Danelectro Trip L Wah

Soukromé safari
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
3 500,00 Kč

Již letmý pohled na křivky předmětu dával tušit, že nás čeká další drobná neobvyklost z "autíčkové" stáje amerických Danelectro. Mnozí v minulosti jistě zaregistrovali výrazně červený "cadillacový" wah, který často poutá pozornost ve firemních prospektech.

Inspirace 60. a 70. léty je pro tuto firmu charakteristickým znakem a možná několik muzikantů odradí, leč hledám-li pro sebe ten správný efekt, je lépe zapomenout na předsudky či pózy a používat především sluch. TRIPL L WAH, jak se tento efekt nazývá, nabízí trojici značně odlišných wahových efektů, z nichž každý je poměrně osobitý.

Design

Vlastní schránka efektu se honosí tvary dnes již legendárních amerických automobilů, a tento netradiční tvar je umocněn barevným provedením ve slonové kosti, navíc se zebrovitým žíháním. V místech kde mívají auta reflektory jsou velmi elegantně vsazeny jackové samice vstupu a výstupu, mezi nimiž nalezneme poslední konektor pro napájecí zdroj. Pokud tedy nevystačíte s napájením 9 V baterií (její pouzdro a kryt jsou přístupné ze spodní strany pedálu), která je dodávána s efektem, doporučuje firma vlastní adaptér označený jako DA-1.

V přední části horní plochy pedálu (na „kapotě"), jsou umístěny dva přepínače změny požadovaného efektu, tedy Midd Wah On/Off a Bass Wah On/Off. Treble Wah má spínač ukryt přímo pod samotným pohyblivým pedálem a jím se i spíná. Toto řešení je pro začátek trochu náročnější na obsluhu, ale při troše dobré vůle a praxe je akceptovatelné. Přesto by pravděpodobně bylo lepším řešení umístění trojice přepínačů průběhu wahu na „kapotě" a čtvrtého spínače On/Off pod pedálem. Po stranách „karoserie" jsou umístěny stříbrné roury virtuálních výfuků, které však plní funkci pouze dekorativní.

V místě zadních reflektorů jsou zde vsazeny červené LED, které indikují aktuálně používaný průběh wahu. Konstrukce samotné schránky byla k mému velkému překvapení celoplastová. Nyní vidím zděšení ve vašich tvářích – lehká, na místě nedržící a poskakující krabička! Omyl! Firma vsadila do útrob efektu pět masivní kovových závaží ve tvaru I a celé pouzdro navíc uzavřela poctivým 1,5 mm tlustým ocelovým plechem. Efekt má tedy patřičnou hmotnost a díky gumovým špalíkům, imitujícím kola vozu, a jejich přichycení ke korpusu, je maximálně stabilní. A to i v podélném směru, kde byl, řekněme pod patu, přidán další patřičně veliký gumový člen. Jediné čeho se lze částečně obávat je pád efektu z větší výšky. Přiznávám, že nárazuvzdornost jsme z pragmatických důvodů neodzkoušeli. V tomto směru je kov přeci jen lepší volbou. Zastavme se ještě u povrchu průběžného pedálu nesoucího logo zařízení. Je vzhledem k použití poměrně měkké pryže opravdu dobře ošetřen proti sklouznutí boty, kdy i vlhké podrážky mají solidní přilnavost.

“Střívka”

Vnitřní architektura efektu odpovídá moderním technologiím.

Tzn. je použit oboustranný tištěný spoj s povrchovou (SMT) montáží součástek. Změnu efektů zajišťují mikrospínače větších rozměrů, které jsou ovládány kovovými tlačítky na skvěle tuhých pružinách. Evidentně odzkoušená záležitost, žádné náhodné a nechtěné přepnutí. Jediné co mne překvapilo je použití klasického potenciometru. Tedy pokud jsem se správně díval, žádná optika.

Zvuk

Tripl L Wah připojuji ke svému lampovému Laney VC 30. Dávám volume na kombu na plno. Tripl malinko bručí, ale v konečném efektu to vůbec nevadí. Zapínám Midd rejstřík a jsem mile překvapen jak pěkně zní! Efekt důkladně zpracovává středové pásmo signálu a při lampovém zkreslení a při vyšší hlasitosti, krásně „nahvízdává". Reaguje přirozeně na attack pravé ruky a sešlápnutím pedálu, který na můj vkus jde až příliš lehce, tvořím velmi kvalitní a probarvený tón. Přepínám na čistý kanál a jsem opět překvapen, jak to pěkně „funky" hraje. Skutečně, tato poloha by velmi dobře zapadla do formace hrající tento,dnes tak populární, styl.

Jako druhý volím Treble a zdá se mi, že tento průběh efektu trochu ubírá zkreslení. Zvuk se mi zdá jakoby „vykleštěný", tenký. Je-li to záměr nevím? Modulace zvuku je méně výrazná, „kvákání" se omezuje na jakési „přibroušení" zvuku. Zkouším čistý kanál a efekt se chová podobně jako flanger? Výšky dostávají masivní prezentnost a nepříjemnou ostrost ve stylu „uřízni jim hlavy". Osobně si nejsem vůbec jist, kde bych Treble, myslím tím styl, použil. Ale to je věcí vkusu, že?

Poslední poloha je Bass. Nutno zdůraznit, že v tomto rejstříku mi efekt vyrazil dech! Vážení kolegové, chcete hrát Hendrixe, Claptona, S. R. Vaughna a jiné kytarové velikány? Tak toto je přesně efekt pro vás! Velmi inspirativní zvuk zachovávající si ve velkém procentu svůj původní charakter a razantnost, ale s přídavkem skvělé a důrazné modulace, a to jak při zkreslení, tak na čisté tóny. Pokud mohu posoudit, tak toto je „žabák" jak vystřižený. Přirozené měkké a plynulé „kvákání" s krajní polohou připomínající až ring modulátor. Psychedelické! Myslím, a teď asi píchnu do vosího hnízda, že s tímto zvukem by se TRIPL nemusel bát srovnání s legendárním Cry Baby od firmy Dunlop! Vydržel jsem s tímto efektem hrát skoro dvě hodiny a čím víc jsem hrál, tím víc jsem se bavil. Skutečně hodně inspirativní.

Resumé

Firmě Danelectro se povedl efekt, který v této cenové relaci může být kvákadlovým králem mezi ostatními. Připočítáme-li zajímavý design s robustní konstrukcí nezbývá než si jej poslechnout a odzkoušet. A padne-li vám do ucha jako mně, tak jej třeba koupit. A to i přes drobné nesnáze v počátcích používání. Já osobně, velmi silně uvažuji o tom, že místo vrácení efektu vrátím „pouze" peníze.