BadCat Lynx 50 & Unleash

Lampový zesilovač, reprobox & atenuátor
Kategorie: 
Výrobce: 
Distributor: 
Cena: 
Ceny v textu
BadCat Lynx 50 & Unleash

Představte si značkovovou trojkombinaci high-gainového 50W lampového zesilovače, reproboxu a atenuátoru od výrobce známého svou orientací na dokonalost kytarového tónu. Co čekat a na co se těšit, pokud tuto značku reprezentuje konkrétně logo firmy z jižní Kalifornie jménem Bad Cat? Jen to nejlepší.

ár takových pohádek už jste možná slyšeli. Na různých místech po světě se tu a tam vynořují tajemné bytosti, které svůj život plný neutuchající mravenčí práce zasvětili hledání zlatého grálu kytarového tónu. Své výsledky zhmotnili do produktů, které skutečně existují a jsou k sehnání, nicméně dodnes se pohybují jaksi pod úrovní radaru většiny normálních kytaristů a jejich léčivé účinky poznají je jen ti, kdo trpí podobnou posedlostí a stejně neúnavně se pídí po nových a lepších možnostech realizovat svou vlastní, osobitou představu kytarového zvuku.

Každopádně jméno Bad Cat se už díky neúnavné mnohaleté práci svých tvůrců do povědomí kytarové veřejnosti postupně dostalo a pár jich už ví, že náleží dnes už proslulému výrobci kytarových zesilovačů prvotřídní kvality a mezi znalci budí respekt. Nicméně, zatímco dosud bylo logo „zlé kočky“ spojováno spíše posedlostí ušlechtilými vintage či klasickými zvuky, vstup do vod plnokrevných high-gainů je pro tohoto výrobce tak trochu novinkou.

Nabídka vyzkoušet si jeden z jeho produktů z řady speciálů Custom Shop, a to 50W lampový zesilovač Bad Cat Lynx 50, který si lze spojit s takovými jmény, jako je Steven Wilson z progresivně rockových Porcupine Tree, Chris Daughtry, Keith Urban a dalšími, se proto jen těžko odmítá. Zvláště, když to má být ve spojení s originál reproboxem 2x12“ a také spolu s docela unikátním produktem Unleash, který lze použít jako atenuátor pro zeslabení výstupního výkonu vyžhavené hlavy, ale také jako tzv. „re-amplifier“, kterým lze výkon naopak zesílit. Inu, kombinace více než zajímavá nemyslíte?

Made in USA: ručně

Bad Cat Amplifiers, výrobce ze slunné Kalifornie, není na „scéně“ věčných hledačů dokonalého tónu žádným nováčkem. Své lampové zesilovače, které si všechny svorně zachovávají určitý klasický styl, dodnes navrhuje a ručně staví a testuje přímo ve Spojených státech a s neutuchajícím soustředěním na každý detail ovlivňující jak zvuk, tak kvalitu konstrukce. Výrobce se věnuje výhradně stavbě lampových zesilovačů a komb, ve kterých uplatňuje tradiční a dodnes vlastně nejosvědčenější řešení elektrické části, a to ručně pájené point-to-point propojení (neboli zkrátka „zadrátování“) kvalitními stříbrnými vodiči. K tomu používá prvotřídní pozlacené konektory, potenciometry, pojistky a kondenzátory, v USA ručně vinuté transformátory. Kondenzátory a trafa (to lze i vidět zadním průhledem do skříně zesilovače) jsou přitom celkově trochu naddimenzované, což znamená stabilnější kvalitu výstupu. (A ze zkušenosti možná i menší sklon k poruchovosti.) Jinak výrobce nenechává nic náhodě – má nejen své vlastní oddělení výzkumu a vývoje, které dennodenně vymýšlí nové zlepšováky, ale také pracovníky pro testování a kontrolu kvality. To vše se skrývá za logem, které zdobí tři produkty, které si postupně popíšeme níže. 

BadCat Lynx 50 Head (81 190 Kč)

Hlava Bad Cat Lynx 50 je dvoukanálová high-gainová lampová hlava s koncovým zesilovačem pracujícím ve třídě A. Pyšní se sympatickým designem, kterému dominuje logo lemované dvěma zvědavýma kočičíma očima, které se po zapnutí rozsvítí příjemným nažloutlým podsvícením. Nad ním vzhledu dominuje krýsný černý ovládací panel s bílými strojově leptanými popisky a masivními zobáčkovými hlavičkami potenciometrů. Ačkoliv celek působí pěkně klasicky, hlava je vybavená tak, že si v ničem nezadá s nejmoderněji vyhlížejícími konkurenty.

Zesilovač disponuje dvěma separátními vstupy Clean a Gain, zvolit si tedy můžete podle toho, zda používáte třeba klasickou kytaru se singly, nebo moderní nástroj se silnými humbuckery. Za nimi následuje čistý kanál nabízející „pouhé“ dva ovladače: Volume a Tone, což je ve skutečnosti pětipolohový přepínač. Druhý, zkreslený kanál už je vybavený o poznání bohatěji. Gain přidává zkreslení od bluesového crunche až po nekmpromisní high gain. Edge je zcela speciální ovladač, který pracuje ve vyšších a středních frekvencí a přidává tónu na určité konkrétnosti. Následují potenciometry Bass (basy), Mid (středy), pětipolohový přepínač Mid Boost měnící charakteristiku středů, Treble (výšky), Presence (Channel 1-2) a Master. Všechny tyto ovladače jsou pro druhý kanál vyjma Presence – ten ovládá vyšší středy pro oba kanály.

Zadní panel z fenoplastu, díky čemuž nehrozí, že byste se spálili, i když jsou elektronky plně nažhavené, je také příjemně zaplněn. Je zde umístěn hlavní vypínač a Standby (oba páčkové), konektor (jack) pro přepínač kanálů a dva konektory pro reprobedny s přepínačem impedance (4, 8, 16 ohmů, doporučováno je celkově 8 ohmů). Za zmínku ale stojí především přepínače Full Power/Half Power, kterým můžete snížit maximální výstup z 50 na 35 W, a 1-2, kterým se dá změnit charakter basů mezi modernější a klasičtější polohou.

Skřín z italského topolu je pokryta černým tolexem (variant barev a povrchového materiálu je ale více), design je na čelní části podtržený lemem z něčeho, co vypadá jako pozlacený kablík 

v průhledné bužírce, a na horní stěně je připevněno krásné masivním kožené ucho pro přenášení. Robustní plechové šasi ukrývající elektroniku je z poměrně tlustého pozinkovaného plechu z něhož „hlavou dolů“ vyčuhují jedna vstupní elektronka 12AX7 kanálu č. 1, tři dvojité triody stejného typu pro kanál č. 2 a dvě koncové elektronky EL34. Plus samozřejmě transformátory (zvláště napájecí je vskutku obří). Ačkoliv u některých svých zesilovačů omožňuje výrobce volit mezi polovodičovým a elektronkovým usměrňovačem (podobně jako třeba hlavy Mesa/Boogie Rectifier), tato hlava používá polovodičový usměrňovač. Hlava váží poctivých 23,6 kg, rozměry jsou 26 x 55 x 27 cm. Přepínač kanálů, stejně jako kabel pro připojení reproboxu byly součástí balení, které dorazilo k testu.

BadCat 2x12" Standard Extension Cab (21 500 Kč)

K zesilovači si lze u výrobce vybrat v principu ze tří typů reproboxů 1x 12“, 2x 12“ nebo 4x 12“. K testu dorazila bedna se dvěma zakázkovými reproduktory o impedanci 4 ohmy. Konstrukce boxu je otevřená, což je pro boxy typu 2x 12“, dá se říct, typické (zatímco třeba čtyřreproduktorový box je vyráběn jako uzavřený). Skříň je vyrobena ze 13vrstvé překližky baltské břízy, která má zaručovat prvotřídní zvukové a rezonanční vlastnosti, a designu kombinacímu černý tolex a pozlacené lemování dominuje kromě loga „zlobivé kočky“ krásné hnědá tkanina (prošívaná pozlacenou nití), která chrání dvojici reproduktorů. Samotné reproduktory byste v krámu asi nesehnali. Jde o Celestiony vyráběné přímo v Anglii, ale přestože nesou cenné dědictví předků, fakticky jde o modely vyráběné podle specifikací výrobce Bad Cat, takže se dá předpokládat, že jsou vyladěny právě pro zesilovače Bad Cat, ostatně jinak ani nejsou k dostání. Rozměry boxu jsou 47 x 67 x 26 cm. Design na mě působí tak trochu jako „moderní vintage“; v každém případě, mít doma kombinaci těchto dvou kusů nábytku je designově – a jak se ukáže, i jinak – velice příjemný pocit.

Bad Cat Unleash (13 380 Kč)

Unleash je produkt dosti unikátní, kombinuje totiž v sobě funkci atenuátoru a 100W zesilovače (polovodičového), a to ve velice kompaktním a lehkém provedení – 14 x 14 x 18 cm a cca 2 kg. V praxi může nastavovat výstupní hlasitost v rozmezí 1-100 W. Atenuátor je zařízení používané ke sražení výkonu, které je vyhledáváno právě u lampových zesilovačů proto, aby je mohli jejich majitelné bez obav vyžhavit na plný výkon a dostat z nich ten správný natavený zvuk, ale přitom mohli hlasitost upravit tak, aby jim zesilovač například nevytloukl skleněné tabulky z oken. Kvalita atenuátoru je ale samozřejmě rozhodující pro výslednou kvalitu zvuku. 

Unleash je ale zařízení, které je díky svému výkonnostnímu přesahu od retardování až naopak k zesílení velice mnohostranné. Zapojuje se mezi výstup zesilovače a reprobox, kde simuluje impedanční zátěž a nechá zesilovač dělat přesně to, co umí, a následně umožňuje nastavit si výkon podle potřeby pomocí zabudovaného zesilovače. Ale pozor, není to tak jednoúčelové zařízení, jak se zdá. Na čelním panelu je vidět hned tři potenciometry Input Trim, Channel 1 a Channel 2. Tím prvním si nastavíte optimální vstupní vybuzení, což je signalizováno blikáním LED. Poté už si můžete nastavit výstupní hlasitost, respektive hlasitosti dvě. Zařízení totiž funguje jako dvoukanálové, navíc nabízí ještě efektovou smyčku, dva výstupy pro reproboxy a k tomu ještě linkový výstup.

Koncert v  trojím obsazení

Po zapnutí a pořádném nažhavení lamp začíná ta pravá paráda. Především mě ale doslova vyrazilo dech, jak vyrovnanou kvalitu Lynx 50 nabízí v celém rozsahu poloh od čistých, přes mírně a středně zkreslené, až po opravdu vysoce, vysoce zkreslený, agresivní nářez. Zvuk je v celém spektru perfektně dynamický a živý, tón je pěkně plný, má to jiskru. Konec pracující ve třídě A má skutečně na zvuk nemalý efekt, z tónů i akordů krásně vyskakují velmi příjemné vyšší harmonické jedna radost i v čistých nebo mírně zkreslených vzorcích. Jako věčný hledač vlastních tónů nemám ve zvyku napsat „umí to B.B. Kinga, Pink Floyd, Alberta Lee, S.R. Vaughana, britskou garáž, AC/DC nebo Guns-’n’Roses, umí to Joe Satrianiho i Panteru“. Ale stylově vzato – to všechno tady opravdu je, a když použijete adekvátní kytaru, zklamaní nebudete.

Asi největším překvapením pro mě byla kvalita a hloubka čistého zvuku. Čistý kanál dokáže velmi příjemně pošimrat na zádech a pokud jste si šetřili na to, že si ke své high-gain hlavě budete muset přes eBay pořídit staré fenderovské kombo, můžete si jít za ty peníze klidně koupit nového choppera. A to i při relativní jednoduchosti, kterou se vyznačuje. Totiž přepínač Tone se nejeví jako jednoduchá tónová clona. Od spodních poloh směrem nahoru zvuk přechází od zastřenějších, kulatých vintage tónů až ke konkrétnějším, krásně zvonivým tónům a k patřičnému twangu, které se prosadí v pop-rocku či moderním country. Zvuk se ale přepínáním upravuje v celém spektru, a trochu jinak reaguje nejen ve výškách, ale i ve středech, potažmo v basech. Jako byste dostali předprogramovaných (byť to v tomto kontextu zní opravdu hnusně) pět nejlepších čistých zvuků pro všechny styly. Hlava nabízí dostatečnou výkonnostní rezervu na to, abyste získali hlasitý čistý zvuk, ale jinak se chová velmi přirozeně v tom, že zvuk začne při vysokých hlasitostech trochu drajvovat. Ale zároveň dokonale reaguje na hlasitost na kytaře, takže se dá velmi efefktivně zpětně pročistit. Mimochodem, byť je pětice základních tónů svou barvou daná, velkou pestrost skýtá změna presence. A použijete-li strata s pěti kombinacemi snímačů, dovolím si tvrdit, že budete mít všechno, co jste kdy chtěli. Zkreslený kanál začíná u velmi, velmi povedených lehce nadrajvovaných a crunchových zvuků. Největší požitek je v tom, že to vůbec nemusíte přehánět s gainem zkreslení, abyste dostali krásně prokreslený tón plný příjemných harmonických, které při větším ataku trsátkem pěkně nakvákávají. Lynx ale dokáže být nejen dravý hardrockový rebel, ale také metalová mašina, která svým plným, dynamickým a čitelným tónem při sólových linkách i komplexních akordech potěší náročné vyznavače progresivní muziky a svou hutností a zároveň konkrétností v basech, razancí a potenciálem co do rozsahu zkreslení (ve druhé polovině dráhy Gainu je ho opravdu bohatě, hlava si v tomto s konkurencí nezadá), kdo se vyžívají v masivním zvuku extrémně metalových žánrů. Gain se ale dá nastavit stále dostatečně citlivě na to, abyste ho měli právě tolik, kolik se vám hodí.

Jako dvoukanálový zesilovač nemá Lynx více úrovní hlasitosti či gainu pro zkreslený kanál, tady výrobce sází spíše na použití boost pedálu. Zkusil jsem Vox a MXR a hlava reagovala perfektně. Na druhou stranu, tón je tak plný a prokreslený, že se dá třeba jen atakem trsátka a vibrátem levé ruky kytara rozezpívat, aniž byste potřebovali o moc víc gainu. 

Co se týká přepínače charakteristiky basů na zadním panelu, v poloze „1“ je zvuk kulatější, otevřenější, mohutnější díky perfektnímu přenosu i těch nejspodnějších frekvencí. Přepnutím do polohy „2“ dojde fakticky k eliminaci nejspodnějšího frekvenčního pásma a zvuk se stane pevnějším, soustředěnějším a ačkoliv je výrobcem popisován jako klasičtější, často se o tomto typu zvuku mluví jako o moderním, protože se výborně hodí na ostře odsekávané riffy. Osobně mi přijde, že touto frekvenční „úpravou“ celková barva zvuku vždycky trochu trpí a nejinak tomu je tady, ale vím, že spousta kytaristů to vyhledává, takže proč ne. Sám preferuji polohu „1“, ale zvuk „2“ svůj účel plní na výbornou. 

Za zvláštní pozornost ale stojí ovladače Edge a Mid Boost. Edge jistým zajímavým způsobem ovlivňuje, dá se říci, konkrétnost tónu a tedy celkové vyznění zesilovače. V minimálních polohách Edge je tón temnější, kulatější a jaksi měkčí. Přidáváním nabývá na konkrétnosti ve vyššíma středním frekvenčním spektru, stává se postupně tak nějak šťavnatějším. Zajímavé na tom je, že se tím nemění barva tónu, nestává se středovějším nebo výškovějším, spíše jaksi prokreslenějším – přechází od určitého měkčího a ploššího vintage charakteru k masivnějším a údernějším či razantnějším moderním tónům. Pětipolohový přepínač Mid Boost doplňující běžný potenciometr středů mění celkový charakter a vyznění středového pásma – jak jeho střední frekvenci, tak jeho množství. V nižších polohách je zvuk soustředěný na nižší střední frekvence a hlubší, temnější tón a postupně přechází k vyšším, velmi jemně přidává i trochu výšek a zvyšuje gain na těchto frekvencích, tón je naopak konkrétnější, ostřejší. Běžné korekce včetně presence jsou velmi citlivé a s ovladači Edge a Mid Boost se otevírá opravdu neuvěřitelná škála možností. 

V nižších polohách Mid Boost a při nízké úrovni presence jsem našel asi nejlepší alternativu ke zvuku Mesa Boogie (který je právě tím naladěním na nižší středy charakteristický), jakou jsem kdy vyzkoušel. Zhruba tak třetí a čtvrtá poloha Mid Boostu s Edge zhruba od 14 hodin výše vykazovala známky britského zvuku, ale spíše než ve stylu Marshalla mi charakter subjektivně evokoval třeba Bogner. Mid Boost na maximu s vyšší úrovní Presence se pak blíží ostrým zvukům typu Soldano. Teď trochu tahám slavná jména jako králíky z klobouku, ale co chci říct je, že všechny polohy Mid Boost jsou ale velmi muzikální a frekvence ekvalizačních prvků jsou velmi pečlivě vyladěny. Nutno říct, že ačkoliv zesilovač působí svým provedením až tradicionalisticky a nevinně, škála tónů je až neskutečně široká. Podle mého by v tomto směru Lynx strčil do kapsy i leckterou tříkanálovou hlavu. Odhalit všechny možnosti a krásy opravdu není zábava jen pro jedno odpoledne, proto také doporučím, budete-li chtít vyzkoušet, udělějte si na to čas. 

Další díly puzzle

Reprobox si s hlavou dokonale rozumí, je na ni opravdu naladěný a přiznám se, že jsem vůbec neměl chuť zkoušet jiné bedny (ale ano, třeba i se slušnou marshallskou nebo englovskou 4x 12“ zesilovač „funguje“). Ačkoliv je to „jen“ otevřený 2x 12“, nejenže výborně přenáší všechno, od čistých poloh a mírně zkreslených (tam je subjektivně dokonce mnohem lepší než 4x 12“) až po největší hi-gainy, kde zároveň dokáže být překvapivě hutná a mohutná. Navíc je to optimální kompromis z hlediska hmotnosti a rozměrů při cestování, takže bych ji nepodceňoval, ale pokud na tom trváte, dá se pořídit i čtyřreproduktorová uzavřená Bad Cat.

Pár slov k atenuátoru 

Zvuk je velmi transparentní, aniž by devalvoval tón aparátu – to je asi to zásadní. Nepatrná změna tam zaznamenatelná je (ale poznat je nakonec vždycky třeba i jen výměna kabelu), ale kvalitativně toto zařízení plně obstojí a svůj účel plní na jedničku. Hlava Lynx 50 vybuzená na maximum nebo přibližně někde na 3/4 hlasitosti dává opravdu masivní a krásný (přirozeně a bez nadměrného zkreslení na vstupu) utavený tón a Unleash ho umožňuje vychutnat i bez zranění ušního aparátu. Přes atenuátor to není úplně totéž, jako když ji pustíte do reproboxu naplno, protože úroveň výstup je pořád rozhodující pro vybuzení a přirozené zkreslení reproduktorů, které se na výsledném zvuku podepisují. Ale já využití takového zařízení nevidím zdaleka jen v hraní ve zkušebně nebo doma, kde potřebujete hrát na 1 watt. Problém s přílišnou hlastostí bývá i v klubech, kde zvukaři příliš hlasitá kytara často úplně znemožní udělat celkový zvuk dobře. Dá se tak skvěle nastavit velmi příznivý kompromis např. kolem úrovně 25-30 wattů zvuku plně vyžhavených lamp, což už je solidní. Zvuk si opravdu vychutnáte.

Na druhé straně i při zesílení zvuku fungoval Unleash perfektně a zvuk nijak „nepošpinil“. Toto jsem ale zkoušel spíše při nízkých hlasitostech hlavy Lynx, ve skutečnosti robustní 50W lampová hlava, jako je tato, je dosti výkonné zařízení a sotva potřebujete víc (vyšší výkon 100 W se většinou volí spíše kvůli jinému „zabarvení“ či celkové údernosti zvuku než kvůli hlasitosti jako takové). Nedokážu si po pravdě představit, čemu by tady zesílení tohoto typu prospělo. Smysluplné využití této funkcionality si představuji spíše u nízkowattážních lampových zesilovačů o výkonnech třeba 15 nebo 30 W. Navíc v kombinaci se dvěma hlasitostmi/kanály a efektovou smyčkou vhodnou pro zapojení zpožďovacích efektů (delay, reverb, chorus) je Unleash perfektní a pro majitele tradičně konstruovaných zesilovačů bez těchto vymožeností opět hodně praktická. Třeba proto, že normálně, když používáte atenuátor a na vstupu lampového zesilovače sešlápnete boost pedál pro zesílení sóla, skok v hlasitosti se většinou úplně ztratí. A právě to řeší možnost nastavit si dvě různé úrovně hlasitosti pomocí Unleash. Celkově mi myšlenka výrobce přijde dosti zajímavá – je vidět, že myslí prakticky a snaží se nabídnout víc, než další jednoúčelové zařízení.

Bratrstvo kočičí pracky zasahuje

Zesilovač svoji kvalitativní kategorii nezapře svou cenou, v omto ohledu je to zároveň i vlajková loď Bad Cat. Ale pokud víte, kolik špička stojí, asi vás až tak nezaskočí. Cena reproboxu také není nejnižší na trhu, ale je rozumná – a nutno říci, že na bedně se šetřit nevyplatí. Investice do atenuátoru už je na zvážení, zadarmo také právě není, ale tam, kde najde využití, určitě kvalitativně nezklame, je to velmi univerzální zařízení. 

V čem samotný zesilovač trochu zaostává za komerčními hi-gainy je to, že své zvukové možnosti nenabízí rozdělené do čtyřech samostatných kanálů, nemá např. efektovou smyčku a podlahový pedál s milionem přepínačů kanálů, sólo zvuku atd. Ale mám pocit, že u těchto relativně malosériových produktů je toto celkem normální a striktní orientace na prvotřídní zvuk bez zbytečných elektrických odboček a kudrlinek, které narušují citlivou rovnováhu v pečlivě navrženém elektrickém zapojení čehosi, co stojí na tak křehkých a staromódních součástkách, jako jsou elektronky, je ostatně naprosto evidentní.

A vyplácí se. Výrobce sám tvrdí, že do tohoto modelu vložil všechno, co se o lampových zesilovačích za celá léta naučil, a nutno říct, že mu to věřím. Přestože na pohled to vypadá relativně jednoduše a přímočaře, můj dojem je, že je za tím vším opravdu velká věda a velké zkušenosti. Zvuk, který dostanete z této kombinace, je opravdu ušlechtilý a krásný. Moderní i klasické polohy zvládá prostě dokonale. Variabilita barev zvuku je taková, jaká se moc často nevidí, a samotný fakt, že jde o hi-gainový zesilovač s krásným čistým zvukem, zní skoro jako sci-fi. Klobouk dolů!