Carvin PB200-15

Maxi v Mini
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Renomovaný americký výrobce baskytarových a kytarových aparatur, baskytar a příslušenství s více než padesátiletou tradicí má i nás řadu příznivců. V MUSIC-STORE č. 10/2002 byla v příspěvku „Kyklopovo oko" představena „vlajková loď" v basových aparátech Red Line - hlava R1000 s boxy RL118 + RL410T - určená pro bourače sálů. Pro basáky se skromnějšími nároky nabízí značka basová komba řady „PB 100/200 BASS AMPS". Začíná PB 100-15 stejného výkonu osazovaný 1x15" a vrcholí modelem PB 200-15 o výkonu 160 W s jednou „patnáctkou". Poslední nejvýkonnější model mám to potěšení vám představit.

První dojmy

První, čeho si na kombu PB 200-15 povšimnete, je poněkud větší počet ovládacích prvků na čelním panelu, než byste čekali a dále nestandardní členění zadního panelu. Nejedná se o žádné samoúčelnosti či designérské výstřelky. Naopak, vše je navýsost praktické a funkční a umožňuje to nastavit opravdu širokou škálu zvukových kombinací, jak bude dále uvedeno.

Druhým příznivým momentem, který jsem zaznamenal, jsou velmi úsporné rozměry a příznivá váha cca 20 kg. Opravdu, podle obrázků v reklamních materiálech a na webu jsem očekával daleko větší „bednu", takže skutečná velikost a váha mile překvapily. Těm, kdož potřebují občas pohladit něco měkkého a chlupatého, zřejmě udělá výrobce radost, jelikož povrch komba je kryt černou kobercovinou s obchodním označením „DuraTuff II‘", na dotek velmi příjemnou.

Kombo je před otlučením chráněno kovovými rohy, stabilní posaz prostý vibrací a rezonancí zajišťují čtyři pryžové nožky. Uchopení a přenášení umožňuje jedno plastové ucho v hlavě komba, což by vzhledem k váze mělo stačit.

Přední panel

Široké možnosti nastavení zvukových barev a úprava signálů jsou silnou stránkou basových aparátu zn. CARVIN. S uspokojením jsem zaznamenal, že ani kombo PB 200-15 z dolního spektra nabídky basových aparátů v tomto směru není nijak výrazně ošizeno vůči svým výkonnějším bratrancům..

Poněkud nestandardními v této třídě jsou několikanásobné možnosti úpravy signálu korekčními prvky. Jsou zde samozřejmě klasické „aktivní" třípásmové korekce s otočnými potenciometry. Basy jsou položeny již na 80Hz se zdvihem +/- 12 dB. U parametrických středů lze plynule nastavovat kmitočet v rozsahu 200 Hz až 2 kHz s vyznačenými kmitočty 200-300-800-1000-2000 Hz jedním „poťákem" a zdvih druhým, označeným GAIN (+/- 12 dB). Pokud se nechá GAIN na „nule", parametrické středy nefungují. Pro výšky výrobce uvádí 6 kHz (+/-12 dB).

Z vyšší řady jsou navíc převzaty „pre shape" přepínače, zde skromně nazvané pouze „low", „mid" a „hi", tedy bez přídomku „boost" resp. „shift" pro středy. Na označení nezáleží, podstatné je, že pracují velmi podobně jako u řady Red Line: aktivací příslušného přepínače dojde u „low" k masivnímu zdůraznění frekvence 60(!!)Hz, jak naznačuje příslušná ikonka, podobně „hi" vyšpulí výšky na 5 kHz.

Poněkud odlišně pracuje „mid", kde se při nezamáčknutém přepínači naopak potlačují vyšší středy kolem 600 Hz, to způsobí brilantnější basy hrané prsty, zatímco jeho aktivací se potlačí středy kolem 250 Hz, což vede naopak k masivnímu zdůraznění basových kmitočtů... (Je zajímavé, že na www.carvin.com jsou mírně odlišné údaje: parametrické středy 300Hz až 3kHz a výšky 8kHz. Podobně pro „pre shape" se uvádí až +6 dB/100 Hz, -7 dB/250 nebo 500 Hz a +6 dB/6kHz).

Pro závěrečnou úpravu signálu máme k dispozici 5-ti pásmový grafický ekvalizér" s frekvencemi 80-250-500-800-2000 Hz, zde nazvaný „post shape", se zdvihem +/-10 dB. Navíc je kombo vybaveno kompresorem a šumovou bránou, o jejichž funkci se zmíním později.

Pro společné „cvičení" s nahrávkami oblíbených skupin a interpretů čelní panel obsahuje vstupní zdířky „cinch", takže lze připojit CD anebo kazetový přehrávač. Nemůže chybět vstupní jack pro baskytaru, hlasitost VOLUME a síťový vypínač.

Zadní panel

Zadní panel obsahuje šest 1/4" zdířek jack s těmito funkcemi: kombinovaný vstup pro sluchátka nebo linkový výstup (bez regulace výstupní úrovně), dva vstupy pro efektovou smyčku a celkem tři výstupy z koncového zesilovače pro připojení reproduktorů.

Zvláštností koncového zesilovače (v manuálu se hovoří o dvou koncových zesilovačích) je možnost zapojení jak do „sterea" 2 x 80 W RMS/4 Ohm nebo "mono" do můstku 1 x 160 W/8 Ohm. Právě takto je k zesilovači krátkým kablíkem jack-jack zapojen 8ohmový reproduktor komba. Otočným potenciometrem „tweeter pad" je možné nastavit příkon do výškového piezotweetru.

Druhou možností je připojit jednu nebo dvě bedny s impedancí 4 Ohm o minimální zatížitelnosti 80 W RMS do zbývajících příslušně označených výstupů. Také by zřejmě šlo vhodný box např. 2x10", 2x12" nebo 4x10" apod. zapojit „stereo" pomocí dvou kablíků tak, aby vyhovoval požadované impedanci. Zesilovač nezabírá celou hloubku komba, takže za zadním panelem zůstává volný chráněný prostor. Hodí se např. pro umístění sbalené síťové šňůry.

Konstrukce boxu, reproduktory, zesilovač

Jak bylo uvedeno, kombo obsahuje jeden 15" basák a plastový piezotweetr pro vylepšený přenos nejvyšších kmitočtů. Box je vyroben z mnohavrstvé topolové překližky o tloušťce cca 18 mm. Výsledkem jsou výborné akustické vlastnosti, minimální rezonance a vysoká tuhost konstrukce. Ozvučnice je typu bassreflex. Výrobce uvádí frekvenční rozsah 40 Hz až 16 kHz (díky tweetru), bohužel bez udání šířky pásma.

Provedení ozvučnice je zajímavé i po konstrukční stránce, bassreflexový obdélníkový výřez je totiž umístěn neobvykle v zadní stěně. Výrobce tedy nevyužil akustického tlaku způsobeného zadní stranou membrány reproduktoru k posílení tlaku z přední strany membrány. (Častější je umísťovat u baskytarových beden bassreflex na čelní stěně s reproduktory). Jak jsem později zjistil, nemá tato zvláštnost žádný negativní vliv na kvalitu reprodukce nejnižších kmitočtů.

Výborné přenosové vlastnosti zajišťuje 15" reproduktor s lisovaným plechovým košem o průměru 383 mm s magnetem průměru 155 mm. Reproduktor s pouze kódovaným číselným označením je nápadně podobný nedávno testovanému BassForce XL. Na webu však výrobce uvádí osazení reproduktorem z vlastního chovu PS15-400 (W !!). Celoplastový tweeter nebudí na první pohled příliš důvěru a je označen stručně „CTS Mexico"…

O kvalitách zesilovače vypovídá frekvenční rozsah 20Hz až 20kHz v pásmu +/- 3dB s celkovým harmonickým zkreslením (THD) pod 0,1 %. Přístup k zesilovači je zcela bezproblémový. Stačí jednoduše vyšroubovat 4 šrouby na vrchu komba, odpojit kablík na zadním panelu od reproduktoru a celý zesilovač vysunout dopředu a vyjmout ven. Je to jednodušší než vyndat vánočku z rozpálené trouby.

Uvádím to proto, že v případě jakékoliv poruchy na zesilovači není nutné do servisu vláčet celé kombo. Ačkoliv i tato inovovaná řada kombíček - podobně jako vyšší modely - bude již vyráběna „technologií SMT", která by měla ještě zvýšit spolehlivost elektroniky. Mimochodem, na jedné plošné desce jsou soustředěny všechny elektronické prvky s jedním klasickým E trafem. Celý zesilovač neváží určitě víc než tři, čtyři kilogramy. Také by šlo zesilovač vyjmout a zabudovat do jiné krabice a používat samostatně s jinými boxy, což je ale vzhledem ke kvalitě reproduktoru a „bedny" málo pravděpodobné.

Zvukové vlastnosti

Grafický „post shape EQ" ponechávám na „nulových" pozicích a stejně tak i otočné potenciometry třípásmových korekcí. V návodu se doporučují tři základní nastavení korekcí: pro prstovou techniku, pro standardní slap a pro zvýrazněný slap.

Nejprve prstíčky… Vše na „nulu" a tři spínače „pre shape EQ" vypnout. Zvuk baskytary není špatný, ale přeci jen to není napoprvé úplně ono… Zřejmě nástroj s pasivními snímači nedává tak kvalitní signál, abych při vlastně bez nastavení dosáhnul optimálního zvuku. Přidávám tedy mírně basy a aktivní středy kolem 800 Hz s gainem na 6. Zvuk je již daleko výraznější a když stlačuji „pre shape mid", zdá se, že by to mohlo být teprve ono. Takhle to Precisionu bude vyhovovat lépe. Výrazné basy s čitelnými, ale neagresivními středy, asi universálně použitelné pro téměř jakýkoliv styl.

Zkouším druhé doporučené nastavení se zatlačenými přepínači low a mid na „pre shape EQ". Nejprve mid – zvuk rázem zmohutní ve „středních" basech kolem 250 Hz, to má za následek daleko plnější zvuk především u baskytar s jednocívkovými snímači. Pro ještě mohutnější a dunivější basy aktivuji ještě „pre shape low", tím se „nakopnou" nejhlubší kmitočty hrané v základních polohách strun E a A. Ale raději jej zase po chvíli vypínám, protože se začínají nebezpečně chvět stěny.

Pro „accented slap" se doporučuje nastavit třípásmové korekce takto: lehce ubrat basy, naopak přidat středy na 1 kHz s gainem na 9 a výškám mírně přidat. A aktivovat všechny tři pozice „pre shape"!… Vyzkoušíme… Trhám struny a… pak ubírám na zesilovači volume z „2,5" na „1,5". Tohle nastavení je opravdu bomba, ale asi by to při větší hlasitosti zbořilo barák. Upřímně řečeno, i tak si rodinka po mém extempore stěžovala, že dům lehce rezonuje v základech a nemohou se soustředit na sledování TV. Dobrá, vypínám znovu „pre low" - bude to můj oblíbený čudl - a experimentuji dále.

Ještě bych rád poznamenal, že aktivací „pre hi" (na 5 kHz) ocelově vyostříte výšky pro průrazný slap. Po chvíli se vyhrne přesný zvuk basové figury z někdejšího hitu Ozzy Osbourna „No More Tears"… Jak ten čas letí.

Vyměňuji Precisiona za Jazz Basse. Pro swingové basové běhy hledám měkčí a hlubší nastavení. S různými kombinacemi zapojení snímačů a s citlivými nastaveními korekcí na kombu lze dosáhnout mnoha i velmi kontrastních barev. Žádné problémy. Bohužel již nemám z redakce k dispozici Schecter Elite Bass E-004, viz M-S 12/2002, což je vynikající aktivka se zvukovými vlastnostmi, které u svých nástrojů postrádám. Dnes s odstupem několika měsíců na ni vzpomínám trochu se slzou v oku, jako na první holku. Možná jsem ji v článku mohl ještě víc vychválit.

Překvapující je u takto malého komba zvuková čistota a hlasitost přenosu nejhlubších basů až po nejvyšší kmitočty. Kupodivu, zde „pouze" piezotweeter pro výšky nevnímám jako nedostatek, řekl bych, že opravdu pracuje, jak má.

Komu by nestačily „klasické korekce + korekce „pre shape", má ještě možnost upravit výsledný signál „post shape" EQ. Osobně se domnívám, že výše popsaná nastavení klasickými korekcemi + „pre shape" EQ by mi v 95% případů naprosto stačila. Spíše bych grafický „post shape" občas využil pro vylepšení průběhu při prstové technice s nastavením velmi „mělké" misky, s mírně zdviženými okraji prvního (80 Hz) a posledního (2 kHz) pásma.

Nakonec připojuji „staronový" bezpražec, který asi po 15 letech čeká generálka. Hmatník a elektrika nejsou právě ve 100% stavu, ale hrát na to jde. Signál ze snímačů v jedné z pozic přepínače trochu víc hučí, což je dobrý důvod vyzkoušet „noise gate" na zesilovači. Šumová brána komba naštěstí funguje dobře, takže při jisté poloze příslušného potenciometru se mi daří úplně rušivé hučení odstranit. Přitom zesilovač pracuje dál beze změny, výsledný zvuk z baskytary tím není nijak nepříznivě ovlivněn. S uspokojením konstatuji, že snímače na baskytaře ani nebudu muset měnit, protože vlastní zvuk kytary je jinak při prakticky jakémkoliv vyzkoušeném nastavení naprosto vyhovující.

Zabudovaný kompresor v sobě slučuje funkci kompresoru a limitéru, tzn. že při špičkových úrovních signálů, třeba při hodně rasantním vytržení struny při slapu, kdy by normálně došlo k přebuzení a zkreslení zesilovače, „kompresor/limitér" měkce ořízne tuto špičku, takže zesilovač může dále pracovat s vyšší hlasitostí bez zkreslení. Pro optimální nastavení se doporučuje nastavit úroveň komprese tak, aby se při špičkových signálech z baskytary právě rozblikala příslušná LED dioda. Kompresní poměr lze plynule měnit od 1:1 po 3:1.

Trochu lituji, že nevlastním žádné čtyřohmové bedny ani bednu se dvěma čtyřohmovými reproduktory, abych vyzkoušel práci koncového zesilovače ve „stereo" zapojení 2 x 80 W/4 Ohm. Pro připojení sluchátek ke kombu je třeba odpojit kablík ze zesilovače do reproduktoru, jinak stále hraje oboje.

Závěrem

Kombo CARVIN PB 200 Bass je sympatický výrobek. Disponuje výraznými basy, rasantními středy a vyhovujícími výškami. Účinné korekce umožňují rychlé nastavení prakticky jakékoliv požadované barevné kombinace, bez zdlouhavého laborování. Konstrukce boxu, dostatečná výkonová rezerva reproduktoru a kvalitní zesilovač způsobují bezproblémovou reprodukci nejnižších tónů na struně E.

Kombo je svými rozměry, výkonem a vybavením určeno především do klubů, zkušeben apod. Zvukově je hodně universální a rozhodně se prosadí v tradičnějších stylech jako jazz, country, blues a v příbuzných žánrech. (Pro rock by sa predsa len zošiel dajaký ten wattík naviac).

Samozřejmost, s jakou lze nastavit pestrou paletu zvukových barev pro jakékoliv hudební styly, překvapí. Řekl bych, že uspokojí jak tradicionalisty, stejně ale může zaujmout i progresivnější mladé hráče. Cena určitě není lidová. Domnívám se, že baskytaristé za své peníze obdrží podařené kombíčko s nadprůměrným zvukem a se zárukou kvality tradiční značky. Jinými slovy, za přiměřeně peněz zde CARVIN nabízí hodně muziky.