EBS - baskytarové pedály

Basová harmonie
Distributor: 
Cena: 
Ceny v textu

Milý basový národe. Tady Pavel J. Ryba s další várkou švédské firmy EBS. Po testu na kombo Gorm 350 jsem dostal do rukou celý sortiment pedálových efektů.

Pražská firma ALEXIM, která má výhradní zastoupení EBS, dodala kompletní sadu pěti efektů na originálním panelu.

Krabičky jsou prodejné každá zvlášť, ale provedení v předváděcí verzi se mi moc líbí. Jsou totiž pomocí šroubů spojeny napevno s podstavcem, na kterém jsou pro rychlou orientaci zobrazena nejčastější nastavení jednotlivých efektů, jako standard. Pro test použiji tyto doporučené údaje, neboť je zde mnoho možností nastavení a tím i možností jak zabloudit.

Design a konstrukce

Jednotlivé krabičky jsou na první pohled autentické. Liší se jen v detailech. Krabičku tvoří kvalitní a masivní hliníkový odlitek jehož povrchové provedeni má základ v černé pololesklé barvě s jemnou strukturou, popisy jsou bílou barvou stejných vlastností a grafické ozdoby ve standardním firemním modrém odstínu. Grafická modrá paráda, je pro odlišení na každém efektu jiná. Základní rozměry jsou, jak už jsem se zmínil pro všechny pedály totožné, konkrétně 70 x 115 x 35 mm. Každý efekt je osazen dvěma potenciometry, jedním třípolohovým přepínačem a kovovým spínačem funkce efektu.

Jako zajímavost je zde možnost napájení krabiček Phantomem přes vstupní jack. Toho lze využít např. ve spojení s kombem Gorm, které je pro tuto eventualitu připravené. Nyní k jednotlivým krabičkám. Nebudu se vůbec zabývat technickými parametry. Nastaveni pro názornost připodobním k ručičkovému ciferníku od 1 do 12.

UniChorus – Analog Signal Processing (3v1)

Ovládá se potenciometry DEPTH a RATE. Jeho třípolohový přepínač (Mode) nabízí volbu mezi polohami FLANGER, P.T. (Pitch modulation), CHORUS.

Nastavení Standard Chorus používá Depth 5, Rate 10 a přepnutí na Mode – Chorus.

Indikátor červená LED zde ukazuje nejen pracující efekt, ale i rychlost modulace chorusu. Pro nastavení Flanger Mode je doporučeno Depth 5, Rate 1/210 a poloha Flanger. Pro Pitch Modulation můžete využít Depth 10, Rate 2 a mód P.T. A výsledek?

Velmi krásný jemný zvuk. Je zajímavé, že v jedné krabičce jsou v podstatě 3 efekty chorus, flanger a P.M..Každý má svůj charakteristický zvuk, ale přitom je to toliko jiná variace chorusu. Na Unichorusu je znát, že je stavěný jen pro basové kytary. Žádná z krajních mezí není nepříjemná. Potenciometry poskytují velmi jemné nastavení. Rozsah zdvihu se pohybuje jen +/-3 db. Komu nevyhovuje tovární nastavení mixu efektů k čistému signálu, může šroubovákem po vniknutí do dělohy krabičky nastavit tento poměr podle svého gusta. Tovární přednastavení je na 50% MIX.

Bass IQ - Triple Envelope Filter

Pracuje s potenciometry THRESHOLD a ATTACK. Třípolohový přepínač má polohy HI-IQ, UP, DOWN.

Pro nastavení Classic style (UP) použijte Treshold 1/2 2, Attack 11, Mode UP. Po úvodním brnknutí se odevírá zkreslený tón, ale ne jako auto wah. Efekt zní jako široký a krátký dýchavičný bas, který má konkrétní první dobu. Moc hezký.

Volba Down Envelope pracuje s Treshold 9, Attack 1 a Mode Down.

Tlustý zvuk (chlupatý), který je zvýrazněn na hlubokých frekvencích při stejné charakteristice tónu. Treshold musí být jen do 1/4 jinak jde zvuk do výšek a efekt tohoto nastavení je pryč.

Pro zvuk Auto wah (Hi-Q) je doporučeno Treshold 11, Attack 9, Mode Hi-Q. Krásný za jímavý zvuk, který zní jako fujara (zejména na fretless).

Tento efekt je zajímavý zejména ve spojení s kompresorem a chorusem. Vznikne nová barva, která je kupodivu vhodná i pro basisty „stříleče". Výborná pro moderní styl funky. Je zde veliké rozpětí dynamiky s jejíž změnou se přetváří i barva tónu. Uvnitř efektu je trimrem nastavitelné přimíchání vyšších frekvencí. Originálně nastaveno 0 %.

OctaBass - TripleMode Octave Divider

Je vybaven potenciometry NORMAL a OCTAVE a polohami přepínače (Range) HIGH, MID, LOW.

Nastavení Octabass Classic pracuje s Normal 5, Octave 2, Range Mid.

Klasické nastavení pro octaver jak ho známe. Krásný široký pěkný zvuk bez zbytečné špíny. Octaver zní přirozeně a není syntetický. Je to barva z naší planety. Moc výborný.

Pro Sub-Bass Octave dejte potenciometr Normal 3, Octave 3, Range Low. Ideální využití pro doprovod, kde je potřeba zahustit bass do hutného spodku. Barva zůstává ale stále čistá.

Nastavení Synth-Type Bass. Normal 11, Octave 5, Range High. Zvuk už podle názvu simuluje syntezátor.Zvuk je věrný a konkrétní. Nic víc k tomu nemůžu říct, neb takovéto barvy nevyužívám.

Celkově můžu zodnotit, že jde v podstatě o jednoúčelový efekt, který je však v provedení firmy EBS výborný. Pro mne je velmi přijatelná čistota zvuku, při nastaveni Octabass Classic.

MultiComp - True Dual Band Compressor

Potenciometry COMP/LIMIT a GAIN a přepínač režimů TUBESIM, MB, NORMAL

Indikátor LED ukazuje nakrmení efektu.

Nastavení Standard Compression používá Comp/Limit 10, Gain 9, Mode Normal.

Nejužívanější klasické nastavení.Kompresor neničí barvu, jde výborně s atakem. Při Gain na 3/4 až maximum zbytečně šumí. Není ale potřeba užívat Gain v této extrémní poloze, protože už v poloze Gain na minimum funguje komprese.

Nastavení Multiband Compression pracuje s Comp/Limit 2, Gain 12, Mode MB.

Je to klasický velmi používaný zvuk, který je vhodný pro situace vyžadující maximální stupeň komprimace. Zvuk působí širokým dojmem a máte najednou pocit, že za vámi není upocené kombo, které mele z posledního, ale dospělý, velký aparát.

Nastavení Tubesim Mode s Comp/Limit 12, Gain 10 a Mode Tubesim. Pro ty, kteří nevlastní opravdový efekt s Tube, je tu možnost využít tuto barvu.Objevují se zde další harmonické. Zvuk z nástroje je jemnější a mazlivější.

Celkově výborný standardní pódiový kompresor v kvalitě vyšší třídy, který umí simulovat i lampu (2 v 1). Konečně tak jako i ostatních krabiček této EBS řady je i zde možnost po vniknutí nastavit poměry efektu k obrazu vašemu, přesněji tedy citlivost ve vyšším a nižším pásmu.

MultiDrive - Universal Overdrive Pedal

Potenciometry jsou označeny DRIVE a VOLUME. Třípolohový přepínač pak vybaven režimy TUBESIM, STD a FLAT.

Nastavení Standard Overdrive má natočen Drive 3, Volume 12 a Mode STD. Zkreslený zvuk ve spojení s čistým, bez zbytečných vysokých frekvencí. Použitelný zejména s Reverbem.

Nastavení Tight Distortion pracuje při Drive 2, Volume 3 a poloze FLAT. Plný hutný zvuk vhodný na sólové party.

Nastavení Smooth Tube Sound dosáhnete s Drive 10, Volume 4, Mode Tubesim. Široký zvuk, připomínající nakrmenou elektronku s předzesilovačem, který je v pásmu 60 - 100 Hz zvýrazněn.

Zvuk z tohoto efektu je jemnější a použitelnější oproti ostatním, které mi prošly rukou (pokud se o Overdrive dá vůbec říci, že zvuk je jemnější a použitelnější). Filtry jsou naladěny pro basové frekvence a proto přijatelné. Zbytečně neřvou výšky. Máte-li nástroj s aktivní či pasivní elektrikou nevzniká žádný problém. Efekt je z boku u výstupu vybaven přepínačem přizpůsobení.

Celkové hodnocení

Pro test jsem použil aparát Warwick 5 + 4 Custom made for Pavel J. Ryba a kombo Warwick CCL15.

Výborná sestava jednoúčelových pódiových efektů ve vynikající kvalitě, mající pěkné tovární provedení a jednoduché účelné ovládání. Je znát velký rozdíl v barvě z těchto krabiček a barvami (i se stejným jménem) z univerzálních multiefektů. Vynikající jsou zvuky Octabass, Multicomp, výborný je Chorus, zajímavý Bassiq. V této sestavě mi k dokonalosti, jí vlastní, chybí už jenom reverb, abych mohl být na pódiu spokojený. Nepatrně zamrzí větší šum u Multicomp v mezní poloze.