Genelec 8030A

Rafinované NIC…
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
15 500,00 Kč

Mám před sebou nejmenší monitory pro poslech v blízkém poli od proslulého finského výrobce. Hádejte kdo je jím, a můžete jen jednou - jistě je to firma GENELEC. A souvislost z vibrátorem. Možná vaše asociace běží jinak než je myšleno, ale to záleží na způsobu myšlení… Pointa je taková, že vibrace způsobené těmito studiovými monitory vám přivodí rezonance, souznění až na úrovni rozkoše. Abych to shrnul, bude vám dobře dokonce u vaší práce, a že prací zvukařina je, to mi řekne každý, kdo dvanáct hodin poslouchá muziku kterou musí, a stále je nutné být si jistý jestli tak a ne jinak.

Vzpomínáte na test monitorů JBL, který vyšel v tomto časopise ? V úvodu jsem vzpomněl právě tohoto výrobce, tak a teď mám porovnávat. Někdy vás můžou vlastní názory dohonit, ale myslím si, že testy na těchto stránkách nejsou závodní dráhou, kdo přetne první cílovou pásku, kdo bude první u vás doma a kdo vám má první vytáhnout vaše peníze z kapsy. Tak to rozhodně není, alespoň já chápu účel testu, jako prostředek k seznámení z výrobkem (výrobcem) prostřednictvím názoru jiného člověka, majícího o trošku více zkušeností v dané oblasti. Nicméně stále zůstávajícím člověkem, a proto omylným jako každý jiný. Pokud můj nezávislý názor koresponduje z jinými, lze možná říci, že je to pravda, ale abychom to neměli tak jednoduché, historie nás učí, že pravda nikdy nebyla v davu! Pak zůstává jen otázka majora Zemana "A co je vlastně pravda?". Pravdou pro mně je to, co nejenom vidím, ale i v co věřím. V souvislosti s dnešním testem jdou monitory GENELEC ještě možná dál, a přirozenou cestou přes vaše smysly se vám dostávají pod kůži a do vašeho podvědomí, takže nakonec se stávají měřítkem pro ty druhé. Pro mě však největším důkazem je, že to co poznáte na vlastní kůži, koresponduje s tím, co jste o tom četli v reklamních materiálech uvedeného výrobku. To dnes není zcela běžné a někdy koupi a pocit euforie vystřídá pocit rozčarování, možná až zlosti. Nejen na vlastní hloupost, ale na chytráctví těch, kteří mámivými slovíčky vás přesvědčili, že není nad jejich výrobek. Tohoto procesu se možná účastníme, alespoň částečně i my, kteří vás seznamujeme z testovanými výrobky.

Nicméně vraťme se na tuto rovinu, a bez závodů, i když jistá soutěž a srovnání jsou nutné pro objektivitu posouzení, postoj, podtržení názoru, možná i překlopení jazýčku vah s důrazem na směr vašeho pohledu i rozhodování. Tím se ale v konečném důsledku musíte prokousat vy, já vás jen seznámím z fakty o aktivních monitorech firmy GENELEC patřící k řadě 8000 a nesoucí označení 8030A.

Tyto bedýnky mohou najít uplatnění v rozhlasových či televizních střižnách, přenosových vozech, u dnes oblíbených digitálních workstations, k vašemu multimediálnímu počítači a nebo k vaší hifině - to už opravdu záleží jen na vás. Bedýnky mají špičkové parametry, a nejen to!

Suchá fakta

Frekvenční rozsah 58 - 20 000 Hz/ 2,5 dB, 55 - 21 000 Hz v pásmu -3 dB, akustický tlak SPL 108 dB/1m (pár) v pásmu 100 Hz až 3 kHz, 5" basový reproduktor (polymer composite), 3/4" výškový systém + DCW. Odlitá ozvučná skříň s obsahem 4,5 litru, bi-amp systém ( 40 W basy a 40 W výšky), elektronická výhybka spolu s ochrannými obvody, magneticky stíněné. Za spousty parametrů by bylo možno dát vykřičník, kvůli jejich špičkovosti. Kolik z vás, ale už něco podobného četlo a přesto…je to pravdou?

Vlastním pohledem

Překvapení i tady a to již na začátku. Design je jiný, nenajdete zde ostrý roh. Mladý finský designér Harri Koskinen se určitě snažil, aby v nás burcoval naše představy o neměnnosti určitých věcí, rozhodně s ohledem i na funkčnost celého systému, vždyť tímto řešením se značně vylepšují skvělé vlastnosti monitoru v oblasti podání obrazu a difrakce na hranách. I do takových detailů je možno zajít. Musím říct, že můj vkus neurazil a dlouho jsem si jeho tvarovou podobu obracel v ruce jako opravdové umělecké dílo. Tak proto žádná stěna není rovná, proto jsou mírně vypouklé. Stále jsem ale přitahován spodní částí této bedýnky. Je tam v podstatě kus vylisované gumy. Ale jak?! Jelikož monitor nemá, ani spodní část rovnou, je tato tlumící podložka nastavitelná za pomocí jednoduchého vedení v podélné ose. To umožňuje nastavit vlastní sklon reproduktorové soustavy, takže dosáhnete precizní nastavení akustické osy vyzařovacího systému. Jednoduše shrnuto, lze nastavit sklon sytému směrem k posluchači, smyslem stále zůstává co nejlepší zvuková reprodukce. Gumový Iso - Pod má i jiný účel a ten je v zamezení nechtěných vibrací do podložky, na které monitory stojí. Ať je mix, různé podstavce, skříňky atd. Jsem rád, že je součástí bedýnek, a vyřešení systému naklánění hodnotím velmi pozitivně. Zatím si mou důvěru držíte. Začal jsem od spodu, ale důležitá je rozhodně i přední část. Bedýnka je dvoupásmová, proto dva akustické zářiče. Jeden standardně basový a druhý výškový. Můj první pohled je konfrontován s pohledem druhým, tím který čte v manuálu i reklamních sloganech stále se objevující tři písmena DCW. Zmiňuji se o tom tady proto, že to spolu opravdu úzce souvisí. DCW je technologie mající zajistit jen jediné, možná pro někoho natolik banálního. Víte o čem se bavíme? No přece o směrovosti reproduktorů. Musíme si uvědomit, že vyzařování do okolí je prováděno nejen pomocí membrány, ale také prostřednictvím akustických zářičů - zvukovodů. Zvláště jejich tvar, povrch, velikost - to jsou všechno veličiny, které toho hodně ovlivní. GENELEC tuto svou snahu pojmenoval právě písmeny DCW. Nejde o snahu úplně novou, tuším, že jsem ji v jejich reklamních materiálech četl už v roce 1983. Písmena znamenají (Directivity Control Waveguide). Na těchto bedýnkách si každý všimne, že zářiče jsou integrovány s ozvučnicí samotnou, jejich plocha je hodně velká, a zpracování naprosto přesné. Je to velmi důležité právě kvůli již zmiňovanému frekvenčnímu rozsahu, který má být co nejrovnější v samotné ose, ale také i mimo ni. Tím je zaručen širší poslechový prostor, ale také se minimalizují první nežádoucí odrazy od okolních ploch. Dochází, ale také k limitaci případného zabarvení v jejich důsledku. Rozhodně se útěk od klasické konstrukce vyplatil a je cestou i pro další výrobce. Pohledem na basový zářič a jeho krytí - mřížku, vám znovu prozradí, že tady se pracovalo opravdu na všech detailech. Mřížka je celá směrem ke středu prolisovaná, jakoby kopírovala membránu, která se schovává za ní. Na drivery byla použita nová technologie, jsou dokonce i testovány, znovu zde vyvěrá minimalizace zkreslení, které se vždy projeví v nezvlněném rozsahu. Na přední straně najdeme ještě ovládání citlivosti, nebo jinak regulaci hlasitosti - to je ten potenciometr vlevo. Na opačné straně je power vypínač i se zelenou ledkou. Uprostřed je firemní logo.

A teď neméně zajímavá zadní strana.V její horní části je vyústění basreflexu. Toto vyústění má však docela nezvyklý tvar, jakýsi lichoběžník, ani jeden roh není ostrý, vše je krásně oblé. Plynulé vyústění samotného tubusu bassreflexového rezonátoru je velmi důležité - minimalizuje šum, rychlost proudícího vzduchu je značná to určitě každý ví, ale také se podílí na zlepšení artikulace celého basreflexového systému. Pokud se vám podaří a tuto černou díru prosvítíte, tak dojdete ke zjištění, že dokonce ani samotný tubus není rovný. Propadá se dolů pod zvláštními úhly, připomíná to jako virtuální let v počítačem simulovanému tunelu. To si pište, že ho rozdělám, má zvědavost je na vysoké úrovni, a tyto monitory ji patřičně živí. Kousek níž je samolepka s varováním o případném " kopnutí" elektrickým proudem, při případném rozdělání. Pod tímto nezbytným varováním, jsou přípojná místa, jak pro síťové napájení, tak 10 kOhmový symetrický vstup zdrojového signálu.Výstupní opět XLR hned vedle, slouží pro připojení stereofonního subwoofru - není součástí tohoto testu, jeho označení ovšem je GENELEC 7050A. Neméně důležitou částí jsou ovladače pro precizní vyvážení celkového rozsahu vašim akustickým podmínkám. Máme tady čtyřnásobný DIP switch. Vše je i graficky znázorněno na plechovém venkovním krytu vstupů. (1) útlum horního pásma od 5 kHz - maximum - 2 dB na 15 kHz, (2) aktivní filtrace -6 dB na 85 Hz - použití pokud vlastníte výše uvedený subwoofer, (3) basové pásmo – pokles od 1 kHz až na max. - 2 dB při 100 Hz a (4) -4 dB v tom samém pásmu. Třetí a čtvrtý přepínač lze použít spolu, pak dosáhneme útlumu - 6 dB v daném pásmu.

To je na této straně vše, musím se ale celkově ještě jednou podívat na tuhle krásnou bedničku, předně se chci zaměřit na to co nevidíme, ale vnímáme.Je to materiál z kterého je vyrobena. Celý monitor je vlastně složen ze dvou částí, ty jsou sešroubovány čtyřmi imbusovými šrouby. Bednička je odlitek, velmi tuhý a masivní v souvislosti s celkovou konstrukcí a designem je velmi zajímavě řešena. Prohnutá stěna je mnohem pevnější a tužší vůči rozkmitání než stěna rovná a o to tady jde. Bednička je tuhá a masivní a přitom může být ozvučnice tenká a lehká. Vyoblením se také ať chceme nebo ne zvětšuje vnitřní objem, tím je dosaženo i při poměrně malých rozměrech 285 x 189 x 178 mm k žádoucí účinnosti v oblasti nízkých frekvencí. Povrch je naprosto odolný i vůči nešetrnému zacházení, a i když nikdo nedělá tyhle věci schválně, přihodit se může cokoli. 8030A rozhodně budou hezké i po několika letech. Také se mi velmi líbí integrované závity na zadní i spodní stěně. Lze tak vyhovět jakékoli potřebě pro uchycení, ať je to třeba zeď nebo jen stojan - existuje spoustu integrovaných montážních prvků. Uvědomme si, že bedničky neslouží jen k poslechu sterea, ale jsou perfektní i k prostorovému monitoringu, včetně zadních kanálů.

Celá plocha bedničky také slouží i jako účinný chladič koncových zesilovačů. Jediná malá výtka je k absenci RCA čili cinch konektoru, šňůru si jistě každý udělá, ale při použití k domácím (komerčním) přístrojům je tenhle vstup naprostým standardem. Dále bych uvítal pro řízení hlasitosti krokový potenciometr, jinak nemám jistotu přesného nastavení v jiné poloze než v maximální. Samozřejmostí je magnetické odstínění celé soustavy, takže lze používat v blízkosti klasických počítačových monitorů. Pohledem vše.

Po rozlousknutí

Uvnitř je vše standardní, v zadní části aktivní elektronika včetně filtrů frekvenční výhybky a zesilovačů. Ne dně toroidní transformátor. Největším překvapením je samotný tubus basreflexu, nejenže se stáčí k levé straně, z pohledu ze zadu, ale směrem dolů se rozšiřuje. Na samotném jeho konci je jedna polovina s pružné hmoty, podobné kobercovině. Je to zřejmě kvůli bezprostřední blízkosti stínění basového reproduktoru. Případná rezonance by byla rozhodně nežádoucí. Zakřivení basreflexu a jeho rozšíření je důležité k tomu, že rozhodně nedochází ke kompresi v samotném boxu. Zvyšuje se samotná průtočnost, takže reprodukce basového pásma by měla být bez nejmenšího zkreslení. Tok vzduchu je tak automaticky zcela přirozeně řízen na základě kmitu basové membrány. Vnitřní vytlumení, a to musím pochválit, je z přírodního materiálu na bázi nevím asi lnu, je to podobné jako koudel. Špica, ve studiu nehrozí žádné mikroskopické pobodání vaší průdušnice případnými minerálními vlákny. To je i z vnitřní exkurze vše.

Spokojenost

Takže instaluji bedničky dle doporučení výrobce, který ve svém návodu se tímto problémem nebývale zabývá. Věnuje tomu celou tvrdou A4 - jak přesně mají monitory stát, jak mají být rozmístěny, jak otočeny i to jak zapojeny. Pouštím první muziku a nic, hrály, ale nic co by mně provokovalo k nějaké aktivitě, čekal jsem něco do čeho bych se měl opřít, prokreslené výšky, burácející basy, ale ono nic. To NIC je to nejdůležitější - bedničky hrají naprosto přirozeně, a co považuji za obrovskou výhodu je, že s nimi můžete pracovat ihned. Věřte, že během první skladby si na ně zvyknete a najednou si začínáte být jistí. Žádné dlouhé naposlouchávání, porovnávání se známými CéDéčky, nic takového. Jen přijdete sednete, jednu minutu posloucháte a můžete pracovat. Z hardisku se sypala jedna skladba za druhou, jsou to všechno věci, které znám a které mám i rozmíchané. Dvěma posledními jsem začal a to je zvuk koncertního křídla, sám jsem si ho hrál a tak znám každý úder, znám jeho zvuk a ono to tam bylo - každý detail, každé zrnění zvuku v basových strunách. Klavír má obrovský rozsah, a proto s ním rád trápím nové kandidáty, a tady ani ty středy netrčí, jak je to jinak běžné, basy nehučí, přidám smyčce, neslévají se, rozumím, slyším, já slyším! Vše je připraveno pro to abych šáhl na kniplíky a začal pracovat, a tak se nezlobte mám teď málo času, musím zkorigovat některé svoje mixy, jen nepatrně, ale to jen proto, že to konečně slyším a jsem si jistý. Můžete pouštět elektroniku, tvrdší styl, popíček i rap - takhle je nedostanete, ve všem se rychle orijentujete a navíc má žena si přestala stěžovat, že ze studia slyší rány, mohl jsem snížit i hlasitost a jsem stále s jistotou v obraze. Pohádka? Jistě možná pro vás, ale já to zažil na vlastní uši, viděl na vlastní oči, tak mi věřte. Pokud je někde potkáte, věřím, že nebudu sám s těmito svými poznatky. Nejsem ten kdo prodává, ale ten kdo testuje, tudíž prověřuje. Tady se výrobce nemá za co stydět, a pokud někomu nestačí tyhle maličké, má možnost pořídit si i větší. To, že výrobce ručí za kvalitu je u firmy GENELEC samozřejmostí, a tím nejdůležitějším, alespoň pro mne je to, že jsem jim začal věřit také já. Měl jsem opravdu obavy, že za cenu, za kterou se prodávají to nebude ono. Omlouvám se za své pochybnosti a děkuji za účast na cestě za důvěrou zákazníka. Mile jsem byl překvapen i z komponentů, žádný nebyl z Číny. Pak, že to nejde - to víte že jde. Negativní připomínky nemusí být negací, a věřím, že firma je tak nevnímá, jsou jen možná další nepatrné podněty pro vývoj v rámci užitných možností - na celkové podání zvuku nemají nejmenší význam. Mějte se a už se těším na další nové trendy v oblasti zvané zvuk.