Digitech EX-7 - Expression Factory

Multifunkční wah/expression pedál
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
7 990,00 Kč

Odedávna se lidstvo snažilo kde co a kde koho napodobit. Ať už pro to že na originál samotný nebylo dost prostředků a nebo pro to že již dávno neexistoval a nebo byl z jiných příčin nedostupný. Dnes je doba podobná až na rozdíl ve výsledcích napodobování. Navíc dnes se tomu již říká simulace, a to zní daleko lépe.

Dokonce i velké světové i domácí hvězdy již puritánsky netrvají jen na originálech, ale používají lecjaké simulace k doplnění svého soundu a nebo na nich dokonce svůj zvuk staví. Inu pokrok opravdu nezastavíme a to je myslím moc dobře. Dnes a denně mě o tom přesvědčují nové věci, které se objevují v nabídkách různých firem. Ale i tady platí, že nejlépe to umí firmy, které se tím zabývají opravdu seriózně a dlouho, než firmy které to dělají jen pro to aby byly levnější a jen pro to že to dělají všichni a oni z toho taky chtějí kousek.

Dnes mám na mysli novinku od firmy DIGITECH, a to jejich „hodněumící" pedál EXPRESSION FACTORY - EX-7. Jde o koncepčně velmi zajímavou krabičku, která vzhledem k svému použití a umístění dostala podobu pedálu , jakých jsou na světě mraky ať už volume či Wah, jelikož má kytarista po dobu hraní dost práce sám se sebou a hlavně má z končetin které dosáhnou až na zem volné pouze nohy.

Vzhled

Popisovat jak takový pedál vypadá je myslím zbytečné, každý z nás jistě něco takového již viděl a nebo vlastnil, vlastní a nebo si koupí zrovna EX-7, takže vlastnit bude. Zajímavá je zde barva, která má kresbu hadí kůže nebo spíše snad uhlíkového kompozitu, a je nanesena na poměrně robustním odlitku chasis. Stejně tak místo, kde se o pedál opíráte nohou, je pokryté silnou gumou, díky které kolébka s vyfrézovaným nápisem Digitech pod podrážkou neuklouzne, ani pokud doběhneme k pedálu na poslední chvíli.

Po bocích pedálu najdeme po dvou jackových (6,3 mm) zdířkách, nalevo jsou to OUT 2 (Mixer) - simulovaný výstup a OUT 1 (Amp) - výstup do komba, a na pravé straně je vstup pro nástroj a vstup pro další ovládací pedál, který není v základním příslušenství, ale lze dokoupit, a já to doporučuji, neboť možností je zde opravdu hodně.

V přední části „domečku" nebo chcete-li tam kde máte špičku boty, jsou 4 ovládací potenciometry. První tři jsou dvojité (prstýnek a špička) zleva: 1. prstýnek – Dist. Level (hlasitost zkreslení)/špička - Control 1 (ovládání parametrů efektu, vždy pro daný efekt se může tento parametr měnit), 2. prstýnek - Dist. Tone (tónová clona)/špička - Control 2 (platí totéž co u prvního ovladače), 3. prstýnek - Dist. Gain (ovládání míry zkreslení)/špička - Control 3 (opět platí totéž co u jedničky a dvojky). Čtvrtým ovladačem je 7 polohový přepínač modelů efektů a zvuků, případně systémových nastavení. Zbytek podrobností se dozvíte z návodu, který je velmi dobře proveden a jak bývá u tohoto dodavatel dobrým zvykem je v českém jazyce.

Poslední „dírku", kterou jsem nezmínil zastupuje vstup pro síťový adapter, který je rovněž součástí dodávky. Celý pedál je dle údajů na adaptéru dost velký žrout a tak mě nepřekvapila absence šachty na baterie, protože by tam nestačily ani na jednu písničku.

Co to vlastně umí?!

Již podle názvu vytušíme, že nejde jen o obyčejné kvákadlo s jedním zvukem. Zde se totiž inženýrům podařilo vecpat těchto kvákadel hned několik, k tomu bylo přidáno pár efektů a zkreslovadel a nakonec ještě několik simulací reprobeden, abychom si mohli zahrát i do mixpultu.

Tohle všechno je nastaveno od výroby a seřazeno dle nejlepšího vědomí a svědomí. Může se stát že by toto někomu nemuselo vyhovovat, ale jde jen o zvyk. Při pohledu na počet ovládacích prvků si již bystřejší z vás kladou otázku, jak že se to vlastně celé ovládá, když nohy máte jen dvě a slovy jeden pedál? Otázka je na místě, i já jsem se tomu velmi divil, ale bylo myšleno i na to. A abychom nemuseli měnit zaběhnuté zvyklosti přitlačením špičky na pedálu se tak jako obvykle pouští kvákadlo, ale stejný spínač je i na druhé straně tedy pod patou, kde přitlačením aktivujete zkreslené zvuky. O tom v jakém jste režimu vás informuje pouze jedna, za to ale tříbarevná dioda, umístěná vlevo nahoře, hned u prvního otočného potenciometru. V normálních režimech uvidíte barvy pouze tři, a to zelenou pro kvákadla a ostatní efekty a červenou pro zkreslené zvuky a eventuelní kombinace. Je zde ale ještě režim nastavení a kalibrace kdy podle návodu dioda svítí žlutě, já v tom ale vidím oranžovou.

No a komu by ani tohle nestačilo má možnost dokoupit ještě další nožní přepínač a to tří-tlačítkový FS3X, kterým se dostanete k přepínaní modelů přímo a bez klekání.

Co tam máme schováno?

Dobrá otázka a odpověď ještě lepší. Samou klasiku. Nač taky simulovat něco co nikdo nezná?

Nabídka modelů k „zelenému režimu": 1) Dunlop Cry Baby, 2) Clyde McCoy Vintage Vox Wah, 3) DigiTech XP300 Space Station Synth Swell, 4) Digitech Whammy, 5) Unicord Uni-Vibe, 6) Leslie 147 Rotary Speaker, 7) A/DA Flanger.

Nějaký dotaz?

Po zapnutí špičkou se vždy aktivuje model který je nastaven již dříve zmíněným 4. ovladačem zleva. Pedál, který je vlastně hlavním výrazovým ovladačem celého efektu je vždy nastaven na dotváření nejvhodnějšího parametru v daném programu. V praxi to znamená, že máme-li model č.1 ovládáme kváknutí, u modelu č.4 ovládá ohnutí tónu. K tomu máme ještě možnost nastavit si parametry, které mnohdy ani u originálů nebylo možné ovládat, a to je tónová clona a třeba velikost rozladění filtru při kváknutí atd. Tím se dá nahnat spousta barev, což je víc než přínosné.

To ale není všechno co zde máme na výběr. Spínač na patě aktivuje zkreslení, a opět zde nejsou nasimulována žádná ořezávátka, posuďte sami: 1) Ibanez TS-9, 2) DOD Overdrive 250, 3) Boss DS-1 Distortion, 4) ProCo Rat, 5) Boss Metal Zone, 6) Digitech Metal Master, 7) EH Big Muff. Tento výběr, pokud si dobře pamatuji, věrně kopíruje již dříve recenzovanou firemní DF7 Distortion Factory. No comment!

Abychom si mohli zvolit zkreslení dle vlastní chutě, musíme zatlačit špičkou po dobu 3 vteřin na spínač. Po rozblikání se diody žlutě (pořád si myslím že je oranžová) použijeme opět volič modelů, který v tomto okamžiku slouží jako volič krabiček.

O tom, že každý z efektů lze doladit po všech možných stránkách a parametrech nemusím snad ani psát. To je samo sebou a navíc jsem se o tom zmínil již při popisu ovládacích prvků.

Systémová nastavení a další chuťovky

Výtečná věc dotažená do konce, jsou výstupy, které umí několik zajímavých typů zapojení.

Samozřejmě v prvním režimu je to klasika a funguje tak jak je napsáno na výstupních jacích. To znamená že výstup AMP jde rovnou do kytarového aparátu a výstup MIX lze použít rovnou do mixu. Samozřejmostí je i použít tyto dva výstupy současně do mixu i do aparátu. Dá se ale použít i do dvou komb naráz a do stereo vstupu na mixu. To vše lze nastavit po příslušné proceduře, jenž je velmi podrobně a přehledně v návodu popsána.

Jediné co nastavit nelze jsou simulace reprobeden, přesněji řečeno určit která reprobedna bude použita u příslušných modelů. To je nastaveno již z výroby, ale dlužno dodat, že mi to vůbec nevadilo, protože již z dřívějších testů mám zkušenost takovou, že několik desítek hodin kroutím vším možným až se stejně dostanu k nastavení, které je už někde hotové a zvukově nejlepší z továrny. Jen tak pro zajímavost výčet simulací: based on (tedy odvozeno od či založeno na) Fender 1965 Deluxe Revers 1x12, Marshall 4x12, Johnson Amplification 4x12, Fender Bassman 2x12, VHT Amplification 4x12, Marshall 4x12 with 25-watt Celestion.

Myslím, že předchozí řádky jsou vyčerpávající a kdo by chtěl znát zbytek tak doporučuji přímo stránky výrobce www.digitech.com a nebo si to rovnou kupte a máte to.

Zvuk a ostatní

Není třeba znovu a opět připomínat, že je tato část testu vždy subjektivní a závisí na mnoha okolnostech a navíc nikdy nemáme potřebnou zásobu efektů a aparátů abychom mohli vše porovnat. Z mého pohledu mohu zodpovědně říct, že jsem nenašel na tomto pedálu nic co by se nedalo použít. Já třeba nikdy neměl moc rád klasický Cry Baby pro jeho typický zvuk a tady se dá říct, že mě to přišlo úplně stejné, což mne tedy v podstatě potěšilo, a jasně to ukazuje na dobré zpracování předlohy. Dlužno ale dodat, že zajímavost toho modelu i pro mne, podstatně zvýšila možnost úprav, kterými samozřejmě klasika nedisponuje.

Multifunkční pedál Digitech EX-7 Expression Factory byl vyzkoušen jak na aparátech lampových a tranzistorových, ve studiu, ale také v baru si to zahrálo rovnou do mixu, a výsledek byl vždy víc než použitelný. Dokonce bych řekl, že se zde simulace povedla daleko lépe než třeba u některých drahých podlahových efektů od Digitechu.

Celá krabice je dost robustní a i když jsem po úspěšném hubnutí (32 kg přátelé!), tak pořád mám 98 kg a na kšeftě neznám bratra. Přesto nemám strach, že tato krabice se mnou nějaký ten rok nevydrží.

Co mi vadilo je již tradičně krátká, až na jednu či dvě výjimky typická, dráha pedálu u DIGITECHů, ale dá se na to zvyknout. Samozřejmě vzhledem k počtu ovládacích prvků budete po začátku muset i na kšefty sebou brát návod, protože si v prvních měsících nebudete pamatovat všechna nastavení.

Korektní ovládání přepínače pata/špička je opravdu o zvyku, ale rozhodně má zkušenost říká, že v sedě máte jen malou šanci špičkou zapnout či vypnout efekt - to se musí stát a naučit jak zabrat a u paty je to obdobné. Ale znovu opakuji že jde jen o zvyk.

Snad někteří namítnou, že by to mohlo mít nějaké paměti, jenže to už by to mohlo mít i MIDI a USB, a překapávač, a vodotrysk…., a vlastně na nic. Buďme rádi, že je to tak jednoduché, protože upřímně potvrdí každý kdo jej má, či měl možnost si ho společně se mnou odzkoušet, že si s tímhle pedálem vyhrál daleko víc než z bůhvíjakým multiefektem.