BSG C10CV & J14CF

BSG - nové nástroje české provenience
Distributor: 
Cena: 
Ceny v textu

Další minisérie kytar, kterou mi redakce zapůjčila k otestování, pochází z dílny firmy BSG - Pavel Bureš a Jan Štovíček GUITARS.

Jedná se o firmu sídlící v malém východočeském městě Žamberk. Historie značky BSG se datuje od roku 2000, ale se stavbou kytar začali oba pánové v roce 1993. Po sedmi letech společných pokusů, hledání zkušeností, získávání praxe v domácích továrnách i v zahraničí, vznikla společná firma, jako výsledek předem připravovaného plánu.

Po menších peripetiích s Českou poštou jsem si přinesl, či spíše přivlekl domů balík, který obsahoval dva nástroje v tvrdých pouzdrech, které jsou ovšem použity jenom jako přepravní – nejsou tedy v ceně nástroje (firma však pouzdra dodává). Z pouzder jsem opatrně vyjmul dvě kytary. Jedno JUMBO a jeden DREADNOUGHT. Kytary jsem ihned vedle sebe usadil do stojánků a nastala chvíle pro „vizuální kontakt". První, co mě instinktivně napadlo: Existuje zde jistá podobnost s kytarami Takamine. Zda se pánové kytaráři nechali inspirovat, nebo jestli je podobnost čistě náhodná nevím. Možná vás při pohledu na fotografie napadne něco úplně jiného.

Na hlavicích nástrojů jsou loga BSG, pohled dovnitř kytar ozvučnými otvory prozradí i jména výrobců. Na výrobním štítku jsou uvedeny i přesné názvy obou nástrojů: J 14 CF OVANGKOL & D 10 CF MAHOGANY.

J 14 CF OVANGKOL

Akustická kytara typu JUMBO opatřená výřezem pro snadnější hraní ve vyšších polohách – cutaway. Je opatřena piezosnímačem s aktivní elektronikou Shadow, ale jak jsem byl redakcí upozorněn, tímto typem snímače výrobce standardně své nástroje neosazuje. Častěji jsou používány snímače Fishman, a pokud se bude spolupráce nadále úspěšně rozvíjet jako doposud, tak i cenově příznivými, kvalitními a technologicky pokročilejšími snímači finské firmy B-Band. V případě tohoto konkrétního kusu snímače Shadow jsem byl informován o drobných problémech s vyvážeností signálu z jednotlivých strun, proto tedy není snímač součástí testu.

Firma BSG zastává filozofii přírodních materiálů, na nástrojích nenajdeme žádnou imitaci v podobě plastů atd. Rezonanční deska je vyrobená z masivního smrku Sitky (Sitka Spruce), zadní deska a luby ovangkol masiv, obvodové výložky jsou z fládrovaného javoru, vykládání rezonanční desky je intarsie typu 3 ply*, výložka rezonančního otvoru abalone, krk je mahagonový, na hlavici G style* je šest zlatých uzavřených značkových mechanik Schaler a logo BSG. Nultý pražec a kobylkové sedlo jsou kostěné. Struny v kolbylce zajišťuje šest ebenových kolíčků. Hmatník a kobylka jsou ebenové. Rolny na popruh jsou umístěny na lubu kytary.Takže konečně kytaru do klína : už při vyndavání nástroje z pouzdra zjišťuji poměrně velkou váhu. Je to prostě masiv. Při hraní v sedě je to výhoda větší stability, ve stoje si musíme zvyknout. Doladění probíhá bez problémů, Schaller ladí plynně, bez skoků, nultý pražec nikde nedrhne. Krk padne do ruky „na první pokus", mám pocit, jako už bych ho důvěrně znal. Dohmat je měkký, zřejmě také díky použitým strunám – „jedenáctky". Kytara hraje hlasitě, použité materiály jsou znát. Ještě jednou přesně dolaďuji a pouštím se do akordů ve vyšších polohách – kytara ladí. Uchem zkouším oktávy a zdají se mi trošku nepřesné, ale při změření je vše v pořádku. Už při mírném ataku strun prsty se nástroj příjemně rozehraje, díky materiálům drží sustain. Bez problémů reaguje na hru prsty, klasickou technikou dotvoření tónu nehty, trsátko i kombinaci s prstýnky. Nevím co bych zde upřednostnil, každá z uvedených technik je bez problémů použitelná. Já jsem se nejvíce rozehrál kombinací trsátka a prstýnků, ale to je dáno tím, že jsem takto nejvíce zvyklý. Soustředím se na tón a zjišťuji, že kytara hraje více ve středech a výškách, basy jsou oproti těmto méně výrazné. Při srovnání s nástrojem podobného typu – Furch Blueshand – se mi zdá BSG hlasitější zvuk plnější, zvukové spektrum podobné.

D 10 CF MAHAGONY

Akustická kytara typu DREADNOUGHT, opět cutaway. I tato kytara je díky použitým materiálům těžká. Výrobce tentorát zvolil tyto materiály: rezonanční deska je masivní cedr, zadní deska a luby jsou z masivního mahagonu. Obvodové výložky jsou z palisandru, vyložení rezonanční desky – intarsie Fishbone* / tzv. rybí kost /, taktéž výložka rezonačního otvoru, hmatníku a hlavice. Nultý pražec a kobylkové sedlo jsou vyrobeny z kosti. Krk je mahagonový, hmatník a kobylka z palisandru, kolíčky v kobylce ebenové. Na hlavici M style* je šest uzavřených mechanik Schaller, tentokráte chromovaných. Rolny na popruh jsou umístěny na lubu. Ladění probíhá stejně bezproblémově jako u předchozího modelu. S oktávou, s hraním ve vyšších polohách i s použitím capodasteru také nejsou problémy. I zde jsou použitelné všechny výše uvedené hrací techniky. U „déčka" se mě ale nejvíce líbilo použití trsátka a prstů (bez prstýnků!). Rozeznění strun prsty méně cinká a zachovává tím více charakter nástroje (na druhém místě trsátko). Kytara produkuje silný, teplejší zvuk. Více jsou slyšet středy a lépe basy než u předchozího modelu. Takový zvuk se také od dreadnoughtů očekává.

Závěr

Oba nástroje jsem měl zapůjčeny na dostatečně dlouhou dobu. Zabrousil jsem do různých žánrů: zkoušel jsem folkové vybrnkávačky, bluesové i rockové vyhrávky, doprovod, sóla. Hrál jsem sám i za pomoci kolegy z kapely, který tradičně vypomáhal s kontrabasem, baskytarou a při sólech s doprovodem. Při bluesovém jamování zní pěkně spodky na „déčko", sólo na jumbu. Kdybych si měl sám subjektivně vybrat z obou nástrojů – po delším rozhodování bych volil „déčko", jeho zvuk se mi zdá přeci jenom vyrovnanější (a taky už jumbo vlastním …). Rozhodně se musím ještě zmínit o řemeslném zpracování. To je bez chyby. Pokud bych si nástroje objednával, volil bych raději střídmější zdobení – ale to je věc individuálního vkusu. Určitě je důležitá cena nástrojů. Testované kytary jsou vzorkem nejluxusnější celomasivní produkce firmy BSG. Tomu odpovídá i cena. D 10 CF = 21 900 Kč, J 14 CF = 32 500 Kč včetně elektroniky Shadow P7 v ceně 3 500 Kč. Vzhledem k použitým materiálům a kvalitě práce je cena odpovídající. Sympatická je ta skutečnost, že firma BSG nezapomíná ani na méně majetné hudebníky. Základní polomasivní modely jsou k mání již od 14 000,- Kč. Takže: Páni kytaristé, milovníci čistého akustického zvuku a přírodních materiálů, pokud se vám někdy poštěstí zahlédnout logo BSG, určitě tam upalujte a nástroje vyzkoušejte. Rozhodně to stojí za to!!!

(* = typové označení výrobce)