Blue Microphones Bottle Rocket Stage One

Kondenzátorový mikrofon s vyměnitelnými vložkami
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
18 024,00 Kč

Před několika měsíci jsem se poprvé seznámil s americkým výrobcem mikrofonů Blue Microphones z kalifornského Westlake Village. Mé „podání ruky“ tehdy proběhlo testováním mikrofonu Blue Bird. Ačkoliv se jednalo o model nižší třídy, již tehdy jsem usoudil, že i přes čínský původ některých modelů se nejedná o obvyklý a podivuhodný „pelmel“ asijských značek, ale o velmi promyšlené výrobky s perfektním a neotřelým designem. Protože se téměř totéž dalo říci i o jejich zvuku, jsem rád, že se mi do studia dostává další model z „modré produkce“ - tentokrát však o něco dražší a „Made in USA“ Bottle Rocket Stage One.

Hned na začátku si dovolím připomenout, že zakladatelé firmy Skipper Wise a Martin Saulespurins uvedli značku Blue Microphones (akronym Baltic Latvian Universal Electronics) v roce 1995. Ta původně měla ve svém výrobním programu produkci jen několika málo špičkových typů mikrofonů poměrně astronomických cen, které jsou ostatně v jejím portfoliu i nadále. Kromě nich se ovšem Blue Microphones v současnosti věnují rovněž výrobě dostupnějších studiových mikrofonů a také nejrůznějších uživatelských mikrofonů k počítačům. Obchod je zkrátka obchod. Přesto, pokud se o tyto mikrofony zajímá i podle mého názoru designově dokonalý Apple, určitě musí mít něco do sebe.

Stage On(e)

Vlajkovou lodí řady Bottle Series je mikrofon The Bottle, který patří právě mezi zmiňované a drahé špičky firemní produkce. Tento model s vyměnitelnými snímacími elementy se stal předlohou pro cenově dostupnější mikrofony Bottle Rocket Stage One a Stage Two. Testovaný Stage One bychom mohli společně se zástupci firmy označit za „entry level“, ovšem z perspektivy hodnoty vlajkové lodi i ceny samotného mikrofonu by tento přívlastek mohl být poněkud zavádějící. Podobně jako u modelu Blue Bird, i v tomto případě na mě dýchá inspirace starými elektronkovými vintage Neumanny. Mikrofon tvoří dvě oddělitelné části, a sice krytá vložka a tubus s elektronikou.

Tělo mikrofonu je celokovové, nastříkané tmavě modrou hrubou metalízovou barvou. Spodní část tubusu je vyvedena v matně kovově stříbrném provedení a je v ní usazen standardní XLR výstup. Toto spodní víko je odšroubovatelné, takže si po vysunutí modrého tubusu můžeme dopřát pohled na beztransformátorovou Class A elektroniku umístěnou na dvou plošných spojích nad sebou. Horní část mikrofonu slouží vpodstatě jako „bajonetový úchyt“ pro mikrofonní vložky. Opět velmi podobný systém jako u Neumannů. Celé tělo je dlouhé zhruba 180 mm, v průměru má necelých 50 mm a je dodáváno v dřevěné, molitanem polstrované etui. Mikrofon jako takový nedisponuje žádným přepínačem útlumu či ořezu - zkrátka starý dobrý design.

Blue B 8

Tímto podivným názvem je obdařena externí kardioidní víceúčelová mikrofonní vložka, kterou jsme měli při testování k dispozici. Blue Microphones mají ve své nabídce celkem devět takových kapslí s označením B 0 až B 8. Ty se navzájem liší svým charakterem (směrovou charakteristikou, frekvenčním rozsahem) a jsou doporučovány pro rozdílné aplikace a zvukové potřeby (akustické nástroje, páskový charakter, vhodné pro live aplikace, neutrální, vintage atp.). Podobně jako tubus i „all purpose“ B 8 byla uložena v menší polstrované dřevěné etui. Na rozdíl od Neumannů či Geffelů je podle mého názoru velmi masivní a široká (45 mm). Průměr její kulaté čelní strany činí 60 mm. Přední – aktivní - stranu kapsle výrobce odlišil od zadní lesklým provedením stříbrné „obruče“. Toho jsem si však všiml až při důkladném osvětlení pracovního stolu a nejprve se nechal trochu nachytat (o tom ale až později). Jednopalcovou kardioidní vložku kryje velmi pevné dvouvrstvé pletivo, které svým provedením účinně zabraňuje jednak poškození vložky a jednak průniku nečistot a nechtěných vzduchových rázů během natáčení. Z těla každé kapsle vystupuje kovová trubice se zářezem ve tvaru L. Tato trubice slouží k bajonetovému uchycení vložky k tělu mikrofonu, kde je naopak výstupek zapadající do tohoto zářezu. Při jejím nasazení je třeba vyvinout trochu síly, ale náročné to není. Vložka drží na spodním díle mikrofonu vcelku pevně. Dodávaná vložka s typovým označením B 8 je označena jako víceúčelová, primárně je určena pro nahrávání moderně znějícího zpěvu, akustických a elektrických nástrojů. Pohled na graf frekvenční charakteristiky ukazuje na patrný zdvih mezi 50 a 100 Hz, a také na 5 až 10 kHz. Tento (vpodstatě) modulární systém mi přijde velmi výhodný, protože stačí mít jedno tělo a postupně dokupovat další kapsle. Výhodou je určitě i to, že systém bajonetového uchycení je kompatibilní i s vložkami jiných výrobců. V jejich výčtu se na internetu vedle méně známých Violet a Flea Microphones uvádí právě i Neumann. Součástí Bottle Rocket mikrofonu je též odpružený držák. Tento je stejně jako všechny ostatní části mikrofonu celokovový, je odpružený dvěma gumičkami. Mikrofon drží dvě na sobě nezávislé spony. Aby nedošlo k poškrábání krásné modré metalízové barvy, jsou dva obepínací pásky zevnitř polepeny chlupatým filcem. Kloub mikrofonu je po utažení spolehlivý a nepovoluje se. To je velmi dobré, protože celý mikrofon je velmi masivní a včetně držáku váží 860 g. Stojan nesoucí tento model již musí něco vydržet.

Blue numbers

Frekvenční rozsah mikrofonu činí 20 Hz až 20 kHz, max. výstup: 12 dBV, max. SPL: 138 dB, dynamická odezva: 130 dB, napájení: 48V phantom.

Blue test

Protože se mi tento měsíc sešlo ve studiu více mikrofonů, nemohl jsem si na omezené možnosti srovnání stěžovat. Mám ve zvyku zkoušet mikrofon vždy nejprve na mluvené slovo a tento zvyk jsem dodržel i tentokrát. Bez bližšího zkoumání jsem rovnou přikročil k testu. K porovnání byly použity Audix CX111 a AKG Perception 420. Použít lampový AKG 820 mi přišlo trochu nefér. Oba mikrofony znám a chtěl jsem posoudit, jak obstojí v souboji spolu s Bottle Rocket. Jako preamp jsem nasadil neutrální Toft ATC2 bez aktivace ekvalizéru či kompresoru. Na všechny tři mikrofony bylo postupně nahráno kratší mluvené slovo z větší blízkosti (kvůli zjištění proximity efektu) s použitím lamelového popfiltru. Nebyly použity žádné útlumy ani ořezy spodních frekvencí. Zvukem našeho testovaného mikrofonu jsem byl překvapen. Měl hodně basů a dost ostré výšky. Prostě se mi nějak nezdál. Na první pohled bylo vše v pořádku, obě loga - jak na vložce, tak na těle mikrofonu - byla na sobě, štítek s typovým označením mikrofonu byl na straně zadní. Bajonet také na správném místě. Nedalo mi to a mikrofon jsem rozšrouboval. Záhada divného zvuku byla objasněna. Onen metalízový tubus kryjící elektroniku je volný a asi se pootočil (možná při fotografování elektroniky), takže jsem měl v držáku mikrofon obráceně. Celý text jsem tedy namluvil přes jeho zadní stranu. Proto ta ostrost a basovost. Nevšiml jsem si v přítmí studia rozdílného lesku obou stran kapsle. Kruci, tohle se mi už stalo podruhé. Naštěstí jsem si toho hned všiml a mluvené slovo přetočil. Byl to rozdíl. Přesto by však některé laciné mikrofony mohly být i za takovýhle zvuk zadní strany vděčné. Recept pro budoucího uživatele je tedy jasný, žádná loga, ale vždy natočit kapsli lesklou stranou dopředu. Nu, a co jsem slyšel? Oproti Audixu je Rocket plnější, basovější a pásmo vysokých frekvencí se projevuje jinak než u Audixu, který je naopak hodně rovný a výšky má zastřenější a kulatější. Mezi Rocketem a AKGčkem byl rozdíl však téměř neznatelný. Oba mikrofony si jsou frekvenčně hodně podobné. Rocket je však ještě o maličko basovější. Proximity efekt je i při mluvení zblízka zcela v normě. Je však narozdíl od obou mikrofonů mnohem více náchylný na manipulační hluk a přeslechy. Měl jsem všechny mikrofony na stojanu vedle DAW v režii, ale pouze v záznamu z Bottle Rocketu bylo trochu slyšet vrčení hardisku. Mám za to, že zadní strana snímá o něco víc, než u obou dalších testovaných mikrofonů. V praxi jsem mikrofon zkoušel při nahrávání sól a doprovodů mandolíny u bluegrassové kapely. Přestože nástroj nebyl nic moc, zvuk byl naprosto v pohodě. Vpodstatě jsem nepoužil žádné korekce, jen trochu komprese z lampového preampu TLA 5051. Mikrofon věrně sebral celé spektrum. Stejné tomu bylo i u natáčení houslí. V obou případech jsem však za mikrofon umístil tlumící paravan - to kvůli přeslechu ze zadní strany.

Závěrem

Mikrofon Bottle Rocket Stage One se základní kapslí B 8 je velmi interesantní reinkarnací „zlatých starých časů a tvarů“. Přes svůj vintage vzhled produkuje zcela moderní a plný signál. Uživatel může volit až mezi devíti mikrofonními vložkami super kvality s rozdílnými frekvenčními a směrovými charakteristikami. Osobně bych uvítal jeho uložení z důvodu snazšího transportu i bezpečí spíše v aluminiovém kufru, než v dřevěné etui. Cena mikrofonu je naprosto úměrná jeho kvalitě i místu původu. Těším se na další model. Co takhle páskový nebo lampový, s nějakou vintage vložkou, vážení distributoři?