FOSTEX PM0.4n

Aktivní reproboxy
Kategorie: 
Výrobce: 
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
2 690,00 Kč
Fostex PM0.4n

Při jakékoliv manipulaci se zvukovým materiálem je ze všeho nejdůležitější kvalitní a hlavně realistický poslech. Máme-li se při editaci, úpravách frekvenčního průběhu, dynamiky, či při mixáži a masteringu nahraného zvukového materiálu odpovědně rozhodnout, jak bude výsledek ve finále znít, měli bychom mít takový poslech, který nic neskrývá, ani nic nepřidává,  a při dlouhodobém soustředění také ani neunavuje.

Proto potřebujeme dobrý profesionální studiový monitor, protože bez něho je jakýkoliv, i ten nejsofistikovanější DAW software, nebo třeba ten nejdražší outboard, skoro k ničemu. Vzhledem k tomu, že se dnes běžně se zvukem seriózně pracuje nejen v profesionálně vybudovaných režiích nahrávacích studiích, ale také na mnohdy mnohem méně příhodnějších místech, jako jsou například pracovní kouty v obývacích a dětských pokojích běžných domácností, jsou kritéria pro vhodný studiový monitor různá podle předpokládaného nasazení. Můžeme mít kvalitní studiový monitor v ceně rovnající se ceně bytové  jednotky 2+1 (možná ale 3+1), nebo nám může dostatečně dobře posloužit studiový monitor doslova za pár stovek. Záleží na okolnostech. Dnes se budeme pohybovat ve druhé zmiňované, cenově dostupnější cenové kategorii, protože máme na stole profesionální studiový monitor Fostex PMO.4n, jehož cena i výkon možná leckoho příjemně překvapí.

Fostex PMO.4n je výrobcem označován jako profesionální studiový monitor. Pokud se podíváme na technickou stránku věci, můžeme konstatovat, že se jedná o aktivní, dvoupásmový monitor. Skříň monitoru není bůhvíjak velká, rozměry jsou (Š)144 mm x (V)180 mm x (H)165 mm a přesto se dovnitř podařilo umístit jak oba reproduktory, tak veškerou elektroniku včetně napájecího zdroje a dvou výkonových zesilovačů, byť na bázi integrovaných obvodů TDA2030. Každý zesilovač dodává výkon 18 wattů. Pro nízké a střední frekvence je použit woofer o průměru 4“, výšky přenáší tweeter o průměru 3/4“. Udávaný frekvenční průběh je 60 Hz až 30 kHz, celkové harmonické zkreslení THD menší než 0,05% při 12 wattech výkonu do 4 ohmů v pásmu 20 Hz až 20 kHz. Odstup signál/šum zesilovačů je větší než 75 dB v pásmu 20 Hz až 30 kHz. Skříň monitoru je z MDF desek potažených vinylem, čelní stěna má leštěný povrch, jaký můžeme vidět například u klasického piána. Testovaný model byl v černé barvě, ale podle přiložené brožurky se monitor dodává také v bílé, červené, žluté a modrofialové barevné úpravě, takže si uživatel může vybrat takový odstín, který bude lahodit jeho oku, a nebo který bude dobře ladit k jeho nábytku a ostatnímu vybavení. V čelní stěně monitoru jsou usazeny oba reproduktory. Středobasový woofer má pružné, gumové uchycení membrány, pogumovaná je také celá kruhová plocha výškového tweeteru, což by mělo napomáhat k utlumení případných nežádoucích rezonancí a odrazů v bezprostředním okolí měniče tweeteru. Mezi oběma reproduktory je uprostřed usazena LED dioda indikující zapnutí napájení monitoru a dva basreflexové otvory. Jak jsem zjistil, nejsou to běžné otvory do nitra monitoru, sloužící k odvedení akustického přetlaku ven ze skříně. Zde u PMO.4n jsou tyto otvory vlastně vyústěním plastových trubkových „kolen“, která jsou uvnitř pod úhlem 90° ohnuta těsně k horní stěně skříně. Zdá se, že i u monitoru této kategorie stálo za to dát si práci s odladěním nežádoucích rezonancí materiálu skříně ven, bohužel jsem stran tohoto záměru nenašel žádné další podrobnosti, než jen ony právě zmíněné, které „vynesl na světlo“ manuální průzkum útrob PMO.4n. Pokud  bylo skutečně záměrem výrobce zohlednit i tento konstrukční moment, tak je to jedině dobře, protože i když se jedná o produkt za relativně málo peněz, stále tu hovoříme o profesionálním studiovém monitoru. 

Spodní strana skříně je vybavena závity pro připevnění držáku pro montáž na stěnu. Tady bych spíš uvítal závit pro přímou montáž na mikrofonní stojan, protože monitor je, kromě jiného, také potenciálně využitelný jako kontrolní hlasitý poslech pro nahrávající hudebníky ve studiu. Je klidně možné, že má Fostex pro tento účel nějakou vhodnou redukci. Zadní strana monitoru je tvořena robustní kovovou deskou, na které je zevnitř upevněna veškerá elektronika. Z vnější strany z ní vidíme pouze chladič integrovaných výkonových zesilovačů, vstupní konektory RCA-Cinch a 1/4“ TS, potenciometr hlasitosti monitoru Volume, spínač napájení a napevno fixovanou síťovou šňůru. Celé „čtyř-nko” váží rozumných 3,56 kg. Zbývá dodat, že monitor je řemeslně poctivě zpracován a i při své velikosti se zdá být dostatečně robustní.

Praktická instalace monitorů je velmi jednoduchá. Prostě jen zvolíme umístění podle potřeby. Zde doporučuji konzultovat přiložený návod, který byl u testovaných kusů sice pouze v anglickém jazyce, ale obsahuje dostatečně srozumitelné nákresy umístění monitorů vůči posluchači. Vzdálenost monitorů od sebe se doporučuje v rozmezí od jednoho do dvou metrů. Ten jeden metr se mi během testu jevil jako nejoptimálnější s ohledem na nejvyrovnanější podání stereo báze. Při menších vzdálenostech není stereo příliš výrazné a naopak při vzdálenostech blížících se dvěma metrům se už snižuje hloubka ve středu báze a stereo se začíná ostřeji soustřeďovat do okrajů, do monitorů. PMO.4n počítá s připojením spíše poloprofesionálních a spotřebních zařízení. Oba konektory (RCA-Cinch a 1/4“ TS), umístěné na zadním panelu, jsou zapojené nesymetricky. Po obsazení jednoho z nich se druhý odpojí, takže lze současně použít pouze jeden vstup. K nastavení zesílení monitoru slouží potenciometr Volume, umístěný také na zadním panelu. To znamená, že pokud jako zdroj signálu použijeme například CD/DVD přehrávač s pevnou výstupní úrovní, budeme se muset při nastavení požadované hlasitosti vydat vždy dozadu za oba monitory. Podle typu nahrávky bylo optimální nastavení potencio- metru hlasitosti na monitorech mezi čtvrtinou a polovinou dráhy potenciometru. Ideální stav ovšem představuje regulace hlasitosti přímo na zařízení, ze kterého jsou monitory buzeny. V takovém případě se mi osvědčilo nastavení potenciometrů Volume na monitorech přesně do poloviny jejich dráhy, kdy poslech jsem si pak dál reguloval buď z mixážního pultu, nebo přímo ze softwaru v počítači. Během testu jsem měl monitory na „odhmotněných“ stojanech a vzdálenost monitorů od nejbližší stěny byla 1,2 metru.

Poslechový test monitorů byl vskutku pohodovou záležitosti. Přiznám se, že po zkušenostech s jinými monitory obdobné kategorie jsem k testovaným PMO.4n přistoupil bez přílišného očekávání, ale už první náslech mile překvapil. První dojem se nedá popsat nijak jinak než tak, že monitory mají chuť hrát. Přednes je pěkně živý, dynamický. 

Druhá věc, které si člověk okamžitě všimne, jsou čisté, jasné a vzdušné výšky. A do třetice, nelze přehlédnout pevné a srozumitelné podání basů, které se zdají býti mocnějšími, než ve skutečnosti jsou. S naposlouchaným materiálem jsem monitory poznával víc a víc, ale ty úplně první dojmy už nevymizely. Přehrál jsem si spoustu muziky počínaje Jimi Hendrixem, přes Led Zeppelin, ranné Deep Purple i Black Sabbath. Projel jsem si grungeové kapely 90. let jako Alice In Chains, Stone Temple Pilots, Mad Season. Došlo i na uplynulou dekádu v podobě alb Audioslave, nebo alternativního Jacka Whitea, Anastacii, a nevynechal jsem ani současné, semiakustické Blackmore’s Night, Band of Joy Roberta Planta apod. Všechen tento poslech ukázal, že lze na monitorech PMO.4n bezpečně sledovat strukturu nahrávky, její vyvážení a také bohužel některé časté nešvary současné produkce, jako například nadměrné „slisování“ dynamiky nahrávky, nebo zrnité, „počítačové“ výšky. Abych si definitivně potvrdil, jestli je monitor dostatečně neutrální a jestli mu lze opravdu věřit, vytáhl jsem nakonec těžký kalibr. Album Heavy Horses od Jethro Tull z roku 1978 z původního vinylu, nahrávku, která obsahuje spoustu akustických kytar, flétny, klávesy, samozřejmě elektrifikované nástroje a bicí. Kromě hudebního obsahu považuji toto album také za vydařené po stránce zvukové, ale hlavně: nahrávka je čistě analogová, nedotčená digitalizací. Po tomto poslechu jsem definitivně připustil, že se na tyto malé monitory dá spolehnout, že nás výrobce skutečně nešálí žádným líbivým pozlátkem. Jak je ale možné, že malé monitory této kategorie hrají tak uspokojivě? Myslím, že to příznivě ovlivňují následující faktory. Monitor má udávanou frekvenční charakteristiku od 60 Hz až do 30 kHz. Když se podíváme na graf fre-kvenčního průběhu v manuálu a budeme mu věřit, zjistíme, že monitor má vyrovnaný přenos v pásmu od 100 Hz do 20 kHz s plynulým poklesem o 10 dB do obou udávaných mezních frekvencích. Na basech to znamená dostatečný důraz, který při míchání umožňuje věrohodné zpoměrování například basy nebo kopáku s ostatními nástroji, a zároveň přiměřené potlačení (nikoliv ostré odříznutí) hlubších dunivých frekvencí, které, zvlášť v akusticky neupraveném poslechovém prostředí, basy rozmazávají a činí je nečitelnými, nepřehlednými. Na výškách je to obdobné. 

Nevím, jestli někdo slyší kmitočty vyšší než 20 kHz, ale tím, že přenášená charakteristika není na této frekvenci strmě omezena, ale dále pozvolna klesá až ke kmitočtu 30 kHz, jsou výšky poslechově vzdušné, transparentní s velmi dobrým rozlišením. Při mixáži se mnohem lépe posuzuje ekvalizace středů a výšek, množství prostorových efektů, a v neposlední řadě také lokalizace na stereo bázi a stereo efekty vůbec. Dalším důležitým faktorem, který naopak přispívá ke zmíněné živosti přednesu monitoru, je ten fakt, že tvůrci i zde použili pro každý reproduktor samostatný zesilovač tak, jak je tomu zvykem u několikanásobně větších a výkonnějších monitorů. Každý zesilovač má udávaný výkon 18 wattů, což je dohromady 36 wattů na monitor. To se sice v porovnání s monitory, které mají k dispozici 100 wattů a více na reproduktor nezdá příliš mnoho, ale mohu vás ubezpečit, že v podmínkách, pro které je PMO.4n navržen, je to více než dost. Monitory jsem testoval v běžné akusticky neupravené místnosti cca 25 metrů čtverečních . Pro optimální, dlouhodobější poslech stačil zhruba poloviční výkon. V tom případě pak také zbývá přiměřená rezerva na zpracování dynamických nástupů a tranzientů, takže se reprodukce „nezadýchává“ a „nehltí“. Kromě toho se monitory dají poslouchat i relativně hodně potichu, což uživatel jistě ocení pozdě večer v pracovním koutě u svého počítače. 

Aniž bych chtěl testovaný monitor Fostex PMO.4n přeceňovat, a při plném vědomí toho v jaké kategorii se nacházíme, nemohu jinak, než jej pochválit jako zdařilý produkt. Zdá se, že Fostex při návrhu této konstrukce neváhal využít své bohaté zkušenosti a pečlivost, která je věnována spíš modelům podstatně dražším. Monitor Fostex PMO.4n je jako ušitý pro práci se zvukem v různých prostředích, která mají mnohdy dost daleko k profesionálně akusticky ošetřeným režiím studií. I zde však mohou posloužit jako další kontrolní monitory, jako monitory pro čistění, stříhání a editaci nahrávek, nebo jako osobní příposlechy pro nahrávající hudebníky. Kromě toho nic nebrání tomu, aby byly monitory použity také k ozvučení menších veřejných prostor (obchody, apod.). Své uplatnění určitě naleznou také při domácím poslechu. Pokud by při některé z aplikací bylo žádoucí monitory posílit, firma Fostex má pro tento účel k dispozici doplňující subwoofer PMO.5 Sub MKII. 

Fostex PM0.4n
Fostex PM0.4n