Framus Ruby Riot I

Ruby a Lícy
Cena: 
58 288,00 Kč

Pokud jste letos absolvovali několikadenní šrumec a útok na vaše sluchové orgány nazvaný Huvel 2005, určitě jste si povšimli, sice malinko odstrčené, zato velmi zajímavé expozice německé firmy Framus (patřící od konce 80. let koncernu Warvick), která krom své, i u nás dost známé, produkce elektrických kytar (ostatně i jeden z mých prvních nástrojů, a to už je v podstatě více než patnáct let, byl právě Framus) prezentovala i řadu kytarových, řekněme spíše luxusnějších, lampových zesilovačů. Jeden z nich si právě představíme v tomto testíku. Jde o kombo s označením Ruby Riot I.

Obecně

Framus Ruby Riot I je 30 W (Class A) celolampové kombo (5 x flašky ECC83/12AX7 – 3 výběrové jsou použity ve vstupech a ekvalizaci jednotlivých kanálů, 2 standardní pak tvoří buffer efektové smyčky a stupeň obracení fáze), ECC81 pro buzení reverbu a konec 4 x EL 84) pyšnící se tzv. hand - wired konstrukcí (zjednodušeně - ručně pájené). Jedním z prvků, které z něho dělají nadstandardně konstruovaný kousek, je také usměrňovací dioda – i ta je totiž lampová GZ34. Velmi zajímavé je zde osazení dvěmi 12 palcovými typově odlišnými reproduktory firmy Celestion. Použitý je zde jeden Greenback G12 M a jeden Vintage 30 – no co si lepšího přát. Amp nabízí celkem dva nezávislé kanály (přepínat se dají jednak malým switchem na ovládacím panelu a nejspíš i footswitchem) a to Clean a Drive. Kanál Clean disponuje ovladači volume, basy, středy, výšky, kanál Drive můžeme nastavit pomocí knobů drive, basy, středy, výšky a master – k tomu myslím není až tak co dodat. K dalšímu vybavení komba patří paralelní efektová smyčka s možností namíchání si poměru mezi suchým a efektovaným signálem (ovladač mix rovněž na ovládacím panelu) dále reverb Accutronics (poměrně hojně používaný reverb například zesilovače Rivera atd.). Nemůže chybět ani možnost připojení dalšího reproboxu a k dispozici je zde přepínač impedance mezi 8 či 4 ohmy. Myslím, že jsem snad na nic nezapomněl. Jedině snad ještě možnosti footswitche, ale ten jsem bohužel k testu nedostal, podle manuálu přepíná kanály a aktivuje reverb.

Co se týče designu komba, myslím, že se němečtí designéři malinko inspirovali u vintage modelů Voxe (umístění a tvar ovladačů, přední strana atd.) Ostatně určitá podobnost není jen v samotném designu, ale i malinko ve zvuku. Každopádně pokud můžu mluvit za sebe, mi se aparát, co do designu, líbí hodně. Velmi decentní, všechny ovladače jsou velmi přehledně popsané a umístěné, vše tak, aby člověk zapojil, co nejrychleji nastavil svůj zvuk a mohl se naplno soustředit na to, proč vlastně na pódium vystoupal, a to je hudba. Určitě bych pochválil nápad umístění uší na přenášení nejen na střed, ale i po krajích. Kombo není totiž žádný lehounký drobeček, ale pořádný kus nábytku a určitě se daleko lépe ponese ve dvou. Pro úplnost ještě tedy rozměry: 30" x 21.5" x 11.2". Jediná věc, která tak trochu na škodu kazí dojem z celkového dobrého designu a na první pohled velmi kvalitního zpracování celého komba, je špatně přilepené a lacině působící plastové logo Framus na přední straně. Myslím, že pokud budete často s kombem cestovat, o logo brzo přijdete. Věřme však, že je to jen malá kosmetická skvrnka u tohoto testovaného modelu.

Zvuk

Asi nejvíce mě na Framusu fascinoval čistý, do jisté míry „Voxovský zvuk". Spíše kulatý, teplý a tlustý pevný tón, který výborně reaguje jak na dynamiku hry, tak na změnu snímačů či kytary. Amp nádherně odhalí charakteristiku daného nástroje, a to jak po kladné či záporné stránce. To, že aparát přenáší co nejvěrněji charakter kytary, a to jak se na nástroj hraje, je pro mne poměrně důležitý atribut ve výběru zesilovače a Ruby Riot to splňuje skvěle. Opravdu tak jak hrajete, tak jak tvoříte tón, tak takový zvuk se bude z reproduktoru ozývat. Myslím, že kombinace spíše středového Vintage 30 s Greenbackem je velmi povedená a má na výsledný zvuk dost podstatný vliv. Daň za to, jsou přece jen dost velké rozměry a pekelná váha. Asi si dost dobře nedovedu představit, že bych toto monstrum tahal třikrát týdně do třetího patra bez výtahu či do podzemí hudebního klubu. Jako statické vybavení studia či klubu by to mohlo být super. Nebo mít vlastního bedňáka ….(pod stromečkem letos nebyl L) . Co se týče zkresleného zvuku je velmi pozitivní, pozvolna nabíhající dostatečně široké spektrum zkreslení. Nastavit se dá barva od opravdu malinko nakresleného zvuku přes velmi příjemný řekněme „osmistovkový chrunch" až po metalový sound. Pokud si trochu pohrajete s korekcemi a patřičně se vybavíte „olebkovanou" kytarou jde nastavit samozřejmě i bezstředá metalová pila. Mně osobně se asi nastavení gainu líbilo někde tak do půlky. Do té doby si tón zachovával určitou tloušťku, dynamiku a svůj „Framuský" charakteristický zvuk. I zde platí, a to možná ještě více, že tak jak na aparát budete hrát, tak to se bude z komba ozývat. Ruby klade přece jen malinko odpor a je potřeba se s ním trošinku sžít. Bohužel nebo bohudík nic vám neodpustí a každé nedomáčknutí či zaváhání jde slyšet. Zato když pořádně zaberete, je to slast. Rovněž i u zkresleného kanálu pochvala za reprobednu. Neměl bych ještě zapomenout na výborný reverb, který je použitelný i v té nejkrajnější poloze. Ještě malý subjektivní typ na závěr. Naprosto výborně aparát hrál v kombinaci s telecasterem osazeným snímači Texas speciál – ááááá super. Pokud by jste si chtěli aparát poslechnout, používá ho například doprovodný kytarista a basista Carlose Santany Myron Dove - alespoň na posledních koncertech ho vozil sebou, či Carl Verheyen se Supertramp.

Závěr

Framus Ruby Riot se může bezesporu zařadit do pomyslné první ligy mezi kytarová komba. Výhodou je určitě kvalitní zpracování a zvukové vlastnosti. Nevýhodou rozměry váha a koneckonců i cena téměř 60 tisíc korun. Kdyby bylo na mně a přemýšlel jsem o novém aparátu a Framus se mi řekněme zalíbil, asi bych hledal, z důvodu přenosu, přece jen kombinaci hlavy a bedny. Tak tedy hodně hudební inspirace a úspěchů v novém roce 2006.