Digitech GNX3000

Od PC na kšeft...
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
16 990,00 Kč

Velmi těžko se mi hledá úvod dnešního testu, protože se mi nechce začínat tím klasickým „ Výrobky firmy Digitech jsou již po dlouhá léta ……. Kytarový multiefekt, bubeník, převodník a zároveň zvuková karta pro přímé nahrávání do počítače. Velmi zjednodušeně na úvod o „věci" DIGITECH GNX 3000.

Hráči na klávesové nástroje, ale i aranžéři, bubeníci a já nevím kdo ještě mají své pracovní stanice již dávno. Přišel čas abychom i my „kytaristé" měli svoji pracovní stanici. Zní to trochu nadneseně a mnozí z vás, kteří mají přehled a často sledují webové prezentace různých výrobců, ale hlavně se dívají kolem sebe, již nějakou tu pracovní stanici nebo chcete-li GUITAR WORKSTATION zahlédli. A nejen od zmiňované firmy DIGITECH. Už je to řada let kdy něco podobného dělala Yamaha a jmenovalo se to tuším GW 33 a GW 50. Ale tenkrát to bylo velmi zajímavé spojení samohrajky a efektového procesoru, které Yamaze docela šly. Leč vraťme se zpět k Digitechu a do dnešní doby. Samozřejmě že existují pracovní stanice pro kytaristy již delší dobu a právě od této firmy (GNX4 a GNX3), ale pro spoustu z nás jsou cenově nedostupné a nebo zbytečně drahé. Já si třeba nedovedu představit, že bych s GNX4 chodil hrát po kšeftech, protože vím jak by za chvíli vypadala. Zato GNX3000 je za tyhle peníze (16 990,-) cenově nejen dostupná téměř každému, ale hlavně menší a přenosnější. I když samozřejmě i na funkcích jí trochu ubylo, ale není to úbytek nikterak drastický.

Jinými slovy se nám do rukou dostává pracovní stanice, která ovšem nejvíc potěší všechny co mají chuť i potřebu oživit svoji kytaru, ale i basu a zvěčnit ji nejen svými výkony na pódiu, ale hlavně při pořizování nahrávek, a to ať už domácích a nebo ve studiu.

Co Digitech nabízí?

Podlahový efekt o rozměrech 47 x 27 x 8 cm a docela velké váze (přes 4 kg), vyvedený s poctivého plechu a v černé slušivé barvě. Hned na první pohled je jasné, že nejde o žádnou hračku, ale o přístroj jež si bez problémů mohu vzít na kšeft, a nemusím se bát, že mi nevydrží ani dvě sady. Robustní je nejen celá krabice přístroje, ale i 7 SWITCHů opatřených Led diodami a jeden pedál, na kterém je krásně vyvedeno logo DIGITECH. Tím jsme se vlastně dostaly k popisu horní nebo chcete li vrchní části přístroje. V části blíže k vám najdeme 5 switchů označených čísly 1 – 5, které za normálních okolností slouží k přepínání programů/zvuků. V dalších režimech slouží k ovládání „bubeníka" a nebo k přepínání módu, ladičky, a funkce LEARN. V části od stojícího kytaristy dál jsou ještě dva switche sloužící k rolování nebo vlastně k pohybo vání se v přednastavených programech směrem nahoru a dolů, ale také k přepínání banků či paternů. Na pravé straně je nezbytný pedál, kterému se dají přiřadit různé funkce (volume, wah, whammy atd.). Od levé horní části směrem v pravo se pak táhne část obsahující ovládání celého přístroje kde najdeme display svítící zeleně a červeně. Zelená část nám ukazuje názvy parametrů, bank, zvolené bicí sady atd., a to vždy podle aktuálně zvoleného režimu nebo zvuku. Červená část slouží k zobrazení čísel. Celkem tedy 8 znaků na název a dva znaky na čísla. Prvně jsem si říkal, že v době display s vysokým rozlišením je to docela málo, ale při živém hraní je aspoň vidět co je zvoleno. Více informací při živém hraní stejně nepotřebujete a když už je budete potřebovat tak je na monitoru počítače po připojení uvidíte všechny. V téže řadě s displayem je otočný „nekonečný" knob, který má v dolní části po obou stranách tři LED diody indikující zvolenou paměť (USER, FACTORY1 a FACTORY2) a na druhé straně CLIP, WAH, USB ACTIVE.

Od knobu napravo jsou ještě ovládací prvky pro volení módu, nastavení výstupu, utility, ukládání nastavení jednotlivých AMPů, patternů, volení temp atd. (ke všemu se navíc ještě dostaneme)

Pod displayem ještě v levé části najdeme u Digitechů nezbytnou tabulku efektů a parametrů s příslušným ovládáním otočnými „nekonečnými" knoby. Vrchní část tabulky je rozdělena do čtyřech skupin a pro lepší přehlednost barevně odlišená (zelená, žlutá, červená, šedostříbrná). Vypadá to jako na pouti, ale při živém hraní jsem ocenil, že při potřebě změnit jakýkoliv parametr stačilo kleknout, otočit, uložit a pokračovat ve hře. Všechny knoflíky, knoby, přepínače a tlačítka, která ke své funkci potřebují světelnou indikaci ji samozřejmě mají, jakož i příslušné řádky v tabulce efektů a parametrů, takže nebojte ve všem se vyznáte i kdyže to vidíte poprvé. Na kraji nejdále od vás je z vrchu vidět ještě geniální věc, a to popis ovládacích a přípojných míst, které najdeme zezadu přístroje. Geniální, protože si k tomu už nemusíme lehat když chceme něco zapojit.

Zadní panel

  • POWER – vstup na napájecí konektor

  • OFF/ON – dva nerozluční Angličané, vypínač a zapínač :-)

  • MIDI OUT/THRU – MIDI výstup, dá se též nastavit jako průchozí thrubox

  • MIDI IN – MIDI vstup

  • USB – v našem případě typ B 1.1 full speed (12Mbps USB 2 kompatibilní)

  • Footswitch – těm co by nestačily pevně připojené dá se ještě připojit trojice dalších

  • HEADPHONES – sluchátkový výstup

  • R/L XLR OUTPUTS, LEVEL – symetrický výstup (samozřejmě levá a pravá zvlášť a to v cannonech), ovládání hlasitosti na výstupu

  • R/L Outputs _" TRS, Level – ty samé výstupy opět v symetrickém provedení a s regulací hlasitosti, tentokrát ovšem v provedení jack

  • R/L Line Inputs- linkové vstupy symetrické

  • MIC input – vstup pro mikrofon (XLR) s regulací zisku

  • GUITAR Input – vstup pro kytaru (abychom nezapomněli proč jsme vlastně tady)

Pro úplnost uvádím, že celý přístroj pracuje ve 24 bitovém formátu a to při A/D tak D/A konverzi. Vzorkovací kmitočet 44,1 kHz v celém rozsahu.

Výběr hlavních rysů přístroje (kdybych tu uváděl všechny nedostali bychom se nikam):

  • 43 modelů zesilovačů pro kytaru, basu, akustické nástroje vč. zpěvů

  • 25 cabinets nebo-li boxů

  • exlusivní Digitech modeling a tzv. Multi modeling technology

  • Modelování snímačů Single coil, Humbucking

  • 57 plně programovatelných efektů z toho se dá 11 efektů použít současně

  • 195 presetů z toho 130 továrních, 65 uživatelských. (docela nechápu proč tomu není obráceně!!??)

  • tzv. Hands Free recording USB, v praxi to znamená že při spojení počítače a GNX3000 nemusíte nic mačkat rukou, protože jsou k tomu účelu namapovány SWITCHe přímo na efektu a tudíž se ovládají nohou, což je velmi praktické.

  • Automatický bubeník s 80 patterny

  • Chromatická ladička

  • Learn-A-Lick a ještě k tomu • Jam-A-Long což jsou jistě známé funkce ke stahování a učení se sól.

  • Mikrofonní předzesilovač od DBX s fantomovým napájením

  • Možnost připojení 3 expression pedálů

Modely Zesilovačů, opět jen výběr ačkoliv v samotném přístroji je výběr z toho nejlepšího a nejklasičtějšího co kdy spatřilo světlo světa.

  • Aparáty Fender: Twin Reverb, Deluxe, Tweed Deluxe, Bassman.

  • Aparáty Marshall: JTM-45, JCM800, JCM2000,

  • Aparáty Messa Boogie: Dual Rectifier, Mrak II 

  • Nechybí samozřejmě dnes již legendární zvuky z procesoru 2101.

  • Pro basu jsou zde simulace aparátů SWR, MESA BOOGIE, Ampeg, Hartke a znovu oživený TRACE ELIOT.

Výběr efektů je stejně vyčerpávající a nekonečný jako předešlé seznamy proto už opravdu telegraficky: Fuzz Face, Boss DS-1, DOD Overdrive 250, Big Muff, Ibanez TS-9 atd.

V krabici samozřejmě kromě přístroje samotného najdeme ještě napájecí adaptér, manuál (tady nebyl český, ale co mám zkušenosti právě s tímhle dodavatelem tak můžete být klidní) a CD se softwarem pro recording a editaci celého přístroje.

Jak je vidno z popisu, není zde nic ponecháno náhodě a to platí samozřejmě i po zapnutí přístroje. Zde je vidět, že při tvorbě tohoto „efektu" byly přizváni muzikanti hlavně pro to aby mohli tvůrcům vysvětlit jak to na takovém kšeftě chodí a na co je a na co není čas.

Po zapnutí se na display objeví nezbytná hláška co že jste to vlastně zapnuli a celý přístroj začne krásně svítit. Přiznám se že to byl z prvu trochu šok, neboť japonské přístroje jsou v tomhle ohledu více distingované, ale už v první sadě na kšeftě (kam jsem si to tajně vzal abych to vyzkoušel) jsem si na to nejen zvykl, ale hlavně ocenil to jak to svítí a to nejen u ladičky. A navíc to opravdu takhle vidí jen ten kdo stojí nad tím, protože všechny diody jsou zapuštěné a tak to z jiných směrů opravdu není vidět.

První co jsem si vyzkoušel jsou samozřejmě zvuky, které nám nastavily v továrně. Konečně je tady doba, kdy se firmy nepředhánějí v množství použitých efektů na jeden zvuk a tak na první i na další poslech zněly téměř všechny zvuky nejen dobře, ale hlavně použitelně. Zkoušel jsem si to zapojit i do komba, kde nesmíte zapomenout vypnout speaker simulátor a hrálo to jako ďas. Mě samozřejmě daleko více zajímal zvukový projev přímo do mixpultu nejen kvůli nahrávání, ale proto, že spousta z nás je nucena z různých důvodů hrát do mixpultu i při živých produkcích.

Celá zvuková banka je zde rozdělená na tři části a v každé z nich je 65 míst (viz výše - dvě tovární a jedna user). Každý preset má samozřejmě jméno a vše je rozděleno do jasných a výmluvných skupin jako jsou třeba, clasic, rock, metal, clean atd. Všechny efekty a programy jdou použít samozřejmě nejen s připojenou kytarou, ale také s připojeným mikrofonem což je u některých zvuků docela nářez.

Výběr efektů je velmi pestrý, ale nikterak omračující, řekl bych tradiční: WAH, COMPRESOR, WHAMMY, EQ, NOISE GATE, CHORUS, DELAY, REVERB, LFO,

A potom specialitky od Digitechu: PICKUP – simulace snímačů (single coil nebo humbucking), GENETX WARP – zde si volíte jaký zesilovač a jakou bednu.

Všechny efekty jsou ve výtečné kvalitě o kterou se stará patentovaný systém AUDIO DNA a u všech efektů je dost parametrů na to aby si každý udělal nastavení jak potřebuje.

Jaký je vlastně zvuk?

Nechtějte po mě abych se zde hned rozplýval a nebo říkal, že mi tam něco chybělo. To můžeme říkat u komba a nebo u kytary.

Buď budeme srovnávat simulaci s originálem, což je podle mě hloupost a nebo srovnáme zvuk bez ohledu na to jak se jmenuje s tím co od něj čekáme. Takže zde vám mohu zodpovědně říct, že zvuk je hlavně použitelný a to do každé muziky. Ze začátku jsou některé zvuky trochu ubzučené, ale pouze do momentu než si pustíte originál a zjistíte že ono to tam je taky.

I jednotlivé programy jsou docela hodny svého jména, třeba se mi moc líbil zvuk CARLOS, se staženou tónovou clonou jako živý, nebo třeba PRIDE, ZZ TOPS, ANGUS atd. Škoda že jsem u toho neměl i více druhů kytar protože to bych si pohověl, ale i tak jsem nikterak nestrádal. Velmi jsem ocenil NOISEGATE, který je opravdu luxusní. U spousty „nakouřených" zvuků i na singly paráda. Když k tomu potom použijete HUMBUCKING simulator, bez chyby. Co mě trochu zarazilo tak fakt, že při přepnutí ze zvuku na zvuk jsem čekal aspoň náznak nějakého morphnigu, nebo alespoň doznívání reverbu či delaye. Místo toho se ozvalo takové divné lupnutí, které sice není při hraní slyšet, ale na nahrávce, třeba live by to mohlo vadit.

Zkusme se teď podívat na složení celého jednoho presetu. Spíše orientačně i s uložením abychom získali představu, protože na podrobnější popis bychom potřebovali celý ročník tohoto časopisu.

Důležité sdělení ohledně módu při hraní. Ovládá se tlačítkem MODE a jsou celkem tři. Svítí-li červeně jste v tzv. módu PATTERN kde si vybíráte pattern, na nastavení tempa patternu můžete použít tzv. TAP TEMPO k čemuž slouží v tomto případě pedál č. 5. Jsem velice rád, že i tady platí nastavení tap tempa pouze na dvojí sešlápnutí v rytmu a ne 4x jako u konkurence (Rolande/Bosse doufám, že to teď čtete!). To ale není všechno co se dá v tomhle nastavení dělat. Ještě jsme se nedostali kromě malé zmínky na začátku k bicím patternům, které jsou zde schované a nejde jen o nějakou nasamplovanou ptákovinu, ale o regulérní bicí modul, který se dá ovládat přes MIDI a to vše je poskládáno podle GM. Samozřejmě že zde není kompletní obsazení 60 bicích nástrojů jako je tomu u expanderů a kláves, ale základní bicí a perkuse jsou tu všechny. Nebo aspoň ty co jsou nejvíce potřeba. To je docela vychytané, protože stačí připojit nějaký MIDI přehrávač, basák se připraví a můžeme si spolu zahrát. Škoda že hlasitost bicích nejde vyvést také na pedál, tak jako kytara, protože to už by nemělo chybu vůbec. Zvuk bicích je dobrý, je sice spíše orientován na bigbít, ale svoje to splní. Paterny jsou myslím velice dobře poskládané. No a styl jakým budou patterny přehrávány si právě volíme v „červeném" režimu pedály nahoru a dolů. Abychom nemuseli poklekávat na spouštění bicích patternů, stačí sešlápnout pedál č.1.

Zelená - to je mód, ve kterém si přepínáte banky. V praxi to znamená, že si navolíte banku třeba Rock 1, což jsou v našem případě programová místa 6 – 10 a sešlápnutím příslušného pedálu navolíte zvuk.

Žlutá neboli Preset. To je mód ve kterém si navolíte přímo zvuk a spodními pedály si zapínáte a nebo vypínáte krabičky jako by jste je měli na podlaze. Pedál č.1 slouží k přepínání kanálu tak jako na kombu či hlavě, pedál 2 zapíná/vypíná stompbox, pedál 3 je zde pro chorus a ostatní modulační efekty, pedál 4 pro delay, pedál 5 pro Tap tempo. Další efekty lze zapínat při dokoupení trojitého pedálu od Digitechu.

Abychom nezůstali na pochybách v jakém že jsme to módu informuje nás o tom barva LED diod u pedálů nahoru/dolů a stejně barevná LED dioda na knoflíku MODE. MODE se nemusí mačkat pouze v klečmo prstem, ale i současným sešlápnutím pedálu 4 a 5.

Důležitá věc je, že všechny parametry a všechny efekty, jsou dostupné a ovladatelné po MIDI, k čemuž slouží i perfektně napsaná tabulka v návodu.

Dostáváme se k počítači

Už dlouho se mi nestalo, že bych si s něčím hrál takhle dlouho a úplně zapomněl, že to umí ještě i další věci. K přístroji dostáváte, jak jsem již zmínil, CD, a na něm jsou následující programy: ProTracks Plus – vícestopý nahrávací a editační program pro PC, kdo zná CAKEWALK tak má vyhráno, protože to je CAKEWALK, pouze má některé úpravy. GNX ale komunikuje i s CUBASE, jen najít ty správné ovladače. Ale i přes linku do karty je to také velmi noblesní a hlavně použitelný zvuk.

Druhý program v řadě je X-Edit což je vlastně knihovna zvuků a hlavně editor, kde si můžete všechny presety, zvuky a parametry navolit přímo ve vašem počítači a nemusíte se krčit na zemi u jedno řádkového displeje. A pozor tenhle editor je jak pro PC tak i pro MAC.

Bohužel další prográmek je opět jen pro nás PCčkáře, a to LEXICON PANTHEON, což je integrovaný Reverb plug-in – velmi podařené.

A samozřejmě nezbytné drivery pro PC WDM a ASIO USB.

Můžu vám říct, že jsem byl velmi zvědav jak bude probíhat instalace, protože už jsem měl doma leccos a od různých výrobců, a tak mám zkušenosti, že spousta věcí i velmi odlišně funguje. Pravdou je, že není jednoznačně možné říct, jestli to umí líp Japonci, Američané, či já nevím kdo, protože od každé firmy se k nám něco dostane přes bludný kořen. Bohužel se mi to stalo i v tomhle případě a shodou okolností přestal u nás na vsi fungovat internet, takže nějaké stahování nových či náhradních driverů nepřicházelo v úvahu. Naštěstí jsem se dostal k dalšímu CD s instalací a tak mohu tento test dokončit.

ProTracks Plus - Zvukově stejný jako vše co jsem doposud slyšel i používal, neboť algoritmy, kterými pracuje CAKEWALK jsou stejně dobře vymyšlené jako u konkurenčních programů. Já jsem měl samozřejmě trochu "hokej" v ovládání neboť používám 10 let CUBASE, a tak jsem se trochu obtížněji orientoval. To samozřejmě nic nemění na tom, že program nemá žádných citelných omezení. Důležité je pouze, že celý GNX3000 nebo celá GNX3000 (Ani nevím jestli je to kluk nebo holka) dokáže pracovat se šesti kanály z čehož jsou 4 nahrávací a dva přehrávací.

X-Edit – Tenhle program vás dokonale zorientuje v celém přístroji. Nejen že je nádherně graficky zpracovaný, tak je i velmi intuitivní, ostatně i jako jeho hardwarová podoba. Co mi trochu vadilo je komunikace po USB, které se jakoby „ucpávalo". Jestli to čte nějaký počítačový odborník tak mi odpustí ten výraz.

Úplný závěr

„Není na světě člověk ten, aby se zavděčil lidem všem". Tahle klasická věta v sobě ukrývá mnoho pravdy. Jsou věci, které mi zde vadí, přesněji řečeno chybí a jsou to maličkosti jako třeba pojistka proti vytržení napájecího kabelu. Na můj vkus krátká dráha expression/volume pedálu. Ostatní věci jsou otázkou zvyku a vkusu. Já celý život hraji na klasické zesilovače, klasická komba lampová i tranzistorová, na multiefekty, a v poslední době i na softwarové plug-iny. Dodnes vám nejsem zodpovědně schopen říct na co se mi hraje lépe. Jsou komba, která když zapojím tak na ně nezahraju ani Cdur a stejně tak to platí i o efektech. Na co hraji nyní vám neprozradím, protože by jste mohli začít GNX3000 nadržovat a nebo naopak ho zatratit. Já vám akorát prozradím jména čtyř kytaristů, kteří hrají to co je blízké mému srdci a jejichž zvuku jsem se alespoň z 95% díky GNX3000 přiblížil. Michal Pavlíček, Mark Knopfler, Mike Oldfield, Thomas Blug. Ale kdybych poslouchal Metallicu a nebo Laibach tak si taky pohovím! Už víte jak to hraje?