Crate GFX serie

Crate GFX serie
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Kytarových komb s integrovaným DSP stále více přibývá. Firma Crate byla jednou z prvních, která již v minulosti ve svých zařízeních použila DSP procesor. A proto vám dnes přiblížíme novou řadu GFX, která určitě patří mezi cenově zajímavé. Rozhodně by neměla ujít vaší pozornosti.

Úvod

S americkou firmou CRATE jste se již na stránkách MUSIC STORE mohli setkat prostřednictvím testu na kytarové kombo GXT 100 (č.2 1998). Tehdy jste se dozvěděli něco o tom, že jedním z hlavních ukazatelů při práci firemních konstruktérů a vývoji nových produktů jsou názory a návrhy jednotlivých muzikantů. Ne jinak tomu samozřejmě bylo i při vzniku řady GFX, z jejíž nabídky se vám pokusím představit dva typy kytarových komb. Dvoukanálový třicetiwatový model GFX 30 a tříkanálový GFX 212, který má výkon plných 120W.

Charakteristika řady GFX 

Komba jsou určena pro elektrickou kytaru a lampy v nich rozhodně nenajdete. To ovšem neznamená, že ani ortodoxní zastánce lampového zvuku by nemohl být příjemně překvapen. Totiž zvuk, kterým série GFX vládne, vychází z modelové řady GX, jež se vyznačovala novým systémem tvorby zvuku "FLEX WAVE"( výborná simulace lamp). A když k tomu přidáte ještě nově vyvinutý digitální procesor DSP, který umožňuje jedním potenciometrem plynulý výběr mezi efekty, máte na světě GFX v celé své kráse.

Vzhled a konstrukce série GFX 

Povrch všech modelů je tvořen šedou koženkou s lehkými melíry, přecházejícími až do černé barvy. Ochranné rohy jsou tradičně z černého plastu a stejně tak i ucho, které je u všech typů připevněno na horní desce. Přední panel je barevně zpracován kombinací černé, šedé, bílé a modré barvy.

Vyráběné modely

  • GFX15 - 15W, 8“ repro, 2 kanály (6 990,- Kč)
  • GFX20 - 20W, 10“ repro, 2 kanály (10 470,- Kč)
  • GFX30 - 30W, 12“ repro, 2 kanály (12 410,- Kč)
  • GFX65 - 65W, 12“ repro, 3 kanály (16 290,- Kč)
  • GFX120 - 120W, 12“ repro, 3 kanály (17 990,- Kč)
  • GFX212 - 120W, 2x12“, 3 kanály (20 400,- Kč)

U všech tříkanálových modelů jsou ve výbavě nožní přepínače.

DSP 

Jak jsme již uvedli, řada GFX se vyznačuje kombinací klasického komba a vestaveným digitálním efektovým procesorem. Ten je navržen speciálně pro tuto sérii a je u všech modelů řady GFX stejný.

Skládá se ze dvou ovládacích prvků MODE a LEVEL. MODE v sobě ukrývá celkem čtyři nejpoužívanější efekty DELAY, FLANGER, CHORUS a REVERB. Velice zajímavé je zde použité řešení, kdy otáčením pouze jednoho potenciometru lze mezi sebou plynule měnit již zmíněné efekty.

V první poloze (zleva) nastavíme DELAY, který nemá moc možností a je dosti krátký.

Následuje plynulý přechod do režimu FLANGE, který postupně zesiluje a má dvě opravdu použitelná nastavení. Lehký, velmi příjemný FLANGER a silný, který je stále čitelný a přirozený. Zejména u zkresleného zvuku jsem docílil pěkného zabarvení.

Dalším efektem je CHORUS, který je velmi povedený a má příjemně teplou barvu.

REVERB má klasické možnosti nastavení od small room až po large room reverb.

Potenciometr LEVEL má za úkol dodat požadované množství vybraného efektu do výsledného zvuku.

Nutno dodat, že i přes omezené možnosti nastavení těchto efektů je výsledek dostačující a uspokojivý. V žádném případě se vestavěný DSP nevyrovná plně programovatelným a dražším procesorům. Ovšem DSP této série nemá za úkol plně tyto procesory nahradit. Cílem je pouze obohatit základní, tzn. čistý nebo zkreslený zvuk. Pokud máte vyšší požadavky na vestavěný efektový procesor, doporučuji řadu komb CRATE série DX, které si představíme příště.

Ovládání

GFX 212

U tříkanálového modelu jsou tyto ovládací prvky. Hned vedle vstupu pro kytaru, který je úplně vlevo, se nachází sekce ovlivňující zkreslené kanály a tvoří ji potenciometry s označením GAIN 1, GAIN 2 a prvek SHAPE. GAIN 1 slouží k nastavení úrovně zkreslení prvního kanálu. GAIN 2 a SHAPE spolu tvoří druhý zkreslený kanál. SHAPE zde plní úlohu nastavovače výsledného zabarvení neboli průběhu zkreslení. Přepínačem GAIN SELECT následujícím ve výčtu jednotlivých ovladačů přepínáme mezi sebou jednotlivé GAINY. Potenciometry LOW, HIGH, LEVEL jsou společnými korekcemi obou kanálů. Přepínač CHANEL SELECT slouží k přepnutí do režimu čistého kanálu. Ten obsahuje LEVEL, LOW, MID a HIGH. Funkci těchto korekcí (doufám) není třeba vysvětlovat. Poslední dvojici ovládacích prvků s označením DSP tvoří LEVEL a MODE. O výbavě DSP jsem se již zmínil v předchozím textu. Přední panel zakončují tři jackové výstupy INSERT, EXT. SPEAKR k připojení externího reproboxu a FOOT SWITCH pro nožní ovladač. Úplně vpravo je umístěn síťový vypínač. Pod šedočernou průzvučnou tkaninou jsou v případě GFX 212 ukryty dva 12" firemní reproduktory nesoucí označení CRATE/CUSTOM L12.

GFX30

Ovládací panel slabší verze GFX 30 je téměř totožný. Protože se ale jedná o dvoukanálový model, chybí zde samozřejmě korekce, které byly v případě GFX 212 společné pro oba zkreslené kanály. Zkreslený kanál je zde tvořen pouze potenciometry GAIN, SHAPE a LEVEL. Čistý kanál je totožný. Z jackových výstupů chybí INSERT, ale přibyl zde výstup pro sluchátka. GFX 30 je vybaveno jedním 12" reproduktorem.

Zvuk:

GFX30

Zkreslený kanál: GAINEM nastavíme plynule míru zkreslení, které lze stupňovat od opravdu jemného nakreslení, až po hutný silný zvuk, jež by se neztratil ani v žánru hrubšího kalibru. Výslednou míru zkreslení lze samozřejmě dobarvit potencio metrem SHAPE, s nímž můžeme ovlivňovat zvukstředů, basů a výšek. LEVELEM se pak nastavuje celková hlasitost. I když tento kanál je tvořen opravdu jen dvěma potenciometry majícími vliv na výsledný zvuk, umožňují nastavit několik velmi pěkných typů zkreslení. Jednoduše řečeno je potřeba si s těmito potenciometry trochu pohrát.

Čistý kanál: Přepínačem OVERDRIVE přeskočíme do režimu čistého kanálu. Dokonale čistý zvuk s možností širokého nastavení. Korekce nejsou nijak strmé a je možné s nimi zacházet opravdu citlivě. I při použití kytary s humbuckery zněly výšky přirozeně a basy plně. Výsledný zvuk je samozřejmě z důvodu použití jen jednoho reproduktoru méně plnější než v případě GFX 212, kde jsou použity dva.

GFX 212

Vzhledem k tomu, že předzesilovač je shodný jako u předchozího modelu, vychází z něj i velmi podobný zvuk. Výhodou jsou zde ovšem dvoupásmové korekce (MID, LOW) u zkreslených kanálů, kterým můžeme navíc upravit výslednou barvu.

Protože je tento model vybaven dvěma 12“ reproduktory, je zvuk více prostorový a kompaktní, a zejména efekty více vyniknou.

Závěr:

Celkové hodnocení řady GFX je velmi pozitivní (přestože byly představeny pouze dva typy). I přesto, tuto sérii mohou vyzžít zejména kytaristé z oblasti rocku, doporučujeme ji jedincům, pohybujícím se v jiné žánrové oblasti. V každém případě stojí alespoň za vyzkoušení.