Boss ME-50B

Bassonova
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
9 960,00 Kč

U většiny výrobců se dnes stává nepsaným pravidlem, že nedlouho po uvedení kytarové krabky, stompboxu či multiefektu následuje mírně upravený mutant pro baskytaru. V tomto případě je matkou firma BOSS, starším bratrem kytarový ME-50 a oním vypiplaným novorozencem basový multiefekt ME-50B.

Nemá asi na tomto místě význam podrobně popisovat a pitvat všechny funkce či možnosti, je jich opravdu „nieurekom". Ostatně, od toho jsou manuály či informace na webu. Navíc, koncepce, uspořádání a ovládání tohoto basového šéfa je taková, že naprosté většině kytaristů a baskytaristů bude srozumitelná po krátkém seznámení.

BOSS ME-50B v dobré firemní tradici tvoří masivní plechová krabice modré barvy, takže již vahou cca 3 kg napovídá, že nejde o nějaké celopastové hrajítko pouze do obýváku. Bytelné provedení slibuje, že efekt o rozměrech „přesně o volume-pedál" delší než formát časopisu, který právě čtete, něco vydrží i v obvyklém muzikantském kolečku zkušebna-cestování-vystoupení-cestování atd.

Koncepce, provedení a uspořádání jednoznačně napovídají, pro jaký účel je ME-50B určen. Na rozdíl od honosnější, vybavenější a dražší předchozí GT-6B určené převážně pro studiovou práci, je ME-50B zacílen pro live hraní. Pro tento účel je velmi dobře vybaven. Tradicionalisty zvyklé mít několik jednoúčelových krabiček propojených za sebou tak určitě potěší možnost „mít to všechno v jednom balíku", bez nutnosti složitého a zdlouhavého propojování a nastavování. Efekt lze charakterizovat uživatelskou přítulností danou jednoduchým uspořádáním, logickým ovládáním a variabilitou funkcí. Takže vše, co baskytarista potřebuje, může měnit pomocí řady kruhových ovladačů („potenciometrů"), tří menších pedálků a jednoho velkého (volume) pedálu. Zastavím se u jednotlivých sekcí, protože jejich hodnocení z pohledu baskytaristy bude asi jiné než kytaristů, kteří - přiznejme - hledají přeci jen ještě větší variabilitu.

První sekce nazvaná COMPRESSOR/LIMITER obsahuje celkem pět pevných předvoleb s polohou vypnuto. Ještě bych měl předeslat, že BOSSe jsem používal v těchto situacích:

  • doma pro tiché cvičení se sluchátky
     
  • v trucovně s lampovým zesilovačem a bednou 1x15" pro polohlasné cvičení
     
  • ve zkušebně s hybridním zesilovačem s bednou 4x12" pro „very loud" cvičení. (Z plánovaného vyzkoušení při živé produkci nakonec sešlo, viz Souhrn v závěru článku.)
     

Všech pět přednastavených voleb v sekci kompresor/limitér (pojmenovaných D-COMP, 160D HARD, 160D SOFT, LIMITER, NATURAL funguje na úrovni lepší než bývá standard obvyklý u většiny zařízení vybavených touto vymožeností. Nejvíce se mne zaujalo nastavení „natural", zachovává totiž téměř věrně bez dalšího dobarvení charakter nástroje a přitom komprimace signálu je vyvážená.

Využití kompresoru/limitéru u baskytary je vždy tak trochu delikátní záležitostí, limitující jsou především hráčský styl a vlastní funkčnost kompresoru/limitéru resp. možnosti jeho nastavení na zařízení. Při setkáních s kolegy-baskytaristy jsme se většinou shodli v názoru, že opravdu dobře fungující kompresor je na basovém zesilovači spíše výjimečná záležitost. Proto potěší, že uživatel BOSSe ME–50B plně využije možnosti této sekce a nad mnohdy problematickou činností kompresoru na svém zesilovači může „zamhouřit oko". . (Některé z označení použitých efektů jistě uživatelé poznají z dřívějších produktů BOSS, zde jsou ale optimálně propojeny a uspořádány pro minimální signálové ztráty a vlivy signálů na další efektové sekce).

Z pohledu obohacení zvuku je daleko zajímavější sekce FILTER/TONE. Celkem obsahuje 10 přednastavených zvuků s jednoduchými názvy, které většinou odpovídají očekávanému zvuku:

T-WAH UP, T-WAH DOWN, T-WAH EDGE, čili „kváknutí stoupavé, klesavé nebo hřebenové". OCTAVE UP, OCTAVE DOWN, umožňuje působivý efekt dvojení basové linky o oktávu nahoru nebo dolů od hraného tónu. Pokud tedy při aktivaci OCTAVE DOWN zahrajeme spodní H na pětistrunce s 31Hz je jasné, že se frekvenčně teoreticky dostaneme pod 16 Hz (!!), tedy slyšitelnou oblast zvuku. Že by to nevyžadovalo odpovídající 18" woofer?

Další možnosti skýtají SLOW GEAR, MID SHAPE, HOLLOW a DEFRETTER, poslední dosti zdařile imituje sound bezpražcové baskytary.

Osobně mi smysluplný připadl zvláště Enhancer a Bottom Boost, které dokáží pěkně rozsvítit basový charakter basy.

Prostřední sekce označená DRIVE/SYNTH obsahuje výběr z desítky nejrůznějších druhů zkreslení, někdy i velmi brutálních: NATURAL, BASS DRIVER, OVER DRIVE, DISTORTION, MUFF FUZZ, METAL, HI-BAND DRIVE patří do sekce řekněme očekávaných „klasických" zkreslovadel, které by se mohly s klidným svědomím použít i pro elektrickou kytaru. Chuťovkami navíc jsou pak čtyři „synthetické" efekty, možná lépe spíše „syntezátorové" , zde pojmenované SAW LEAD čili „Zpěvavá Pilka", MILD FILTER neboli umírněně zfiltrovaný Milda, DEEP FILTER neboli „dalekonosný filtr" a SQUARE neboli generátor obdélníkového signálu. Rozdíly jsou z názvů odhadnutelné a milovník opravdu zkreslených zvuků si jistě z této palebné baterie vybere.

Samozřejmě, že pomocí příslušných kruhových ovladačů lze ve všech výše uvedených sekcích příslušně upravit hloubku a intenzitu efektu (zde zkreslení), případně i „resonanci" tj. zvýraznění středního frekvenčního spektra anebo výstupní úrovně.

Zde jsem svého favorita nenašel a upřímně řečeno, tuto sekci bych na basovém multiefektu klidně postrádal. Tím ale neříkám, že do určitých stylů či situací nelze vhodné zkreslení vybrat. Jenom mám prostě raději přirozený silný nezkreslený basový zvuk.

Pravá sekce DELAY/MODULATION naplní očekávání těm, kdo potřebují různá zpoždění, echa, chorus, phaser a flanger: levou část ovladače zaplňují zpoždění TAP DLY (=DELAY), HOLD DLY, ANALOG DLY, 0-400 ms DLY, 300-1400 ms DLY, pravou PHASER, FLANGER, CHORUS a kombinace s CHORUS +DELAY, CHORUS + REVERB a čistý REVERB.

Přestože výběr je v porovnání třeba s již zmiňovanou GT-6B poněkud omezenější, díky možnosti nastavení parametrů a kombinaci s různými nastaveními v ostatních sekcích jsou zvukové možnosti na vysoké úrovni.

Nejvíce se mi líbil chorus případně chorus v kombinaci s reverbem nebo delayem. Pro nastavení úrovně modulace (feedback/depth) a rychlosti (time/rate) spolu s hladinou nastavení zvýraznění středního pásma kmitočtů se mi kupodivu nejvíce zamlouvalo úplné stažení všech uvedených ovladačů vlevo na „nulu". I tak byl chorus efekt naprosto zřetelný.

Nadstandardní funkcí je na BOSSU ME-50 B velký „výrazový" volume-pedál, který umožňuje vaší pravé noze plynule pracovat s efekty typu WAH-WAH, RESONANCE, OKTÁVA NAHORU-DOLŮ atd. nebo prostě jen plynule zesilovat nebo zeslabovat výstupní signál.

Nadmíru užitečnou funkcí je jednoduchá ladička integrovaná do banky přednastavených zvuků. I přes svoje omezení daná pouze sedmisegmentovým displejem znázorňujícím laděný tón a pěticí barevných LED diod indikujících „správnost" ladění, funguje velmi dobře. Jasně, rozsvícením zelené ledky uprostřed a zhasnutím okolních rudých jste přesně in. Ladička se spustí společným stlačením levého a prostředního pedálku.

Pochvalu s hvězdičkou zaslouží výrobce za umístění sekce MASTER, kterou nám možná budou kolegové kytaristi závidět. (Na kytarové ME-50 není). Zde totiž najdeme třípásmový ekvalizér, kterým vytáhneme basové, střední - parametricky měnitelné od 100 Hz do 2,5 kHz!! - nebo vysoké kmitočty a nastavíme celkovou výstupní úroveň z efektu. Tohle spolu s umístěním nastavitelné šumové brány NOISSE SUPPRESSOR na čelní straně vedle vstupních a výstupních zdířek dává výborné možnosti pro celkové doladění zvuku a pro bezproblémové přizpůsobení efektu k aparátu. Tak je zajištěna příkladná návaznost v řetězci basa-kabel-efekt-kabel-zesilovač-reproduktor.

Ovládání

Práce se multiefektem je jednoduchá - volbou po jednotlivých sekcích lze vzájemně kombinovat uvedené efekty mezi sebou a přitom jednoduše volit jejich parametry na panelu. Vytvořená vlastní nastavení lze samozřejmě uložit do paměti („bank") a později zpětně vyvolat. Přístup do banky nastane společným smáčknutím prostředního a pravého pedálu.

Pro uložení BOSS ME-50B poskytuje 8 bank se třemi patchi (něco jako políčko, police, regál), do kterých tedy uložíme celkem 24 vlastních předvoleb. Po bankách se pohybujeme ručně snadno pomocí dvojice miniaturních spínačů (BANK down/up) vlevo od displeje, ale jak se dostat do police?! Po chvíli mi to docvaklo. Tři menší nožní spínače, tři police...

Z fabriky jsou všechny banky obsazeny továrními zvuky. Jak bývá zvykem, mají demonstrovat spíše zvukové možnosti multiefektu, než že by vybízely k praktickému využití.

Většinou byly do každého regálu zasunuty zvuky podle následujícího téměř neměnného schématu: První regál (levý pedálek) - velmi výrazný nebo naopak mdlý zvuk převážně pro slap, Druhý regál (prostřední pedálek) - značně zkreslený zvuk. Třetí regál (pravý pedálek) - obvykle „kosmicko-psychedelický výkřik" použitelný tak na 5 vteřin jedenkrát do měsíce. Zvuky jsou samozřejmě velmi dobře použitelné pro elektrickou kytaru, možná ještě lépe než pro baskytaru... Pokud by se porovnaly zvuky uložené v bankách u kytarového ME-50 a baskytarového ME-50 B, moc rozdílů by se asi nenašlo. Jestliže se tedy dostatečně nasytíme výživnými přednastavenými továrními presety, nezbývá než se pustit do vytváření vlastních... To je bohužel cesta trošičku pracnější, vyžaduje to více času a trpělivosti. Je třeba zkoušet, hledat, kombinovat, zapisovat (v manuálu jsou naštěstí předtištěné tabulky) a ukládat.

Oceňuji velmi přehledný podrobný manuál, který téměř polopatickým způsobem vede krok po kroku uživatele (nevím, proč jsem si při tom vybavil Felixe Holzmana...). Ale vedení pomocí manuálu není nutné.

Jako bylo uvedeno, bohaté zdířky v provedení 1/4" jack na čele krabky dovolí připojit např. baskytaru, CD přehrávač (AUX-in) a sluchátka, takže máme výbavu pro tiché cvičení. Pomocí dalšího vstupu BANK UP/DOWN připojíme dva nožní spínače BOSS FS-5U. Tyto jsou opravdu užitečné, pokud hodláme multiefekt používat rutinně na pódiu, přece jen přepínání dvěma malými ručními spínači na horním panelu by bylo trochu nepohodlné. Ledaže bychom byli takovými eskamotéry a svedli to palcem zvednuté nohy stojíce na druhé a balancujíce přitom nad multiefektem. (Kurňa to je věta! A pak že přechodníky jsou překonané...) Ale abych pořád jen nechválil.

Určitou nevýhodou je poměrně značná spotřeba šesti tužkových AA alkalických baterií, pouze asi 12 hodinová výdrž 6 x 1,5 V vyzývá k dokoupení napájecího adaptéru 9 V/200 mA.

Souhrn

Možností nastavení, vytvoření a uložení vlastních zvukových kombinací nabízí BOSS ME-50B opravdu úctyhodně. Díky technologii CMOS je drtivá většina zvukových barev příjemná a pouze některé kombinace někomu možná připadnou poněkud chemické. Samozřejmě, pokud BOSSe zařadíte před celolampový zesilovač, změnu postřehnete okamžitě. U hybridního nebo celotranzistorového aparátu se naopak můžete dočkat příjemného překvapení.

Přednosti shrnuté do bodů: koncepce „nejméně 4 krabičky v jednom balení", expression pedál, zvuková variabilita, robustní konstrukce, universálnost a adaptabilita (cvičení doma, zkušebna i live stage), poměr cena/výkon

Nevýhody: pro profesionální použití téměř nezbytnost dokoupení dvojice nožních spínačů BOSS FS-5U + síťového adaptéru 9 V (tj. celkové zvýšení ceny), pro uložení vlastních zvuků do bank nutná delší a systematická příprava doma, omezená životnost alkalických baterií.

Fa BOSS multiefektem ME-50B určitě udělá radost věčným hledačům a nespokojencům, kteří basu používají často jako sólový nástroj. Další zájemce patrně najde v řadách profesionálních hudebníků, kteří během jednoho vystoupení vystřídají řadů stylů. S jednou baskytarou, tímto multiefektem a malým kombem se stanou skutečně „světovými" hráči hrajícími vše od Bacha po Vlacha. Pro určité styly je naopak někdy méně více a je dobré, když basa příliš nevyčnívá z celku. Rád bych v závěru vyzvednul skutečnost, že za cenu dvou nebo tří jednoúčelových stompboxů touto krabicí uživatel dostává plnohodnotný vybavený sofistikovaný nástroj pro takřka libovolnou úpravu zvuku, který využije nejen ve zkušebně a pro živé hraní, ale i na cvičení doma. (Se sluchátky nepotřebujeme malé kombíčko a šetříme i nervy sousedů).

Vzhledem k uvedeným vlastnostem a poměru výkon/cena si BOSS ME-50 B své spokojené uživatele mezi baskytaristy (a možná i kytaristy!) najde.