Gallien-Krueger BL 110

Otce nezapře
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
12 389,00 Kč

Produkty renomované firmy Gallien-Krueger mají v muzikantské obci stejný věhlas a úspěch jako ostatní dobře známé značky (Ampeg, SWR, aj.). Jistou odlišnost od ostatních konkurentů si GK získal svým tvrdým a velice nekompromisním zvukem. O kvalitě výrobků svědčí i řada „velkých"jmen, která jsou s firmou neodmyslitelně spjata (Flea – Red Hot Chili Peppers nebo např. Tom Hamilton z Aerosmith). GK nabízí úplnou paletu zesilovačů, reproboxů, ale také komb od nejslabších až po úplně nejsilnější.

Mezi nejnadupanější zesilovače patří řada s označením RB, jíž vévodí 2001RB dual bi-amp, který se silou 2 x 540 W + 2 x 50 W a tedy více jak tisícovkou wattů opravdu zabíjí. Protipólem RB sérii jsou aparáty s označením Backline a Microbass (slouží především k akustickým nástrojům a jsou z větší části používán kontrabasisty). A právě těmi předposledními zmiňovanými se budeme zabývat v tomto článku. A to konkrétně nejmenším kombíčkem z řady Backline, které nese typové číslo 110.

Svou velikostí a výkonem 70 W do 8 ohmů byl výrobcem obsazen do role domácího, zkušebnového a „maloklubového" aparátku (pouze v případě unpluged vystoupení). Velikost a váha jsou ideální např. v případě, že potřebujete jet na zkoušku vlakem. S rozměry přibližně 32 x 40 x 35 cma hmotností 13,5 kg je opravdu maximálně mobilním. Kombo je dobře tvarově vyřešené, lze ho postavit do dvou poloh, do „normální" a potom do polohy odposlechového monitoru. Druhá zmiňovaná poloha je velice praktická, protože i ve stoje je výborně slyšet a není potřeba ho na nic stavět. Bedýnka je opatřena stejnými plastovými rohy jako její mohutnější kolegové. Znamená to, že všechny boxy a komba do sebe zapadají a dají se skvěle kombinovat.

Ovládání a postřehy

Ovládací panel je vyřešen jednoduše, což je v mnohých případech o moc sympatičtější než přetechnizované a nepřehledné ovládání. Zleva zde nalezneme klasický vstup na 1/4" jack vedle kterého jsou umístěny dva přepínače. Prvním tlačítkem je PAD –10 dB, sloužící pro aktivní nástroje a druhým je přepínač mezi čistým kanálem A a zkresleným B. Klasický Gain sousedí s potenciometrem Level-B. Různým kombinováním těchto dvou funkcí můžeme dosáhnout poměrně širokého zvukového spektra. Následuje Level-A, který má samozřejmě vliv na čistý kanál. Voicing filtr je umístěn téměř ve středu ovládacího panelu a jde v podstatě o jednu jakousi pre-ekvalizaci (pre-shape) - umožňuje stiskem tlačítka částečně potlačit středové frekvence a vyzvednout okrajové části zvukového spektra (+2 dB/50 Hz, -10 dB/500 Hz, +3 dB/7 kHz). Klasická sestava korekcí - výšky (+/- 14 dB/7 kHz), středy (+6/-10 dB/250 Hz), basy (+/- 10dB/60 Hz) - vše aktivní, má poměrně široké možnosti vzájemného kombinování a nastavování.

Mě osobně nejvíce uspokojilo nastavení s basy přidanými téměř na konec stupnice. Ale možnosti ostatních „poťáků" také nejsou k zahození. Každý z nich nabízí široké spektrum zvuku, takže i při zdánlivě malém otočení se „sound" slyšitelně změní. Dáme- li výšky zcela doprava, ostrost a agresivita jedné „desítky" nezná mezí, je však samozřejmě doprovázena nezbytným šumem. Středy jsou hodně znatelné, ostatně jako u zbytku Gallienů a umožňují zcela změnit charakter tónu. Při delším laborování, kombinování a otáčení lze dosáhnout pěkného zvuku použitelného pro různé herní techniky (např. na slap mi vyhovovalo nastavení s výškami v polovině, středy potlačeny lehce pod prostředkem a basy puštěné do třech čtvrtin stupnice - samozřejmě to závisí na typu nástroje).

„GK 110-ka" v kombinaci s bezpražcovou baskytarou mě příliš neuspokojila, ale přikládám to do jisté míry tomu, že jsem milovníkem plného, hlubokého zvuku, který zkrátka z této bedýnky dostat neumím. Zvuk je samozřejmě odvislý od objemu boxu a nelze také očekávat opravdu basový „drive" od jednoho 10" reproduktoru. Škoda, že zesilovač umí pouze do 8 ohmů, zdvojený výstup na box a povolená zátěž 4 ohmy by poněkud rozšířila univerzálnost aparátu.

Jako poslední ovladač je samozřejmě potenciometr celkové hlasitosti - Master. Vyzkoušel jsem možnosti Masteru, a tím i zesilovače, od nejtiššího hraní až po otočení „doprava" a při mně vyhovujícím nastavení (basy téměř naplno) měla „desítka" co dělat, aby vše ustíhala. Zkusil jsem také to samé s podladěnou 4 strunnou baskytarou (C,G,C,F), ale strach mi nedovolil dostat se až na konec stupnice. Na spodních tónech kombíčko kreslilo už v polovině stupnice Masteru. Je však nad slunce jasné, že tento výrobek je určen pro jiný typ hraní než jsou hardcorové či bigbítové smrště, a reproduktor i ozvučnice má své rezonanční meze přeci jen o kousek výše, tudíž zkreslení je z fyzikálního hlediska zcela logické. Snad ale právě proto bych v rámci mého trápení kombo pochválil za „statečnost" a výrobce za dostatečnou rezervu – k žádnému poškození nedošlo a při standardním provozu tak je trvanlivost v podstatě zaručena.

V pravém rohu se nachází „propojovací pole" - Patch Bay, dost hrdý název pro 1/4" TS vstup např. z CD přehrávače, metronomu či sekvenceru a konektor A/B, který slouží k přepínaní čistého a zkresleného kanálu pomocí footswitche - ten však není ve standardní výbavě.

Na zadní straně dominuje chladič vedle kterého se nachází výstup na reproduktor, takže lze bez problému odpojit vestavěný „speaker" a připojit jiný nezávislý box – jak jsem již zmínil, jsme omezeni impedancí 8 ohmů. Standardem u malých komb je výstup na sluchátka a ani u Backline 110 tomu není jinak. Se sluchátkovým sousedí rovněž linkový výstup. Posledním tlačítkem na zadním panelu je centrální zapínání, které je indikováno LEDkou na přední straně. Zvláštností je bassreflex, umístěný v zadní stěně komba a je opravdovou ukázkou toho, jak lze zkombinovat praktičnost a vkus.

Z elektronických ochran stojí asi nejvíce za zmínku pětisekundový „mute" výstupu, tedy žádné lupance a dostatek času pro zahřátí konce.

Shrnuto

Backline 110 od Gallien-Krueger rozhodně nedělá ostudu svým tvůrcům ani svým silnějším sourozencům. Jde o spolehlivý, velmi mobilní aparát, s dostatečně průrazným a transparentním zvukem pro použití v „tišších" partách, stylově spíše v oblasti folku, country, akustického blues, na klubové akce „bez proudu", pro náročné na domácí cviční, apod. Postačí v mnoha případech i do zkušebny rockové kapely, ovšem podmínkou je připojení většího externího boxu. Jediným negativem je podle mého soudu cena, která mi u takto malého aparátu připadá přeci jen kapku vyšší – tedy v porovnání s „komerční" konkurencí. Na druhou stranu budete mít Galliena a ne nějaký „Lotosový Květ" :-)