Digitech TimeBender

Kytarový delay procesor
Distributor: 
Cena: 
9 250,00 Kč

Ohýbač času firmy DigiTech není jen tak obyčejný delay. Pod jménem TimeBender se skrývá (nejen) kytarový efekt, se kterým se dají dělat skutečné psí kusy.

Delay patří k už tradičním a běžným - ale stále nezbytným a žádaným - základním efektům mnoha kytaristů. Prodejny hudebních nástrojů jsou zaplaveny nekonečným množstvím různých, ale často jen minimálně se odlišujících variací na totéž téma a zdálo by se, že na tomto písečku už jsou karty rozdány a nedá se čekat, že by někdo mohl přijít s nějakou zajímavou inovací. Konkurenci na poli digitálních efektů, které pracují s časem, se však rozhodl pozlobit DigiTech s produktem nazvaným TimeBender, jenž nabízí vskutku originální pojetí termínu delay.

S využitím nejmodernější technologie přináší TimeBender více typů delaye jako takového plus množství netradičních možností, jako jsou modulace (chorus) či inteligentní pitch shifting pro harmonizaci zpožděného signálu (tzv. Voicing). Rovněž předkládá zajímavé prvky pro práci s časovými vzory (s možností vytvoření vlastního rytmu opakování s až šesti hodnotami „tap“ nastavitelným přímo z kytary) a tzv. Looper, který umožňuje záznam a vrstvení smyček, což je dnes oblíbený nástroj pro jamování naživo. K dispozici je paměť pro uložení až čtyř nastavení a dva nožní pedály pro ovládání za hry.

10+1 zpoždění

Základem nabídky TimeBenderu je 10 typů delaye: Najdete zde krystalicky čistý mód Digital, který zvuk zpožděného signálu nijak nezabarvuje a zní velmi pěkně a čistě i při nastavení většího počtu opakování; a Analog, simulující tradiční efekty 70. let včetně jejich žádoucí degradace zvuku (mírné zkreslení a úbytek výšek). Oba jsou navíc k dispozici ve verzi Dynamic, u níž automaticky dochází k zeslabení (duckingu) zpožděného signálu během hry (tj. když je na vstupu signál) a opětovného zvýraznění, které je aplikováno v momentě, kdy dokončíte frázi. Velmi příjemný zvuk jsme vytáhli z variant Variable Speed Tape a Moving Head Tape. První z nich simuluje klasické páskové systémy s typickou saturací pásky a frekvenční charakteristikou a druhý starší elektronkové páskové delaye opět s podobnými charakteristikami (méně basů a výšek, zdůraznění středů). I pásková varianta je k dispozici ve verzi Dynamic. Poslední tři režimy nabízejí něco pro ty, kdo hledají neotřelé přístupy. Time Warp přináší v podstatě analogový zvuk s modulací času delaye; Reverse svým označením napovídá, že provádí playback v obráceném směru (po kouscích odpovídajících nastavenému času). Největší zajímavostí je Envelope, kterým je signál rozkrájen do nastavených rytmických segmentů, aby pak tyto jednotlivé nařezané „střípky“ byly při playbacku zpožděného signálu upraveny zvoleným režimem pitch shifteru (Voicing, viz níže). Uvedené režimy pracují plně ve stereu – k dispozici jsou dva konektory pro stereo vstup a dva konektory pro výstup (levý vždy funguje jako mono).

Poslední funkcí volitelnou přepínačem Delay Type je tzv. Looper, česky „smyčkovač“. Ten přepne celé zařízení do režimu pro záznam smyčky, s níž pak můžete jamovat do nahraného základu. Takto si můžete nahrát smyčku dlouhou až 20 sekund a na ni pak vrstvit další „stopy“ (overdub). Tato dnes už běžná a žádaná funkce nabízí ve své inkarnaci přítomné v TimeBenderu několik zajímavých a milých vlastností. Nahrávání (resp. posléze overdubbing) standardně započnete a ukončíte sešlápnutím levého nožního pedálu. Po nahrání však zařízení analyzuje záznam a upraví začátek a konec, tak aby vznikla bezešvá smyčka, kterou pak ihned začne automaticky přehrávat; pravým pedálem lze playback zastavit a opět spustit. Díky automatickému ořezávání začátků a konců lze okamžitě vytvářet bezešvé či bezchybné smyčky, což jinak vyžaduje určitý cvik a přesnost, zvláště pokud se tak děje přímo na pódiu – kontraproduktivní to sice může být, pokud například chcete pracovat s mezerami na konci zaznamenané fráze, ale v běžné praxi je ořezávání menším zlem než naopak. Přidanou hodnotou je pak možnost aplikace pitch-shiftingu při záznamu; takto lze signál například snížit o oktávu a vytvořit si basovou stopu a do ní pak hrát nebo ještě navrstvit kytarový doprovod. Ex post lze na existující smyčku aplikovat modulaci a ekvalizaci (ovladačem Tone). V tomto funkčním módu se vše odehrává čistě v režimu mono.

Možnosti a  funkce

Samozřejmě pokud v této přeplněné škatulce efektů chcete vypěstovat něco originálního, ta „nejjednodušší“ cesta vede paradoxně přes komplikovanější systém – je potřeba nabídnout více typů a variací a pokud možno také znásobit počet ovládacích prvků pro kontrolu více parametrů. Tomuto pokušení se nevyhnul ani DigiTech, ale v tomto případě nebyla jeho snaha samoúčelná. Na pohled trošku komplikovanější ovládací panel totiž nabízí celou řadu pružných, ale převážně užitečných možností práce se zvukem a časem. Příjemné je, že níže popsané parametry a funkce můžete aplikovat, jak je libo, na kterýkoliv ze jmenovaných typů zpožďovacího efektu.

Klíčovým parametrem je pochopitelně čas zpoždění Delay Time, který lze nastavit od řádu několika milisekund až do maxima 5 sekund (v plnohodnotném stereu). K příjemným vlastnostem patří bezešvá reakce na změny parametrů v reálném čase – pokud tak za hry změníte čas zpoždění, u běžného delaye ten původní plynule odezní a poté naběhne nový a u variant simulujících posuv playbackové hlavy nebo změnu rychlosti pásku to v okamžiku změny skutečně zní, jako byste fyzicky posouvali hlavu nebo měnili rychlost otáček. K tradičním ovládacím prvkům patří rovněž Tone, upravující frekvenční charakteristiku zpožděného signálu (ve středové poloze nemá žádný vliv, otáčením můžete směřovat do basových nebo výškových poloh), Repeats (ovládání zpětné vazby, tedy prakticky počtu opakování) a Mix (úroveň zpožděného a zefektovaného signálu vůči původnímu, nedotčenému zvuku; u režimů Envelope, TimeWarp a Reverse naopak tlumí originální signál).

V této kategorii efektů TimeBender nabízí docela pokročilé možnosti práce s časem. Základní tempo můžete nastavit buďto pedálem Tempo/Memory (jako běžnou Tap funkci) nebo – pokud zmíněný pedál podržíte – zahráním stálého rytmu na kytaru. Nastavený čas zpoždění odpovídá referenční čtvrťové notě a rychlost opakování pak můžete následně měnit pomocí tlačítka Multiplier – volbou půlové noty dobu opakování zdvojnásobíte, zatímco volbou osminové, osminové trioly nebo tečkované čtvrťové rychlost zvýšíte (vůči nastavenému referenčnímu času).

Dále je zde přepínač Pattern, který nabízí deset vzorků delaye pracujících s jednou až šesti hodnotami tap, které určují, kdy (jak daleko od sebe) jednotlivá opakování zazní v závislosti na nastaveném základním čase. Základem je jednoduchý delay, který pracuje běžným způsobem. Dále jsou k dispozici tři varianty Dual Delaye a Multi-tap Delay pracující se třemi nebo šesti tap hodnotami. Určitou specialitou je tzv. Root-based Pattern, který je využíván pro vytvoření efektu typu arpegiátor (automatický rozklad do akordu po zahrání jedné noty) v kombinaci s Voicingem. Poslední volbou je Strum, jenž dovoluje nastavit si režim multi-tap přímo zahráním požadovaného vzorce na kytaře. Opět lze takto nadefinovat až šest hodnot tap, a to jednorázovým či opakovaným zahráním posloupnosti úderů.

Ne tak běžná – alespoň u efektu prezentovaného jako delay – je možnost modulace, která vytváří efekt chorusu či flangeru pro kterýkoliv zvolený typ delaye. Parametry modulace lze měnit ve třech rozsazích pomocí jediného potenciometru Modulation. V první třetině zvyšujete hloubku modulace při pomalé rychlosti, přechodem do druhé třetiny dráhy se rychlost modulace zvýší a hloubku opět nastavujete od nuly po maximum až do začátku poslední třetiny stupnice, kde se totéž opakuje pro velmi rychlou modulaci.

Aby toho nebylo málo, přidává Digitech ještě digitální přepínač Voicing, s jehož pomocí lze jednoduše ovládat flexibilní pitch shifter, který dovoluje posunout ladění zpožděného signálu oproti originálu nejen až o dvě oktávy dolů a oktávu nahoru nebo o pevně nastavený počet půltónů sem a tam (což může znít poněkud šíleně), ale také inteligentně o určitý počet tónů v dané stupnici. Tu přitom nastavíte velmi jednoduše tak, že se stisknutým a podrženým pravým pedálem zahrajete základní akord, což je pro praktické využití (chce se říci) geniální funkce. Muzikálních výsledků lze dosáhnout také pomocí voicingů založených na trojzvucích. Nabídku doplňuje řada náhodných režimů určených pro využití s režimem Envelope – u nich se mění určité intervaly posunu ladění v náhodném pořadí a podle času definovaného Envelope delayem je o ně upraven zpožděný signál. Výsledek opět může znít poněkud futuristicky.

Další vlastnosti

Co se týká proklamované jednoduchosti ovládání, napoprvé může být díky zapeklitější funkcionalitě některých prvků poněkud těžší se s TimeBenderem domluvit bez manuálu. Jakmile však zjistíte, k čemu prvky jako Pattern, Multiplier či Voicing slouží, zjistíte, že jsou všechny funkce dostupné přímo a jednoduše na pouhé otočení příslušným knoflíkem. Obzvláště praktické jsou přitom zmíněné schopnosti nastavení základní tóniny/stupnice, tap hodnoty či časového patternu přímo z hmatníku pomocí úderů na kytaře, což je pro kytaristu mnohem přesnější a přirozenější způsob než zadávání běžným tlačítkem. Tyto vlastnosti jsou možná více než samostatné efekty ukázkou vysoké technologické vyspělosti produktu – technologie neslouží jen pro zvýšení a zkomplikování nabízených funkcí, ale především pro zlepšení uživatelské přívětivosti.

Oba nožní pedály slouží pro ovládání více různých funkcí podle aktuálního módu, stejně jako pro přepínání čtyř paměťových úložišť, jejichž volba je indikována sérií LED (k ukládání je zde tlačítko Store). Pro lepší přehled dále slouží čtyřmístný číslicový displej, jenž po většinu času ukazuje nastavenou dobu zpoždění a při jakékoliv změně parametrů zobrazí okamžitě příslušnou aktuální hodnotu. Vedle toho můžete k TimeBenderu připojit dodatečný trojitý podlahový ovladač pro přímý přístup k uloženým zvukům a Expression pedál, jenž dovolí snáze ovládat celou řadu jeho parametrů. Dodejme, že konstrukce je velmi bytelná a precizní, přičemž k napájení slouží v balení dodávaný adaptér.

Zhodnocení

Na základě našich zkušeností z testování lze říci, že Digitech TimeBender představuje skutečně povedený tah výrobce na tomto zdánlivě již probádaném a přesyceném poli. K dispozici je celá řada možností dovolujících dosáhnout celé palety tradičních i méně tradičních zvuků ve vysoké kvalitě. Ty jsou všechny dostupné prostřednictvím dobře řešeného ovládání a celek je svým pojetím skutečně orientován na muzikanty – i na ty bez inženýrských titulů. Pokud využíváte tento typ efektu ve větší míře, TimeBender by neměl uniknout vaší pozornosti.