DigiTech BP 90 & DB 15

Baskytarový modelingový multiefektový procesor & kombo
Kategorie: 
Výrobce: 
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Před nedávnem byl v tomto časopise představen baskytarový multiefektový procesor BP 355 firmy DigiTech, který ze současné nabídky basových multiefektů této firmy stojí na pomyslném vrcholu svými zvukovými možnostmi, vybavením i cenou. Ovšem ne každý využije toto téměř profesionální zařízení, a proto výrobce myslel také na (řekněme) „méně náročné klienty“, kteří by jinak mohli zabrousit k levnějším modelům konkurence, a nabízí zmenšenou a zjednodušenou variantu v podobě procesoru BP 90. A právě tento základní model (existuje ještě „prostřední“ model BP 200) ve spojení s malým basovým kombem DB 15 je předmětem tohoto testu. 

Procesor BP 90 (2 590,- Kč)

Jak naznačil úvodník, basový procesor BP 90 je základním modelem řady BP od DigiTechu, přesto využívá všechny technologické prvky a finesy jako nejvýkonnější verze. Ačkoliv stále ještě do jisté míry vypadá jako hračka pro děti, ve vnitřnostech se pyšní DSP procesorem typu Audio DNA2 a vysoce výkonnými audio A/D, D/A převodníky, založenými na 24bitové architektuře se vzorkovací frekvencí 44,1 kHz. V úvodu zmíněné zjednodušení se tedy v žádném případě netýká kvality zvuku, ale pouze poněkud omezenějších možností nastavení. Přesněji řečeno, parametry nastavení jsou téměř totožné jako u BP 355, jenom počet volitelných proměnných, matematicky vyjádřeno, je snížen. I tak jsou ovšem možnosti editace parametrů jednotlivých efektů tvořících „menu“ multiprocesoru velkorysé a dle mého názoru naprosto postačují. Pokud totiž nehodláte využívat přednosti, kterými se nejvýkonnější BP 355 odlišuje od základního modelu, tj. oželíte absenci pomocného audio vstupu pro iPod/MP3/CD přehrávač, symetrické výstupy Canon-XLR s přepínači citlivosti mix/amp, looper s délkou 20 sekund a především USB konektor s bonusem v podobě DVD-ROM s OEM verzí LE5 známého nahrávacího softwaru Cubase firmy Steinberg, pak nepochybuji, že „devadesátka“ vám za poloviční cenu proti BP 355 udělá přinejmenším stejnou radost (pro srovnání viz přiložená tablulka).

Je zřejmé, že rozdíly mezi oběma modely opravdu nejsou nijak dramatické a osobně pochybuji, že by „méně vybavená“ BP 90 nesplnila očekávání drtivé většiny uživatelů. Pokud se pro BP 90 rozhodnete, v designově pěkně vyvedené krabici najdete vlastní multiefekt, napájecí transformátorek AC 230 V/DC 9,6 V – 300 mA, podrobný návod a registrační list uživatele. DigiTech je součástí nadnárodní skupiny Harman, pod jejímiž křídly najdeme zavedené značky jako AKG, Crown, JBL, Lexicon, Selenium, Soundcraft, Studer a mnohé další. Harman si na „outfitu“ svých produktů zakládá, a na balení a prezentaci jeho výrobků je to znát. „Owner´s manual“ na osmatřiceti stránkách kapesního formátu podrobně, ale přitom přehledně a logicky seznámí uživatele s uspořádáním a možnostmi multiefektu.

Podívejme se nyní na uspořádání multiefektu podrobněji. Pro základní orientaci je možné vyjít ze schématu na 19. straně návodu, kde je BP 90 znázorněn jako virtuální sled jednotlivých „krabiček–efektů“, a to v řazení obvyklém u analogových zařízení. Diagram začíná efektem WAH/fretless, následují kompresor, zkreslení (vychází z typu zesilovače v konfiguraci s typem boxu), korekce, šumová brána, chorus, delay a reverb… Přesně v tomto pořadí jsou jednotlivé efekty zobrazeny na panelu multiefektu, jsou ještě ovšem rozšířené o další parametry: prvním vlevo je hlasitost „preset level“, zatímco po reverbu následuje „expression“ a „bicí automat“ s volbou charakteristických bicích stylů tzv. „paternů“, tempa (40 až 240 BPM) a samozřejmě i úrovní hlasitosti (level). Odlišným podbarvením je zvýrazněno základní dělení výše uvedených funkcí: prvních 6 (preset level, frettless/wah, compressor,amp/distortion, equalizer, noise gate) je podbarveno bíle, modulační efekty (chorus, delay, reverb) a expression jsou podbarveny černě a funkce automatického bubeníka (pattern, tempo a level) jsou podbarveny červeně. Toto rozdělení je třeba brát jako ilustrativní, většina z uvedených „efektů“ v sobě ukrývá mnoho dalších možností. Např. pod efektem „chorus“ lze nastavit také flanger, phaser, tremolo, vibráto apod.

Pohybovat se nahoru a dolů mezi jednotlivými efektovými „krabičkami“ umožňují dvě tlačítka EDIT umístěná zcela vlevo, zatímco výběr z přednastavených parametrů se děje obdobnými tlačítky VALUE, které najdeme uprostřed panelu. Zobrazované názvy na displeji jsou opět omezeny kombinací dvou znaků, např. F9 je flanger o maximální hloubce efektu (tj. o stupni 9).

Svým provedením BP 90 upomíná na zmenšenou variantu BP 355, a to jak svým uspořádáním, tak také svým designem. O přibližně dvě třetiny plochy se dělí rozměrný displej a dva nožní spínače, jednu třetinu plochy zaujímá „expression“ nožní pedál s kombinovanou funkcí hlasitosti nebo ovládání WAH. Půdorysem „devadesátka“ zaujímá téměř plochu formátu A5, tj. 210 mm x 155 mm, takže do kapsy běžného gigbagu se bez problému umístí. Je tedy velikostí proti BP 355 přesně poloviční. Multiefekt v černém nenápadném provedení má spodní desku vyrobenou z hliníkového plechu, zatímco zbytek tvoří plastové výlisky, které vypadají, že by sice mohly nějaké to poškrábání vydržet, ovšem pád na zem určitě ne. Ale pokud si uvědomíme možnosti a určení tohoto „drobka“, myslím, že pódiové živé hraní to asi nebude, takže větším hrubostem zřejmě vystavován nebude. I když při troše slušného zacházení by jistě zvládl i pódiovou produkci. Zvlášť, když dva výstupy umožňují stereo provoz. Pro převažující profesionální využití by ale byl jednoznačně vhodnější volbou větší a odolnější „plechový“ model BP 355.

Základní vlastnosti BP 90 
(v závorce srovnání BP 355):
• Počet simulací zesilovače: 11 (21) 
• Počet simulací zvuku reproboxu: 5 (14) 
• Počet zabudovaných efektů: 32 (66)
• Počet továrních presetů: 50 (70) 
• Automatický bubeník: 
   40 bicích patternů     
    + 5 rytmů metronomu (60 + 5)
• Maximální počet simultánně
   zapojených efektů: 6 (10)
• Třípásmový (čtyřpásmový) ekvalizér 
• Noise Gate: 2 (2) typy 
• Počet Wah efektů: 3 (3) typy
• Kompresor (až 110 kombinací nastavení 
   – frekvenčního pásma a stupně komprese)
• Simulace zvuku bezpražcové baskytary 
   – 30 možností
• Chromatická ladička 
• Expression pedál 
• Analog bypass 
• Stereo výstup
• Rozměry (mm): šířka 216 (445),
   délka 165 (222), výška 51 (63)
• Hmotnost: 0,7 kg (2,8 kg) 
• Konektory vstup: 
• Jack 6,3 mm nástrojový vstup 
• Vstup pro síťový adaptér 
• Konektory výstup: 
• 2x nesymetrický jack 6,3 mm 
    stereo/mono výstup (levý/pravý) 
    přepínačem Amp/Mixer
• Sluchátkový stereo výstup jack 3,5 mm

Základní ovládání a přístup do presetů (bank) s přednastavenými zvukovými moduly zajišťují 2 nožní spínače. V pořadí zleva doprava jsou označeny pouze ikonami šipek dolů (DOWN), nahorů (UP) a „propojovacím popisem“ BYPASS mezi nožními spínači - současným stlačením levého a prostředního spínače tedy vyřadíme efekt z činnosti. Při delším asi dvousekundovém podržení obou aktivujeme elektronickou ladičku, překvapivě přesnou. „In tune“ jste samozřejmě v okamžiku, kdy pohyblivá červená LEDka zhasne a rozsvítí se centrální zelená.

Na základní úrovni může uživatel vybírat z 50 přednastavených zvuků bez nutnosti další manipulace. Přednastavené zvukové moduly (lze s nimi dále samozřejmě podrobněji pracovat) se zobrazují zkráceným pojmenováním na displeji tvořeném „LED“ diodami o výšce cca 20 mm, jejich červené segmenty jsou dobře čitelné i ve tmě pódia. Ovšem nastavovat něco v přítmí nebude zrovna komfortní. Na rozdíl od BP 355 má BP 90 displej pouze 14segmentový, tj. umožňuje zobrazit nejvýše cifru 99 nebo kombinaci písmen a čísel. Vyvolané presety lze editovat pomocí 4 kruhových tlačítek (spínačů) v pořadí zleva doprava: TONE LIBRARY, EFFECTS LIBRARY, EFFECTS LEVEL a MASTER LEVEL. Z uvedeného je zřejmé, že proti vyššímu modelu BP 355 zde došlo k žádoucímu zjednodušení ovládání a zpřehlednění funkcí. Kombinované funkce tlačítek, které přeci jenom nemusí každému vyhovovat, zde již nenajdeme. Označení je dostatečně výmluvné a naznačuje, co lze kterým potenciometrem nastavit. Možností nastavení parametrů jednotlivých vybraných efektů je opravdu mnoho. Vzhledem k vizuální signalizaci je okamžitě jasné, který parametr je aktivní nebo který lze měnit. Pro uložení vytvořených zvuků slouží tlačítko STORE.

„Architektura“ tohoto modelingového procesoru nabízí uživateli na jedné straně pevné záchytné body tím, že mu rámcově naznačuje, jaký zvuk v „knihovně“ lze čekat, a na druhou stranu poskytuje i velkou míru osobní tvořivosti v tom, do jaké hloubky bude moci sám uživatel tyto zvuky upravovat. Rychlost výměn mezi přednastavenými presety při sešlápnutí nožního spínače je dostatečná a určitě nebude při praktickém použití limitující. Ovšem vzhledem k počtu kombinací nastavení, které multiefekt nabízí, bude vhodná důkladná domácí příprava. Multiefekt nejen teoreticky, ale i prakticky umožňuje nastavit např. pro koncertní set speciální zvuk pro každou skladbu nebo její část a uložit jej do paměti. Experimentování se zvuky pak může nadšeného muzikanta pohltit na dlouhé hodiny…

Kvalita zvuku doprovodného bicího automatu pro účely cvičení s baskytarou nebo pro nenáročnou demo nahrávku hudebního nápadu bohatě postačuje. Klik metronomu je výrazný, ale na rozdíl od některých elektronických „kapesních“ metronomů nebo ladiček s funkcí metronomu není agresivní a při delším používání neunavuje. 

Kombo DB 15 (2 080,- Kč)

Spolu s multiefektem BP 90 bylo dodáno „kombíčko“ DB 15, které údajně bylo konstruováno pro dosažení co nejlepší zvukové věrnosti multiefektů řady BP. Jedná se o klasickou uzavřenou konstrukci s jedním 8“ reproduktorem o výkonu 15 W/4 Ohm. Výkonu i velikosti reproduktoru odpovídají celkové minimalistické rozměry komba v hodnotách 36 x 36 x 21 cm a současně velmi příznivá hmotnost 7 kg. Za obvyklé prvky v této kategorii lze považovat třípásmové korekce a sluchátkový výstup, mile překvapí nadstandardní optický limitér! 

Zřejmě i díky němu je kombo vzhledem k miniaturním rozměrům dost hlasité. Zvuk komba je hodně středový, přiměřeným zvýrazněním basovými korekcemi lze samozřejmě vydolovat basovější projev, než bude se tak dít na úkor životnosti reproduktoru. Ovšem právě s BP 90 spolupracuje kombo vzorně, protože jeho středovější projev pomáhá zvýraznit všechny zvukové nuance BP „devadesátky“. Pro účely cvičení nebo rozehrání se před vystoupením lze chybějící plný a hutný basový zvuk tolerovat.

Souhrn

Vždy mě nudilo cvičit na baskytaru pouze s metronomem, nejvíce mě bavilo hrát s živou hudbou, poslouchat ostatní a inspirovat se jejich nápady. Současně jsem se nerad, asi k mé vlastní škodě, zdržoval čtením basových partů a studiem klasických papírových basových škol. Možnost kreativně improvizovat vlastní basové linky na 40 bicích patternů uložených v BP 90 vidím jako výbornou inspiraci k muzikantskému sebezdokonalování. Mnohostranné úpravy zvuku z knihovny efektů využitelnost procesoru násobí. Na druhou stranu velmi široké možnosti nastavení již u tohoto základního modelu mohou nekritického uživatele vést k jistému okouzlení, které může přinejmenším rozptylovat nebo odvádět pozor- nost od vlastního smyslu hudby, kterým by mělo být například vytváření libých pocitů v kolektivu stejně naladěných jednotlivců. Ačkoliv např. digitální simulace zvuků „autentických basových aparátů“ jsou pro uživatele atraktivní a lákavé (kdo by nechtěl během koncertu přepnutím jednoho spínače měnit zvuk aparatury od Ampegu po Warwick?), je třeba to brát s rezervou a mít na paměti, že na pódiu těžko nahradíte zvuk cca 80 kg těžkého fullstacku včetně celolampového zesilovače půlkilovou krabičkou. Modelingový procesor ale může dobře sloužit také k orientaci ve zvukových možnostech nabízených basových efektů a k rozhodnutí o případném doplnění jednoho či několika analogových kousků do vašeho profesionálního řetězce. Po létech „odříkání a zvukové askeze“ (nebo chcete-li purismu) jsem tak osobně dospěl k přesvědčení, že bez kvalitního analogového chorusu se na pódiu již neobejdu.

Modelingový procesor Digitech BP 90 je výkonným nástrojem v rukou takového baskytaristy, který dokáže využít jeho silných stránek. Za tyto silné stránky považuji editační možnosti, tradičně kvalitní modulační efekty DigiTech, snadná ovladatelnost a přístupnost. Ve sluchátkách nebo v malém tranzistorovém basovém kombu pro domácí cvičení (DIGITECH DB 15) je zvuk z procesoru velmi slušný. Pro domácí cvičení anebo hraní na „méně výkonné“ aparatury bych spíše v „měkčích“ hudebních žánrech viděl procesor BP 90 jako vynikající volbu. A pokud shledáte, e uvedené vlastnosti jsou zajímavé a nehodláte využít předností modelu BP 355, BP 90 se odmění lepším poměrem užitné hodnoty: výkon/cena.