dbx 376 (USA)

Od lampy k Hi-end resolution
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
27 900,00 Kč

Rádi bychom vám představili audio pomůcku druhu „Schannel Strip” ,řádu elektronko-binárních, čeledi rackovitých od firmy, která se zabydlela u mnoha hudebníků a zvukařů celého světa. Bez zbytečných superlativ, prostě: klasika-dynamika-Amerika.

Oč se vlastně jedná? Samozřejmě, pro většinu z vás budu nosit dříví do lesa, ale…. Tyto přístroje v sobě sdružují v různé kvalitě a různém provedení několik jednoúčelových bloků, většinou v jednokanálovém provedení. Bývá zde vstupní jednotka pro jeden i více druhů připojení, ekvalizér, kompresor, expander/gate, de-esser, limiter, atd. Vše završí výstupní část, také pro jediné nebo více možných připojení. To vše může být ještě oživeno inserty, vstupy a výstupy jednotlivých bloků a dalšími fajnovostmi toho, kterého výrobku. Zde nastává problém, protože mezi jednotlivými typy jsou velké rozdíly.

Předpokladem tedy je výběr v určité cenové hladině a následně nutností položit si otázku: využiji to či ono a nebo chci něco co tento typ nemá. Zde se nabízí zopakovat výhody a nevýhody těchto racků. Výhodou je bezesporu kompaktnost, eliminování problémů se špatným úrovňovým nebo impedančním přizpůsobením, minimální kabeláž, která je největším dodavatelem poruch a signálních nečistot a nakonec i nezabírá mnoho místa.

Nevýhodou je vrozená malá nebo žádná flexibilita. Při absenci vhodně umístěných insertů ztrácíte šanci použít jiný kompresor, ekvalizér atp., než naordinovala firma. Tedy proč se tento nebiologický druh natolik rozšířil? Hlavní poptávka začala vznikat s rozšířením digitálních home a menších studií, které samozřejmě nemohou vlastnit velké a drahé mixážní stoly, ať již z důvodu financí nebo i místa. Potom je rack, kdy je třeba občas k samplům „naplaybackovat” zpěv, nebo živý instrument, dost vhodným pomocníkem. Některé tyto jednotky jsou na takové úrovni, že jim mohou konkurovat jen špičkové stoly, takže lze je doporučit do většiny studií.

Popis

Černá devatenáctipalcová jednotka, výšky 1U, pouze přední panel je lesklý broušený hliník. Tímto designem i typovým označením zakládá spolu z dvojitým lampovým mikrofonním preampem 386 novou sympatickou (řekl bych i cenově) řadu 300.

Přední panel (zleva): 1/4” jack, vysokoimpedanční vstup pro nástroj, nad ním tlačítko Mic/Line, dále otočný regulátor citlivosti pro všechny typy připojení a nad ním čtyřledkový indikátor vybuzení. Tedy pro mikrofon, linku, nástroj. Následují čtyři také podsvěcovaná tlačítka v pořadí: 48 V Phantom, - 20 dB PAD, otočení fáze a Low cut. Následuje sekce ekvalizéru, a to : Bass (+/- 15 dB), Mid (+/- 15 dB), Mid frekv. (100 Hz - 8 kHz ), High (+/- 15 dB) a samostatná LED pro indikaci přebuzení EQ. Pokračujeme prvky kompresoru. Threshold a nad ním již typické tři LED (- / 0 / + ) pro indikaci stavu kolena. Následuje tlačítko „ Overeasy” a potenciometr Ratio. Nad regulátorem ratio se nachází řada osmi LED pro Gain Reduction. Pokračujeme tlačítkem Slow/Fast a regulátorem výstupu kompresoru. Další sekcí je De-esser, tedy frekvenčně závislý kompresor. Konkrétně hornopropustní klíčování a začíná regulátorem prahové frekvence a potenciometrem úrovně oddeeserování. Doplněny jsou ještě dvěmi LED pro indikaci gain reduction. V rámečku se ještě nachází tlačítko pro přepínání výstupního metru, tedy další řadu osmi LED, v režimu pro analogový nebo digitální výstup a potenciometr pro výstup z procesoru. A jako by to nebylo málo, vše završuje pět tlačítek, které fungují jako přepínače a podle barvy podsvícení jsme informováni o momentálním stavu. První soft klávesa je Dither, další Shape, Sample rate, Word Length a Output Format.

Zadní část (opět z leva): síťový vypínač, Eurozástrčka pro síťový kabel, výstupy AES/EBU na XLR3 konektoru, S/PDIF na Cinch. Následuje dvojice BNC konektorů pro Word Clock IN a OUT. Na straně pravé je Line OUT na XLR 3 i 1/4” jack, dále Insert zapojený mezi lampu a EQ. Poslední dvojicí je linkový vstup 1/4” jack a mikrofonní vstup na XLR 3 se zlacenými kontakty jako jeho sousedé.

Test - vstupní část

Mohu říci, že velmi, velmi dobrá. Plně uspokojí potřeby studia jak v možnostech připojení různých zdrojů ( mikrofon dynamický i kondenzátorový potřebující napájení Phantom a dodávajíc velký signál – máme možnost skokový útlum –20 dB. Linkový, kde můžeme dbx 376 zapojit např. do insertu mixu a vysokoimpedanční nástrojový pro přímé – Direct nahrávání elektrofonických kytar a baskytar), tak ve velmi dobré citlivosti a čistotě vstupu. Navíc firma dbx vložila do signálové cesty „lampičku”, která se stará o příjemné prohřátí signálu. Lampa není přímo vstupním obvodem, ale je nastavena tak, že když přidáváte gain a vstupní indikátor stabilně rozsvěcí třetí LED, objevuje se nejprve lehce, potom znatelněji elektronková limitace (samozřejmě není to 900 Marshall !), ale k samotnému přebuzení vstupu dojde až později.

Insert a ekvalizér:

Samozřejmě, že každý má jiné potřeby a kdo točí na harddisk počítače, většinou disponuje kvalitními softekvalizéry s možnostmi těch nejlepších pultů (např. Waves REQ 6). Já osobně bych i s touto možností uvítal ekvalizér větších možností i za cenu nárůstu ceny. Naštěstí si je firma tohoto (jediného) handicapu vědoma, a vhodně umístila insert. Když ale vezmeme cenu externího parametrického ekvalizéru, tak jak má být, tedy laděné ořezávání spodního a vrchního pásma, laděné basy a výšky s možností bell i shelving a dva parametrické středy s volbou frekvence, šířky pásma Q a boost/cut, vyjde cena poněkud astronomická. Myslím, že implementováním EQ byť by poněkud jednodušího, ale ne až tak příliš by se jednalo o levnější řešení. Jde, jak jsem uvedl v úvodu, pouze o můj názor a Vám může sloužit ke vší spokojenosti.

Kompresor

Zde není téměř o čem hovořit. Kdo znáte a myslím, že je nás většina, kompresory od této firmy víte, co lze očekávat. Jedná se o klasický VCA overeasy kompresor podobný dbx 160, s tím, že nemá zápornou kompresi a vhodný je téměř na vše, zvláště na vokály a sólové neperkusívní nástroje se zapnutým „Overeasy”. Na basu bez overeasy a většinou s Fast křivkami atd.

Prostě velmi jednoduché a úspěšné ovládání. Zde bych ještě mohl něco k bloku, který zde nenajdete.

Totiž Expander/Gate. Můžete mít samozřejmě jiný názor vyplývající ze způsobu vaší práce, ale mě zde tento blok vůbec nechybí. Myslím, že tento proces, může z lehké neopatrnosti při záznamu napáchat neodvratné škody a pokud máte jednotlivé nástroje ve stopách, je možné tento proces provést v klidu později. Škoda, že autoři počítačových virů nepřestanou dokazovat sobě jak jsou dobří a nepřesvědčí za nějakou tu „kačku” nás, třeba solidním softem expanderu v dimenzích např. Drawmer DS201, dbx Supergate 172, Aphex 622 nebo Behringer Inteligate. Nebo o něm nevím?

De-esser

Pravda je, že vhodným mikrofonem, postavením před mikrofonem a zpěvákem ho nepoužijete, ale co když něco selže? Nebo záchranou se může stát při fintě „ natáhnout nové struny před nahráváním” atd. Každopádně, výborné, že je zde a dobře funguje v širokém rozsahu.

Test - Výstupní část

Perlička na závěr. Určitě v dané cenové relaci výrobku. Když pominu symetrické i nesymetrické připojení analogového výstupu na konektorech XLR3 a 1/4” Jack, je zde ještě výstup digitální se vším na co si jen pomyslíte. Rozbor by vydal na další článek a tak jen heslovitě. Pro ostatní Vás odkáži na přiloženou tabulku. Zásadní je, že lze volit mezi 16- 24 bity a samplovací frekvenci 44,1 až 96 kHz. Výstupní formát je AES/EBU nebo S/PDIF, chybí jen optika.

Celé toto zastřešuje něco, čemu firma říká „dbx TYPE IV conversion systém”. Popíši to svými slovy asi takto: Jedná se o simulaci analogové saturace bez nežádoucích vlivů. Velmi zjednodušeně si představme na výstupu kompresor nastavený tak, že práh je na -4 dB, Ratio 1: nekonečno a oblé koleno. Funguje to bezvadně. Přidáváním výstupní hlasitosti se snímek neuvěřitelně nadupává a útočí na vás stěnou decibelů, ale nijak se nedeformuje. Super. Na závěr zde tedy máte velmi dobrou zvukovku s výbornou flexibilitou a patentem firmy, který sám o sobě stojí za to.

Závěrem

  • Heslovitě klady a zápory o výrobku onoho druhu bez ohledu na cenu, která je pak ale velice nízká!!! Čistý, brilantní zvuk v dimenzích i dražších kolegů. Velká univerzálnost při použití včetně A/D převodníku s možností nastavení. Dobrá a bohatá signalizace, pohodlné ovládací prvky. Digitální řečí – příjemné uživatelské rozhraní. Jedna věc je trochu škoda. Při vypnutí a zapnutí přístroje si zvukovka nepamatuje naše poslední nastavení softkláves. Šrámem na dokonalosti by mohl být funkční, ale jednoduchý ekvalizér. Někomu může chybět Gate, ale je zde pro oba případy alespoň vhodně umístěný insert. Výborné zpracování a zajištěný servis.
  • Heslovitě klady a zápory o výrobku onoho druhu s ohledem na cenu. Čistý, brilantní zvuk, velká variabilita jak v počtu sekcí, tak v možnostech připojení. Jako nadstandart lze považovat integrovanou „lampičku” a hlavně dobrý A/D převodník. Vynikající provedení od věhlasné firmy a domácí servis.