Fender TC-90 Thinline Telecaster SE

Elektrická kytara
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
17 750,00 Kč

V dnešním testu si představíme nástroj z dílen značky Fender, ale nebude to žádná klasika, spíše taková kytarová všehochuť, namíchaná z různých osvědčených druhů kytarového koření… Výsledkem této směsi je nástroj TC-90 Thinline Telecaster SE.

Při zevrubném pohledu najdeme pár styčných bodů, které potvrzují, že tahle kytara opravdu vzešla z „Telete”, ale byly do ní vkomponovány prvky, pocházející z úplně jiných vod, což však dalo vzniknout nástroji netradičních a velmi zajímavých kvalit..

Velikostně, tloušťkou těla a hlavně pak tvarem hlavy krku odpovídá nástroj klasickému „telecasterovskému thinlinu", totéž platí i o dutině v horní části těla a o výřezu ve tvaru „f". Tím ovšem veškerá vizuálně postřehnutelná podobnost končí. Tvar těla, kobylka, použité snímače, přepínač snímačů, potenciometry, to vše jsou nové, pro Tele netypické prvky a já jsem děsně zvědavý, jak se na tomto nástroji ve výsledku projeví…

Ale než dojde na samotné testování, prozkoumáme tuhle zvláštnůstku trochu více do hloubky. Jedná se tedy o semiakustický nástroj (dutina v horní polovině těla) se ztenčeným tělem (thinline), navíc se dvěma, pro Telecaster netypickými, výřezy - doublecutaway.

Druhy dřev použité na výrobu nástroje TC-90 jsou však již pro Tele příznačnější. Pololubový korpus je vyroben z jasanu, vlepený krk je pak javorový a nese palisandrový hmatník, osazený 22 Jumbo pražci a menzurou 25.5". Šířka krku u grafitového sedlového pražce je 41 mm. Profil krku je proveden ve tvaru "modern C".

Povrchová úprava těla i krku je provedena v odstínu Black Cherry Burst, a to polyuretanovým lakem vysokého lesku. Tento odstín je opravdu krásný a dává nádherně vyniknout kresbě dřeva. Kromě provedení, které dovozce vybral k testování, vyrábí Fender tento model ještě také v netransparentním odstínu Vintage White.

Srdcem této kytary je dvojice legendárních singlů typu P-90, u krku je to Seymour Duncan® SP90-1NRWRP Vintage P-90 a u kobylky pak Seymour Duncan® SP-90 3B Custom P-90. Snímače jsou dost masivní, s kryty z černého plastu a budí dojem humbuckerů, ale nedejte se zmást. Netypická pro Tele je i dvoudílná kobylka Adjusto-Matic™ Bridge + Anchored-Tailpiece, čili pevná kobylka tvořená bridgem a koncovým struníkem, jak ji známe například z Gibsonů apod.

Pod kobylkou je umístěna dvojice potenciometrů pro ovládání hlasitosti (Master Volume), a tonové clony (Master Tone) a ještě níže pod nimi je klasický 3polohový přepínač snímačů (kobylka/oba/krk), avšak ne ten štěrbinový, který vídáme u Tele, ale ten „gibsoňáckej, kulatej".

Ladící strojky jsou neoznačené, tvarem by odpovídaly produktu firmy Gotoh a stejně jako veškerý hardware jsou v odstínu Smoked Chrome, tedy v kouřově chromové. Vcelku všeříkající informací o původu nástroje je nápis na malé kulaté samolepce na černém plastovém pickguardu, kde stojí: „inspected by J.R.Kim" :o) . Pak už se ani nemusíte dívat na zadní stranu hlavy, abyste zjistili, že tyto kytary (ostatně jako 99% veškeré produkce všeho) pocházejí z Koreje, čímž ale není myšleno nic, než pouhé konstatování faktu. Nástroj tedy máme „okouknutý" a můžeme si zahrát!

Už při prvním posazení na rameno je zřejmé, že TC-90 padá na „kokos", což by jeden nečekal, ale vzhledem k dvojitému výřezu těla a jeho duté horní polovině se není čemu divit. Bude to chtít trošku si zvyknout. Krk padne do ruky tak akorát, dohmat je po výměně továrních 10" strun za 11" (a i po seřízení krku) mírně vyšší, což značí, že hraní si budeme muset jemně odpracovat, jak je tomu ostatně u Fenderů zvykem (a obzvláště u většiny Telecasterů). Díky výřezům těla jsou všechny polohy (myslím ty na kytaře) velmi dobře dostupné a hraní je pohodlné a příjemné. Začištění pražců na tomto nástroji je provedeno bezvadně. Nasucho je kytara dle očekávání dost hlasitá, zvuk se už teď jeví jako plný a tučný, dá-li se to takto napsat.

Po zapojení do komba (respektive do komb, testováno na lampových zesilovačích Fender Prosonic, Fender Hot Rod DeLuxe a Rivera Chubster 40) jsem byl velice příjemně překvapený tím, jak nástroj hraje!

Začněme u „čistých" Telecasterovský základ se nezapře, dřevo hraje a hlavně P-90 tlačí „jak sv…"! Mají vážně pořádné „koule", až se nechce věřit, že jsou to singly. Řekl bych, že jsou srovnatelné s Texas Special, ba možná ještě silnější. Plný, pevný a kulatý bas, hutné nižší středy a zvonivé výšky, to jsou frekvence, které se na vás vyvalí, když zaberete za struny. Těch nižších frekvencí je už primárně dost, takže na aparátu je třeba šetřit s basy, aby se kytara nezahlcovala. Zvuk je pocitově drsný, jakoby lehounce nakreslený, bohatý na harmonické frekvence, takový plastický - žádná placka! Dutina v těle funguje skvěle, dřevo hraje krásně, zvuk je hutný a hustý jako pasta na zuby. :o)

Jak je už obvyklé, kobylkový snímač je sušší a dravější než ten u krku, ale není mezi nimi takový rozdíl, jako je tomu třeba u jiných klasických singlů. Tučné a chlupaté jsou oba dva... Při akordickém hraní je nejbarevnější mezipoloha, tedy oba snímače zapojené. Projev je harmonický jako u Strata, ale s hutnějším základem - moooc pěkné! Když se pustíte do vyhrávek a zabrousíte na tenčí struny a napísknete strunu (jsme pořád v „čistých"), vystřelí z komba krásný křišťálový atak, jako byste klepli do dvoudecky na víno (nebo kopli - podle síly úhozu).

P-90 prostě mastí výborně! Jsou sice maličko chudší ve vyšších středech, to se ale dá snadno upravit na aparátu.

A teď hurá do „nečistých"

Vše, co bylo řečeno v předchozím odstavci ještě umocněte na druhou, potom dostanete zhruba obrázek toho, jak se chová tento nástroj při nažhavených lampách! Hutnost, plnost, tučnost a taková správná agresivní kartáčovitost až jedovatost při zachování harmonické bohatosti - to všechno z tohoto „thinlajnu" dostanete jen tak, ani se nenadřete. Nakřáplé zvuky tady fungují výborně, dřevní základ se skvěle pojí s kvalitami snímačů. Dynamika hraní je velice dobrá. Pokud zahrajete blues, rozbrečíte i dechovkáře :o). Tím ale nevykazuji kytaru pouze do těchto vod! Kdo má rád takovou tu správnou „špínu", takové to „nečisté hraní", chcete-li „dirty fingers", jste na správné adrese! Namaštěný beglajt, který se s ničím moc nepáře, to je přesně věc, kterou nástroj perfektně umí. A můžete si být jisti, že vás v kapele opravdu KAŽDÝ uslyší. Potíže s prosazováním zvuku vážně nehrozí. Nejnabroušenější byl kobylkový snímač, nehrál tolik ve spodcích, byl přímočarý a jedovatý, ale oproti mezipoloze byl o něco plošší a sušší, což je ale obecně platná klasika.

Jelikož ale nejsou jednotlivé polohy od sebe zvukově tak odlišné jako u jiných kytar, není problém vybrat si kteroukoli z nich.

Co se sólového hraní týká, je to podobné, jako u doprovodu, ale s tím, že tady ta surovost a „špína" může při vyšších úrovních zkreslení být na škodu, protože zvuk se ještě víc natřepí a rozostří, takže ztratí na konkrétnosti. Pokud k tomu přičteme ještě tlačící „spodky", můžeme se snadno dostat zvukově tzv. „do koule" nebo „za deku". Opatrně tedy. Přesto, je to správná „rasovina". V případě TC-90 se opět potvrdilo, co už jste možná také někteří zažili a sice, že hezké a libé zvuky se v kapele krčí v koutku, leč správný „marast" je většinou dobře slyšet! Velký vliv má samozřejmě také aparát, na který hrajete, a proto je třeba říct, že ze všech tří komb si tato kytara rozuměla nejlépe s Riverou, což taky není zrovna žádný Budulínek. Přesně podle pořekadla: „Vrána k vráně sedá, Fender Riveru si hledá".

Závěrem

Závěrem musím říci, že mě Thinline TC-90 příjemně překvapil. Přiznávám bez mučení, že jsem byl na začátku testu trochu skepticky naladěn, zčásti kvůli určité hybridnosti kytary, zčásti kvůli asijskému původu výroby, ale bál jsem se zbytečně. V moderní době snižování cen i nákladů na výrobu je kvalita většiny nástrojů pocházejících z Asie už na velmi slušné úrovni. Jediným negativem, který jsem zaznamenal byl poměrně silný brum na snímačích, singl je holt singl.

Ačkoli to nemám rád, v případě tohoto Fendera by asi neškodilo použít nějaký ten gate. Jinak si ale s touto kytarou rozhodně ostudu neuděláte. Ať budete hrát blues, jazz, bigbeat, punk nebo rokec, zkrátka žánry všeho druhu (snáď okrem Metalurgických prúdov), budete mít na rameni spojence plného energie, disponujícího kvalitním dřevním zvukem, v němž se pojí vintage i moderní prvky. Cena tohoto kousku je stanovena na velmi solidních necelých 18 000 Kč. Vyzkoušejte, nebudete litovat!