Clavia Nord Lead/Rack 2X

Legendy mládnou
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Autoři nového syntezátoru ve švédské Clavii se právem ptají – proč bychom měli za každou cenu vymýšlet zcela nový stroj, když předchozí najdete v každém druhém studiu světa a slyšet jej můžete na celé řadě vítězných alb špičkových hudebníků? K tomu není co dodat. Syntezátor Nord Lead 2 je vskutku oblíbený i dnes.

Koncepce

Clavia vsadila na rozumnou kartu. Jak asi víte, verze 3 není – důsledně vzato – přímým nástupcem verze 2, protože její zvuková výbava je podstatně měkčí a teplejší než „tvrďáka" dvojky. A tak se autoři obou rozhodli pokračovat v nastartovaném trendu dvojí klientely obou modelů a rozvíjet každý z nich po své koleji. Proto model Nord Lead 2X (dále jen NL2X) nepřináší strukturálně nic nového, toliko podstatně rozvíjí aktuální výbavu staré dvojky a přibližuje ji tak dnešním dnům a potřebám.

NL2X versus NL2

Je rozšířena polyfonie, tedy NL2X má 20hlasou polyfonii, což značně prospělo např. při tvorbě překrývaných zvuků (layer), „power padů", drsných barev pro sólové party i výbušných basových spodků. Jistě mi dáte za pravdu, že dnešní trend surroundu a DVD si žádá důkladného využití subwooferu i v domácnosti. Ovšem rozšíření frekvenčních pásem se netýká jen basů a výšek, podstatně kvalitnější vzorkování (96 kHz a výše) se týká celého slyšitelného spektra. A tomuto trendu musí odpovídat také HW, na kterém je vytvářena hudba nejen k filmu, leč i poslechová. A je to dobře. Vždyť jak jinak chápat strategický tah Clavie, která prodává novou verzi NL2X za stejnou cenu jako starou NL2? Jak se říká – nekup to!

Dalším vylepšením je rozšíření paměti. NL2X je vybaven vnitřní pamětí, která pojme až 4 x 99 uživatelských Programů (zvuků), 100 uživatelských Performancí (kombinací) a 4 x 10 uživatelských sad bicích. K tomu dále 6 x 99 továrních Programů a 3 x 100 Performancí. NL2X je 100% kompatibilní s předchozí verzí, takže můžete zcela přímo natáhnout zvuky z NL2 (nebo jeho bank) přes MIDI. Nové, vyšší rozlišení (96 kHz / 24 bitů) přináší mnohem kvalitnější zvuk. Koneckonců, X ve jménu NL2X je myšleno jako eXpansion, tedy rozšíření polyfonie, paměti a rozlišení.

Vlastnosti

Překrývání (layering) je jednoduché, prostě se zvolí více než jeden Slot (ze základních čtyř A, B, C, D). Zde je jeden z mála rozdílů mezi NL2X a rackovou verzí – rack totiž všechny překrývané zvuky vysílá na jednom MIDI kanále. Podobně split režim se týká u rackové verze výhradně MIDI kanálu 1. Na co však jsou Švédi u všech verzí syntezátorů právem hrdi, je dřevěný Pitch Stisk, tyčka (joystick), nahrazující kolečko Pitch Bend, která se pyšní jedním z patentů firmy Clavia – nemá totiž žádný mrtvý nulový bod, na rozdíl od všech syntezátorů ostatních výrobců. Tím umožňuje velmi přirozené vibráto prstem, jelikož navíc má přesně vymyšlenou prohlubeň pro prst (já osobně preferuji prostředník, ale je to na vás). Pod ním je další specialita Clavie, a to „brusný kotouč" kolečka pro modulaci. Jeho drsný povrch nemá šanci proklouznout.

Morphing – mimořádná funkce, kdy jeden zvuk přechází zcela plynule v jiný. Např. funkci Velocity/Morph lze přiřadit této tyčce nebo modulačnímu kolečku. Kdo neví, o co jde, představí si krásnou blondýnku, přecházející naprosto plynule ve vrásčitou, scvrklou stařenu s ovislými ňadry (anebo naopak)… Stejně důkladně lze proměnit jeden zvuk ve zcela jiný. Jediné, co musíte pro to udělat, je přepnout tlačítkem Shift funkci Morph, takže LEDka se rozsvítí. Potom definujete oba zvuky a třeba modulačním (brusným) kolečkem prostě přejdete z jednoho do druhého. Jednodušší to už vskutku nemůže být!

Performance jsou kombinace až čtyř zvuků (ve slotech A, B, C a D). Pro uložení máte k dispozici 100 pamětí pro Performance. I zde je drobný rozdíl mezi verzemi Lead a Rack, která vyžaduje tvrdé přiřazení všech čtyř slotů MIDI kanálu 1.

Vytváření zvuku
(viz schéma na obrázku)

je klasické, k dispozici máte dva oscilátory, druhý slouží zároveň jako šumový. Oscilátor 1 vytváří vzorky typu sinus (nejjednodušší tvar vlny, jaký existuje, neobsahuje žádné harmonické), trojúhelník (obsahuje pouze liché harmonické, vzorek je vhodný např. pro flétnové zvuky), pila (je nejbohatší vzorek, obsahuje všechny typy harmonických, tedy je vhodný pro veškeré typy zvuků), puls (obsahuje pouze liché harmonické na poloviční šířce pulsu, můžete jej modulovat obálkou) a čtverec.

Oscilátor 2 vyrábí kromě zmíněných vzorků také šum, což není nic jiného, než vzorek, který obsahuje všechny typy harmonických, ovšem např. u tzv. Bílého šumu jsou všechny frekvence zastoupeny stejnou intenzitou. Oba oscilátory lze synchronizovat, tedy spuštění prvního způsobí zároveň spuštění druhého.

Filtr je nejdůležitějším prvkem, určujícím výslednou podobu zvuku. Typy filtru určují, jaká pásma slyšitelného spektra budou ponechána a která ořezána. NL2X nabízí nízkofrekvenční LP varianty 12/24 dB (ořeže frekvence nad zadanou střední hodnotou, zvanou Cut off), vysokofrekvenční HP 12/24 dB (naopak), BP band pass filtr, který ponechává pouze zadaný pás frekvencí, notch – protiklad BP, „vyřízne" zadaný pás frekvencí. Parametr Resonance zesiluje frekvence v okolí Cut off frekvence. 12 dB/24 dB značí rychlost a tedy výkonnost, s jakou budou frekvence ořezány (12 dB odpovídá dvěma Slope, 24 dB čtyřem Slope).

LFO 1/2 (Low Frequency Oscillator) jsou oscilátory, které sice nejsou slyšet, ale ovlivňují (modulují) výstup základních oscilátorů svou vlnou, nejčastěji formou vibráta a wah-wah efektu. LFO 2 zároveň pracuje jako velmi zdatný Arpeggiator, rozvíjející zadaný akord po tónech ve směrech – nahoru, dolů, v obou směrech a náhodně. Konkurenčně zdatnou specialitou je režim Echo, kdy Arpeggiator spouští rozklad akordu o chvilku později se sníženou hlasitostí, s definovaným počtem spuštění, vždy o něco tišeji – moc pěkná věcička… Musíte si uvědomit, že toto echo spotřebovává polyfonii, vždy o minimálně jeden hlas, podle počtu opakování, vrstev a nastavení zvuku. Tvar modulace závisí na Modulační obálce, jejíž jednotlivé části (Attack, Decay, Sustain a Release – podle těchto částí se obálka nazývá také ADSR) se projeví na výsledném zvuku, resp. dozvuku. Já osobně miluji funkci Portamento, která spojuje dva po sobě znějící zvuky „skluzem", tedy plynule navazujícím způsobem, což byl v 80. letech mimořádně oblíbený syntezátorový efekt. Pamětníci si rádi připomenou první desky skupiny Emerson, Lake & Palmer, kde Keith Emerson (kromě puberťáckého dovádění na rozhoupaných hammondkách) také čaruje s největším modelem analogového vintage syntezátoru Modular (tuším) firmy Moog, což byla běžná klaviatura 61 kláves a nad ní se tyčící stěna do výše cca metru, složená ze tří částí, plná čudlíků a propojujících kabílků. Klaviatura se vůči předchozí verzi podstatně zlepšila, hraje se na ni vcelku příjemně. Verze operačního systému je v dané chvíli ve verzi 1.0x. Firma Clavia se však důsledně drží svého chvályhodného, nadčasového trendu – možnosti stažení novinek ze svých webových stránek zadarmo. Takže rovněž nové verze operačního systému, podobně jako banky zvuků, jsou zde volně k dispozici a můžete si je kdykoliv stáhnout do uživatelských pamětí nástroje, a to nejen NL2X.

Závěr

Charakteristická červená barva produktů firmy Clavia je nezaměnitelná, v každém racku či na stojanu (i u bicích – ddrum) je hned vidět. Tíha pouhých 5 kg a velmi robustní konstrukce (vyhlášená švédská ocel), předurčují také tento nástroj k nekonečnému cestování, vláčení a otloukání po pódiích všech velikostí a typů. Kdo to nezkusil, neví, kolik toho vydrží…

Nord Lead/Rack 2X je nový syntezátor, odpovídající dnešním potřebám. Je to onen tvrdý a syrový nástroj verze 2, avšak s podstatně občerstvenými vlastnostmi. V klávesové verzi má 4 oktávy a 5 kg. Vzorkování 96 kHz / 24bit a velký prostor paměti jej činí mimořádně operativním a připraveným pro budoucí zvuky i novinky v operačním systému.

Mezi přednosti můžeme zařadit morphing, velkou paměť, Pitch Stick či stereo výstup pro každý slot, oproti tomu je pro indikaci použit pouze tříznakový displej a multitimbrál je toliko čtyřnásobný.

Cena je stejná, jako u starší verze 2.