Crate GXT 100 (USA)

Crate GXT 100
Autor: 
Cena: 
27 410,00 Kč

Muzikanti pro muzikanty - to je základem

úspěšného image firmy, jehož důsledkem je neustálá inovace a snaha nabídnout kytaristovi co největší uspokojení ze hry.

Firma CRATE z Missouri zaujímá zejména v USA již delší dobu přední místo především mezi výrobci kytarových aparatur. Za zmínku však stojí i basové aparatury příbuzné se slavným výrobcem AMPEG a PA systémy. Její pozice je vybudována zásadním výrobním podílem hudebníků od prvotního návrhu, přes vývoj, samotnou výrobu, až po čtyřnásobnou kontrolu každého výrobku. Kvalitu této značky používají kytaristé zvučných jmen jako Chet Atkins, David Hidalgo, Carl Perkins, Marty Friedman, Mark Knopfler ... Z nabídky kytarových aparatur (jednoduchých tranzistorových až celolampových zesilovačů) vám představím kytarové kombo CRATE GXT 212.

Charakteristika

Kombinace lampového předzesilovače, který pracuje se dvěma lampami 12 AX7 a mosfetového koncového zesilovače o hudebním výkonu 120 wattů. Předzesilovač se skládá ze dvou na sobě nezávislých kanálů A a B, které jsou řízeny elektronkově a mají vlastní equalizer. Protože kanál A i B nabízí dvě možnosti zvýšení výkonu předzesilovače, jsou k dispozici čtyři zvukové varianty. Pružinový dozvuk je společný pro oba kanály.

Test

Ke kombu jsem připojil přibalený nožní ovladač, vybavený třemi přepínači se signalizací led-kontrolkami. Prvním přepínačem zleva zapínáte jemné zkreslení Boost u kanálu A a druhým pak přepínáme zkreslení Gain 1 a Gain 2 u kanálu B. Třetí přepínač ovládá funkci hall. Ovladač je vyroben z umělé hmoty a proti pohybu je opatřen zespodu měkkou gumovou podložkou. Robustní konstrukci komba by slušel stejně robustní nožní ovladač.

Pro snadný další popis si jednotlivé zvukové varianty nazveme A1, A2 a B1, B2 podle kanálů, ke kterým přísluší.

Kanál A1:

Přirozený čistý zvuk bez řezavých výšek, plný v celém spektru. Basy jsou příjemné, konkrétní a silné, středové a vyšší frekvence jsou vyvážené. Hlavně při nižším vybuzení zesilovače jsem měl dojem nedostatečných výšek, což částečně odstranilo použití tlačítka BRIGHT.

Kanál A2:

Oba kanály A mají společný potenciometr GAIN pro nastavení vybuzení. Přepnutí na kanál A2 se projeví dynamickým skokem na vyšší hlasitost. Zvuk má středovější charakter, tón je kulatý a je předurčen pro bluesové sólo. Lampy jsou zde výrazně slyšet a krásně "táhnou". Použití tlačítka BRIGHT zvuku neuškodí, spíše nahradí funkci PRESENCE, jejíž potenciometr se na panelu nenachází.

Kanál B1:

Má vlastní GAIN1, kterým plynule nastavíte potřebné zkreslení. Je čitelné i v případě, kdy hrajete akordy při jeho nejvyšším nastavení. Zvuk je hutný, vhodný pro rockový doprovod.

Kanál B2:

Vlastní nastavení GAINU 2 vám umožní používat tento kanál pro sóla, ale stejně tak i doprovod nebo jiné způsoby hry. Podstatná je zde možnost použití tlačítka MID BOOST, které nabízí nádherně zpěvný, kulatý tón, vhodný pro vybarvení melodických pasáží sól. Velmi pohodlně se s tímto zvukem pracuje, snadno a kontrolovatelně přechází do zpětné vazby.

Reverb je pro všechny kanály společný. Nastavení funguje plynule a je přirozené. Díky "volnému" uložení se nepřenáší zpětné vibrace do zesilovače.

Celkový dojem

Kombo je určené především pro rockové a bluesové kytaristy. Díky chytře vymyšlenému umístnění reproduktorů (v šikmé ose na zkosené desce) se zvuk šíří do všech stran ve stejné barvě. Nemusíte pro jeho kontrolu před kombem klekat, klanět se ani vykonávat jiné směšné pohyby. Sympatická robustní konstrukce 120 wattů, jakož i možnost připojení dalších boxů jsou zárukou široké použitelnosti v rockovém žánru. Na závěr bych chtěl upozornit na to, že kombo se taky vyrábí ve verzi GXT 212 E s reproduktory EMINENCE, jehož cena je ještě přijatelnější - 20 990,- Kč.

Ideální kytarový zvuk je opravdu relativní pojem. Jako prodavač hudebních nástrojů jsem se setkal s nejnemožnějšími představami zákazníka o zvukovém ideálu. Univerzální rada neexistuje, tak jako neexistuje univerzální zákazník nebo univerzální aparatura. A to je dobře.