Eden WT-405 Time Traveler & D 410 XLT

Zesilovač a box pro baskytaru
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Vysoký výkon, příznivé rozměry a váha, kvalitní součástky a komponenty, promyšlená konstrukce, univerzálnost a neuvěřitelné zvukové vlastnosti… tak těmito slovy lze obecněji charakterizovat výrobky společnosti Eden Electronics!

Podobné přívlastky a vlastnosti lze ovšem často číst i na webových stránkách jiných značek či internetových obchodů. Někteří tomu věří, jiní ne. Pokud jste založením spíše skeptičtí nebo chápete, že každý výrobek je třeba prodat (a bez reklamy a chvástání to někdy nejde, a že každé zboží má svého kupce…atd.), raději se vždy přesvědčíte na vlastní oči i uši.

Vlastní test basového zesilovače Eden WT-405 Time Traveler a bedny D 410 XLT měl poněkud „komplikovanější porod“, ovšem technika v tom byla nevinně. Když jsem totiž před časem v redakci MS přebíral avizovaný basový aparát Eden, bedna sice ve skladu byla, leč zesilovač Time Traveler si „cestoval v čase“ tak, že přistál u kolegy Lose v České Lípě, kam byl zaslán, aby jako zkušený studiový a baskytarový matador mohl přihodit také nějaký ten názor do pléna. V mezičase jsem pročítal manuály, surfoval na webu a zkoušel osiřelou bednu s jinými baskytarovými zesilovači. Mimochodem, i čtení manuálů Eden je „velmi výživné“ a podle jejich úrovně lze také posoudit úroveň firmy. Někdy se totiž ve tvrzení výrobců na webu a ve zjištěných skutečnostech (při testu, hahaha) objeví „zajímavé rozpory“. Ale buďte v klidu, když Eden napíše, že pro boxy řady Eden David Series používá prvotřídní překližku, opravdu ji tam má (viz obrázek).

Směle do Ráje

Zesilovač je doma (vůbec se kolegovi nedivím, že mi ho prý nechtěl vrátit), směle do toho. Zesilovač World Tour 405 „Time Traveler“ je strohou řečí technických údajů a čísel celotranzistorový jednokanálový basový zesilovač o výkonu 620 W/2 Ohm, 405 W/4 Ohm nebo 250 W/8 Ohm. Papírově se výkon cca 400 W při „běžné“ impedanci 4 Ohm jeví dostatečný, ovšem realita je ještě příznivější. Subjektivně spolu s boxem Eden D 410 XLT se zdá v porovnání s jinými aparáty ještě „silnější“. Model WT-405 sice není nejžhavější novinkou na trhu (2004), ale asi ne každý baskytarista podnikne cestu na hudební veletrhy do Frankfurtu, aby si rozšířil přehled. Kromě toho, Eden Electronics jsou na tuzemském trhu významněji představovány teprve krátce a jak jsem navíc zjistil, ani na webu nebo v periodikách věnujících se baskytaře obecně to informacemi o produktech Eden zrovna nehýří.

WT-405 vznikl evolucí předchozího modelu WT-400 Traveler, který můžeme zařadit ke standardním dobře vybaveným hybridním basovým zesilovačům s vícepásmovými parametrickými korekcemi. Pro úplnost by se slušelo dodat, že WT-400 je klonem či přesněji „polovinou“ legendárního stereo zesilovače WT-800. Na rozdíl od starších genetických bratříčků byla u „Cestovatele“ zvolena odlišná koncepce a filosofie. Pokud jde o ovládání, zřejmá je inspirace klasickými celolampovými zesilovači, kterým pro dodnes mnohdy nedosažitelný zvuk stačily 3 až 4 potenciometry Bass, Mid, Treble a Presence…

Na první pohled trkne do oka fakt, že počet klasických „točítek“ je omezen, zato přibyly další funkce na můj vkus ovládané poněkud titěrnými dvoupolohovými tlačítky. Rovněž překvapí malé vnější rozměry zesilovače! Pouze 340 x 340 x 98 mm (!), včetně přesahujících knoflíků, to opravdu není mnoho. Přitom váha 7 kg odpovídá zhruba třetině až polovině obvyklé hmotnosti stejně výkonných zesilovačů… Pouhých 7 kg mi vyloudilo úsměv na tváři při dopravě z centra domů.

Vnější design je vždy věcí silně individuální a subjektivní, proto bych na adresu testované WT-405 (ale i jiných zesilovačů Eden) diplomaticky prohlásil, že „design je poněkud svébytný a originální“. Na vysvětlenou - dost dlouho mi trvalo, než jsem jej „vzal na milost“ a nejvíce k tomu přispěl právě tento test. Dříve jsem totiž značku Eden lehce přehlížel, možná i z jakéhosi iracionálního pseudo-patriotismu. Jejich zesilovače mi totiž připadaly, že by je mohla vyrábět tuzemská Tesla ze součástek let nedávno minulých a ani provedení ovladačů mě nikdy zcela neoslovilo… Jenže pozor! „Zlatý“ pískovaný čelní panel zblízka připomíná „zlaté“ Marshally a kvalita komponentů a součástek je očividná na první pohled nebo první kontakt. Stačí vsunout konektor do jakéhokoliv jacku a..?! Nic neviklá a drží to natěsno tak, že pocit „jistého propojení“ je dokonalý. Podobně - při otáčení jakýmkoliv potenciometrem cítíte příjemně pevný a přitom jemně krokový chod, takže otáčet s nimi je radost.

Tohoto potěšení si paradoxně příliš neužijete. Proč? Jednoduše proto, že s překvapením zjistíte šokující věc: „Tento zesilovač je navržen a konstruován tak, abyste pro nastavení požadovaného zvuku nepotřebovali téměř žádné ovládací prvky!“ Ano, při pohledu na čelní panel s řadou miniaturních spínačů to vypadá jako protimluv, ale v praxi to tak skutečně funguje. Příklad? Máte ho mít… Po připojení boxu D 410 XLT nastavíte hlavní ovládací prvky (tj. Gain, Compressor, Enhance, Bass, Midrange a Treble) do střední polohy dvanácti hodin. Připojíte baskytaru a nastavíte hlasitost pomocí Master. Vsadím se, že z 80 % nebudete muset na nic víc sáhnout a budete se zvukem spokojeni… Osobně jsem pouze přidal tlačítko WARM , které aktivuje elektronický obvod na bázi čipu „Golden Ear“ využívaného ve vysoce kvalitních studiových jednotkách. Implantaci Zlatého ucha výrobce komentuje s humorem sobě vlastním: „Co je dost dobré v zařízeních za čtvrt milionu dolarů, by mohlo být dost dobré i pro vás…“ Funkci WARM lze tedy chápat jako zdařilou „emulaci“ měkkého lampového zvuku, ale ani „čistý“ zvuk WT-405 nepůsobí vůbec tranzistorově sterilně. Po čase jsem si našel vyhovující nastavení s přeci jen lehce upravenými korekcemi. (Gain 15 hodin, Comp 11 h, Enhance 12 h, Bass 11 h (bedna přenáší basové frekvence v neobvykle širokém pásmu, dále bude doplněno), Midrange 12 h, Treble 12 h. Zdálo by se, že všechny ostatní ovladače jsou „téměř“ zbytečné, přesto možností, jak „zkazit zvuk“, zůstává ještě hodně.)

Vezměme to popořádku a podívejme se, jakými vymoženostmi výrobce Cestovatele vybavil. Zcela vlevo na spodní části jsou umístěny dva identické vstupní jacky pro připojení baskytar. Ano, dvěma kabely připojíte dvě baskytary a je jedno jestli pasivní, aktivní nebo s piezo elektronikou. Jediné, co je třeba udělat, je individuálně upravit vstupní citlivost spínačem Input Gain skokově o +10 dB. Všechny aktivované funkce rozsvítí zelenou LED diodu – GO!, zatímco odpojením dioda zčervená - STOP! Výrobce tím umožňuje téměř okamžitě využívat oba nástroje jak na pódiu, tak i ve studiu… Je jasné, že u jednokanálového zesilovače se společnými korekcemi bude nutné mírně přenastavit korekce. Zřejmě i proto jsou některé funkce rychle dostupné dvoupolohovými tlačítky. WARM switch umístěný pod Input Gain jsme již probrali, jenom stojí za povšimnutí, že jeho účinek se projevuje dramatičtěji až při vyšším nastavení Gain. Výstup pro přímé nahrávání D.I. output je sice logicky umístěn na zadním panelu (spolu s potenciometrem nastavení jeho úrovně), na čelním panelu máme však možnost odeslání signálu před či za ekvalizační cestou (sekce Voicing) spínačem s obligátním označením PRE/POST. Čtveřici ovladačů uzavírá „umlčovací“ tlačítko Mute, jež umožní pohodlné tiché ladění s aktivovanou elektronickou ladičkou (vstup Tuner najdete na zadním panelu), anebo neslyšnou výměnu baskytary.

Funkci Gain Compressor snad můžeme přejít, obě jsou spojeny se signalizačními LED diodami, které na nás občas přátelsky pomrkávají, pokud je vše v pořádku, trvalé rozsvícení znamená ubrat v razanci hry, ubrat Bass nebo Gain apod. Jeden z Murphyho zákonů zní: „Když selžou všechny pokusy, jak zařízení nastavit, aby pracovalo správně, zkuste přečíst návod“. Určitě se o něm dozvíte více.

Jak bylo naznačeno, veškeré ovládání je soustředěno v sekci „Voicing“, jež obsahuje pouze 4 hlavní ovládací prvky: Enhance – výrobcem nazvaný „kouzelný čudl“, který komplexně ovlivňuje poměry mezi basy, středy a výškami, takže jeho funkce připomíná obligátní „mid-scooped contour“ konkurenčních firem. Pokud tedy ponecháme ostatní korekce B-M-T v sekci Voicing ve středové poloze „12“ hodin, pouze tímto jediným ovladačem výrazně měníme charakter zvuku. Zatímco původní „táta“ WT-400 (kromě elektronky v předzesilovači) obsahoval sofistikovaný pětipásmový parametrický ekvalizér, následník WT-405 si v pohodě vystačí s jednoduchými korekcemi… (Obdobný trend lze sledovat i u jiných značek, např. MESA/Boogie představila nedávno nový basový zesilovač M6 Carbine s jediným přepínačem, který pouhými čtyřmi přednastavenými frekvenčními křivkami spolehlivě pokryje veškeré zvukové požadavky od vintage po moderní baskytary. Ani MESA není průkopníkem, viz kombo Hughes&Kettner Bass Force XL s přepínačem EQ Matrix, test MS 2/2003… nebo lampový předzesilovač Warwick Quadruplet s funkcí Quadrumatrix, test MS 8/2002).

Vpravo od ovladače Midrange ovšem výrobce „pro jistotu“ umístil přepínač Mid Shift, kterým dává uživateli možnost volby střední frekvence buď 550 Hz nebo 2,2 kHz, kolem které lze midrange ovládat. Nižších 550 Hz doporučuje například pro bezpražcovou baskytaru, zatímco zdůraznění vyšších 2,2 kHz může při agresivním rocku pomoci baskytaru protlačit houštím kytar. Přiměřené potlačení tohoto pásma může naopak pomoci jemnějšímu jazzovému zvuku. (Klasičtějšímu vintage uhlazenému zvuku také výrazně pomůže úplné vytočení Enhance do levé krajní polohy). Moje zkušenost s přepínáním 550 Hz /2,2 kHz je poněkud odlišná, při „Enhance na 12“ se mi rozdíl mezi oběma polohami nezdá nijak extra výrazný.

Zajímavou vychytávkou je funkce přepínače EQ s polohami Norm a Bypass. V poloze Norm podle očekávání zůstávají korekce Bass, Midrange a Treble včetně Enhance funkční. Po zatlačení přepínače do polohy BYPASS se korekce B-M-T vyřadí, ale Enhance zůstává nadále aktivní! To může být někdy docela užitečné, například pokud potřebujeme rychle změnit barvu jediným tlačítkem, může toto být cesta (máme zvýrazněné Bass a Treble). Korekce jsou totiž neobvykle účinné a již malá změna pozice potenciometru způsobí slyšitelnou změnu. Korekce Bass jsou umístěny nezvykle nízko: až na 30 Hz (!), zatímco Treble jsou až na 11 kHz, oboje se standardním zdvihem +/- 15 dB. Pravděpodobně to má souvislost s konstrukcí, osazením a naladěním basových boxů Eden. Například pro testovaný D 410 XLT výrobce udává frekvenční rozsah 50 Hz až 14 kHz v tolerančním pásmu +/- 2 dB, což téměř odpovídá parametrům kvalitního „Hi-Fi“ boxu.

Další „vychytávkou“ je funkce „Dynamic Boost“ umístěná mezi ovladači Treble a Master. Dvěma spínači Bass a Treble umožní ještě více zvýraznit basy nebo výšky v závislosti na tzv. Fletcher-Munsonových křivkách, které jsou založeny na rozdílné fyziologické vnímavosti ucha na nízké, střední a vysoké frekvence při měnící se hlasitosti. Jedná se o jakousi obdobu ovladače Loudness u starších zesilovačů pro domácí bytový poslech, kdy při velmi decentní zvukové hladině (například při večerním poslechu) jsou zdůrazněny zejména nízké kmitočty. Funkce Dynamic Boost by tedy asi mohla pomoci jazzmanům v nočním klubu po 2. hodině ranní, rockeři ji asi příliš neocení.

Ne úplně běžnou je instalace vypínače na čelním panelu Speaker ON/OFF, která umožní odpojit reproduktorové výstupy a hrát pouze na sluchátka připojená do příslušného konektoru na čelním panelu. (Tento výstup může sloužit pro přivedení signálu z výstupu koncového zesilovače WT-405 do jiného zesilovače). Běžná stereo sluchátka fungují výborně a vzhledem k rozměrům a váze zesilovače jej můžete klidně umístit třeba na noční stolek, aniž byste potřebovali „malé“ kombo na „domácí cvičení“…

I zadní strana je bohatě vybavena množstvím obvyklých připojení a výstupů (viz obrázky), které byly na stránkách tohoto časopisu již mnohokráte popsány. Snad bych na tomto místě jen zdůraznil možnost připojit do párového stereo pomocného vstupu (Stereo Aux. Input) – levého či pravého - signál z externího zdroje jako CD přehrávač, bicí automat, apod. Manuál upozorňuje na možnost využít tohoto vstupu při nahrávání ve studiu, kdy je přivedením zpětného signálu z nahrávacího zařízení umožněn hráči odposlech „za páskou“ ve sluchátkách připojených k WT-405… Pro více podrobností odkazuji na podrobný manuál na webu výrobce.

Box!

Basový box Eden D 410 XLT má výkon 700 W a impedanci 4 Ohm, takže se zesilovačem WT-405 bez problému přenese jeho poctivých 400 W. (Box D 410 XLT existuje i v 8 Ohm verzi). Protože WT-405 je schopný zátěže do 2 Ohm, je možné zvolit dva jakékoliv 4ohmové boxy. D 410 XLT pochází z prémiové řady Eden David Series, která je vyrobena z kvalitní 9vrstvé překližky a osazena vlastními reproduktory, což je dnes unikátní záležitost. Většina značek totiž odebírá sériové nebo „na zakázku vyrobené“ reproduktory od několika světových výrobců. Podle tvrzení firmy Eden vlastní vývoj a výroba jednotlivých komponent (reproduktorů) zaručuje vysokou synergii a komplexnost návrhu vlastností individuálně navrženého basového boxu ve srovnání s ostatními výrobci. Výsledkem by měl být box s lepšími vlastnostmi, než je v této třídě standardem. Musím potvrdit, že Eden asi příliš nepřehání. Opravdu se D 410 XLT vyznačuje jasně definovaným a konkrétním basovým zvukem v celém pásmu, který svou plností připomíná spíše box osazený reproduktorem 1x15“. Box si ale zachovává razanci a rychlost odezvy díky 10“ reproduktorům s košem z hliníkové slitiny a díky silným feritovým magnetům a lehké membráně. Domnívám se, že kombinace WT-405 s tímto jedním 4ohmovým boxem D 410 XLT je téměř ideální a bude stačit 95% běžných herních situací. Pořízení druhého boxu stejného typu nebo typu 1 x 15 majiteli umožní postavit vysoce kvalitní basový stack pro veškeré herní situace. Majitelé pětistrunných baskytar mohou volit téměř totožný box D 410 XST, který se liší reproduktory a hlubším naladěním bassreflexu (výrobce udává rozsah už od 36 Hz až do 14 kHz v pásmu +/- 2 dB), díky čemuž je lehce pozměněn vzhled - box XST má pouze jeden štěrbinový bassreflex. Bezkonkurenční přenos vysokých kmitočtů zaručuje laditelná titanová horna umístěná ve středu mezi reproduktory. Bedna se dobře přenáší díky dobrému vyvážení a pohodlným zapuštěným uchům - ergonomicky tvarovaným podle tvaru pěsti. Dopravu dále usnadní „zarážecí“ kolečka, která jsou součástí příslušenství. Ocelová neprokopnutelná mříž spolehlivě chrání reproduktory při přepravě, povrch kryje černá kobercovina. Zadní panel obsahuje dvě dvojice konektorů, vždy dva paralelně propojené SPEACONy nebo jacky umožní přidat další bednu.

Souhrn

Asi není náhodou, že země, která je kolébkou moderní populární hudby a tavicím kotlíkem národů, kultur, hudebních stylů a nevím čeho všeho možného, dala světu, tedy v tomto případě baskytaristům, řadu špičkových výrobců jako např. Acoustic Image, Accu Groove, Aguilar, Ampeg, Bag End, Basson Sound, Carvin, Fender, Genz Benz, Epifani, Custom Sound System, (….), MESA/Boogie, Music-Man, Peavey, SWR… V posledních třech desetiletích k nim patří i společnost EDEN Electronics, jejíž produkty si u hudebníků všech stylových žánrů vydobyly značný respekt.

Jak už bylo na stránkách tohoto časopisu vícekrát zmíněno, každý basový zesilovač (resp. značka) si zachovává jisté charakteristické znaky včetně témbru, kterými se odlišuje od jiných a kterými přitahuje nebo odrazuje potenciální zájemce… Zde záměrně nehovořím o image a marketingových tazích. Článek tohoto typu nemůže zprostředkovat komplexní dojem z tohoto zařízení, navíc chybí zvukové ukázky. Ale celkový dojem z dvojice WT-405 Time Traveler a boxu D 410 XLT je pro mě jednoznačný. Ve své kategorii se jedná o velmi kvalitní basový aparát, který pravděpodobně zaručí bezproblémový provoz po řadu let. Zesilovač je bohatě vybaven pro studiovou a pódiovou práci i díky tichému, téměř bezhlučnému chodu ventilátoru. Jediné, co by možná mohl některý uživatel vzhledem k bohatému vybavení funkcemi, vstupy i výstupy na čelním i zadním panelu postrádat, je možnost dálkového ovládání některých funkcí pomocí nožního přepínače.

Ačkoliv povědomí o produktech značky Eden v tuzemsku není zatím příliš vysoké, určitě se jedná o firmu, kterou by potenciální zájemce o kvalitní basový aparát měl zahrnout do užšího výběru. Pokud bych mohl na závěr parafrázovat známou anekdotu o Skotech („Pane spisovateli, Vaše kniha se mi tak líbila, že jsem si ji skoro koupil…“), musel bych říci: „Pane Eden, Váš aparát se mi tak líbil, že jsem si ho skoro koupil…“. Rozhodně všem doporučuji vyzkoušet a porovnat, pokud budu osobně v budoucnu uvažovat o „upgradu“ svého basového nádobíčka, v aparátech mám po tomto testu jasno.

Prubni a řekni

Zesilovač mě již na první pohled zaujal svým celkem netradičním vzhledem. Neočekával jsem od něho díky velikosti nějaký pódiový výkon a byl jsem přesvědčen, že své využití nalezne spíše při studiové práci. Toto přesvědčení jsem zastával ovšem jen do okamžiku, kdy jsem ho propojil s bednou Hartke (4x10), abych vyzkoušel, jak hraje. Věděl jsem, že tato firma je proslulá sými výrobky, ale nikdy jsem neměl jaksi to potěšení. Po připojení se na mě vyhrnul naprosto jedinečný tlustý zvuk, který bylo díky rafinovaným korekcím a kompresoru možno ještě přizpůsobit k obrazu mému. Aparát jsem zkoušel nejprve s Fender Reissue 51 a potom s G&L L-2000. U obou nástrojů byl zachován jejich charakteristický sound a pregnance zvuku (jakož i dynamika) byly naprosto senzační! Při srovnámí s mým Hartkem 3500 byl zvuk z Edenu plastičtější a natlakovanější. Myslím, že tento aparátek (malý velikostí a velký zvukem) je výtečnou volbou pro všechny muzikanty, kteří jezdí, netouží s sebou tahat obrovský aparát a chtějí mít stále super zvuk!