D.A.S. ST-8A

Aktivní reproboxy
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
24 226,00 Kč

Patříte k muzikantům, kteří několik večerů v týdnu tráví pravidelným hraním v baru, nebo v malém klubu? Stojíte častěji před problémem, jak zajistit ozvučení recepce, semináře, prezentace, konference, módní přehlídky, nebo cvičení s hudbou? Uvažujete v této souvislosti o malém, výkonném, mobilním a snadno obsluhovatelném PA systému? Pak možná právě vám jsou určeny následující řádky.

Aktivní reproduktorová soustava ST-8A představuje malý ozvučovací PA systém disponující vlastnostmi, které ho předurčují k výše zmíněným aplikacím. Podívejme se na konstrukční provedení a vlastnosti. ST-8A je dvoupásmová aktivní reproduktorová soustava. Skříň má dozadu zkosený tvar a je vyrobena z překližky, jejíž povrch je upraven černým polyuretanovým nástřikem. Základní rozměry jsou: výška 450 mm, šířka 300 mm, hloubka 300 mm a celý systém váží 14,5 kg. Čelní stěna je zakryta průzvučnou tkaninou, která je natažena na děrovaném plechu, takže jsou reproduktory poměrně účinně chráněny. Spodní strana skříně je osazena standardním „hnízdem" pro montáž na stojan. Na bocích skříně a také na zadní straně jsou připevněny speciální firemní západky, které umožňují zavěšení reproduktorové soustavy. Protikusy k těmto zámkům jsou však již volitelným příslušenstvím. Pokud mluvíme o zadní stěně skříně, tak zde také najdeme vybrání, které slouží jako ucho pro snadné přenášení a pak veškerá propojovací místa s ovládacími prvky zesilovačů. Případného uživatele bude určitě zajímat, co se dá k této aktivní reproduktorové soustavě vlastně připojit.

Tak tedy: k dispozici jsou dva vstupní předzesilovače s možností „namíchání" poměru vstupních signálů. Jeden předzesilovač, osazený konektorem XLR, slouží k připojení mikrofonu. Elektronika není vybavena fantomovým napájením +48 V a tak je možné připojit pouze dynamický mikrofon (pokud uživatel nevlastní externí napáječ pro kondenzátorové mikrofony). Vstup pro mikrofon má vlastní potenciometr úrovně označený MIC. Citlivost mikrofonního předzesilovače lze navíc ještě „doladit" trimrem MIC Gain, na který si ovšem musíte připravit poměrně hodně malý šroubováček a za nepříznivých podmínek asi také baterku.

To samé platí i o druhém předzesilovači, který slouží k připojení signálů linkové úrovně (reprodukovaná hudba z CD). Linkový vstup je osazen konektorem 1/4", má vlastní potenciometr úrovně LINE, trimr vstupní citlivosti zde chybí. Pro vyvedení signálu z reproduktorové soustavy (do jiného zesilovače, mixážního pultu, jiné ST-8A apod.) je k dispozici výstup Line Out osazený tzv. kombo konektorem XLR/1/4". Tento výstup je vyveden před koncovým stupněm.

Poslední ovládací prvek, který jsem ještě nezmínil, je třetí potenciometr označený Level, kterým se nastavuje výsledná úroveň hlasitosti z obou vstupních předzesilovačů. Pro orientaci při nastavování optimální úrovně signálu slouží dvě LED diody, kde zelená standardně signalizuje přítomnost užitečného signálu (v bodě před potenciometrem Level) a červená LED dioda signalizuje přebuzení koncových zesilovačů. K signálové trase se ještě vrátíme.

Přenos zvukového signálu zajišťují dva reproduktory, z nichž každý je buzen samostatným výkonovým zesilovačem. Spodní a střední pásma zvukového spektra obstarává reproduktor s průměrem 8 palců. Tento reproduktor je „poháněn" zesilovačem jehož udávaný trvalý výkon (RMS) je 150 wattů. Výškovou sekci soustavy reprezentuje tlakový reproduktor s titanovou kmitačkou o průměru 2 palce, který je osazen na plastový zvukovod, jehož tvar má zaručit konstantní směrovost vyzařování vysokých frekvencí. Pro tento vysoko tónový reproduktor je vyhrazen zesilovač s udávaným trvalým výkonem (RMS) 50 wattů. Oba zesilovače dvoupásmové aktivní reproduktorové soustavy ST-8A jsou vybaveny všemi běžnými ochranami. Podívejme se ještě do útrob ST-8A. Pomineme-li napájecí zdroj a nezbytný chladič, pak se celá elektronika nachází na dvou destičkách plošných spojů, které jsou osazeny technologií SMD. Co se tu dá, pokud není k dispozici schéma zapojení, „objevit"? Například to, že na místě výkonových zesilovačů jsou použity integrované zesilovače LM3886TF. S tímto integrovaným obvodem lze dosáhnout výkonu až 75 wattů. Na desce plošného spoje jsou použity celkem tři. Je tedy pravděpodobné, že jeden je použit jako zesilovač pro vysokotónový reproduktor a další dva pracují do můstku pro basový reproduktor. To mi ale nepřipadá tak důležité, jako pohled na blokové schéma signálové trasy. Zde vidíme, že signál ze vstupních předzesilovačů prochází přes několikero filtračních obvodů, než se vůbec dostane do výkonových zesilovačů. Prvním v řadě je blíže nespecifikovaný CD filtr. Za ním následuje filtr typu low pass, který omezuje přenos vysokých frekvencí nad kmitočtem 19 kHz. Signál pak pokračuje přes filtr typu high pass, který naopak omezuje přenos spodních pásem pod kmitočtem 55 Hz. Signál se po průchodu těmito filtry rozděluje a přes další aktivní filtry směřuje do výškového a hlubokotónového reproduktoru. Z těchto skromných podkladů se dá tedy usuzovat, že výrobce a hlavně konstruktéři ST-8A se vynasnažili omezit, nebo eliminovat veškeré negativní jevy, které se mohou při reprodukci zvukového signálu v daném akustickém prostředí vyskytnout. A jaký je výsledek? Nezbývá, než abyste se přesvědčili sami. Než tak budete moci učinit, pokusím se vám zprostředkovat několik svých praktických postřehů.

To vše, co tu bylo doposud napsáno je sice hezké, nebo přinejmenším zajímavé, ale mě jako zvukaře, nebo muzikanta zajímá, jak to hraje, co z toho „leze". Takže, v prvé řadě: reproduktorová skříň se dobře přenáší, není koneckonců tak těžká a výřez pro uchycení na zadní straně je vymyšlen šikovně, takže jeden člověk bez větších problémů odnese z auta na pódium dvě bedny naráz, aniž musí přemýšlet o tom, „za co to nejlíp chytit". Připojení síťové a signálové kabeláže je také naprosto srozumitelné úplně pro každého, takže netechnicky založení umělci a organizátoři různých společenských akcí se nemusejí obávat, že něčemu nebudou rozumět. Zapnutí zesilovačů je neslyšné, pod průzvučnou tkaninou na přední stěně prosvítá červená LED dioda signalizující zapnutí. Vypnutí napájení je překvapivě podstatně hlučnější. Trochu pozornosti vyžaduje nastavení zdrojů signálu. Pokud je použit vstup pro mikrofon i pro linku současně, je dobré si nejprve nastavit jejich vzájemný poměr pomocí potenciometrů MIC a LINE. Požadovaná celková hlasitost se pak nastaví potenciometrem LEVEL. Zde je pouze třeba sledovat červenou LED diodu, aby nesvítila příliš často, nebo dokonce trvale. Tím je veškeré nastavování hotovo.

A teď tedy reprodukce samotná. Pokud jde o pokrytí do stran, to se zdá být dobré, při přecházení z osy vyzařování na strany se charakter zvuku zásadně neměnil (použité vyústění HF driveru má deklarovaný horizontální úhel pokrytí výtečných 100 stupňů). Výkon reproduktorové soustavy je dostatečný na to, aby bylo možné ozvučit prostředí klubů, barů a běžných restauračních místností, konferenčních místností a salónků, výstavních stánků, v přiměřeném rozsahu i otevřený prostor. ST-8A produkuje důrazný zvuk, jehož jediným nedostatkem je nízké rozlišení. Pokud je reprodukován jednotlivý nástroj, nebo hlas, není to tak markantní, ale při reprodukci kombinovaného hudebního signálu, například skladeb z originálních CD je to celkem znát. Posloucháte nahrávku, slyšíte sice činely, ale ty postrádají svoji typickou barvu, brilanci a hlavně prostor. Výsledek je jakoby umělý. V reprodukci zpěvu je sice méně sykavek než bývá zvykem, ale opět zde schází přirozený jas a probarvení. Vše jakoby se odehrávalo za oponou. Můj názor je ten, že je to důsledek průchodu audiosignálu přes všechny výše popsané filtry, kterými je „ošetřena" signálová trasa. V reprodukci subjektivně převažují spíše spodní pásma. Abych byl přesnější, převažuje pravděpodobně jedna konkrétní frekvence. To vyvolává dojem, že reprodukovaná muzika hezky pěkně „tlačí", což je možná účelem, ale na druhou stranu to může v méně vhodných akustických prostředích snadno skončit tím, že bedny budou hrát sice pěkně zostra, ale rozumět nebude vůbec ničemu. Za takových okolností možná nebude na škodu, když budou mít připojené zdroje signálu možnost vlastní ekvalizace.

Mám-li na závěr testované aktivní reprosoustavy D.A.S. ST-8A nějak zhodnotit, vyzdvihl bych především jejich skladnost, mobilitu, bohatou výkonovou rezervu a snadnou obsluhu. Určitě vítanou vlastností je možnost jednoduché mixáže dvou přímo připojených zdrojů signálu. Pokud jde o zvukové vlastnosti, myslím si, že co ucho, to potencionálně jiný názor. Proto doporučuji: vyzkoušejte sami!