Boss GS-10

Preamp, efekt, karta…
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
20 640,00 Kč

Ti Japonci opravdu nenechají nic náhodě. No představte si, že si teď můžete na domácí použití, či do studia pořídit hromadu Bossáckých krabiček v kompaktním provedení se speaker simulátorem, ladičkou, ozvučením a já nevím čím vším ještě. Přístroj velikosti větší knihy a v designu rhytmeru či komposeru někdy z přelomu 70. a 80. let. Barva je příjemně nazlátlá. Přístroj barevně evokuje nám známou GT6. Ona podobnost v tomto případě skutečně není náhodná, poněvadž GS-10 má stejnou strukturu, a opravdu vychází z již zmiňovaného efektu. Samozřejmě i převodníky, algoritmy a technologie COSM. Dokonce i LCD display, nevyjímaje některé názvy a zvuky – mnohé položky jsou úplně stejné. Co není stejné je určení přístroje a hlavně celý soubor „vychytávek", které nejen potěší, ale i pomohou.

Pěkně po pořádku

Barvu i velikost znáte a tvar je patrný z obrázku. Jelikož má GS-10 za úkol hlavně předzesilovat a dobarvit kytaru a basu, najdeme na hlavním panelu ovládání základních efektů (Comresor, Overdrive/Distortion, Delay, Chorus, Reverb). U každého efektu je tlačítko pro aktivování a základní potenciometry na nastavení. (Drive, Level atd.) Nad efektovými ovladači je usazena sekce PREAMP/SPEAKER, která je rozdělena do tří kanálů. U každého z nich si můžeme nastavit GAIN, BASS, MIDDLE, TREBLE, PRESENCE, LEVEL a samozřejmě nechybí tlačítko pro aktivaci. V dolní části panelu jsou okénka s popisem efektů, které se dají přiřadit do každého nastavení. Pro lepší přehled a pro snazší vrstvení jsou rozděleny na FX-1 a FX-2. Následují tlačítka, jež aktivují EQ, ASSIGN (v této nabídce si nastavíte až 8 kontrolerů a přiřadíte jim nějaký parametr, který chcete aby se dal ovládat přes MIDI a nebo externími pedály) dále pak INPUT SELECT (zde si vyberete, co že vám to vlastně půjde do vstupu: kytara, basa, mikrofon atd.), QUICK FX a tlačítko pro pojmenování patchů a nastavení efektového řetězce. V pravé části pak nechybí otočný knob PATCH/VALUE pod ním jsou dvě tlačítka PARAMETER a nechybí EXIT a WRITE. Myslím si, že i podle názvů je jasné k čemu tato tlačítka slouží. Ladička je samozřejmostí, a nechybí ani zde, a opět se volí tlačítkem z panelu. V černém rámečku jsou zde tzv. DIRECT PATCH, vlastně čtyři rychle přístupné zvuky. Poslední čtyři tlačítka jsou pro ovládání komunikace USB, systémové nastavené SYSTEM, zapnutí a vypnutí reproduktorků SPEAKER a tlačítko METER sloužící k zobrazení síly signálu na vstupu, na výstupu a na jednotlivých efektech. Na vrchní straně panelu jsou již zmiňované reproduktorky a uprostřed je podsvětlený dvouřádkový LCD display, nad kterým se skví hrdý nápis BOSS. Z přední strany můžeme připojit sluchátka a druhý jack 6,3 mm je zde nachystán pro kytaru nebo basu.

Zadní panel je osazen konektory XLR a Jack pro zapojení mikrofonu (oba dva jsou symetrické), vedle nich se nachází dvě dvojice konektorů RCA (cinch) pro vstup z CD přehrávače či jiného zvukového zdroje a klasický OUTPUT bohužel opět na konektorech RCA. Vedle je Jack pro zapojení přístroje do kytarového aparátu a jack pro expression pedál. Nechybí digitální koaxiální výstup a hned vedle je USB 1. Zbývá už jen dvojice MIDI IN a OUT, POWER knoflík, vstup na adaptér a pojistka proti vytržení přívodního kabelu adaptéru.

To samozřejmě není všechno. V balení je kromě přístroje, adaptéru a USB kabelu také instalační CD s USB Driverem a Editorem. A ještě nahrávací software Cakewalk. Výrobci počítali s využitím obou dostupných platforem a tak jsou na CD obě verze pro MAC i PC.

Já jsem zařízení testoval na PC, ale troufám si říct, že všechny operace a instalování proběhnou jistě na Applu stejně v pohodě jako u PC.

Dychtivé zapojení a extáze

…aneb seznámení s první vychytávkou! Možná Vás tenhle nadpis připravil o poslední kousky dobrého mínění o mé osobě, ale hned jak si vyzkoušíte BOSS GS-10, tak pochopíte. Poněvadž můj synek, který je na světě teprve deset měsíců vyspával po výtečném obědě, připravil jsem si sluchátka, a že jako začnu s testováním. Jaké bylo moje překvapení, když po zasunutí kytary do přístroje se ozvalo někde z oblasti displaye takové velmi známé lupnutí. Zkusíte prohrábnout struny a ono to hraje už takhle nasucho! No ovšem, ony větrací otvory zakryté látkou, které se nacházejí na levé i pravé straně od displaye jsou totiž reproduktorky, které slouží k hraní přímo z přístroje. Jak milé, praktické a geniální. Dokonce mám vyzkoušeno, že zvuk nastavený doma na těchto repráčcích se zase o tolik „na kšeftě" či ve studiu neliší. To je velmi dobré, neboť úskalí s doma nastaveným zvukem versus realita, jistě všichni znáte. Kdo četl pozorně předchozí řádky tak mu jistě neušla zmínka o knoflíku, který tyto odposlechové reproduktorky zapíná či vypíná. Popis zvuků a parametrů nechám až na odstavec kolem Editoru, neboť je logicky stejný.

Praxe

V mých testech bývá zvykem, že každou věc otestuji naostro a ani GS-10 nezůstala stranou. Tentokráte jsem byl přizván do studia na nahrávání kytarových partů pro projekt evergreenů všeho druhu, a tak se nahrávalo od Gigola až po rockové ploužáky téměř vše. Vyzkoušel jsem si jak analagový výstup tak i SPDIF a žádný problém. Co mě trochu zarazilo a trochu „zprudilo" je ladička. Přesněji řečeno její zobrazovací přesnost. U bossáckých ladiček je zvykem, že co „řekne" tak to platí, ale zrovna u téhle jsem se trošku zarazil, neboť odchylky v ladění, které se daly vyčíslit skoro v desítkách centů ladička možná poznala, ale rozhodně o tom na displej žádnou informaci neposlala, takže po ladění a kontrolním akordu jsem zjistil, že jsem rozladěn téměř stejně jako na začátku. Nevím proč tomu tak je. Možná jsem na ladičku moc náročný, ale tohle je pro Japonce ostuda. Pravda, že se výsledek trošku zlepšil po zapojení do PC a SW editoru, kde se na monitoru chová ručička přece jenom trošku lépe. K počítači jsem ve studiu bohužel přístup neměl.

Jinak pokud se týká zvuku samotného GS, tam jsem výhrady neměl. Dokonce si troufám říct, že mnoho zvuků, která jsou shodné s těmi na procesoru GT 6, jsou daleko méně navoněné a tím i více a rychleji použitelné. Spousta zkreslených zvuků byla super, což u bossů moc zvykem nebývalo, a dokonce i respektování druhů kytar mi zde přišlo na daleko vyšší úrovni. Já si rád hraji se zvukem přímo na kytaře pomocí volume potenciometru, a dlužno říct, že tady udělali Japonci obrovský pokrok. Zpracování dynamiky signálu se mi líbilo.

V bankách najdeme spoustu zvuků i pro basovou kytaru a pro elektroakustiku snímanou piezo snímačem. U zvuků na elektriku jsou naprosto super zvuky čistých kytar, dokonce je tam krásný zvuk, kdy máte pocit, že hrajete na naprosto „převalenej čistej zvuk" nějakého starého Fendera, a můžu vám říct, že tenhle zvuk vás dostane i s těch malých reproduktorků přímo na přístroji. No a ve studiu jsem s tímhle zvukem nahrál countryovku Hallo Mary Lou, či jak se to zove, a zvukařovi lezly oči z důlků. Dále je tu spousta krásných schizoidních zvuků a lá Pavlíček a jednohlasý syntetizér také nemá chybu. Po připojení expression pedálu z toho byl Satriany z poslední desky - jedna báseň.

Připojíme-li na vstup basovou kytaru, najdeme zde pro ni samozřejmě pár programů také. Výsledný zvuk je dobrý, ale narozdíl od kytarových programů bych s nimi živě hrát nešel. Není to ale chyba u GS-10, ale v principu samotném. Některé věci a hlavně nástroje podle mě nejdou pouštět přes jakoukoliv simulaci, byť bude sebelepší. Pravdou je, že na mě v tomhle ohledu nezapůsobil ani konkurenční BASS POD. Jinak , ale dlužno říct, že použité efekty jako jsou kompresory a ekvalizery se opět chovaly přesně tak jak by člověk očekával nejen od stejně jmenovaných efektů, ale hlavně od bossáckých krabiček. A na muziku do reklamy, kterou jsem si na tom natočil to byla paráda a já se kvůli tomu nemusel ani pohnout...

Opomenuta nebyla samozřejmě ani akustická kytara. Pro ni je zde vydařených programů hned několik, z čehož jeden je s krásným chorusem, a to by záviděli i Scorpions. Velmi vydařená práce.

Samozřejmě pro mikrofon na nějž máte vstup zezadu je taky pár parádních programů a tam si tvůrci řádně pohráli i s kompresorem, který dělal na mluvené i zpívané slovo přesně to, co měl. Jediná výtka tímto směrem míří k absenci phantomového napájení, takže kdo má svůj velký kondenzátor, má prostě smůlu a nebo si musí dokoupit příslušný napáječ. Ale i tak si myslím že neprohloupí, neboť GS-10 má v sobě výtečné převodníky.

No a pomalu se dostáváme k počítači. Propojení se děje pomocí rozhraní USB 1.0. I z anglického návodu jsem pochopil, a bez problémů nainstaloval jak driver, tak editor. Myslím si, že tady by si měli vzít ostatní výrobci editorů příklad. Hned po dokončení instalace a nezbytných nastaveních nastartujete editor, a před vámi se objeví nádherná obrazovka, na níž jsou vykresleny krabičky v živých barvách. Kde já je už viděl?

Po naběhnutí celého softwaru se chvíli neděje nic, neboť editor testuje, jestli poslední nastavení, u kterého byl přítomen, se na GS-10 něco nezměnilo. Pokud ano, tak se samozřejmě podle toho zařídí. Dalším pozitivem (ale to už začíná být obecně vcelku běžné) je to, že cokoliv uděláte na přístroji se okamžitě projeví, a to i graficky. Tady bych se rád zastavil opět u ladičky. U jejího nastavení totiž máte několik voleb.

MUTE a BYPAS jsou zaužívané režimy, je jen na vás, kterému dáte přednost, ale šikovný je i výběr frekvence komorního „a" přímo z konkrétních hodnot v roletce.

Ovšem největší paráda jsou již zmíněné reproduktorky na přístroji. Po přesměrování všech možných programů na port GS-10 totiž z přístroje vyhrává nejen vaše kytara, ale i již hotové stopy a systémové Windows zvuky! GS tedy pracuje jako externí USB zvuková karta s ozvučením. Co z toho vyplývá?!!! Notebook pod paži, kytaru na záda, do druhé ruky kufřík s GS-10, láhev Ferneta a hurá nahrávat někam hodně daleko, kde nás nebudou otravovat manželky, milenky, kamarádi, zákazníci atd.

Něco málo o efektech

Těch je tu samozřejmě hromada. NOISE SUPPRESSOR, OD/DS, COMP, REVERB, CHORUS, DELAY – to jsou základní efektové „krabičky", plus dvě „multi krabice" FX1 a FX2. Zapomenout bychom neměli ani na již zmíněnou sekci ampingu a ekvalizace, neboť jde v podstatě také o efekty. U parametrů EQ, Master a preampové části mě velmi potěšila možnost zadání parametrů přímo z klávesnice, a to formou konkrétního čísla. Kdo si rád hraje, tak má samozřejmě možnost si myší pokroutit co se mu zlíbí. Na spodní liště editoru je nakreslen celý řetězec efektů s indikací aktivní/vypnutá.

FX1 a FX2

FX - 1 jsou: PEDAL WAH, AUTO WAH, TONE MODIFY, ADV. COMP, LIMITER, ENHANCER, SLOW GEAR, TREMOLO, DEFRETTER, RING MOD, FEEDBACKER. FX-2 jsou: PHASER, FLANGER, HARMONIST, PITCH SHIFTER, OCTAVE, PEDAL BEND, 2x2 CHORUS, PAN,VIBRATO, UNI-V, ROTARY, SHORT DELAY, HUMANIZER, SLICER, AUTO RIFF, GTR SYNTH, BASS SIM, STEREO EQ.

Sekce PREAMP/SPEAKER je rozdělena do pěti bank a sice CLEAN & CRUNCH, COMBO DRIVE, STACK DRIVE, BASS & MIC a CUSTOM. Každá z těchto bank nabízí obrovskou škálu nastavení simulujících různá komba či velké aparáty např. JC 120 a nebo Twin atd. U každého nastavení si po kliknutí na DETAIL můžete nastavit další parametry jako jsou vypnutí speaker simulátoru, dále pak originální konfiguraci nebo vaše vlastní reproduktory (1 x 8" - 18", 2 x 8" - 15", 4 x 10", 4 x 12", 8 x 10", 8 x 12"). Zvolit můžete i custom, kde si navrhnete reprobednu dle vašich chutí, ve velikostech 5"- 15", počet může být 1x, 2x, 4x, 8x, může být otevřená nebo zavřená, a ještě si ji můžete doladit barevně víc do basů nebo do výšek, či do obojího. Dále si zde ještě můžete vybrat ze čtyř snímacích mikrofonů, a to dvou dynamických (57 a 421) a dvou kondenzátorových (87 a 451), plus výběr FLAT, což je všechno na rovno. Jestli vám názvy mikrofonů někoho připomínají, tak samozřejmě tušíte asi správně, ale důkaz pochopitelně chybí. Samozřejmě nechybí nastavení pozice mikrofonu, hlasitost a direct level.

Celkové shrnutí

Začnu konstatováním o zdařilé mašince, nápomocné muzikantům všeho druhu. Vždycky se najde na každém přístroji spousta super vlastností, ale i negativ. Tady to samozřejmě nebude výjimka. Pokud ale hledáte „něco" co vám vyrobí velmi kvalitní zvuk, a vy přitom nebudete mít pocit, že vás procesor svazuje, a nutí vám něco co nehrajete, pak je GS-10 určena právě vám. Výtky z mé strany se týkají pouze ladičky, kde myslím, že jde o softwarovou záležitost a tudíž nebude do budoucna problém. S dalším upgradem, který stáhnete z netu a nahrajete po MIDI, se to jistě zpraví. Další, pro mě nepochopitelná věc, jsou vzadu ty protivné cinche. Myslím si, že by se tam dva až čtyři jacky vešly a podstatně zvýšily užitnou hodnotu této stanice. No a poslední výtka směřuje k absenci phantomového napájení na mikrofonním vstupu. Ovšem tyto drobnosti jsou pouze kosmetické a na funkčnosti příliš nemění. Vyváženo je to klady, schválně počítejte se mnou: Vydařený preamp pro akustiku, elektriku, basu a mikrofon. Dle mého soudu nedostižný efektový procesor a skvělé zkreslené zvuky. Možnost přímého monitoringu. 100% editace. Praktické, logické a přehledné ovládání. Šikovné a velmi věrné ozvučení. Komunikace s PC/Mac.

Cena? Ta je bratru kolem 21 000,- Kč. Už to mám vymyšlené koupím k tomu ještě MIDI ovladač na zem a hurá s tím na kšefty, ať nemusím tahat tolik krámů.

Já se s GS-10 budu moc těžko loučit, ale už jsem se zmínil manželce, a třeba mi to donese Ježíšek pro dospělé. Tak pěkné nahrávky!