Carvin NB150 Neo & NB610 Neo

Komba pro baskytaru
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
18 200,00 Kč

Z úctyhodné nabídky muzikantského vybavení agilního amerického výrobce se podíváme na dvě komba nové řady basových aparátů, která získala označení NB (pro Evropu), respektive BR (pro USA). Tato nová série se na trzích objevila v loni - tedy v roce, kdy Carvin oslavil 60. let od svého založení.

Mimochodem, tato společnost vyrábí baskytarové aparáty desítky let a již od počátku (tj. od roku 1958) byly osazovány reproduktory z produkce špičkových výrobců (Jensen, Altec-Lansing, CTS… viz www.carvinmuseum.com).

Z běžně známé a zavedené produkce basových aparatur společnosti Carvin nalezneme v aktuální nabídce „pouze" řadu výkonově nadupaných „monoblock" zesilovačů BRX. Ve třech generacích vyráběná Red Line Series byla totiž po 15 letech kompletně nahrazena novou kolekcí „BR" komb a hlav „BX". Tyto aparatury sice vychází z osvědčené a populární „červenočerné" série, avšak přináší zákazníkům rovněž některé nové prvky jako jsou například obvody předzesilovače ve třídě A, jinak řešené ovládání optického kompresoru, parametrické korekce ve stylu zesilovačů MESA/Boogie, odlehčená konstrukce z kvalitní topolové překližky, výkonné neodymové reproduktory, regulovatelná titanová horna či možnost nakonfigurovat funkce nožního pedálu.

Výrobce uvádí, že nová generace basových hlav, boxů a komb splňuje veškeré požadavky na moderní výkonný, lehký a mobilní aparát pro „cestující" baskytaristy. Tomu není důvod nevěřit. Nová řada totiž obsahuje 4 komba o výkonu 120 W/4 Ohm (100 W/8 Ohm) nebo 400 W/4 Ohm (600 W/2 Ohm), 2 hlavy BX600 nebo BX1200 a boxy v konfiguracích 2x10", 4x10", 8x10", 1x15" nebo 1x18". Z možných kombinací výše uvedených aparatur si svou optimální sestavu vybere snad každý baskytarista. (Jenom pro pořádek upozorňuji na odlišné značení komb v různých informačních zdrojích; názvy BR15 a BR610 na www.carvin.com stojí proti katalogovým (oficiální tištěná verze pro rok 2006) označením NB150 Neo a NB615 Neo, která jsou ostatně použita i v manuálu a na stránkách www.carvinworld.com; zřejmě aby se „zbytku světa" zdůraznilo osazení neodymovými reproduktory…)

Do testu mi byla dodána komba NB150 Neo (BR15) a NB610 Neo (BR610). Je zajímavé, že Carvin došel k závěru, že stačí v rámci řady BR vyrábět pouze dvě výkonová rozpětí - 120 W nebo 400 W. Tato koncepce výrobní politiky je mě osobně velmi sympatická, i když leckterý obchodník může mít názor jiný. Výrobce nenabízí tzv. startovní komba s obligátními výkony 15, 30 či 50 W, která jsou vhodná nanejvýš na domácí cvičení nebo do decentně hrající akustické kapelky bez bubeníka. V plně elektrických (vybavených) bandách se však obvykle doporučuje to, aby byl výkon basového zesilovače oproti výkonu kytarového stacku nejméně trojnásobný…, někdy ale ani to nemusí být dost. Takže 100 W pro basu lze považovat za minimum…

Testovaná komba se liší zaměřením, výkonem a vybavením. Zatímco 100watové NB150 s jedním 15" reproduktorem bude určeno spíše hráčům bez nároků na vyšší akustický tlak, 400watové NB610 (osazené dvěma 10" reproduktory) nabízí více možností nastavení zvuku a díky možnosti připojení dalšího boxu tu lze využít i plný výkon 600 W do 2 Ohmů. Se 4 nebo 8ohmovým boxem 1 x 15" nebo s 2 x 10" (4 x 10"…) vzniká kompaktní mobilní sestava, která je ideální pro kluby a střední pódia.

Z pohledu celkové koncepce jsou si obě komba podobná. Výrobce zvolil tzv. „tilt back design" – tedy konstrukci se zkosením v zadní části ozvučnice, která kromě standardní polohy dovoluje naklopit kombo v úhlu 45° jako odposlechový monitor. V horní části čelní stěny najdeme plně zapuštěný zesilovač, který je dokonale chráněn při přepravě. Zesilovače lze snadno demontovat a používat samostatně. Kombo NB610 obsahuje zesilovač BX600 a pokud jej vyjmeme a upevníme do 2U rackového „kejsu" (například Carvin SV2), dostaneme plnohodnotnou hlavu BX600.

Obě komba kromě níže popsaných reproduktorů disponují bassreflexovou ozvučnicí, která je tvořena výřezem ve tvaru obdélníku. U komba NB150 ho nalezneme ve svislé poloze v pravé spodní části přední stěny, v případě NB610 se nachází v levé spodní části a ve „vodorovné pozici".

Celkové rozměry a hmotnost těchto modelů jsou příznivé. NB150 váží pouze 16 kg, NB610 25 kg, což také díky sklopným postranním madlům umožňuje vcelku pohodlnou manipulaci jednou osobou. Hloubka celé ozvučnice nepřesahuje 37 cm u NB150 a 46 cm u NB610. Například s uložením do kufru běžného osobního vozu (a ostatně ani se skladností jako takovou) by tedy neměl být problém. Komba kryje černá odolná kobercovina Duratuff™, jejíž jedinou nevýhodou je schopnost na sebe dokonale vázat vlákna, vlasy a textilie (vyzkoušeno).

Čelní šedý panel s chromovanými knoflíky působí jednoduše a přehledně, k čemuž napomáhá vkusné provedení popisků i ovladače s výrazným ukazatelem nastavení požadované pozice. Nastavení parametrů je díky tomu dostatečně čitelné i při horších světelných podmínkách. Oproti předchozí řadě Red Line sice došlo u nové série k znatelnému snížení počtu ovládacích prvků, avšak možnosti nastavení zvuku byly zachovány, jen jsou řešeny jinak. Příkladem budiž nahrazení tlačítkových spínačů za hodnotnější páčkové přepínače se světelnou signalizací LED diodami. Na panelech komb nyní najdeme například ovladač optického kompresoru, ovladač Contour, parametrické korekce středů (u NB610 dokonce trojnásobné!), grafické ekvalizéry či potenciometr Drive... Obě komba mají na předním panelu netradičně vyveden také linkový výstup XLR konektorem Canon, jinak ovšem výrobce víceméně preferuje koncepci: „Vše, co je určeno hráči k nastavení zvuku, najdeme vepředu, ostatní (propojení) patří na zadní panel". (Její důslednost narušuje ovladač vysokofrekvenční horny).

Celkově lze design i uspořádání funkcí považovat za velmi povedené, komba Carvin rozhodně lákají k vyzkoušení… Snad pouze barvu dokonale tuhého perforovaného plechu, kryjícího repro, mohl výrobce zvolit poněkud kontrastnější a ne černou, v níž je realizována i kobercovina. Díky tomu působí komba (subjektivně) trochu smutně a jednotvárně. Kontrastnější volba - například stříbrošedá nebo modrošedá kombinace - by podle mého mínění neuškodila, spíše naopak. Na kombech jsem trochu postrádal ochranné kovové rohy.

NB150 Neo 

V označení komba je zašifrována velikost reproduktoru 15", nikoliv výkon, jak by se na první pohled mohlo zdát (prakticky stejné kombo jenom s jiným repro (12") je totiž označeno NB120 Neo (BR12)). Kombo obsahuje zesilovač BX120 o výkonu 120 W/4 Ohm nebo 100 W/8 Ohm. BX120 je zjednodušeným provedením hlavy BX600, která je základem vyššího z testované dvojice komb. Obsahuje však víceméně tytéž vymoženosti jako výkonnější model, tj. obvody předzesilovače ve třídě A, ovladač Contour, optický kompresor, parametrické korekce středů nebo přímý výstup XLR na čelním panelu s regulací výstupní úrovně. NB150 „ztrácí" v podstatě jen v sekci parametrických středů a v detailnosti grafického ekvalizéru. Naštěstí zásadní prvky - jako odlehčená konstrukce z kvalitní topolové překližky, výkonné neodymové reproduktory, dálkové ovládání funkce MUTE nebo aktivace grafického EQ nožním přepínačem - kombíčku výrobcem odňaty nebyly.

V kategorii „malých komb" chválím kvalitní 1" titanovou vysokofrekvenční hornu, schopnou vyzářit kmitočty až do 16 kHz, což ocení zejména perkusivní slapeři. Takže žádné piezo, přátelé. Hornu lze regulovat ovladačem na zadní stěně komba a věřte, že ve zvuku je horna opravdu znát. Kmitočtový rozsah se uvádí od 41 Hz až do 16 kHz (bez udání šířky poklesu).

Přenos struny E je naprosto bezproblémový, což svědčí o pečlivém naladění bassreflexu pod 40 Hz. Předností kombíčka je kvalitní reproduktor s neodymovým magnetem a dostatečnou výkonovou rezervou 300 W.

Díky vylehčené konstrukci kmitacího systému se repro vyznačuje vysokou citlivostí i rychlou odezvou, takže perkusivní techniky jsou potěšením pro ucho i prsty.

Basové (střed na 80 Hz) i výškové korekce (střed na 8 kHz) pracují se zdvihem +/- 12 dB a jsou zřejmě typu shelving (jako u hlavy BX600). Jednoduché parametrické středy (opět zdvih +/-12 dB) jsou nastavitelné v pásmu 200 Hz až 2 kHz. Vpravo od hlavních korekcí výrobce umístil nadstandardně ještě 5pásmový grafický ekvalizér (80, 250, 500, 800 a 2000 Hz), který má podle mne spíše pomocnou funkci. Určitou pochybnost vzbuzují plastová táhla tahových ovladačů, která vypadají poněkud filigránsky a „poddimenzovaně". Hlavní korekce jsou však natolik dobře navržené, že využití grafického ekvalizéru bude spíše ojedinělé.

Ovladač Contour funguje přesně tak, jak čekáte. Postupným otáčením doprava ve směru hodinových ručiček se mírně zdůrazňuje basové a výškové spektrum, zatímco středové frekvence jsou potlačovány, ale nikoliv na úkor čitelnosti nebo zploštění zvuku. Funkce Countour v podstatě nahrazuje tři samostatné Pre Shape přepínače, které byly použity u modelů Red Line.

U produktů firmy Carvin tradičně velmi dobře pracuje optický kompresor s poměrem 1:3 (zároveň automatický limitér), který nedovolí při napěťových špičkách zkreslit signál. Zároveň umožňuje dosáhnout většího zesílení. Zajímavě je řešena také regulace gainu, realizovaná potenciometrem Drive, který umožňuje asi do poloviny dráhy (poloha 5) nastavit čistý signál. Při větším zesílení Drive se zdůrazní navíc vyšší harmonické. Takto „obohacený" harmonický obsah tónu připomíná svou barvou lampový zvuk. Zřejmě se jedná o další vývoj lampové emulace, tedy o přiblížení se „lampovému" zvuku elektronickou cestou, kterou Carvin použil před lety ve druhé generaci řady Red Line. (První měla v předzesilovači ještě poctivou lampu ECC83/12AX7).

Přestože limitovaný počet ovládacích prvků může vzbuzovat dojem určité omezenosti, vzájemné sladění a funkčnost celku jsou příkladné. Musím s uznáním konstatovat, že zvukové možnosti nastavení „korekcí" tohoto „základního komba" předčily moje očekávání a se zvukem baskytar typu Jazz Bass, Precision Bass a Music Man jsem byl naprosto spokojen. Ještě, než přistoupím k propojovacím možnostem komba, musím zmínit rovněž páčkové přepínače Mute (zatlumení výstupu zesilovače), Active (přepínání režimů pro baskytary s pasivní a aktivní elektronikou), Graphic EQ In (zařazení grafického ekvalizéru) a DI GND Lift. Vizuální kontrolu, respektive signalizaci napěťových špiček neřeší Carvin v současnosti módními analogovými VU metry (Ashdown, Behringer), ale LED diodou u kompresoru.

Zadní panel zesilovače obsahuje celkem 6 jackových 1/4" zdířek s následujícími funkcemi. V horní řadě vlevo najdeme výstup (se sdruženou funkcí) pro sluchátka nebo pro linku do mixu nebo výkonového zesilovače. Po něm následuje dvojice zdířek efektové smyčky Send a Return, z nichž jedna (Send) umožňuje připojit elektronickou ladičku. V dolní řadě lze do první (levé) zdířky připojit kabel nožního pedálu Carvin FS-22 pro spínání ekvalizéru nebo funkce Mute. A konečně zbývající dvě zdířky jsou paralelní výstupy pro reproduktory (minimální zátěž je 4 Ohmy, takže pokud je připojen reproduktor komba (4 Ohm), další box už připojit nelze). Využití druhého výstupu tedy asi výrobce předpokládá pouze po vyjmutí zesilovače BX120 z komba - tedy při jeho samostatném používání se dvěma 8ohmovými boxy.

Zvukové vlastnosti

První věcí, která je zásadní pro kvalitu každého baskytarového zesilovače, je kvalita předzesilovače. Nejsem příznivcem zjednodušených konstrukcí, při kterých někteří výrobci u svých základních modelů parametr Gain vypouštějí a celkovou hlasitost řeší pouze zesílením koncového stupně. Toto kompromisní a levné řešení se na zvuku projeví a ne, že ne… Naštěstí to není případ komba Carvin NB150 Neo. Jak již bylo naznačeno, sladění funkcí Drive, Compressor a Contour je příkladné a všech lze využívat téměř v celém rozsahu bez omezení. Pro perkusivnější styly se osvědčilo nastavení Drive někde mezi hodnotami 6 až 8 s kompresí kolem poloviny rozsahu, zatímco trsátko nebo prstová technika umožní přidat Drive téměř k maximu a poněkud ubrat kompresi.

Přestože se jedná o celotranzistorový (solid-state) zesilovač, výrobci se podařilo typický tvrdý tranzistorový projev pozoruhodně potlačit. Samozřejmě, barevnost a plnost zvuku hybridního zesilovače s lampou v předzesilovači (obvykle ECC83/12AX7) nelze očekávat, ale i bez lampy je zde zvuk sympatický a rozhodně není Hi-Fi sterilní ani chudý, jak se někdy stává. Pokud mohu porovnat, nepochybně je zvuk NB150 o třídu výše než u komb základní řady Warwick a určitě snese srovnání s komby MAG od anglické firmy Ashdown, které se po zvukové stránce zdají být z celotranzistorových zesilovačů nejpříjemnější.

V souvislosti s hodnocením zvuku se musím ještě jednou vrátit k využití ovladače Contour. Jeho použití se uplatní nejen pro avizovaný slap, ale i pro další, v rockové muzice využívané, herní techniky. Jak už to tak u nás basáků bývá, nejvíce mi vyhovovala hra s nastavením Scoop, tedy zcela na maximum (-9 db/ 300 Hz). V této poloze je zvuk pěkně kulatý, šťavnatý a připomíná korekce starších zesilovačů Trace Elliot nazvané Shape 1 a 2 s charakteristickým středobasovým zvukem, který se dobře prosadí. Při hraní s kapelou je ovšem dobré vrátit Scoop o něco blíže poloze Flat – tedy vrátit zvuku jeho středový charakter. Ostatně, celkový projev komba bych označil za spíše středový.

V elektricko-akustickém rock bandu s převahou 2 až 3 kytar se ukázalo účelné naklopit kombo do polohy 45° jako odposlech. Ve zkušebně se středně razantním bubeníkem trochu chyběl „objem hýbajícího se vzduchu", přeci jenom plocha jednoho 15" reproduktoru na dosažení vyššího akustického tlaku je malá. Zde se ukázaly limity komba, které, jak bylo naznačeno v úvodu, je určeno spíše do klidnějších žánrů. V této souvislosti může poněkud paradoxně vyznít ujištění, že kombo nad očekávání dobře zvládá hru slapem. Dokonce podezírám výrobce, že při vývoji tohoto komba myslel na slapery o něco více než na ostatní...

Kombo Carvin NB150 je zvukově povedený, variabilní a lehce přenosný aparát pro každý styl a pro každodenní profesionální hraní v „malé partě". Na rozdíl od levnější čínské konkurence jsem ocenil robustní konstrukci z prvotřídní topolové překližky (nebývá pravidlem u jiných výrobců). Kombo se vyrábí sice v USA tradičním výrobcem s více než 40letou zkušeností s basovými aparáty, i tak by ale mohla být jeho cena o fous nižší (bratru, co?). NB150 Neo u oficiálního dovozce přijde na 18 200,- Kč. Varianta s 12" reproduktorem (NB120) vás bude stát cca o 500,- Kč méně.

NB610 Neo 

Jak bylo uvedeno, základní uspořádání a koncepce obou komb jsou stejné. Silnější 400 W dvoudesítka se liší lehce zvětšenými rozměry a díky „dozadu" posunutému zesilovači i odskakující hranou. Proti BX120 je zesilovač BR600 přiměřené větší a robustnější, takže na rozdíl od komba NB150 vyplňuje celou šířku 52,5 cm. Dva 10" reproduktory jsou v ozvučnici instalovány úhlopříčně, takže prostor vlevo dole vyplňuje bassreflexový výřez a v protilehlém rohu najdeme stejnou vysokofrekvenční titanovou hornu jako u NB150.

Vybavení zesilovače je ale bohatší, což se (jak bylo naznačeno) týká především ekvalizačních možností. Třípásmové středové parametrické korekce mají tyto rozsahy - LO MID od 50 do 500 Hz, MID od 200 Hz do 2 kHz a HI MID od 800 Hz do 8 kHz, takže v určitých pásmech dochází k překryvu. Namísto 5pásmového grafického ekvalizéru má NB610 instalován EQ 9pásmový (50, 80, 125, 250, 500 a 800 Hz, 1.3, 2.6 a 5 kHz).

Symetrický DI výstup XLR na čele je navíc vybaven přepínačem DI Post EQ, který umožní poslat do mixu nebo jiného zesilovače signál před nebo za ekvalizační cestou. Oproti NB150 se zde také objevuje páčkový přepínač Effects, sloužící k aktivaci/deaktivaci efektové smyčky z předního panelu (lze to samozřejmě i prostřednictvím footswitche). Bohatší je i zadní panel, ačkoliv základní prvky nabízí shodné, jenom jinak rozložené.

Jako zajímavou novinku zadního panelu vidím přepínač konfigurace výstupu pro dvouspínačový nožní pedál FS-22. Kombinací dvou poloh dvou tlačítek u konektoru Footswitch měníte funkce, jež zastávají spínače pedálu. Obě tlačítka jsou zapuštěna a jejich sepnutí/vypnutí je možné pouze za použití nějakého nástroje (šroubováku apod.). Celé to funguje v podstatě na principu kombinování funkcí (in/out) dvou pólů TRS konektoru (tip a ring), a protože je jejich poloha díky úkrytu vizuálně špatně rozeznatelná, výrobce doplnil toto nastavení LED indikací. Kdo je dobrý počtář, už ví, že tímto způsobem lze navolit 4 kombinace, respektive 4 dvojice spínaných funkcí (on/off efektová smyčka + on/off grafický EQ, Mute + on/off grafický EQ, on/off efektová smyčka + Mute a nebo Mute + žádná funkce).

Jednoznačnou výhodou zabudovaného zesilovače BX600 je zatížitelnost do 2 Ohm, což v praxi znamená, že při dvou paralelně zapojených výstupech máme řadu kombinací 4, 8 a 16ohmových boxů. Samozřejmě při vyšší ohmické zátěži nevyužijeme plného výkonu zesilovače až 600 W/2 Ohm, ale pouze poměrnou část (400 W/4 Ohm, 225 W/8 Ohm). V ozvučnici jsou paraleně zapojeny dva 8ohmové reproduktory (250 W) s celkovou zatížitelností 500 W/4 Ohm.

Zadní čelo komba je vybaveno párem 1/4" jacků a speakonů, což nabízí další možnosti propojení, znásobení plochy reproduktorů a dosažení žádoucího akustického tlaku. Standardní připojení zabudovaného zesilovače BX610 s reproduktory komba je provedeno krátkým kabelem jack - jack. Je zajímavé, že zatímco u malého komba NB150 je regulace výkonu vysokofrekvenční horny spojitě plynulá, u NB610 je regulace na zadním panelu komba provedena přepínačem s krokově klesajícím útlumem (0, -3 dB, -6 dB, -12 dB, -24 dB, vypnuto). Oproti NB120 Neo se na zadním panelu tohoto modelu objevuje ještě Amp Insert – k připojení externího procesoru nebo výkonového zesilovače. Je zde rovněž samostatný výstup pro ladičku.

Zvukové vlastnosti

Kombo jsem zkoušel s poněkud specificky nastavenými korekcemi - Bass na +3, s lehce potlačenými parametrickými středy Lo Mid (-6 při cca 400 Hz), potlačenými Mid (-6 kolem 800 Hz), Hi Mid nastavenými na +9 kolem 2,5 kHz, Treble na nule a s Contour na maximum (Scoop), při Drive na hodnotě 8 a s kompresorem v rozmezí od 1/3 až do 1/2.Při uvedeném nastavení se všemi z uvedených baskytar jsem dosáhl velmi uspokojivého zvuku. Zvláště spojení s baskytarou typu Jazz Bass mi připadá velmi vydařené. Výkonu má zesilovač dostatek, ve zkušebně ovšem od dvou desítek proti přesile elektrických kytar a lampových zesilovačů kolem 40 W nečekejte zázraky. Naštěstí jsem mohl připojit ke kombu jak 1x15", tak potom i 4x10" box, což jsou asi nejvhodnější doplňky… Zvuk tím získal na plnosti a objemu, Master výkonového stupně je pak možné lehce stáhnout. Tím se šetří reproduktory, které pracující s menším zatížením.

Pro dvoudesítkové kombo uvádí výrobce pozoruhodný frekvenční rozsah již od 34 Hz. Bez udání tolerančního pásma jde sice o trochu bezcenný údaj, ale každopádně kombo překvapivě dobře hraje plné basy, takže při nižších hlasitostech není přídavný box nutný.

Kombo Carvin NB610 Neo je zvukově povedený, variabilní a lehce přenosný aparát pro každý styl a pro každodenní profesionální hraní. Díky širokým možnostem nastavení a řadě výstupních jacků najde využití jak ve zkušebně, tak ve studiu a na pódiu. Pro zesilovač BX600 platí podobné hodnocení jako pro BX120 - tranzistorový studený charakter se podařilo dobře potlačit, naopak v některých moderních stylech může být spojení tohoto zesilovače pouze se dvěma desítkami předností… Projev komba je pochopitelně jiný než u nedávno testovaného 300 W komba Walkabout s lampovým předzesilovačem a s podobně uspořádanými korekcemi, ale tahle MESA/Boogie atakovala hranici 60 tisíc... I když, upřímně řečeno, ani částka 25 590,- Kč za NB610 není zrovna nízká, zvláště pokud se podíváme, jak se rozrostla konkurence.

Zatímco cena za NB120 mi připadá adekvátní, NB610 to nebude mít přes své nesporné kvality na tuzemském trhu lehké, protože ten není hýčkán přímými cenami domácího výrobce jako v USA, viz www.carvin.com, bohužel přímý dovoz odradí provoz na 120 V, clo a DPH.

Závěrem

Na závěr nutno vyzdvihnout pečlivé zpracování komba včetně dokonalé povrchové úpravy, kvalitu skeletu díky vícevrstvé topolové překližce a promyšlené uspořádání a koncepci s důrazem na mobilitu, výkon a univerzálnost. Pokud jsou váha, snadná přeprava a výkon pro baskytaristy na cestách hlavními měřítky výběru, rozhodně byste měli uvažovat o nové řadě basových komb představených modely NB150 Neo a NB610 Neo společnosti Carvin. O kvalitě nové řady Carvin NB a BX leccos napoví i ocenění „Editors Award 2007" časopisu Bassplayer, kteroužto cenou poctil top sestavu Carvin - basovou hlavu BX1200 s boxy BR410 + BR115.