Event 20/20 bas V3

Studiové monitory
Kategorie: 
Výrobce: 
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
8 490,00 Kč

Historie firmy Event Electronics sahá až do konce 80. let minulého století, kdy se firma zrodila z nápadu na vznik levnějších, ale kvalitních studiových monitorů. Po rozsáhlém výzkumu a vývoji si zakladatel společnosti Rusell Palmer společně s týmem inženýrů konečně uvědomil svou vizi: 20/20 nearfield poslechový monitor.

Jestliže jste se s označením Event 20/20 zatím nikdy (alespoň z doslechu) nesetkali, jste buďto úplný laik, nebo zvukař, který právě přiletěl z jiné planety. Původní monitory 20/20 a 20/20 bas (bi-amplified system) se staly doslova legendou. Od roku 1995 se začaly rychle rozšiřovat do více než 50 zemí světa a staly se tak jedněmi z nejúspěšnějších nearfield monitorů spolu se značkou Event jako globální světovou značkou. V rozmezí let 1996 až 2005 vyrobila firma několik úspěšných řad studiových monitorů, od pětipalcových TR5, ALP5, ASP5 přes osmipalcové TR8, ALP8, ASP8, 20/20bas až po patnáctipalcový subwofer. V roce 2002 Event přinesl na trh mírně inovované 20/20 V2 a 20/20 bas V2. 

Inovace spočívala pouze v revizi zesilovačů pro oba reproduktory a bylo tak dosaženo vyšší dynamiky i vyšší hladiny maximální hlasitosti. V roce 2006 firmu koupila Freedman Electronics, která je mateřskou společností Rode v Austrálii. Peter Freedman po koupi provedl nečekaný krok a ukončil výrobu všech produktů z katalogu Event. S novým týmem zkuše-ných vývojářů reproduktorů (Marcelo Vercelli – dříve Mackie, RCF, KV2 a Anibal Yus – předtím vývojář zasilovačů pro QSC) si stanovili za cíl vývoj monitorů založených na zcela nové koncepci a na vlastních kompo- nentech - basovém reproduktoru, tweetru, zesilovači, kabinetu i na vlastním výzkumu v oblasti akustiky. Po třech letech výzkumu a investici několika milionů dolarů vznikl špičkový sy-stém Opal. Dle názoru výrobce jde o systém, který se vzpírá konvenční audio teorii a má vlastnosti nejdražších třípásmových systémů. Při poslechu prý hledáte v místnosti ukrytý velký subwoofer.

Ale zpět k historii vzniku 20/20. Během vývoje Opalu se koncoví uživatelé údajně dožadovali také obnovení výroby původních 20/20. Nový tým vyhověl požadavku s tím, že budou zachovány hlavní rysy původního originálu, ale budou využity zkušenosti a technologie z vývoje Opalu, to znamená vyšší dynamika, velmi malé zkreslení a vysoký výkon. Potud informace, vycházející z tvrzení výrobce. Pojďme se ale raději podívat na produkt skrze optiku vlastních smyslů, tedy naší vlastní zkušenosti... 

Monitory mi do studia dorazily zabalené v nevelkých krabicích, každá o hmotnosti asi 19 kg. Po vybalení jsem je prohlédl, nastavil všechny potenciometry do středových poloh a umístil je v režii na stojany namísto mých Dynaudio BM6A. Při testování jsem měl možnost přímého srovnání také s podobnými monitory EVENT TR8-E. Než vám sdělím své dojmy z poslechu, seznamme se nejprve s technickými záležitostmi.

Box monitoru je černé barvy, velikosti 260 x 375 x 310 mm (šířka x výška x hloubka) a je vyroben z materiálu MDF (z anglického Medium Density Fibreboards – středně hustá dřevovláknitá deska). Hmotnost monitoru je úctyhodných 17 kg. Při srovnání s TR8 je velikost i rozmístění reproduktorů na ozvučnici stejné, vzhledově se „bedýnky“ liší mírně tvarem a povrchovou úpravou. 20/20 má trochu zaoblené hrany, ale povrch mi přijde takový „levnější“ – polep zdrsněnou plastovou fólií. TR8 vypadají s imitací leštěného černého dřeva (tedy pokud to není opravdové dřevo, dýha) přece jenom jako kus pěkného nábytku. Na přední desce, ozvučnici, jsou symetricky umístěné středobasový a výškový reproduktor, nesymetricky na pravé straně kulatý basreflex. Monitory jsou stejné a nejsou konstruovány jako pravý a levý. Z toho také vyplývá možnost orientace pouze na výšku. Basový reproduktor klasického tvaru má průměr 180 mm (7,1“) s cívkou o průměru 38 mm a feritovým magnetem. Materiál membrány je udáván jako vysokopevnostní sklo-laminátové vlákno. Okraj reproduktoru zakrývá rámeček se zlatým nápisem označení monitoru v dolní části. Vysokofrekvenční měnič je také známá klasika, 1palcový hedvábný kalotový vrchlík, 1“ cívka. Basreflexový otvor je trubka o průměru 60 mm. Hezkým prvkem přední desky je nápis EVENT v levém dolním rohu, který oranžovým prosvícením indikuje napájení monitoru, bohužel ale nemá žádné další funkce, jako například indikace přetížení apod.

Zadní panel „bedýnky“ obsahuje opět klasické prvky známé z jiných monitorů, tedy napájecí konektor, přepínač 120/240 V, vypínač napájení, konektor XLR pro vstupní signál a na rozdíl od TR8 obsahuje tři otoč-né potenciometry – Gain, HF a LF Trim +/-3 dB. Na některých obrázcích monitorů na internetu je vidět ještě další vstupní konektor – nesymetrický RCA cinch. Také v recenzi magazínu Sound On Sound je popisován tento konektor, z čehož plyne, že existují pravděpodobně různé verze výrobku. Celou polovinu zadní stěny zabírá chladič zabudovaných zesilovačů. Ty mají výkon 80 W při dlouhodobém 

zatížení do 4 Ohmů, nebo 120 W při krátkodobém zatížení. Pracují ve třídě AB se zkreslením THD 0,01 % při maximálním výkonu 120 W. Dělící kmitočet zesilovačů je 2400 Hz (na Sound On Sound je udáváno 2,3 kHz). Zesilovače obsahují základní ochrany jako limiter, tepelnou pojistku a subsonický filtr 30 Hz. Bohužel funkce limiteru není nijak indikována a nemáte tak možnost dozvědět se o jeho činnosti jinak, než slyšitelnou limitací zvuku při velkém zesílení. To jsem samozřejmě nezkoušel vzhledem k tomu, že monitory ještě nebyly dostatečně „zajeté“ a přiznám se, že ani u svých TR8 jsem nikdy neměl odvahu vyzkoušet, co monitory vydrží. Je to zbytečné, protože při tak velké hlasitosti, kdy už by limiter zabral, stejně nelze hudbu poslouchat. Ale jistota je jistota, a někdy se vám může stát, že se do monitoru dostane nežádoucí silný signál, před kterým je nutné reproduktory ochránit. Funkce tepelné pojistky by měla způsobit vypnutí zesilovače.

Při prvním poslechu jsem byl zvukem příjemně překvapen. Nepřipadal mi totiž o nic horší, než je ten, na který jsem zvyklý z mých Dynaudií BM6A, pouze se mi zdálo trochu zdůrazněné pásmo basů kolem 100 Hz. Nedalo mi to a monitory jsem si změřil. Mám pro tyto účely levný, ale pro porovnávání plně dostačující měřící mikrofon kalibrovaný u firmy Prodance. Měření proběhlo na volném prostranství na dostatečně velké terase (kromě podlahy je to vlastně mrtvá komora). Výsledky měření si můžete prohlédnout a porovnat na obrázcích. Při pohledu na grafy jsem se ujistil, že mě uši neklamaly. Pásmo asi 60 až 100 Hz je mírně zdůrazněné, což dělá u monitorů dojem silných basů. Pásmo středů asi od 300 Hz je dobře vyrovnané, řekl bych, že podobné jako u Dynaudií a zdůraznění kolem 12 kHz není vůbec na škodu. Grafy 20/20 a BM6A mají vůbec hodně společného. Zatímco BM6A mi hrají v režii nejlépe s LF trimrem v poloze „naplno“ a HF ve střední poloze, u 20/20 jsem si nastavil oba ovladače do střední polohy. 20/20 s ovladači v maximálních polohách je zvuk trochu podobný monitorům Adam Audio A7X, ale ty jsem slyšel nedávno a nemám bezprostřední porovnání. Připadaly mi hodně agresívní a trochu unavovaly sluch. Zde je zvuk o hodně příjemnější. Malou vadou na kráse je propad v pásmu 180 – 200 Hz (u modelu TR8-E je ještě daleko markantnější), který je při poslechu také trochu znatelný. Při umístění monitorů v malé režii může být tento propad naopak výhodou. Po určité době poslechu a porovnávání zvuku 20/20 s BM6A jsem došel ještě k jednomu závěru. Při poslechu rockové nebo metalové hudby jsou na BM6A více slyšet kytary, jsou ostřejší a výraznější, u některých nahrávek až trošku nepříjemné. Při přepnutí stejné nahrávky na Event 20/20 tento jev mizí, kytary jsou příjemnější a měkčí, více zapadnou do nahrávky. Naskýtá se tedy otázka, co je pro zvukaře lepší. Tomuto jevu odpovídají i naměřené průběhy – všimněte si nepatrného poklesu na 4,5 kHz u 20/20 oproti mírnému zdůraznění na 5,5 kHz u BM6A. To jsou právě pásma, která hodně ovlivňují celkový dojem z poslechu. Pro porovnání obou monitorů jsem je umístil na sebe i vedle sebe a na mixážním pultu přepínal signál střídavě do obou typů. Toto je nejlepší způsob srovnání, protože je ihned slyšet i ten nejmenší rozdíl ve zvuku.

Nezpochybnitelný vliv má samozřejmě také to, které monitory jsou uvnitř stereobáze a které vně, případně které jsou dole nebo nahoře. I tak byl rozdíl ve zvuku docela malý, 20/20 mají o něco silnější i hlubší bas – u 50 Hz mají 20/20 pokles oproti středům jen asi 2 – 3 dB, zatímco u BM6A je tento pokles asi 5 – 6 dB. Na tuto změnu v basech se dá ale velmi rychle přivyknout a po chvíli už si nebudete jisti, které monitory posloucháte. Podotýkám, že Dynaudia jsou několikanásobně dražší. Kolega z magazínu Sound On Sound podobnou změnu zvuku popisuje při porovnávání se systémem Opal, i když trochu v jiné souvislosti, s tím závěrem, že Opal má „lepší, důkladnější a lépe definované basy“. Větší rozdíl ve zvuku byl znatelný při srovnávání se sesterskými TR8. Zde už byl rozdíl hodně velký, až jsem se zprvu zhrozil, jak špatně mi TR8 hrají. Po nějaké době střídavého poslechu jsem zjistil, že pracovat se dá i na nich, a že v hudbě slyším některé prvky, kterých bych si s 20/20 třeba nevšiml. Opět se mi potvrdilo pravidlo, že studiové monitory nemusí hrát nijak krásně, ale musí na nich být slyšet spíše hudební nedokonalosti.

Event 20/20 bas V3 jsou rozhodně kvalitním výrobkem, který se hodně povedl. Neuvěřitelná síla a čistota zvuku, vyrovnanost středních kmitočtů, variabilita použití díky perfektně fungujícím LF a HF filtrům, to všechno dělá z monitorů v této cenové třídě velmi těžkého konkurenta i pro několikanásobně dražší výrobky. Dobře se na nich poslouchá jakýkoli styl hudby, od tvrdého metalu, přes jemné akustické styly, až po mluvený hlas. Jde o typ monitorů, u kterých nepoznáte, zda-li hlas zpěváka vychází z reproduktorů, nebo zdali se zpěvák náhodou nenachází vedle zvukaře v režii. Dovedl bych si je možná i představit na místě mých Dynaudio BM6A jako hlavní poslechové monitory. 

Ohlédnu-li se zpět za recenzemi ostatních studiových monitorů, které jsem psal, dochází mi, že spíše jenom chválím. Pravděpodobně mi redakce posílá k testování jen kvalitní výrobky. Mohl bych zkritizovat například absenci dalších vstupních konektorů (ale nač, když XLR je ten nejlepší?), lupnutí při zapnutí napájení (vadí to někomu?), chybějící indikaci limiteru (při tak velké hlasitosti to bude poslouchat jen šílenec), chybějící automatické vypínání napájení (proboha proč?), značnou hmotnost (ale to je přece dobře, že jsou těžké!), nebo třeba absenci žluté barvy membrány. Moc rád bych někdy napsal negativní recenzi, ale rozhodně to není tento případ. Event 20/20 bas V3 hrají trochu jinak, než moje vlastní porovnávané monitory a o to přece jde, proto byly vyrobeny. Nezbývá tak, než všem zájemcům nebo aspoň zvědavcům doporučit jejich poslech.