Dynacord PowerMate 1000-3

Powermix
Kategorie: 
Výrobce: 
Distributor: 
Cena: 
52 185,00 Kč
Dynacord PowerMate 1000-3

Poslouží jako externí zvuková karta, mixážní pult, multiefektová jednotka, koncový zesilovač, vizitka profesionála a ještě může leckomu zachránit kalhoty, koleno a manželství. To všechno udělal během testu pro mě, stali jsme se kamarády a podle toho o něm taky budu psát. Připravte se, že negativ bude poskrovnu, kámošům přece leccos tolerujeme.

Výrobky firmy Dynacord patřily a patří, i díky výrobě, která stále probíhá u našich západních sousedů a nikoli v asijských zemích, k těm na vyšší úrovni kvalitativní i cenové. Jedním z aspektů, o kterých bych se zde rád zmínil, je právě i toto srovnání. Navíc vše vidím pohledem nikoli „echt“ zvukaře, machra hráče či audiofila, ale běžného uživatele, muzikanta s domácím studiem, co jede občas hrát, občas zvučit a občas něco nahrává. Uvařte si kafe, vysypte popelník, pusťte ratolesti krtečka, jdeme na to!

Hra o jablko aneb vestavěná ochrana proti slupkám od banánů

Přivítání člena třetí generace mixů PowerMate v rodině proběhlo zvláštním způsobem. Jak si s ním tak kráčím od auta vrstvičkou prvního sněhu ze solidního kopečka pod jabloní, jedno shnilé neuklizené ovoce nachystalo si na nás past gravitačně lubrikační a já hned poznal, že zvědavost se vyplácí a výrobce mého nového powermixu myslel i na nás nemehla. Už v autě jsem totiž nedočkavě pult ze škatule vybalil a seznal, že se rád nechá nosit pouze se svým zvláštním „polokejsem“ - pomocí celkem čtyř šikovných zámků přicvaknete na horní část bytelný plastový kryt se stejně bytelným držadlem a celou věc pak v klidu a bezpečí nesete jednou rukou jako osmnáctikilový kufr, díky čemuž uklouznuvše po venkovských radostech máte volnou ruku k chycení se klandru. Dobře tak – havárie by neprospěla přístroji ani mému vyhazovacímu kolenu, a následná pracovní neschopnost zase mému manželství. „Dynakordík“ zkrátka bodoval už před prvním zapojením.

Takovejch čudliků...

…by se chtělo říct, jenže oproti mixům, se kterými jsem zatím měl tu čest, je jich víc jen o malinko a hlavně žádný z těch navíc není zbytečný. Pojďme si je projít.

Na prvních šesti šavlích odshora červená regulace předzesílení, spínatelný filtr nízkých frekvencí do 80 Hz, tlačítko VOICE FILTER (zvláštní přednastavená korekce, navzdory svému názvu mi nejlépe zněla na kopák...), čtyři otočné potenciometry na výšky-středy parametrické-středy-basy, po dvou regulace efektová smyčka 1 a 2, AUX 1 a 2, monitor 1 a 2 a panorama. Pod tím ještě červené vypnutí stopy a PFL a už jsme u přiměřeně ztuha jdoucí šavle. K tuhosti všech ovladačů mám jednu poznámku – nevím proč se většina výrobců snaží o co nejmenší odpor. Nebudu konkrétní, ale jednomu zvukaři, co je trochu při těle, se u jiného pultu stávalo, že břichem a těžkou mikinou se stačilo o šavlejen trochu otřít a tyto hned vyjely o kousek nahoru. Navíc jsem si toho kolikrát hned nevšiml a divil se, jak kapela najednou přitvrdila a ještě po mně kouká kysele.

Další čtyři kanály jsou stereo, dva pro zdvojený vstup CD přes čtyři konektory CINCH a dva pro čtyřkanálové USB, ke kterým je místo LOW CUT a VOICE FILTER k dispozici červený otočný GAIN a ekvalizéru chybí parametrická regulace středů – výrobce logicky počítá s tím, že veškerá nastavení si pro tyto kanály udělá uživatel v počítači. A má pravdu. Jinak se nemění nic a lze do nich samozřejmě poslat signál také přes standardní mikrofonní vstupy nebo L/R mono jack 6,3 mm. Díky dvěma stereo vstupům můžeme např. bez jakéhokoli dalšího zařízení míchat zvuk dvou zdrojů, obvykle CD přehrávačů. Proč si má taky sváteční DJ kupovat za další peníze DJ mix?

Pak následují dvě šavle (stejně jako s nimi spřažené „knobíky“ u jednotlivých kanálů tmavě zelené) vestavěného efektového procesoru. Lze regulovat jeho míru pro MASTER, MONITOR i AUX, úplně jeden nebo druhý vyřadit vypnutím ON/OFF a velmi užitečná proti případnému zahoukání je kontrolka PEAK pro každý z efektů. Efekty samotné vybíráme a nastavujeme pomocí čtyř tlačítek a kolečka u přehledného bodového displeje ve střední části vpravo např. Tempo opakování delaye nemusíme odhadovat a zadávat v milisekundách, stačí stejně jako třeba u aparátů Line6 v požadovaném intervalu stisknout tlačítko TAP. Efekty jsou kvalitní, znějí přirozeně a například reverby mi to nedalo porovnávat s legendárními od Lexiconu. Vybrat se rozhodně dá, nabídka není nesmyslně nekonečná, ale tlačítky pod displejem si nastavíte cokoli od decentní ozvěny až po přehnaně jeskynní hall. (Dynacord se mnou stihl absolvovat i divadelní představení a to, že v něm udělal peklo, berte v tuto chvíli jako chválu – byla to pohádka a totálně nahalleného Lucifera s lehkým delayem jsem se bál i já a paní, co trhala dětem lístky.) Někdo možná ocení i možnost zapnutí a vypnutí předvoleného efektu pedálovým spínačem, který však není součástí balení a je třeba jej zvlášť doobjednat.

Dva žluté (opět barevná paralela s regulací u jednotlivých stop) AUXy, dva modré MONitory – včetně příjemné možnosti ochrany před zpětnou vazbou a zrovna tak s možností nasadit libovolné efekty. Jsou muzikanti, kteří pro sebe na pódiu chtějí čistý rovný zvuk, podle mých zkušeností se ale hraje lépe, pokud si například trochu reverbu do odposlechu přeci jen pustíte. Pocitově jste rázem součástí prostoru, a nikoli sterilně odtrženi od sálu, kapely i diváků. Ale to už jsme u těsně k sobě „nalepených“, ale přesto zvlášť ovladatelných červených masterů.

Nad těmi žlutými je ale tlačítko, které mě moc baví a které dokáže zvukaři velmi ulehčit práci, když si během pauzy potřebuje odběhnout k báru – STAND BY. Vypnete jím všechno, což očekává každý, kdo má doma televizi na dálkové ovládání, ovšem kdo u ní někdy použije taky vypínač mechanický, ten ví, že tak úplně všechno ne. A to je i případ mého kamaráda „Dynakordíka“ – dejme tomu, že kapela má přestávku na pivo a autogramy tetám a vy chcete pustit jako podkres decentního Vangelise, aby nebylo ticho, ale k tomu je třeba nechat předek trochu hrát, jenže to tam zas kapela bude prskat s kytarami, strkat do mikrofonů a dělat vůbec rány, takže stáhnout všechny šavle, jenže to si to rozhodíte když vám to zrovna tak pěkně hrálo... A nebo pustíte přes USB podkres, nastavíte masterem jeho požadovanou hlasitost, zmáčknete STAND-BY, všechno ztichne, zůstane beze změn a uloženo, vy pouze otočným ENTERem vedle displeje efektů potvrdíte, že USB hrát může a Vangelis se rozezní. A na pódiu se může dít co chce a dokonce může v nestřežené chvíli i přijít vangelisovský fanatik, dvě promile na žíle, a chtít vzít za master a přidat to. Hlasitost zůstane původní, mix v tu chvíli nereaguje vůbec na nic, jen si zcela přednastaveně hraje a vy se mezitím v klidu vrátíte od báru a opilce odnesete v zubech, pokud nějaké máte.

Jak z toho ven?

Powermix se liší od mixu tím, že má vestavěný i koncový zesilovač, což na jednu stranu šetří peníze, další škatule a drátování, na druhou stranu ale komplikuje instalaci – párákem výkon nepošlete a tak dlouhé kabely by se prodražily a stejně měly ztrátu jako hospodářské zvíře s vemenem. Jeho využitelnost je tudíž sporná, přesto však řešitelná a do menších prostor ideální. Pak sice málokdy oceníte výkon až 2x1000 W, který „Dynakordík“ nabízí, reprosoustavy k němu ale můžete připojit i jakékoli slabší a on si poradí. V menu na předním displeji nastavíte limit, ovšem „Dynakordík” se drží zásady „důvěřuj, ale prověřuj“ a i kdybyste se spletli, on jim neublíží, maximální RMS výkon si stejně pokaždé otestuje. Podobně domyšlenou vychytávkou je LPN filtr, který se podle údajů výrobce snaží kompenzovat lenost reproduktorů tím, že jim na začátku transientu (třeba úderu kopáku) dá o něco větší „štos“, aby se rychleji probral. Pokud vás zajímají technické podrobnosti jistě se je dočtete v manuálu, na webu či vám je povědí lidé od Dynacordu, mě však více než technické podrobnosti zajímalo spíše to, jak onen LPN funguje v praxi. Výstupů kromě zadních výkonových speakonů má ale daleko víc, poskytuje tedy širokou škálu uplatnění – vpravo nahoře najdete klasické XLR výstupy do zesilovače, pod nimi tytéž jackové, vedle stejnou čtveřici monitorů, konektor USB 2.0, dva jacky pro nezávisle ovládaný master B (použil jsem třeba pro přímý přenos koncertu po internetu, kdy bylo potřeba odlišné nasta- vení efektů a ekvalizace pro stream a pro sál) a smyčky AUX pro externí efekty a i zdířky pro lampičku, sluchátka a cinche pro nahrávání a komunikaci například s CD přehrávačem se najdou. K tomu MIDI IN/OUT (pomocí MIDI povelů můžete například přepínat efekty z kláves či sekvenceru) a máme všechno, co potřebujeme.

Qui bono?

Pro koho je Dynacord PowerMate1000 vlastně primárně určen? V jeho cenové hladině naleznete už střední řady digitálních mixů, které ovšem použijete jako mixy a k jejich ovládání budete muset nastudovat chytrou knížku tlustou jako Vojna a mír. S „Dynakordíkem“ se průměrně cvičená opice jako já skamarádí za jeden večer a poslouží jako mnoho různých strojků zároveň, přičemž netrpí častou nectností multifunkčních zařízení – totiž že dělají všechno, ale nic pořád-ně (typicky vestavěné efektové smyčky běžných pultů a USB rozhraní tamtéž i jinde, která mnohdy ve skutečnosti USB rozhraními nejsou a slouží jen pro ukládání dat). Instalace ovladače pro má Windows 7/64 z přiloženého CD byla otázkou jedné cigarety, s Cubase fungoval po jednoduchém nastavení a rázem to hraje, nahrává a vůbec pracuje doma.

Jedu hrát. Fajn, vezmu tenhle kufírek, dvě pasivky, jeden nebo dva aktivní monitory a hotovo. Nechávám doma odporně těžký rack se zesilovači, další rack s efekty, kompresorem a ekvalizérem, dynakordíka si nechám vedle sebe na pódiu, sdrátuju a nakroutím během pár chvil a vesele dělám kulturu. Pak jedu zvučit do většího sálu. Beru mix, čtyři odposlechy, párák, předky jsou místní, fajn. Nemůžu si sice na rozdíl od digitálu uložit scénu nebo kapelu pro další použití, ale s čitelností, přehledností a přesností „Dynakordíka“ ovládání to snad ani není potřeba. Potom jedu (ach jo, ale kšeft je kšeft) dělat vesnickou diskotéku. Beru „Dynakordíka“, dvě třeba 500W pasivky a notebook a můžu přijet zhruba deset minut před požadovaným začátkem (stalo se na Silvestra). Tady se mimochodem v plné míře uplatní zmiňovaný LPN filtr, který zejména menším bednám dokáže kouzelným způsobem dodat o poznání přesnější a přitom plné basy u beden kompantní velikosti jinak nevídané. A ještě finanční rovina – sečtěte si stejně velký mixpult, 2x1000 W (tedy až 2000 W v můstku!) zesilovač se spínaným zdrojem, multiefekt od Lexiconu a 4x4 USB zvukovku, vše v takové kvalitě, spolehlivosti a jisté snad i prestiži (to je pofidérní, vím), jako můj kamarád „Dynakordík“, a bude vás to stát víc - a pořiďte si na to mini-málně kombíka. Přihoďte výrobu v Německu (Straubing), spolehlivost, deklarovaný servis do pěti dnů, možnost vestavět do racku a rázem se všechno jeví v docela jiném světle, než při prvním pouhém pohledu na cenovku.

Ještě jedna píseň, snad labutí, snad jiného ptáka

Neopouštěj staré známé pro nové, chtělo by se zabékat. Mně ale ne. Kajícně přiznávám, že ač krz peníz ještě zcela nerozhodnut, střelil jsem během testování mixu Dynacord dva ze svých koncáků a 24stopý (k čemu?) mix, protože když jsem viděl ten rozdíl v práci s tím a s tím, pochopil jsem, že je čas na změnu. A že se hodně těším a trochu děsím, co mi redakce dá na testování příště a co pak zase nebudu chtít vrátit a jen si mailem nechám poslat fakturu. 

Dynacord PowerMate 1000-3
Grafický ekvalizér můžete použít buď na hlavní bedny nebo na odposlechy
Dynacord PowerMate 1000-3
Všechny monofonní kanály jsou osazeny inserty, do kterých je možné připojit externí kompresory, nebo i záznamové zařízení
Dynacord PowerMate 1000-3
Poněkud neobvykle velký počet konektorů CINCH potěší zejména DJe a všchny kdo pracují s více přehrávači.
Tagy: