elysia XPressor

Dynamický procesor
Kategorie: 
Výrobce: 
Distributor: 
Cena: 
Na dotaz u distributora

Před nedávnem jsem dostal nabídku otestovat produkt poměrně mladé německé firmy Elysia, která si za dobu svého působení na trhu v oblasti High End audio zařízení vydobyla díky kvalitě a také originalitě svých výrobků respekt a uznání řady zvukových mistrů, producentů i muzikantů z celého světa. Procesory Elysia znám (tak jako asi většina z nás) pouze z vyprávění, případně díky (mj. skvělým a také vtipným) demo videím na stránkách výrobce, a docela mě mrzelo, že jsem neměl doposud tu čest se s nimi setkat osobně „tváří v tvář“ a jejich  zajímavé a inovativní funkce si vyzkoušet naživo, na vlastní ruce a hlavně uši, tudíž jsem nabídku bez váhání, a také plný očekávání, s radostí přijal.  

Firma Elysia

Společnost Elysia byla založena v roce 2005. Jedná se o německou firmu, v jejímž čele stojí pánové Ruben Tilgner a Dominik Klassen. Tito pánové prožili celý svůj profesionální život v nahrávacích studiích a na Live produkcích, a navíc jsou údajně také výbornými muzikanty, ovládajícími několik hudebních nástrojů, a proto znají problematiku tvorby audio nahrávek z obou stran. Vědí, jaké požadavky na zvukovou kvalitu mají výkonní umělci, a také zcela jistě vědí, co od svých „mašin“ očekávají zvukoví inženýři, producenti a masteringoví „mágové“ v těch nejlepších studiích. Na základě těchto jejich bohatých zkušeností si vyvinuli vlastní a ojedinělou filozofii - navrhnout a postavit takové procesory, které budou osazeny špičkovými komponenty v Class A třídě, které budou jednak vycházet z léty ověřených funkcí a možností, ale také zároveň musí nabízet něco nového a unikátního, něco takového, co na jiných, konkurenčních zařízeních nenaleznete. Zkrátka jejich výrobky budou mít nějakou přidanou hodnotu, která jejich uživatele posune v jejich práci vždy o něco dále. Samozřejmě špičkové kvalitě uvnitř těchto procesorů musí odpovídat jejich pokud možno krásný a elegantní design.

Jako synonymum ke značce Elysia lze tedy zvolit slova jako kvalita a kreativita. Slovo kreativita zde znamená (mimo již zmíněné nadstandardní funkce, kterými procesory od firmy Elysia disponují) také to, že lze jednoduchým a pohodlným způsobem a s jistou elegancí dosáhnout výsledků, kterých byste na jiných mašinách docílili pouze s pomocí několika zařízení zapojených současně. Již dnes je vcelku jisté, že jejích cíl (resp. ona zmíněná „filozofie“) vytýčený hned na počátku, byl bezezbytku splněn, a to i přes tvrzení těchto skromných pánů, že jsou pořád – na začátku. Upřímně... nedokážu si představit, jak budou vypadat procesory Elysia v budoucích letech, pokud tohle má být „jen začátek“. 

Předmětem mého dnešního testování je procesor s názvem XPressor. Jedná se o stereo Class A kompresor, který vám díky svým možnostem udělá skutečně hodně práce a otevře vám nové možnosti při zpracování dynamiky jakéhokoli audiosignálu, a to jak ve studiu, tak např. i při live provozu. Během samotného testování, které probíhalo 

za plného provozu ve studiu, kdy jsem jej postupně použil na odhadem šest různých projektů rozličných hudebních žánrů, jsem jej využil hned několikero způsoby. Jednak při nabírání audio materiálu (bicí, basa, kytary, vokály, loopy, samply klávesy, dechy), dále při míchání, kde jsem jej nasadil postupně jak na jednotlivé tracky, tak i na jednotlivé Bus sběrnice. Často jsem jej využíval i v SideChain režimu (který samozřejmě umí taky). Dále jsem jej „zaměstnal“ na jednoduchý mastering jednotlivých smíchaných stereotracků. Nemůžu na tomhle místě také nezmínit moji úchylku v kreativní (ačkoliv... jak kdy...) deformaci jakéhokoli zvukového materiálu (zejména při zpracování samplů, loopů a zvukových efektů), kde jsem díky němu dosahoval velmi zajímavých zvukových výsledků, a to od jemných dynamických změn, 

až po naprosté futuristické šílenosti, které měly s původním signálem pramálo společného. Po několika dnech i probdělých nocích strávených s XPressorem, kdy jsem hlouběji pronikl do jeho nevšedních a rozhodně zajímavých funkcí, mě z důvodu porovnání začaly zajímat i ostatní dynamické procesory od firmy Elysia, které svými možnostmi (i cenou) ještě podstatně převyšují testovaný XPressor. Požádal jsem tedy pana JUDr. Richarda Tomanka, majitele firmy TOMANEK Hi-end Boutique (která značku Elysia pro ČR zastupuje a má mimo jiné ve svém sortimentu také spousty zajímavých Top značek, o kterých si popovídáme někdy příště), zdali by mi nepředstavil i zbylé procesory ze sortimentu této německé značky. Slovo dalo slovo, a tak se mé testování na nějakou dobu přenesloi do studia zmíněného pana doktora, které sídlí v moravské metropoli. Požádal jsem také pana Tomanka o detailnější popis jednotlivých možností těchto procesorů (který naleznete přiloženy k textu recenze), díky kterému snáze pochopíte i funkce dnes testovaného XPressoru. V něm vám také ve stručnosti představíme jednotlivé dynamické procesory firmy Elysia (pro podrobné technické specifikace vás odkáži na stránky výrobce.)

Dynamické procesory Elysia:

Firma Elysia nabízí v současné době trojici dynamických kompresorů, každý z nich disponuje malinko jinými funkcemi, je určen na jinou práci a je svým způsobem originální. V každém případě pro všechny platí některé společné vlastnosti, jako je nekompromisní zvuková kvalita díky analogové technologii pracující ve třídě A, diskrétní obvody, fakt, že komponenty jsou vybírány z nejlepších součástek na trhu, transparentnost a čitelnost audio signálu i při extrémních nastaveních, špičkové dílenské zpracování, a mimo jiné i vydařený design.

Alpha Compressor -  je vlajkovou lodí značky Elysia. Pro jeho transparentnost a čitelnost i v extrémních nastaveních ho lze zařadit do kategorie špičkových masteringových kompresorů. Je z celé trojice nejjemnější, kultivovaný, pravý opak hardknee MPressoru. Malý XPressor pak leží mezi nimi uprostřed. Alpha Compresor nastavil nový standard pro vylepšení jakéhokoli audio materiálu, nabízí M/S procesing, audio filtry, paralelní kompresi, sidechain, Warm mode a GRlimiter. Diskrétní obvody využívá dokonce i Side Chain a napájecí zdroj.

MPressor - jedná se o stereo Hard Knee kompresor, který produkuje opravdu tlustý a výstřední zvuk s maximální úderností. Je to doslova „zabiják“. Mimo klasické kompresní aplikace je vynikající pro kreativní sound design a groovy komprimační efekty. Každý z jeho linkovatelných kanálů nabízí Auto Fast, Anti Log, nastavení negativního Ratia, Niveau filtry, GR-Limiter. K nadstandardním součástem MPressoru patří také pře- dimenzované napájecí transformátory, zapouzdřené konduktivní plastové potenciometry a stabilizátor interní teploty pro kritické komponenty. Tohle vše velkou měrou přispívá k produkci čisté a hutné charakteristiky zvuku i při extrémních nastaveních.

XPressor - předmětem tohoto testu je stereo kompresor, který na své palubě obsahuje funkce jako Auto Fast Attack, Log Release, Warm mode, Sidechain, GRLimiter, paralelní komprese, negativní Ratio a další. Na jeho možnosti se soustředí samotný článek.

Ke vše třem modelům je třeba ještě dodat, že každý z nich je svým způsobem originální, produkuje jiný zvuk a má jiné možnosti, a není to tak, že menší model je pouze ochuzen o některé možnosti větších procesorů. Naopak jsou to procesory, které můžete mít všechny vedle sebe ve studiu (což je ideální stav) a nebudou si vzájemně konkurovat, ale spíše naopak, každý z nich je možno použít k jinému účelu. 

Přední panel

XPressor je procesor, který je určen pro montáž do racku, kde vám po instalaci zabere jednu výškovou jednotku (1HU). Jeho tělo je kompletně vyrobeno z hliníku, plast byste zde hledali marně. Co se týká mechanického zpracování - nelze nic vytknout. Otočné potenciometry mají velmi příjemný tuhý chod (navíc jsou dostatečně velké a jsou rozmístěny v dostatečné vzdálenosti, takže i lidé s většími prsty nebudou mít při ovládání problémy) a jsou aretovány po krátkých krocích, takže detailní nastavení jakékoli hodnoty nečiní nejmenší problém... 

Celé tělo XPressoru je vyvedeno v elegantní kombinaci barev šedé, stříbrné a tmavě modré. Popisky jsou barvy bílé, LED metry a diody jsou většinou červené, kromě dvou, které jsou vyvedeny v barvě oranžové. Uprostřed čelního panelu se nachází kulaté podsvícené logo firmy Elysia, které se po zapnutí přístroje rozsvítí bílou barvou. Součástí balení je standardní napájecí kabel (Euro konektor) a vícejazyčný tištěný manuál. Čelní panel XPressoru obsahuje celkem osm otočných hliníkových potenciometrů a čtyři tlačítka, která mají vedle sebe LED diody pro optickou kontrolu. Na čelním panelu nechybí také stupnice LED metrů pro signalizaci Gain Reduction.

Nyní se detailněji podíváme na jednotlivé ovládací prvky. Při pohledu na čelní panel směrem zleva doprava nalezneme první čtveřici otočných potenciometrů. První je zde pojmenován jako Tresh (čili Treshold), a myslím si, že jej není nutno detailněji popisovat (zkrátka práh kdy má kompresor začínat svoji práci). Vedle něj směrem vpravo se nachází další potenciometr s názvem Attack, tedy čas náběhu kompresoru, a pracuje v rozpětí 0,01 až 120 ms. Třetím v pořadí je potenciometr s názvem Release, tedy doběh kompresoru, kde je možné nastavit čas od 5 ms.

Poslední potenciometr v této čtveřici umožňuje ovládat kompresní poměr (Ratio), a to od 1:X až po 1:nekonečno a (pozor!) možnost nastavení Ratio pokračuje dále do záporných hodnot (což není u kompresorů zcela běžné). Podíváme-li se dále směrem doprava od výše popsaných potenciometrů, nalezneme čtveřici (poměrně malých) černých tlačítek. První z nich je zajímavě pojmenováno jako Hit It! (jeho zapnutí je signalizováno oranžovou LED vedle něj vpravo), a jedná se vlastně o Bypass (pokud není aktivní, můžete „kroutit“ se všemi ovládacími prvky jak chcete, ale žádné dynamické změny v audiosignálu neuslyšíte, ba dokonce i LED metry vám budou signalizovat Gain Reduction, ale ... (Zmiňuji se o tom, jelikož tohle považuji za takovou malinkou záludnost, které si napoprvé nemusíte všimnout. Mne samozřejmě potkala hned: kroutil jsem, procesor opticky signalizoval, ale ve zvuku žádná změna). Další tlačítko je označeno jako Warm Mode a díky němu je možno na XPressoru snadno simulovat saturaci signálu tak, jako je tomu u analogových lampových zařízení: po jeho aktivaci procesor produkuje místo čistého Class A soundu zvuk lehce zabarvený a nasycený. Funkce Log Rel (Log Release) se aktivuje třetím tlačítkem na čelním panelu. XPressor umožňuje volbu mezi dvěma křivkami Release, nabízí buď standardní lineární, nebo logaritmickou, kterou využijete zejména u zpracování rytmických nástrojů, jako jsou například bicí, nebo například během masteringu. 

Posledním tlačítkem na čelním panelu je tlačítko s názvem Auto Fast. Popojdeme-li dále směrem doprava, narazíme zde na již zmíněné podsvětlené logo firmy Elysia, vedle něhož se nachází řada celkem patnácti LEDek, sloužících jako Gain Reduction metry. Diody jsou červené (respektive celkem 14 z nich), patnáctá, poslední, je vyhrazena GRL (Gain Reduction Limiteru), kdy po jeho aktivaci signalizuje aktivitu limiteru. Pro barevné rozlišení je tato dioda oranžové barvy. Tímto se dostáváme k levé části XPressoru, kde se nachází opět čtveřice otočných potenciometrů. Jako první je zde SCF (Sidechain Filter), a jedná se v podstatě o low cut filter, kterým určujeme od jaké frekvence nám bude kompresor reagovat a pracovat. Díky tomuhle filtru dokážeme poměrně snadno nastavit např. pěkně našlápnutý celkový mix, aniž bychom kompresí přišli o spodní frekvence v celkové nahrávce. Dalším potenciometrem je GRL (Gain Reduction Limiter).

Směrem dále doprava nalezneme další potenciometr, označený jako Gain, který slouží k dorovnání komprimovaného signálu do původní hlasitosti. Jedná se vlastně o MakeUp Gain, tak jak jej známe z jiných běžných kompresorů. Posledním otočným potenciometrem na čelním panelu XPressoru je potenciometr s označením Mix. Nejde o nic jiného, než jen o to, že jím mixujeme čistý nezpracovaný audiosignál spolu s komprimovaným, takže skrze něj máme skvělou možnost paralelní komprese přímo v XPressoru. To by bylo z čelního panelu vše, nyní se podíváme na zadní stranu Elysia Xpressoru.

Zadní panel

Na zadním panelu XPressoru se nacházejí všechny konektory pro připojení do vašeho audio řetězce včetně síťového konektoru a hlavního vypínače. Jako první (směrem zleva doprava) uvidíme Sidechain Send, označený jako EXT 2, vedle něj se nachází dvojice audio výstupů pro pravý kanál (symetrický Jack i XLR), se kterými sousedí (opět) dvojice audio vstupních konektorů pravého kanálu. Ve středu zadního panelu X Pressoru nalezneme přepínač pro volbu napětí (u nás 230 V), dále síťový vypínač a standardní Euro konektor pro připojení napájecího kabelu (případně Voltage selectoru, kdyby jste si s sebou svůj XPressor brali na cestu za „velkou louži”). Pravá strana je opět vybavena vstupními a výstupními konektory (samozřejmě opět zdvojenými - jak jack, tak i XLR) tentokrát pro kanál levý. Mezi čtveřicí těchto konektorů ještě nalezneme jackový konektor Sidechain Return, zde označený jako EXT 1 (který slouží jako vstup pro řídící audio signál v Sidechain režimu, který se aktivuje připojením příslušného konektoru). Všechny konektory jsou samozřejmě symetricky zapojeny. Dovolím si jen malou poznámku: XPressor je sice stereofonní kompresor, ale není zde možné použít odlišná nastavení obou kanálů a současně zpracovávat dva různé monofonní zdroje signálu rozdílně. 

Klíčové funkce kompresorů Elysia 

Anti Log 

Pro pochopení funkce Anti Log si nejprve musíme představit klasický graf průběhu komprese. Vertikálně Gain reduction a horizontálně čas. Polopřímka kompresního poměru je až do kolene běžně lineární a za kolenem rovněž. Při použití této funkce dojde k deformaci počáteční polopřímky před kolenem do oblouku směrem dolů. Co to znamená v reálu? Časová konstanta Release je odpovědná za to, jak bude vypadat výsledný zvuk po kompresi. Při úvaze, zda chceme použít výraznou či decentní kompresi, máme na výběr, zda zvolíme Release charakteristiku lineární nebo logaritmickou. Logaritmická charakteristika představuje vztah, kdy časy release budou o to kratší, o co povyroste hodnota gain reduction. Výsledek je takový, že například špičky bicích budou komprimovány kratším časem než zbytek materiálu. Při extrémním nastavení v tomto režimu můžeme nacházet zcela nové zvuky a nové efekty. Logaritmická křivka funguje tak, že na začátku je vždycky stejná a ke konci se zrychluje, což přináší velice zajímavé akustické zážitky z tohoto efektu. Zvlášť zajímavě zní tento jev při paralelní kompresi po přimíchání původního nekomprimovaného signálu.

Log Release

Zde platí, že časy release budou o to více zkracovány, o co větší nastane útlum úrovně signálu v důsledku gain reduction. Na „našem“ grafu by křivka kompresního poměru vypadala jako jeden vyboulený oblouk, tentokrát směrem nahoru. Konečný výsledek se může zdát na první pohled stejný. I v tomto případě budou hlasité špičky zpracovány s rychlejším časem release a zbytek materiálu pomaleji. Rozdíl však nacházíme ve způsobu zpracování. Log Release je měkčí, a proto bývá využíván i v masteringu.

Negativní Ratio

Tato funkce předčí každé očekávání. Algoritmus této funkce je přitom tak jednoduchý. Čím silnější bude vstupní signál, tím slabší bude výstupní signál. Jakmile signál překročí hranici treshold, kompresor okamžitě a slyšitelně zasáhne a ostře ohne křivku komprese do požadovaného úhlu v závislosti na zvoleném kompresním poměru. Na našem Grafu by tato situace vypadala tak, že za kolenem by se polopřímka znázorňující kompresi vydala strmě dolů. Úhel strmosti určuje nastavení hodnoty negativního kompresního poměru. Jedním slovem perfektní pro zcela nové efekty.

Feed Forward

Například u Alpha Compressoru tlačítkem Feed Forward navolíte, zda detekce sidechainu bude předřazena vlastní sekci kompresoru, nebo signál ze sidechain bude detekován až za ní. Bez jeho použití má kompresor klid-ný a rovnoměrný průběh, při zapnutí Feed Forward dojde k extrémnější a tvrdší kompresi. Z technického pohledu dojde k ovlivnění rozpoznávacích linií kompresního poměru kompresorovou sekcí, tím získáváme vyšší hodnoty kompresního poměru, než jak je uvedeno na stupnici, a v konečném důsledku je kompresor schopen při redukci gainu postihnout i ty nejmenší odchylky v dynamice.

Auto Fast

Stiskem tohoto tlačítka dochází ke změně času Attack, kompresor reaguje zkrácením času na hlasité a rychlé impulsy.

GR Limit

Jedná se o specifický limiter nového druhu, fungující na bázi ohraničení řídícího napětí kompresorové sekce. Na rozdíl od běžného limiteru nestojí v signálové cestě, ale je součástí řídících obvodů kompresoru. Tato vymoženost má veliký význam pro uživatelský komfort, jelikož bez ohledu na jakékoliv nastavení ostatních prvků nedojde ke kompresi pod prahem GR – Limit. 

EQ Gain

Další zajímavou funkcí je EQ GAIN. Jedná se o filtr, který je zařazen za sekci kompresoru, proto nastavení v této funkci nemají vliv na samotný prů- běh komprese, tedy na dynamickou křivku. Jedná se o jednoduchý EQ pro korekci bezprostředně po kompresi. Lze jej velmi kreativně použít zejména v M/S režimu, kdy levá strana přístroje je v tomto módu přiřazena středu stereo pásma a pravá strana jeho okrajům, přičemž i EQ Gain umožňuje odlišné nastavení. Díky tlačítku x10 má uživatel k dispozici téměř celé frekvenční spektrum.

SideChain Filter

Alpha, jakožto masteringový kompresor, neumožňuje narozdíl od MPressoru a XPressoru zpracování externího Side Chain signálu. Má však vestavěný Side Chain filtr, který je předřazen kompresorové sekci, a tedy má přímý vliv na kompresi. Je zajímavé opět použití v módu M/S, kdy většinou sedí basa a kopák ve středu, a tudíž lze toto pásmo velice účinně vybarvit a ze stran pak „vytáhnout“ jiné, zejména vyšší frekvence. Pak přichází ke slovu výše zmíněný EQ make-up pomocí EQ Gain a úžasný výsledek je na světě, přirozeně, jednoduše a intuitivně. Side Chain filtr samozřejmě funguje jako Hi Pass i Low Pass.

Warm Mode

Funkce Warm mode představuje specifický limiter, který zpomaluje rychlost výstupní sekce. Rychlé přechody jsou pomalejší a celý zvukový obraz je více stmelený a kulatější. Uživatel má v podobě XPressoru nástroj, obsahující čistotu danou Class A procesorům s možností nasycení zvukové vlny příjemným teplem. Výraznost této funkce však závisí na druhu zpracovávaného signálu. 

Paralelní komprese

Alpha Compressor je stejně jako XPressor vybaven možností přímého mixu původního a komprimovaného signálu, což je velkou výhodou, je-li záměrem uživatele použít jej jako send efekt. Tato funkce ovládaná jedním knobem na kanál u Alphy a jedním společným knobem u XPressoru rozhodně šetří čas a v běžném režimu nabízí lepší porovnání signálů než samotný HW bypass, který je samozřejmě u všech modelů k dispozici. U Alphy nacházíme navíc možnost poslání signálu z mix sekce na přidané transformátory na výstupu. Tato funkce Transformer umožní získat jemně kovovou barvu výsledného zvuku, jelikož tyto transformátory jsou vyrobeny z jiného materiálu. Integrace Soft Clip limiteru u Alphy je rovněž velkým přínosem, zejména pro použití v masteringu. 

MS Režim

Samotný M/S režim zaslouží velkého uznání. Jak při míchání, tak v masteringu si lze příjemně pohrát s výsledným „3D prostorem“ sterea, bez jakékoliv destrukce editovaného signálu. Dá se říct, že každé nastavení zní dobře. Bohužel MPressor a XPressor M/S režim nemají.

Praxe ve studiu

Co se týká samotné práce s procesorem, jako je XPressor, musím prohlásit, že je radost mít v rukou nástroj, který pracuje se zvukovým materiálem s přesností chirurgického skalpelu, a který vám nabízí nové možnosti zpracování dynamiky. Je to (tedy alespoň pro mne) inovativní zařízení, které bez problémů zvládá úkony, které byste od špičkového kompresoru očekávali, ale navíc vám dává možnosti si do jisté míry hrát, objevovat nové, nepoznané stránky dynamického zpracování zvuku. Je jen na vás jak jej využijete, zdali půjdete jen klasickou cestou (což je samozřejmě někdy nezbytné), a nebo zdali budete kreativně tvořit a posunete tak váš zvuk, případně vaši 

hudbu o kousek dále. Ve studiu mám kompresorů několik, jak hardwarových, tak samozřejmě i softwarových. Ale XPressor přinesl do mých nahrávek něco nového, jiného, zajímavého a okouzlujícího. Dokázal jsem experimentovat s jeho nastavením celé hodiny a mnohdy jsem se nemohl rozhodnout, které nastavení použít, vše znělo dobře, zajímavě a někdy až fantasticky. Pominu-li jeho transparentní zvuk i při extrémních hodnotách, tak třeba Log Release dělá se signálem věci, kterých, domnívám se, 

na běžných kompresorech nemůžete jen tak dosáhnout. Dokáže zvuk krásně „našlápnout“, úplně jinak, než při běžné lineární kompresní přímce. Znatelné to je zejména při zpracování celých mixů, případně skupin nástrojů, jako jsou třeba bicí, perkuse či jiné rytmické nástroje a loopy. Pokud máte například rádi krásně „nakopnuté“ a agresivní bicí s výrazným atakem na začátku, které dají vašemu mixu potřebnou dravost a agresivitu, vězte, že to pro XPressor není žádný problém. 

Totéž samozřejmě platí i pro ostatní zdroje zvuku, včetně celých mixů. Svoji práci udělá také možnost paralelní komprese přímo na XPress-oru, kdy si jednoduše nastavíte poměr čistého a zpracovaného signálu. Pro zvukové experimentátory je zde také možnost záporné komprese, kterou lze také samozřejmě kombinovat s ostatními funkcemi jako Log Release, Autofast, GR Limiter, kdy máte možnost vytvořit unikátní zvukové dynamické efekty. Díky využití Sidechain filtru můžete bez problémů komprimovat kompletní hudební materiál bez obav, že výraznější kompresí ztratíte basovou složku signálu. XPressor (aniž by byl vícepásmový) tohle umí elegantně vyřešit, právě díky možnosti nastavení frekvence, od které bude samotný kompresor pracovat. Jak již bylo řečeno, procesor je výborně mechanicky zpracován (což lze v téhle kategorii očekávat) a velmi příjemně se ovládá zejména díky poměrně velkým otočným potenciometrům, které skvěle padnou do ruky. I když... co se týká tlačítek na přední straně přístroje, ty by ale přece jen dle mého názoru mohla být o malinko větší. Nemám zrovna nejmenší prsty, takže zpočátku jsem měl s velikostí předních tlačítek malinko problém, ale časem jsem si zvykl. Ale to je snad asi jediná moje výtka směrem k XPressoru. Opravdu jinak nevím, co bych mohl dále vytknout. Mimo jiné pro ty z vás, kteří máte ve své výbavě API rack, firma Elysia vyrábí také XPressor 500, což je vlastně totožný procesor, pouze v menším formátu určen pro montáž do API racku. A ještě jedna horká novinka, během našeho testování přidala Elysia do svého sortimentu ještě další nový dynamický procesor (také do API racku) s názvem Envelope. A něco mi říká, že se máme opět na co těšit. Takže přátelé, závěrem prostě musím zkonstatovat: Brno je zlatá loď, za děvčaty z Brna choď, hmmm jsou hezké… a jednou z nich je také Elysia.

A abych nezapomněl, musím na tomhle místě poděkovat majiteli firmy Tomanek Hi-end Boutique panu Richardu Tomankovi i jeho spolupracovníkovi panu Alexandru Vaňkovi za jejich ochotu, vstřícnost, a také za hodiny strávené ve studiu, kdy mě, zejména pan Richard, názorně a podrobně seznámil s procesory firmy Elysia a možná nevědomky posunul mé vědomosti v oblasti zpracování zvuku zase o pěkný kus dále. Pokud vás tedy výrobky firmy Elysia zaujaly, neváhejte se také podívat na stránky firmy Tomanek Hi-end Boutique a to konkrétně www.hi-endboutique.cz, případně přímo na stránky výrobce www.elysia.com, kde se dozvíte více.