Crafter CT-120/TBK

Pryč s předsudky
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
12 990,00 Kč

Korejskou kytaru si kupujeme, když máme hluboko do kapsy. Už jsi něco slyšel o firmě CRAFTER? Ten název je mi trochu povědomý. Vídám ho nejspíš v obchodech s levnými nástroji, kde se dá spatřit vedle řady dalších skromných, uctivých kolegyň, nad kterými se shovívavě usmíváme, když v rukou třímáme plnokrevníka. Je to pravda. Korejské kopie slavných nástrojů slouží hlavně těm, kteří svou hvězdnou dráhu teprve začínají. Ale co když se dozvíte, že na tyto korejce hraje Midge Ure, Flavio Lemos nebo chlapci ze Status Quo? Inu, je nutno odhodit předsudky a na kytaru se podívat zblízka.

O firmě

Crafter vznikl z firmy, která byla založena v dubnu roku 1972 korejským řemeslníkem HyunKwon Parkem. Pracovalo se tehdy ve sklepení jeho soulského domu na 20 čtverečních metrech. Kompletaci nástrojů zajišťovali čtyři zaměstnanci. Tato firmička se soustředila hlavně na domácí korejský trh s klasickými kytarami. Nástroje si doma vysloužily skvělou reputaci hlavně vysokou kvalitou zvuku. Zpočátku kytary nesly název Sungeum (v češtině dosažení zvukové dokonalosti). Pod tímto pojmenováním jsou ostatně tyto nástroje distribuovány na korjeském trhu dodnes. HyunKwon měl samozřejmě vyšší ambice, a to protlačit své kvalitní výrobky na světový trh. V tom mu pomohl jeho syn InJae Park v roce 1986. Byl to on, kdo přišel s myšlenkou změnit název značky. Ta měla být jednoduchá, jedinečná, vyjadřující filozofii firmy. Zvolil název Crafter, který evokuje konotace o vysoké kvalitě a zároveň skládá hold řemeslníkům (craftsmen), kteří nástroje vyrábí. Na řemeslné zpracování je kladen veliký důraz. Proto jde Crafter ve šlépějích velkých renomovaných firem a eugenickými praktikami vyřazuje a likviduje nepovedené jedince. Dnes firma nabízí nástroje ve velmi širokém spektru od klasických akustických přes elektroakustické až po elektrické kytary.

První dojem

Už tedy rozbaluji kartónovou krabici, ve které je ještě jedna kartonová krabice a narážím na igelitový pytel, který mám chuť roztrhnout, ale budu v něm muset kytaru vrátit. Už na mě jukla hlavice Crafter se zdobně vyvedeným vykládáním a pak už jen černá placka. Inu nevím jak vy, ale design elektroakustických kytar tohoto Ovation-Godinovkého typu si zatím nezískal mé sympatie. Byl jsem docela zklamán, že jsem u kytary nenašel žádný tištěný materiál, který by trochu málo osvětlil specifikace nástroje, použité materiály, ovládání elektronické části, prostě něco, co by člověka přesvědčilo, že si nekoupil jen nějaký plevel. V dosti chudé dokumentaci o kytaře na webových stránkách Crafteru stojí, že má masivní korpus. Tváří se tak, protože chybí rezonanční otvor a nástroj na první pohled vypadá jako masivní elektrická kytara s krkem akustické kytary. Když si však nástroj potěžkáte, zjistíte, že je neobyčejně lehký. Měl jsem dojem, že korpus vyplňuje jen jakési žebroví z lehké dřeviny. Ale dovnitř jsem se raději nedíval. Na emailový dotaz, jak se to tedy má s použitými materiály a technologií výroby, jsem bohužel od korejských inženýrů nedostal žádnou odpověď. Že by výrobní tajemství?

Vzhled

Vzhled Craftera CT-120 na mě napoprvé zapůsobil vcelku fádně a nenápadně. Časem si ale kytara získala mé sympatie, vyzařuje z ní osobitost. Rozhodně to není tuctovka. Jak už jsem výše zmínil, tento nástroj působí docela subtilním dojmem.. Korpus se svými rozměry i tvarem podobá elektrické kytaře. Je opatřen výřezem, který umožňuje jednodušší přístup k horním polohám. Horní deska je vyrobena z javoru. Použitá je žíhaná dýha, velice dobře patrná i přes transparentní tmavý nástřik. Po obvodu je horní deska olemována bílou výložkou. Šroubovaný krk je zřejmě mahagonový s vestavěným táhlem dual action pro nastavení ideálního průhybu krku. Hmatník je z palisandru s rozsahem 21 pražců. Orientační značky poloh jsou umístěny v horní části hmatníku čelně i bočně, a jsou velice drobné. Nenarušují tím uhrančivě temnou jednotu tohoto nástroje. Nástroj je osazen kvalitní uzavřenou mechanikou Crafter s chromovanou povrchovou úpravou . Kytara je vybavena dvěma chromovanými rolnami pro připevnění popruhu. Celkové řemeslné zpracování je na dobré úrovni. Nástroj je osazen strunami D‘Addario. Celková délka nástroje je 100,5 cm, šířka 35 cm, šířka hmatníku na nultém pražci 4,4 cm a na dvanáctém 5,3 cm.

Kytara je vybavena předzesilovačem Timber Plus a piezoelektrickým snímačem jedné z nejznámějších firem tohoto oboru - L.R. Baggs - zabudovaným v kobylce. Ovládací panel, který je umístěn na horní lubové části kytary je opatřen potenciometrem hlasitosti, tlačítkem phase, jednorázovým ztlumením mute – aktivujete-li, rozsvítí se zelená kontrolka. Vedle této je další červená kontrolka monitorující stav baterie. Dále si můžete hrát se šoupátky pro basy, středy a výšky. Poslední šoupátko nese označení scoop, ale i přes pečlivé pátrání se mi nepodařilo získat jakékoliv bližší informace o jeho parametrech. Lze tedy konstatovat, že jde o plynule laditelný filtr pracující v oblasti středů. Je obdařen širším Q, díky němuž je záběr okamžitě slyšitelný. Tuto funkci můžeme naleznout i u kytarových aparátů např. Marshall či preampů Rockron. Hned vedle ovládací sekce je šikovně řešená šachtička pro napájecí devítivoltovou baterii. Žádné drátování nebo nasazování čepičky na póly baterie – jednoduše zasunete, zacvaknete – a je to.

Jak to hraje?

Kytara je velice lehoučká. Byl jsem proto zvědavý, jak to bude s její stabilitou, a jestli nebude přepadávat na hlavu. Mírná tendence tady opravdu byla, ale když jsem si kytaru pěkně usadil a našel tu správnou polohu, tato vlastnost při hře vůbec nerušila. Ladění je bezproblémové, kytara dobře ladí i ve vyšších polohách. Jemné odchylky se dají pozorovat až v extrémních výškách na osmnáctém až jednadvacátém pražci. Na dvacátém a jednadvacátém pražci u strun E a H si už struny příliš sedají a nezní. Čeho jsem se zprvu trochu zalekl byl dost tvrdý dohmat. To je samozřejmě ovlivněno osazením velice širokými strunami od výrobce. Tloušťku odhaduji na 12. To je velice dobré na trénink – mozoly se prohlubují, konečky prstů znecitliví, „papilární linie distortují". Když potom přejdete na desítky či devítky, hraje se vám lehounce i v nejkrkolomnějších polohách. Osobně bych struny okamžitě nahradil slabšími. Na tvrdém dohmatu rozhodně nehrála roli výška strun (dvanáctá poloha 5 mm). Dalším méně příjemným zjištěním byly málo opracované a zapuštěné konce pražců po obou stranách hmatníku.

Když jsem si kytaru testoval jen tak na sucho, připadal mi zvuk samozřejmě slabší a užší ve srovnání s lubovými elektroakustickými kytarami s rezonančním otvorem. Přestože byl zvuk tlumenější, působil solidním a uceleným dojmem. Basy a výšky vyrovnané, struny nedrnčí a nebzukají o pražce. Po zapojení do elektriky nástroj obživne. Na ovládacím panelu si můžete nastavit zvuk v dostatečně širokém spektru - od temně sametového, který využijete v jazzu či rocku až po břitce cinkavý, folkový. Tím, že absentuje rezonanční otvor a nástroj je „masivní", můžete Craftera vybudit do velikých hlasitostí, aniž byste museli bojovat se zpětnou vazbou. To opravňuje nástroj používat v hodně hlasité kapele. Ve spojení s běžnými kytarovými efekty působí zvuk velice svěžím a plastickým dojmem. Vůbec bych se nebránil experimentování a hledání zajímavých kombinací a příchutí, protože k tomu kytara přímo vybízí. Testoval jsem na kytarových kombech Laney VC 50 a Peavey Studio Pro 112. Ve studiu ATOL jsme pak nahrávali přímo do Fostex DMT-8 přes lampový preamp TUBE ULTRAGAIN. Nahrávka byla krásně čitelná a plastická. V žádném případě nešlo o „náhražku" akustické kytary, ale o svébytný zvuk.

Závěrem

Nevím jaký byl záměr firmy, pro jakého cílového hudebníka je tento typ elektroakustické kytary určen. Rozhodně však uspokojí široké spektrum muzikantů folkových, rockových či jazzových. Přes počáteční nedůvěru v tento druh nástroje, jsem si kytaru docela oblíbil pro její nevtíravý vzhled, hrdost a univerzální využití – vyzdvihuji variabilní zvuk, odolnost vůči zpětné vazbě. Nedostatky vidím v ostrých pražcích a tvrdém dohmatu, což jsou ale mínusy celkem snadno řešitelné. Nástroj ocení plně elektrifikovaná kapela, a podle mého hlavně kytaristé, kteří s oblibou střídají elektrický a akustický nástroj. Cena nástroje je 12 990,- včetně DPH. Kytara se dodává bez ochranného obalu.