Gallien-Krueger Fusion 550

Baskytarový hybridní zesilovač
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
27 490,00 Kč

„Zesilovač pro baskytaru GALLIEN–KRUEGER FUSION 550 spojuje to nejlepší z lampových a tranzistorových zesilovačů; stanovuje nový standard, se kterým se bude muset každý jeho následovník či konkurent porovnat…“ To je můj soukromý názor, se kterým nemusíte souhlasit. „Ale to je tak vše, co s tím můžete dělat…“ (Jára Cimrman).

Zesilovače firmy Gallien-Krueger zdobí mnohé patenty a inovativní řešení. „Nikoho nenapodobovat a dělat to jinak a líp než ostatní“ – to je důležité motto amerického výrobce, v jehož historii byl bezesporu důležitým mezníkem rok 1982. Tehdy byl totiž uveden úspěšný model 800 RB. Vyrábí se ostatně dodnes – tedy téměř 30 let. Zdá se, že testovaný model Fusion 550 na něj v mnohém navazuje…

Lampová (r)evoluce?

Zesilovač Gallien–Krueger Fusion 550 není žhavou novinkou; poprvé byl představen na letním veletrhu hudebních nástrojů Namm Show 2006 v Anaheimu v Kalifornii. Výhradní zástupce pro ČR Disk Boskovice ho dováží od letošního roku, pro tuzemského zákazníka se tedy o „novinku“ jedná. Ve výrobním programu firmy G–K (rozděleném do několika kvalitativně a cenově odlišných řad) představuje Fusion 550 svou koncepcí zřejmě přelomový model. Značka G-K se totiž za celou svou existenci orientovala na výrobu čistě polovodičových (celotranzistorových) zesilovačů - v prvních letech i kytarových – a zcela v duchu své orientace se implementaci „technicky překonaných a nemoderních“ elektronek úspěšně vyhýbala… Zesilovač Fusion 550 je tedy vůbec prvním zesilovačem G-K, který obsahuje elektronky. Je to u G-K taková událost, že někteří obchodníci na svých webových stránkách model Fusion 550 chybně uvádějí jako „celolampový“, což samozřejmě není pravda a může to zákazníka uvádět v omyl. Na druhou stranu je třeba přiznat, že Fusion 550 se zvukově natolik přiblížil klasickým „vintage“ celolampovým zesilovačům, že jistou „nadsázku“ v reklamě lze omluvit. Hlavním důvodem, proč se firma rozhodla vytvořit „hybridní model s celolampovým předzesilovačem a tranzistorovým výkonovým zesilovačem“, bylo získání tradičněji orientovaných zákazníků, kteří by asi jinak značku G-K ve svém výběru minuli. Ostatně i vícevýznamový název „Fusion“ úspěšně sugeruje jistou „širokospektrálnost“ a schopnost vyhovět mnoha stylům…

Popis, konstrukce, „vychytávky“, přednosti

V konstrukci i designu produktů Roberta Galliena (dále jen RG) se nezapře technický přístup vystudovaného inženýra. Spolu s pozdějším společníkem Richem Kruegerem začínal u jiné a později „profláklé“ firmy HP (Hewlett Packard); zde se RG seznámil s progresivními polovodičovými obvody a prvky, jako jsou budicí stupně s „totem-pole“ tranzistory… Své zkušenosti hudebníka a konstruktéra zúročil při stavbě prvního zesilovače (226A „Spaceship“ v roce 1967 s „děsivým“ výkonem 226 W). Na pozdějším „přelomovém“ zesilovači 800RB najdeme na svou dobu několik ojedinělých konstrukčních prvků: celokovovou skříň umožňující montáž do standardního 19“ racku, pro G-K typické rozdělení korekcí do čtyř „hudebních“ pásem: treble – high mid – low mid – bass, zabudovaný D.I. výstup pro přímé nahrávání, možnost Bi-Amp výstupu signálu - tj. oddělení basů a výšek do dvou nezávislých cest, robustní konstrukci a z toho vyplývající odolnost a trvanlivost… Proto nepřekvapí, že některé z těchto prvků byly implementovány také do „hlavy“ Fusion 550. Ta je dodávána v rackovém provedení, tj. se šířkou 19“ (483 mm) a výškou 3 HU (134 mm), s mohutnými postranními madly. Výrobce předpokládá, že toto profesionální zařízení bude doplněno přinejmenším rackovou ladičkou anebo dalšími zařízeními (rackovou efektovou jednotkou, vysílačkou…), takže vestavba do vhodného racku je jediným logickým řešením.

Vzhled hlav G-K je příznivcům značky notoricky známý a nemusel bych se o něm podrobněji zmiňovat. Pro ostatní uvádím, že navazuje na úspěšnou řadu „RB“, která se vyznačuje typickým větracím čelním otvorem profilu čočky s logem G-K a nápisem Gallien-Krueger. Fusion 550 se dnes dodává v decentním nadčasovém šedém provedení, barevně poněkud rozdílném od původní série. Prostě G-K rozhodně nepoutá pozornost nápadným designem, kvalita je spíše ukryta tak nějak uvnitř… Evoluce se projevuje mj. ve výraznějším a přehlednějším uspořádání popisu ovladačů čelního panelu. Jím se první hybridní zesilovač G-K jasně odlišuje od profesionálních zesilovačů řady „RB“: Popisy jsou provedeny inverzně větším písmem, tj. bíle na tmavém pozadí, což rozhodně prospívá čitelnosti. Jinak designované ovládací knoflíky v tmavém provedení jsou rozměrnější než u řady RB a velmi dobře padnou do ruky; přitom jejich bílá ryska umožňuje snadnou kontrolu nastavení i s větším odstupem.

Na všech hudebních a inzertních webových stránkách je zdůrazňována převratná novinka na baskytarovém zesilovači použitá vůbec poprvé - „motorizované nastavení potenciometrů“, tedy to, že klasické potenciometry jsou zde nahrazeny motorizovanými potenciometry. Jimi nastavíte požadovanou polohu všech hlavních ovládacích funkcí, která se okamžitě automaticky uloží a to jedno nastavení pro 1. kanál a druhé nastavení pro 2. kanál. Zesilovač je vybaven „pamětí“, která umožňuje obě zcela nezávislá nastavení kdykoliv vyvolat pouhým přepnutím „kanálu“. Je zajímavé, že výrobce rezignoval na obvyklé popisy kolem potenciometrů, tj. na vyznačení obligátních poloh číslicemi nebo ryskami. Vzhledem k funkci „dvoupaměťového“ nastavení polohy motorizovaných potenciometrů totiž není nutné přesné polohy korekcí nějak vizuálně fixovat, protože pro oba dva „kanály“ zůstávají uloženy v zesilovači a to i po jeho odpojení ze sítě. Dostávám se tak k popisu a vlastnostem zesilovače.

Čelní panel

Čelní panel je opticky rozdělen do čtyř sekcí označených jako: INPUT, SHAPING, ACTIVE EQUALIZER A OUTPUT. Z popisu a umístění je hned jasné, k čemu která sekce slouží. Vstupní sekce INPUT obsahuje vstupní jack s páčkovým přepínačem útlumu signálu o -10 dB vhodného pro aktivní baskytary s velmi silným signálem. Stejný sousední přepínač CHANNEL umožňuje vybrat si ze dvou přednastavení ovladačů Active EQ, Gain, Contour, Horn-BiAmp a zesílení Master. Z uvedeného vyplývá, že ačkoliv z pohledu uživatele (zvyklého na „les“ vícepásmových „grafických ekvalizérů“) jsou gallienovské „pouze čtyřpásmové aktivní“ korekce poněkud „úsporné“, zesilovač se díky paměti a motorizovaným potenciometrům všech důležitých ovladačů chová jako důsledně „dvoukanálový“ zesilovač, což se promítlo i do logického označení páčkového přepínače CHANNEL 1 a 2 na čelním panelu.

V praxi to funguje jednoduše: V poloze přepínače CH1 nastavíte „základní“ zvuk všemi ovládacími prvky Gain, Contour, Active EQ, Horn-BiAmp a Master tak, jak vám vyhovuje např. pro „Rock“. Při každé další změně nastavení, kdy v průběhu hry přidáte např. basy a hlasitost, se poslední změna automaticky uloží. Přepnete na CH2 a nastavíte úplně jiné parametry: s jiným Gainem, se zdůrazněným Contour, rasantnějším průběhem EQ a jinou hlasitostí, třeba pro „Slap“. Rovněž tyto parametry zůstanou v paměti. Přepnutí na jeden z přednastavených průběhů můžete provést dvěma způsoby: ručně na zesilovači páčkou „CH1/CH2“ nebo elegantněji nožním dálkovým přepínačem, který je standardně přibalen, tedy jej není třeba dokupovat. Všechny uvedené ovládací prvky tj. Gain, Contour, Treble, High mid, Low mid, Bass, Horn-BIAmp a Master se během vteřiny pootočí do druhé paměťové pozice. Vypadá to nejen efektně, ale je to i mimořádně praktické - nemusíte si pamatovat nastavení od posledního hraní, nemusíte si znamenat oblíbený průběh korekcí na kus papíru. Změna polohy motorizovaných potenciometrů se sice v reálu projeví lehkým „zabzučením“, ale pochybuji, že by to někomu vadilo nebo to vůbec nějak rušilo.

Ačkoliv je nastavení přístroje velmi intuitivní, je dobré pozorně pročíst manuál. Dálkové ovládání totiž skrývá jednu záludnost, kterou jsem v návalu nedočkavosti lehce přehlédnul. V návodu se uvádí, že pokud použijeme dálkový nožní přepínač pro ovládání funkcí Channel 1/2 a Mute, musí být oba přepínače příslušných funkcí na zesilovači v poloze UP!, tedy „nahoru“! Výrobce by měl toto důležité upozornění v návodu dvakrát podtrhnout a přidat tři vykřičníky. Asi je vám jasné, co se stane při jeho nerespektování po přepnutí CH 1/CH 2 nožním ovladačem: Všechny nastavovací knoby se bleskurychle přestaví vpravo do maximální polohy… s odpovídajícím zvukovým efektem! Zesilovač má naštěstí všechny možné druhy ochran a jištění před přetížením, a tak 800 W bedna kupodivu přežila bez újmy. Mimochodem, k bezchybnému originálnímu tištěnému vícejazyčnému manuálu je distributorem přiložen velmi kvalitní český překlad, za což mu patří velké uznání.

Vraťme se k popisu čelního panelu. Ovladačem GAIN nastavíme zesílení předzesilovače. Zde je třeba respektovat, že Fusion 550 pro úpravu signálu obsahuje vícestupňovou lampovou sekci se 3 elektronkami typu 12AX7, které podle schématu zahrnují ovladače GAIN, CONTOUR, BRIGHT, DEEP, TREBLE, HIGH MID, LOW MID a BASS. V praxi to znamená, že se doporučuje poněkud nestandardní postup nastavení zesilovače. Korekce EQ na obvyklých „12 hodin“ jako výchozí pozici, MASTER také na 12 (!) a teprve pak nastavit pomocí GAIN požadovanou úroveň hlasitosti! Při „nadměrném“ nastavení GAIN dostaneme poměrně ostrý atak (ten může nabýt až nepříjemného „hřebínku“), který se při větší razanci pravé ruky projeví i u prstové techniky - ani nemusíte slapovat. Použití tří elektronek namísto obvyklé jedné (v předzesilovači jiných zařízení) má podle pana Galliena výhodu v tom, že jedna elektronka 12AX7 vyžaduje sice kompromisní napájecí napětí pouhými 15 V, ale tím se ztrácí hlavní výhody, které elektronky mohou nabídnout. RG totiž tvrdí, že skutečného plnohodnotného lampového zvuku se docílí až při napájecím napětí 160 V (stejným jako u vintage celolampových zesilovačů), a proto použil šestistupňovou lampovou sekci se 3 elektronkami. Vše už tady jednou bylo. Zde přihodím čistě subjektivní dojmy ze „zvuku“ GK FUSION 550 v porovnání s jinými (mnou) používanými hybridními zesilovači: První dojem je neuvěřitelná průzračnost, vřelost a mohutnost, přičemž vlastní šum zesilovače zůstává na „studiové“ (rozuměj téměř neslyšitelné úrovni). Protože jsem neměl možnost vyzkoušet zesilovač v BI-Amp zapojení, (speciální originální čtyřžilový SPEACON kabel sice dodán byl, ale originální „dvoupásmová“ bedna G-K s hornou jaksi chyběla), použil jsem jednak klasickou sestavu 1 x 15“ plus 4 x 10“, a také box 4 x 12“, nebo 1 x 15“ nebo 4 x 10“ samostatně, zapojené běžným dvoužilovým kabelem SPEACON. Se všemi uvedenými boxy (osazenými letitými originály England Celestion nebo „Custom“ Eminence, tedy žádné „Made in China“) s keramickými magnety si zesilovač rozuměl skvěle.

Radost a požitek ze hry a zvuku ještě násobily použité baskytary: kromě vlastních nástrojů byly zapojeny půjčené baskytary Warwick STREAMER LX 4 a luxusní „Limited Edition“ Corvette 5 $$ 2009 LTD!, především u těchto kvalitních nástrojů se přednosti zesilovače projevily naplno. Na druhou stranu nutno zdůraznit, že i zvuk o „něco“ horších nástrojů ne zrovna špičkové úrovně kombinace zesilovače Fusion 550 a uvedených beden nezhoršila, naopak při živém hraní (zejména díky skvělému lampovému předzesilovači) jsem byl potěšen dalším rozměrem zvuku. Při absenci originální bedny G-K se však uživatel připraví o další přednost: rozdělení signálu do středobasových reproduktorů a do výškové horny dvěma zesilovači (Bi-amp zapojení), tj. širokopásmovým 540 W „full-range“ a „výškovým“ 50 W pro frekvence nad 5 kHz bez použití klasické elektronické výhybky „tlumivka-kondenzátor“ v běžné reprobedně, která se vždy projevuje jistou degradací výsledného signálu. S originální bednou a čtyřžilovým kabelem je zaručen čistý a nezkreslený signál, poměr výkon horna/celková hlasitost lze navíc jednoduše regulovat na čelním panelu funkcí „HORN BI-AMP“.

Sekce Shaping zahrnuje ovladač

CONTOUR, který podle nastavení páčkového přepínače 500 nebo 800 Hz výrazně „ořeže“ středové pásmo kolem těchto kmitočtů; samozřejmě že příslušně se upravují i průběhy frekvencí v basovém a výškovém spektru. Basové a výškové korekce jsou typu shelving. Zaznamenal jsem, že pozice přepínače na 800 Hz poskytne plnější basovější zvuk proti poloze 500 Hz, ale je to vlastně logické, protože při 800 Hz je výrazněji rozšířeno pásmo „Low mid“, které rozhoduje o charakteru basového zvuku. Pro všechny ovládací prvky Fusion 550 je typickou vlastností, že jakákoliv malá změna v jejich nastavení je okamžitě slyšitelná a umožňuje tak značnou variabilitu zvuku.

Ovladač CONTOUR doplňují vpravo dva páčkové přepínače BRIGHT a DEEP, které známe z dob celolampových basových zesilovačů: aktivace DEEP způsobí opravdu masivní „zemětřesení“ nejnižších kmitočtů.

Aktivní ekvalizér upoutá proti zvyklostem „obráceným“ uspořádáním - první zleva najdeme korekce TREBLE (7 kHz), následované HIGH MID (1 kHz), LOW MID (250 Hz) a zcela vpravo BASS (40 Hz). Není to samoúčelný výmysl. Tuto odlišnost výrobce vysvětluje tím, že z důvodu omezení šumu musí být ekvalizační stupeň TREBLE první, a proto musí být další sériové ekvalizační stupně řazeny v obráceném pořadí. Na „lampový“ zesilovač je FUSION 550 překvapivě tichý, nešumí ani při větších hlasitostech - pokrok se nedá zastavit a energeticky úsporný koncový zesilovač třídy „G“ převzatý z modelu RB1001 vykoná svoje. Mimochodem, i díky lehkému koncovému stupni se celkovou hmotnost zesilovače přes masivní použití oceli a hliníku podařilo udržet na příznivých 13,4 kg! Naprosto souhlasím s ohlasem na webu, který oceňuje poctivou váhu Fusion 550 slovy: „Jiné - příliš lehké - zesilovače mě znervózňují…“

Řízení rychlosti otáček ventilátoru pro chlazení je samozřejmě řízeno podle teploty automaticky, takže při provozu za běžných podmínek občas dojde ke zvukem slyšitelnému zvýšení otáček, ale jinak je zesilovač skutečně a „nepřeslechnutelně“ tichý. Ostatně na www.bassgear.com je uveden důkladný test tohoto zesilovače i z hlediska měření jeho elektrotechnických parametrů, kde byly mimo měření výstupního výkonu, teplotní zátěže při „polovičním“ výkonu tj. 250 W/4 Ohm meřena i hlučnost. Ve všech parametrech zesilovač bezpečně obstál, ovšem za ještě důležitější lze považovat hodnocení nadprůměrných zvukových vlastností. Jistě jste si všimli, že zesilovač neobsahuje „kompresor“, vzhledem k lampám v preampu to není třeba. I třeba při velmi dynamické hře pravé ruky palcem zvládá aparát napěťové špičky nad očekávání hladce.

Obrázky vnitřností zesilovače ukazují uspořádání elektroniky: dominuje mohutné napájecí toroidní trafo a tři elektronky zapuštěné v hliníkových pouzdrech pro lepší odvod tepla. Ventilátor pro chlazení je nekonvenčně umístěn v horizontální rovině. O robustnosti mechanické konstrukce vypovídá dostatečně několik čísel: tloušťka čelního ocelového panelu 5,15 mm (!), další části jsou z ocelového plechu síly 1,65 mm. Celkové rozměry jsou přitom pouze 483 x 134 x 250 mm.

Souhrn

Rozhodně nebudete u tohoto zesilovače postrádat nic důležitého z toho, co má profesionální zařízení mít. Gallien-Krueger Fusion 550 pozitivně překvapil ve všech směrech. Pro své mnohostranné nastavení zvuku se uplatní v nejrůznějších žánrech od reagge, blues, rock, punk až po…. doplňte si sami, výčet může být skutečně široký. Tvrzení, že se jedná o „jeden z nejlépe znějících zesilovačů“ rozhodně není nadsazené. Určitou exkluzivitu, která opravňuje i odpovídající cenu, představuje skutečnost, že je na rozdíl od jiných výrobců nejen navržen, ale i vyráběn stále ještě v USA, nikoliv v Číně nebo Indonésii. Z pohledu dlouhodobého užívání jedinou nejistotou může být spolehlivost motorizovaných potenciometrů při standardní dvouleté záruce, ale toto bude možné ověřit až po delším užívání. Docela začínám uvažovat nad tím, že zruším důchodové spoření a peníze použiji jinak…