Boss ME-50

Koncentrované krabičky
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
11 890,00 Kč

Je to takové efektové Lego. Stačilo vzít to nejlepší co tahle japonská firma za léta své produkce vyrobila, přidat něco nového, zabalit do nového obalu a byl na světě BOSS ME-50.

Už je tomu hezkých pár let, co jsem si pořídil svoji první krabičku. Od té doby mi už pod rukama prošlo téměř vše, co je či bylo dostupné na našem trhu. Každý hudebník si chce najít ten svůj pravý a osobitý zvuk, ale je to těžká a nikdy nekončící práce.

BOSS ME-50 není multiefekt v tom pravém slova smyslu. Jak výrobce udává jde o multiple efekt, tedy kombinace několika krabiček v jednom. Však hned po zapnutí zjistíte o co jde. Na první pohled (design) je velmi podobný svému většímu bratru GT-6, ale co se funkcí týče, jde o zcela odlišnou věc. Filosofie stompboxového efektu je výborná a pro spoustu muzikantů bude určitě řešením jejich situace.

Už po vybalení z krabice si povšimnete alfa- numerického sedmi- segmentového LED zobrazovače a ovládání tvořeného z velké části rotačními ovladači. Další věcí, kterou zpozoruje každý, kdo už měl někdy v ruce multiefekt je, že zde přepínání jednotlivých bank není řešeno pedály stejné velikosti jakou mají pro volbu jednotlivé presety, ale menšími tlačítky v bezprostředním sousedství displeje. Ale vezmeme to hezky popořádku, nic se nejí tak horké, jak se to uvaří a „padesátka" jde na například na posledně jmenovanou věc od lesa.

Vzhled

ME-50 zapadá do řady multiefektů a svým vzhledem se nijak neliší od svých předchůdců z posledních let, modrá barva a klasická kovová konstrukce je toho důkazem. Proti pohybu je efekt zajištěn 4 pryžovými podložkami v rozích. Na spodní straně též naleznete dvířka pro vkládání baterií. Je zapotřebí 6 tužkových baterií (AA), ty by měli zajistit ve své alkalické verzi chod po dobu 12 hodin nebo je možné použít standardní adaptér, výrobce doporučuje PSA sérii adaptérů (9 DC, 130 mA, stabilizováno). Na zadním panelu (zprava doleva) naleznete vstup externího napájení, hlavní vypínač, TRS vstup pro jeden či dva přídavné pedály, 3,5 mm stereo vstup pro zapojení CD/MD, levý mono nebo společně s pravým stereo výstup + linkový/sluchátkový výstup a nástrojový vstup. Na horním části efektu jsou tři pedály + výrazový pedál, spousta otočných knoflíků pro nastavení a jeden, již zmíněný segmentovaný display. Zobrazení velkého procenta informací je plněno ryskami potenciometrů, LED diodami k označení zapnutých a vypnutých částí efektu a 5 diodami pro ladičku.

Zvukové parametry

Na rozdíl od konkurence, kde se všichni předhání v nejlepších simulacích aparatur a boxů jde ME-50 úplně jiným směrem – tedy integrací separátních krabiček (převážně vlastní konstrukce) do kompaktního celku bez známých ztrát při jejich propojení. Sází hlavně na již osvědčené typy zkreslení jako BD-2, OD-1, DS-1, MT-2, Tube Screamer, Pro-Co RAT a přidává k tomu nové COSM modely zkreslení, korespondujícím v podstatě s twin pedálem OD-20. Zde si můžete opravdu vyhrát, možnosti nastavení jsou nekonečné, 20 typů zkreslení (u každého nastavení levelu, basů, výšek a hlasitosti). Co se týče dalších efektů, spousta lidí určitě postrádá ekvalizér. Ten je zde zajímavě nahrazen sekcí Tone Modify, kde mimo předekvalizačních křivek naleznete simulace snímačů (z humbuckeru na singl a naopak,) či emulaci akustické kytary tak, jak je známa z krabičky AC-2 Acoustic Simulator, přesněji jejího Standard módu. Tento efekt zajisté uvítají ti, kteří se „vláčí“ s akustickou či elektroakustickou kytarou na koncert kvůli dvěma písničkám. Dále je k dispozici Compresor, Noise gate, Reverb se čtyřmi nastaveními – room, hall, spring a mod (poslední simuluje větší místnosti - při jeho nastavení na maximum zní jako by jste hráli v kostele, pokud znáte Wherever I May Roam od Metallicy, tak tohle je přesně ono), oddíl Modulation, který zahrnuje Flanger, Chorus, Phaser, Harmonist, u kterého si můžete nastavit jak tóninu pro kterou ho chcete využít, tak výšku druhého tónu v rozsahu -1 až +1 oktáva, atd., Delay (klasicky se zpožděním od 0 až po 2000 ms nebo v dalších módech jako Pan, Space Pan jako stereo delay v rozsahu 200 až 1000 ms, Tap s možností real-time nastavení od 46,5 až po 1500 ms) a samozřejmě možnosti využití výrazového pedálu od Volume, kde však chybí volba nastavení minimální úrovně hlasitosti, tedy poměrně běžný parametr i u levných hlasitostních pedálů, přes Wah, Voice, až po Octave +/- 1. Z celkového počtu 21 základních efektů lze mít současně zařazeno až 8 položek, což není z pohledu výpočtových možností současných DSP procesorů nic zázračného, leč pro řadového hráče je to zajisté naprosto dostačující.

Z přednastavení v bankách zní velmi příjemně simulace akustických kytar, u zkreslených zvuků vyšších gainů se poněkud ztrácí konkrétnost tónu. Při srovnání s Boss MT-2 je zvuk přeci jen méně výrazný. Avšak po čase hraní si s knoflíčky, čudlíky a tlačítky se dá vytáhnout z téhle „mašiny“ i víc, ale chce to opravdu něco času, ostatně jako téměř u každého obdobného zařízení. Pokud jde o zvuk zkreslení, je třeba vzít v potaz přeci jen odlišnou koncepci obvodů oproti originálům – ME 50 nabízí pevnou dvoupásmovou ekvalizaci, zatímco originály většinou pouze jednu tónovou korekci, nebo v některých případech parametr. A to se ve zvuku projevit musí.

Ovládání

Přepínání mezi jednotlivými zvuky (v jedné bance 3) obstarávají pedály, ale mezi bankami (celkem 10) pouze 2 malá tlačítka, což je pro živé hraní využívající větší výrazové škály nepraktické. Boss však pravděpodobně zvážil kolik hudebníků používá v jednom songu více než tři zvuky a absencí integrovaných pedálů snížil koncovou cenu. Pro náročnější kytaristy pak může být tento méně tradiční prvek ovládání kompenzován použitím dokoupených přídavných pedálů, které tuto funkci zvládají a zároveň v manuálním módu umožní vypínání a zapínání kompresoru a aktivaci sekce Tone Modify. Vlastní nastavení je možné provádět buď úpravou jednotlivých preset zvuků (to je z počátku velmi náročné než si zvyknete, protože musíte nejprve přejet pozici ve které je efekt nastaven a pak teprve můžete upravovat zvuk a jelikož nemáte k dispozici display, na kterém by se vám zobrazovalo aktuální nastavení, je nutné si vše pečlivě zapisovat) a nebo si nadefinovat od základu vlastní zvuk v manuálním módu. Co se týče ladičky, její použití je jednoduché a bezproblémové. Mnohým zde bude scházet funkce Bypass. V „krabičkovém" režimu jej lze logicky docílit vypnutím všech efektů (kde mimochodem ovlivňuje ME-50 zvuk jen velmi nepatrně co do barvy – sada mých 5 značkových krabiček je na tom o poznání hůře), ale v bankách tato možnost z mého pohledu citelně chybí.

Hodnocení

Co říci závěrem? Jde o dobrý efekt představující standard ve své kategorii, kvalitní a bytelné provedení je velké plus, ovládání pomocí dokoupených pedálů (Boss řady FS) zcela odpovídá běžným zvyklostem. Možná zde schází pár věcí, které jsou už téměř samozřejmostí, jako je bypass nebo ekvalizér, ale ne každý je samozřejmě musí postrádat. Naopak modulační sekce a oddíl zpoždění signálu patří k tomu lepšímu, co je na trhu dostupné, a příznivá je i cena zařízení. Pokud jste zvukový kouzelník a experimentátor pak asi na BOSS ME-50 zapomeňte a raději se podívejte na BOSS GT-6, který coby profesionální zařízení nabízí mnohem více možností po všech směrech. Ale pokud vás už unavuje ustavičné skládání efektů na pódiu, tak by tato varianta mohla být řešením pro vás. Vše v jednom a žádné problémy se zapojování, plus možnost uložení několika nastavení, co více si přát. Konečná volba je však na vás, jako vždy platí dvakrát měř a jednou řež. Tedy vyzkoušejte, možná jste potkali vašeho „životního partnera".