 zblízka hned za kobylku nástroje. Tento vícemikrofonní záznam tzv."multimiking" je při studiové práci nejvýhodnější a přináší velmi dobré výsledky. Co nezvládá jeden mikrofon, dokáží už spolehlivě vykrýt dva.

Samozřejmě je potřeba hlídat zfázování těchto mikrofonů. Kytara, přesto, že se nejednalo o žádného Martina za sto tisíc, zněla velmi nadupaně a plně. Náš Audix tedy funguje spolehlivě i ve spojení s jinými mikrofony. Mnohdy je potřeba chvíli hledat nejlepší spojení, ale po jeho nalezení je pak natáčení pohoda. Ještě by mě zajímalo, jak by se i5 choval ve stereofonním páru, ale k dispozici jsem měl pouze jeden. Nakonec jsem provedl testování na nahrávání sólového zpěvu. Zblízka mi proti oběma Shurům přišel zvuk i5 zabasovanější a středová složka lehce chyběla. Mám rád, když je vokální projev co nejvíce rovný-referenční, vše se dá potom upravit korekčně. Je však jasné, že o natáčení zpěvů ve studiu tímto mikrofonem výrobce asi příliš neuvažoval. Zde jednoznačně kralují jednopalcové kapsle. Proximity efekt je opět velmi proměnlivý se vzdáleností. Určitě opět nezklame v méně profesionálně náročných podmínkách, např. při živé produkci, na vedlejší vokály apod.

Shrnuto

Pokud mám na závěr pronést nějaký subjektivní soud, musím říci, že Audix i5 je značkový mikrofon celosvětově etablované firmy za velmi příjemnou cenu.

Je vhodný svou charakteristikou na snímání především percussions a bicích nástrojů. Neztratí se ani v určitých kytarových aplikacích a u nástrojů dechových (otázkou je, zda dnešní dechaři už radši nevyužívají mobilních klipsen s vysílačkou umožňující jim neomezený pohyb na pódiu). Na zpěv během koncertů bych však rozhodně použil jiný model. Třebas ten, co používá od Audixu např. Sheryl Crow.