Elka AB 15100

Telka maková, Elka basová …
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
11 500,00 Kč

Italská firma ELKA, známá z dřívějška hlavně profesionálními digitálními přístroji, povstala z mrtvých, a po reinkarnace pod mateřskými křídly koncernu Generalmusic v nedávné době obohatila sortiment „kompletní řadou kytarových a baskytarových komb, ale též přenosných ozvučovacích systémů, které spojují slavnou ELKA technologii s velmi agresivní prodejní cenou”. Tolik reklamní leták.

Od výhradního distributora pro ČR, firmy Music Electronic Service, Hradec Králové, redakce získala kombo pro basovou kytaru model AB 15100, nejvýkonnější model řady. Číselné označení v sobě ukrývá 15” reproduktor a výkon 100 W.

Popis a konstrukce

Na první pohled kombo upoutalo solidním řemeslným zpracováním, bytelnou konstrukcí a v této cenové kategorii opravdu nezvykle bohatým vybavením čelního i zadního panelu. Posuďte sami.

Čelní panel kromě nezbytných vstupů pro připojení baskytary s pasivní nebo aktivní elektronikou obsahuje především 7pásmový „grafický ekvalizér” se zdvihem +/-15 dB plně nahrazující klasické korekce low-mid-treble, kompresor s regulací úrovně komprese až +18 dB a pre-shape potenciometr, který ve stylu dřívějších „presence filtrů” přiměřeně vyhrbí určité středové frekvence. Jako velmi praktické shledávám umístění výstupního jacku PHONES pro připojení sluchátek vedle potenciometru MASTER na čelním panelu. Činnost kompresoru nebo grafického ekvalizéru je signalizována rozsvícením příslušné LED-diody. Ekvalizér lze vypnout/zapnout buď samostatným tlačítkem na čelním panelu nebo případně také nožním spínačem, pro který zadní panel obsahuje příslušné jacky. Zapnutím kolébkového síťového spínače se tento podsvítí rudě.

Ještě příjemnější pohled nabízí zadní panel komba. Ukrývá obvyklé jacky pro připojení externího reproboxu, symetrický XLR výstup pro vyvedení signálu komba do mixu nebo pro přímé nahrávání, dokonce s přepínačem pre/post (tj. před či za ekvalizérem komba), již zmíněné zdířky pro nožní spínač, zdířky pro efektovou smyčku... Za velmi užitečné považuji, že jak napěťovou úroveň signálu z XLR výstupu tak i citlivost vstupu i výstupu efektové smyčky lze regulovat samostatnými potenciometry.

Ani výstupy pro připojení externího boxu nejsou nijak ošizené, naopak jsou zde dva jacky s rozdílnou impedancí 4 a 8 ohm. Fungují každý jinak. Připojením přídavné bedýnky s impedancí nejméně 4 ohmy do levého „4ohmového” se automaticky odpojí vnitřní reprák komba a hraje pouze externí box, zvolíte-li pravý výstup „8 ohm”, pak s paralelně připojenou 8ohmovou bednou jde signál do obou a zesilovač poskytne nejvyšší výkon (125 W RMS) do zátěže 4 ohmy (při zkreslení THD do 1 %). Nadstandard představuje přepínač pro případné odstranění rušivých brumů ze síťové frekvence 50/60 Hz.

Popis obou modře stříkaných panelů je proveden sítotiskem. Působí tak poněkud levně a nepříliš hodnotně. Je to trochu škoda, protože vzhledově povedenější panel by výrobku jenom propěl. Tady proslulý italský design příliš nebodoval.

Ještě při fotografování v redakci jsme nahlédli do útrob zesilovače a bedny. Pro 15” basový reproduktor s plechovým lisovaným košem označený v prospektu „Tron-Star SP-BA100” udává výrobce výkon 250W RMS/8 Ohm... Přenos frekvencí nad 3 kHz zabezpečuje jeden celoplastový piezotweetr „Tron-Star PT-851” s udávanými parametry 75 W RMS/2.5 až 25 kHz... Zvláště u výkonu piezotweetru mám jisté pochybnosti o reálnosti těchto údajů a beru je pouze jako orientační asi tak s troj až pětinásobnou reservou.

Zesilovač je čistě zpracován a uspořádán, označení součástek prozrazuje zemi původu - Made in China. Ozvučnice je zhotovena nejspíše z „MDF” (tedy dřevotřísky), zato ale o tloušťce 30 (!) mm. To sice na jedné straně zaručuje dostatečnou tuhost, na druhé straně to ale zvedá celkovou hmotnost komba na poctivých 27 kg.

Ozvučnice je řešena klasicky - tedy bassreflex, zde ovšem realizovaný dvěma trojúhelníkovými výřezy v čelní desce po vzoru některých P.A. systémů. Z toho by se dalo usoudit, že naladění bedny bude poněkud výše než bývá zvykem a že útlum basových frekvencí na kmitočtové charakteristice pod kmitočtem F3 bude nutné výrazněji kompenzovat ekvalizérem zesilovače (pásmem 50 Hz).

Ozvučnice není uvnitř akusticky zatlumena žádným tlumicím materiálem. Částečně přiměřené obložení asi tak 2/3 plochy zadní stěny vhodným porézním materiálem by pravděpodobně výslednému zvuku mohlo prospět. Před mechanickým poškozením při dopravě chrání reproduktory pevná kovová mříž z perforovaného plechu. Dobrou manipulovatelnost při minimálních rozměrech komba umožňují plastová zapuštěná ucha.

Krabice, ve které bylo kombo dodáno, obsahovala ještě síťovou šňůru, originální záruční list, originál Owner‘s manuál, návod v češtině (nebývá zvykem) a reklamní leták s kytarovými a baskytarovými komby fy ELKA. Záruka odpovídá obchodním zákonům ČR a potažmo i EU, tedy 24 měsíců.

Jak to hraje?

Na úvod bych rád předeslal, že ačkoliv do testu byl dodán nejsilnější a nejlépe vybavený model AB15100, stále se pohybujeme v relaci do 12 (!) tis. Kč. (Dalšími dodávanými modely jsou sestupně: AB1580 = 15”, 80 W, AB1250 = 12”, 50 W, AB1020 = 10”, 20 W).

Do komba jsem postupně zapojil pražcové baskytary a jeden bezpražec. Po vyzkoušení a zhodnocení musím reklamnímu letáčku přiznat, že kupodivu ani příliš nenadsazuje resp. jen v míře obvyklé i u ostatních výrobců.

Do kompaktního komba s rozměry 543 x 620 x 300 mm se výrobci podařilo vměstnat povedený lehký zesilovač a velmi slušný 15” reproduktor. To má za následek „teplý, korpulentní tón”, (hlavně druhý přívlastek sedí) se solidním přednesem basů. Nejvyšší frekvence přenáší piezo-tweetr. Nejsem sice fandou piezotweetrů v basových kombech, v této cenové relaci lze stěží očekávat něco jiného. Navíc piezo zde pracuje uspokojivě. Konstrukce ozvučnice a použité repro patří určitě k povedenější části komba.

Bohužel, ne zcela spokojen jsem byl s některými funkcemi zesilovače. Koncový stupeň se jeví naprosto v pohodě, ale nemohl jsem si zvyknout na činnost příliš citlivého GAINu tj. vstupního předzesilovače. Pokud jej totiž nastavíte více než dva až tři dílky nad „nulovou polohu”, dostanete při rasantnějším ataku pravé ruky zkreslený signál. Celá zbývající dráha potenciometru 270° je tak nevyužitá. Mám pocit, že baskytarový předzesilovač by se takhle chovat neměl. Potenciálního zájemce upozorňuji: opatrně a nepříliš výrazně nastavovat úroveň GAINu, požadovanou hlasitost dohnat náležitým zesílením koncového stupně - ovladačem MASTER.

Na druhé straně zcela uspokojil 7pásmový grafický ekvalizér zdůrazňující frekvence 50-100-250-500-1k-2k-5 kHz. K odstupňování kmitočtů ani zdvihu +/- 15 dB (papírově) nelze mít námitky. Manuál uvádí 50-100-125-250-500-1k-2k-5k, což je evidentní chyba.

Potenciometr pre-shape ovlivní zvuk změnou křivky vstupního signálu, tedy upraví kmitočtovou charakteristiku pravděpodobně v oblasti kolem 1,5 kHz. Výsledný zvuk je kovovější a průraznější, takže baskytarista má k dispozici další prvek, kterým může účinně ovlivnit výsledný zvuk.

Je škoda, že stejnou spokojenost nemohu uvést pro práci kompresoru. Zdá se, že největšího útlumu –18 dB dosahuje na začátku dráhy potenciometru, tj. při jeho vytočení zcela vlevo. Při postupném přidávání doprava se jeho účinek snižuje. Místo aby kultivovaným způsobem upravil signálové špičky, třeba při rasantním slapu, užírá sám dost podstatně vlastní signál a přitom vzniká i nepříjemné zkreslení. Správná činnost tohoto kompresoru mi zůstala utajena a osobně bych jej vůbec nepoužíval. Naštěstí výkonová reserva zesilovače a parametry ekvalizéru s přiměřeně zdůrazněnými okraji pásem dovolují rasantnější hru i bez kompresoru.

Z možností nabízených zdířkami na zadním panelu jsem vyzkoušel práci s připojeným externím boxem. Zde musím výrobce pochválit, vše pracuje tak, jak má. Po připojení vlastního 8ohmového boxu do příslušného výstupu se nejen zvedla hladina akustického tlaku, ale hlavně se zvýraznilo a rozšířilo basové spektrum směrem k nejnižším frekvencím (přece jen 300W bassreflex-horn systém objemu 150 litrů udělá se zvukem své).

Souhrn

Kombo AB 15100 se vyznačuje robustní konstrukcí, solidním 15” reproduktorem, účinnými korekcemi a bohatým vybavením výstupy a ovladači. Po zvukové stránce (s výhradou k nastavení GAIN) zcela uspokojí nejen začínajícího baskytaristu. Náročnějšího uživatele asi nepotěší funkce kompresoru.

Výkonem kombo bezpečně postačí pro ozvučení zkušebny, klubu či menšího sálku, samozřejmě pokud nepožadujeme extrémní hlasitost. Připojení objemnějšího a výkonnějšího externího boxu lze jen doporučit. Pro partičku hrající vše od „Vlacha po Bacha” by tohle kombíčko mohl být tou správnou volbou, právě tak jako pro začínajícího hráče. Ačkoliv - pro ty druhé bych měl jiný tip: vyzkoušet model AB 1250 - sice s polovičním výkonem a ne tak dobře vybavený, ale za poloviční cenu (cca 6 500 Kč). U verze AB 1580 ve srovnání s testovanou AB 15100 mi rozdíl 20 W ve výkonu a v ceně 1 330 Kč nepřipadá až tak zajímavý.

I přes některé zjištěné mušky toho basové kombo ELKA AB 15100 v této cenové kategorii nabízí neobvykle dost, aby si našlo své spokojené zákazníky. Rozhodně se jedná o sympatický produkt, který si na nic nehraje a nepředstírá něco, co není. Navíc stojí rozumný peníz. Rozhodně je mi bližší než snaha jedné kdysi velmi populární značky navazovat na tradici předraženými výrobky s ubohým poměrem užitná hodnota/cena. Někdy ani slavné jméno nepomůže a jindy už ani není na co navazovat. Naštěstí tohle není případ ELKY.